Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 28. Elo 2014 13:27

Herätys sana varmaan käsittää monien mielestä sitä hengellistä heräämistä, jota odotetaan tapahtuvaksi. Uskon myös, että Jumalan aikataulu pitää näissä asioissa ja Hänellä on omat aikataulut ihan kaikkien asioitten tapahtumisille. Uskovat vaan eivät jaksaisi odottaa ja tekevät sen takia kaikkea hölmöäkin.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 28. Elo 2014 13:38

Ja vielä, että siihen asti kun Jumala antaa sen ajan, on tehtävä työtä. Rukous- ja kylvötyötä. Toiset haluaisivat vaan suoraan syöksyä leikkuupuuhiin.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 28. Elo 2014 14:01

Mikko Murpatti kirjoitti:Itse en ole löytänyt mistään Raamatusta mitään vahvistusta herätyksille, jo koko nimi on omasta mielestäni harhaanjohtava.

Jumala toimii missä toimii ja Pyhä Henki puhaltaa missä Herra tahtoo. Kokoajan ja jatkuvasti ympäri maailmaa toimii Jumala ja ihmiset sitten ajattelevat että jos jossakin 1000 on tullut uskoon on nyt maailman yli pyyhkäisemässä joku suuri herätys , vaikka todellisuudessa tämä on vain normaalia Jumalan toimintaa.

Jossain uskoon tulee 1 jossain 1000 kyse ei ole mistää ilmiöstä taikka tapahtumasta jota voi ihminen jakaa ja viedä , vaan kyse on mielestäni siitä että Jumala on halunnut jonkun astian kautta jossakin paikassa toimia, se ei tarkoita että Jumala tahtoo tämän astian kautta toimia automaattisesti samallatavalla uudestaan ja ympäri maailmaa, vaan se tarkoittaa sitä että tuossa paikassa tuohon aikaan Jumalan tuuli puhalteli ja astia X jakoi tuolloin Jumalan tulta.

Tämä ei siis mielestäni ole mikään pysyvä tila ja efekti taikka tapahtuma vaan kokoajan liikkeellä oleva Jumalan prosessi jossa käytetään mitä astiaa milloinkin ja missä paikassa kulloinkin.

"herätys" siis on jatkuva tapahtuma ympäri maailman ja on täysin Jumalan mielestä ja tahdosta riippuvainen, ei niinkään astiasta. En usko, että voimme edesauttaa herätystä tekemällä oikeita tekoja vaan se tulee kun on tullakseen ja täysin Herran armosta.

Tämä vain oma mielipiteeni asiasta, ja voin olla väärässäkin en ole tätä kovinkaanpaljon tutkinut.

Kysyisin Mikko, että tarkoitatko tuolla (boldaus/värjäys) sitä, että emme voi esim. rukouksella ja paastolla vaikuttaa mitään näihin asioihin?

Mieleeni vain tuli tuon kohdan tekstistäsi luettuani tämä tapaus Raamatusta:

1 Moos. 18
20. Niin Herra sanoi: "Valitushuuto Sodoman ja Gomorran tähden on suuri, ja heidän syntinsä ovat ylen raskaat.
21. Sentähden minä menen alas katsomaan, ovatko he todella tehneet kaiken sen, josta huuto on minun eteeni tullut, vai eivätkö; minä tahdon sen tietää."
22. Ja miehet kääntyivät sieltä ja kulkivat Sodomaan päin, mutta Aabraham jäi vielä seisomaan Herran eteen.
23. Ja Aabraham lähestyi häntä ja sanoi: "Aiotko siis hukuttaa vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa?
24. Entä jos kaupungissa on viisikymmentä vanhurskasta; aiotko hukuttaa heidät etkä säästä paikkaa siellä olevain viidenkymmenen vanhurskaan tähden?
25. Pois se, että sinä näin tekisit: surmaisit vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa, niin että vanhurskaan kävisi samoin kuin jumalattoman! Pois se sinusta! Eikö kaiken maan tuomari tekisi oikeutta?"
26. Ja Herra sanoi: "Jos löydän Sodoman kaupungista viisikymmentä vanhurskasta, niin minä heidän tähtensä säästän koko paikan".
27. Aabraham vastasi ja sanoi: "Katso, olen rohjennut puhua Herralleni, vaikka olen tomu ja tuhka.
28. Entä jos viidestäkymmenestä vanhurskaasta puuttuu viisi; hävitätkö viiden tähden koko kaupungin?" Hän sanoi: "En hävitä, jos löydän sieltä neljäkymmentä viisi".
29. Ja hän puhui vielä hänelle sanoen: "Entä jos siellä on neljäkymmentä?" Hän vastasi: "Niiden neljänkymmenen tähden jätän sen tekemättä".
30. Aabraham sanoi: "Älköön Herrani vihastuko, että vielä puhun. Entä jos siellä on kolmekymmentä?" Hän vastasi: "En tee sitä, jos löydän sieltä kolmekymmentä".
31. Mutta hän sanoi: "Katso, minä olen rohjennut puhua Herralleni. Entä jos siellä on kaksikymmentä?" Hän vastasi: "Niiden kahdenkymmenen tähden jätän hävittämättä".
32. Ja hän sanoi: "Älköön Herrani vihastuko, että puhun vielä tämän ainoan kerran. Entä jos siellä on kymmenen?" Hän vastasi: "Niiden kymmenen tähden jätän hävittämättä".
33. Ja Herra lähti pois, senjälkeen kuin hän oli lakannut puhumasta Aabrahamin kanssa, ja Aabraham palasi kotiinsa.

Siis en minäkän uskalla sanoa facktasti, onko Jumala valmis herätyksen kohdalla toimimaan tuolla tavoin, mutta jostain syystä haluan kuitenkin uskoa, että tällainen Jumalan mielenmukainen rukous ei jäisi täyttymättä, jos me yhdessä olemme valmiita rukoukseen ja paastoon kyseisen asian puolesta, sillä olihan tuossa edellä olevassakin tapauksessa Jumala valmis muuttamaan suunnitelmiaan määrätyin kriteerein.

Olen muilta osin kanssasi samaa mieltä, että minun nähdäkseni herätystä on aina siellä, missä uskovat tekevät parannusta ja yksikin sielu on valmis ottamaan Jeesuksen vastaan Pelastajanaan ja siksi olen usein kysynytkin, kun on valitettu, että ei ole herätystä, että mitä sana herätys itse kullekin sitten tarkoittaakaan?
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 28. Elo 2014 14:07

Sitten vielä jatkoajatuksena tuohon edellä viittaamaani, että jos olisi niin, ettei meidän rukouksilla / parannuksen teolla tms. olisi mitään merkitystä tai painoa herätyksen tulemiseen, niin onko silloin turha rukoilla yleensäkään ottaen ihmisten uskoon tulon puolesta?

Tämä olisi mielestäni kyllä mielenkiintoinein aihe, josta toki saattaisi olla viisasta aloittaa uuden ketjun, jossa keskusteltaisiin yleisemminkin rukouksen merkityksestä ja vaikutuksesta?
Siivetön

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Elo 2014 14:38

Siivetön kirjoitti:
Kysyisin Mikko, että tarkoitatko tuolla (boldaus/värjäys) sitä, että emme voi esim. rukouksella ja paastolla vaikuttaa mitään näihin asioihin?

Rukouksella voi saada aikaan mitä tahansa ja Jumala on kaikkivaltias ja pystyy tekemään mitätahansa kunhan se ei sodi Hänen aikaisempia lupauksiaan taikka ilmoituksiaan vastaan.

Siksi rukouksella ja paastolla voi vaikuttaa tähänkin asiaan, eli rukoilla että suomessa saisi moni tulla uskoon ja ihmiset ottaisivat evankeliumin vastaan.

Itselleni tulee herätys sanasta sanana mieleen kaikenlainen huuhaa, valheelliset profetiat ja mega kokoukset joissa luvataan (vaikka se ei ole meidän luvattavissamme) herätystä, jos teemme jotakin asioita vaikkapa parannuksen jostakin tai olemme kuuliaisia laille jne.

Eli esitetään, että nyt on joku este herätykselle ja tuo este pitää vain kammeta teoillamme pois niin johan räpsähtää semmoset herätyksen tuulet , että mummotkin pitelee papiljoiteistaan kiinni siinä huminassa ;) .

Tähän en usko, mutta uskon kyllä rukouksen voimaan evankeliumin ja uskoontulon edistämiseksi.

Tavallaan ajatellaan surkutellen että voi kun on huonosti asiat kun ei mega herätyksen tuulet puhalla Suomessa, Jumala ei tee mitään...meidän täytyy ansaita teoillamme nyt herätys!

Vaikka todellisuudessa Jumalan evankeliumi leviää armosta ympärimaailman ja Jumala voimallisesti pelastaa sieluja myös Suomessa, ehkä se ei tapahdu messuhalleissa taikka olympia stadioneilla, vaan teillä ja aitovierillä, mutta tapahtuu kumminkin.

Kun minä tulin uskoon ei puhaltanut mikään herätyksen tuuli johtuen siitä , että pasilan seurakunnassa oltiin poistettu herätyksen esteet, vaan tulin uskoon koska Herra Jumala armahti minua ja kutsui seuraamaan Kristusta ja minä vastasin.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja paa » 28. Elo 2014 15:17

Eli mitä opimme tästä ketjusta?
Raamattu ei tosiaan puhu herätyksestä.
Miksi siis mekään.
Ei Raamattu puhu kirkoistakaan. Tai piispoista. Tai paavista.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 28. Elo 2014 15:20

Mikko Murpatti kirjoitti:Itselleni tulee herätys sanasta sanana mieleen kaikenlainen huuhaa, valheelliset profetiat ja mega kokoukset joissa luvataan (vaikka se ei ole meidän luvattavissamme) herätystä, jos teemme jotakin asioita vaikkapa parannuksen jostakin tai olemme kuuliaisia laille jne.

Mielestäni se on itse asiassa herätystä, kun ihmiset alkavat tehdä parannusta ja olevaan kuuliaisia Jumalalle. Sitä kun tapahtuu suuressa mittakaavassa puhutaan suuresta herätyksestä. Tunteilut eivät ole herätystä vaikka sitä tapahtuisi kuinka suuressa mittakaavassa.
Appaloosa

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Elo 2014 15:35

Mikko kirjoitti, lainaus:

" vaan tulin uskoon koska Herra Jumala armahti minua ja kutsui seuraamaan Kristusta ja minä vastasin."

Jep, kiitos Herralle, noin kävi minullekin.

Se oli Jumala myös joka minuakin kutsui, ihan henkilökohtaisesti kun olin niin syvässä masennuksessa ja umpikujassa, ettei omat voimat riittäneet enää yhtään mihinkään, hyvä kun hengittää jaksoi ja tuijottaa eteenpäin ja pelätä että seinät kaatuu päälle tai jotain muuta kauheata tapahtuu. Noista puitteista Herra Jeesus kutsui minua kun oli ensin antanut minulle etsikkoajan jonka aikana loppuviimein en voinut muuta kuin vastata myöntävästi Herran kutsuun koska se oli niin mahdottoman ihanan voimallinen ja selkeää ja kirkas josta ei voinut oikeastaan kieltäytyä, se oli sula mahdottomuus sitten lopuksi kun sain ottaa Herran vastaan syntieni Sovittajana ja Vapahtajana ja sain täyttyä Jumalan Hengellä ja kaikki syntini siihen saakka armahdettiin ja otettiin minulta pois. Suuria ja ihmeellisä asioita pienen ihmisen elämässä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Elo 2014 15:35

Appaloosa kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Itselleni tulee herätys sanasta sanana mieleen kaikenlainen huuhaa, valheelliset profetiat ja mega kokoukset joissa luvataan (vaikka se ei ole meidän luvattavissamme) herätystä, jos teemme jotakin asioita vaikkapa parannuksen jostakin tai olemme kuuliaisia laille jne.

Mielestäni se on itse asiassa herätystä, kun ihmiset alkavat tehdä parannusta ja olevaan kuuliaisia Jumalalle. Sitä kun tapahtuu suuressa mittakaavassa puhutaan suuresta herätyksestä. Tunteilut eivät ole herätystä vaikka sitä tapahtuisi kuinka suuressa mittakaavassa.

Itse en edes tiedä mitä koko sana tarkoittaa :crazy:

Onko se uskosta osattomien sielujen heräämistä evankeliumin sanomalle? Uskovien heräämistä parannuksen tekoon vaelluksessaan?

Aamulla töihin heräämistä silmät rähmässä taitaa olla ainut herätys mikä on tuttua itselle sanana :)

Mitä ihmettä herätys -sanalla edes tarkoitetaan ihmettelen ma ...
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Elo 2014 15:42

Mikko Murpatti kirjoitti:
Appaloosa kirjoitti:

Itse en edes tiedä mitä koko sana tarkoittaa :crazy:

Onko se uskosta osattomien sielujen heräämistä evankeliumin sanomalle? Uskovien heräämistä parannuksen tekoon vaelluksessaan?

Aamulla töihin heräämistä silmät rähmässä taitaa olla ainut herätys mikä on tuttua itselle sanana :)

Mitä ihmettä herätys -sanalla edes tarkoitetaan ihmettelen ma ...

Eipä muuten löydy herätys-sanaa koko Raamatusta ollenkaan.

Kuitenkin se on monien uskovien eräs lempparisanoista, aika kumma juttu.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu