Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 06. Heinä 2014 14:11

Kirjoitan vielä että mitään varmaa en Niilosta uskalla sanoa, mutta ensimmäisellä sivulla oleva postaukseni "uuden" voitelun alkuperästä ja kaatuilu ilmiöön painottaminen soittelee hälytyskellojani. Ja se että Niilo saarnaa jäähallilla ja seuraavanapäivän vielä siivoojat kaatuilevat siellä...

Tahdon vaan sanoa että nämä ovat minusta epäilyttäviä ja asia tarvitsee lisää tutkimista. En myöskään löydä näille suoraa tukea Raamatusta ja sekin hälyyttelee kelloja.

On outoa että seurakunnan kokoontumisiissa missä kiistatta toimii Pyhä Henki ja näkyy armolahjoja vaikkapa kielilläpuhumista, profetioita , tiedonsanoja jne niin ei siellä koskaan ole kaatuilua taikka vapinaa, tärinää jne .

lainaus mutuilustani ekalta sivulta:

Lainaus:

Niilo Yli-Vainio matkusti 18.12.1976 Australiaan. Australiassa oli järjestetty suuri uskonjuhla, konferenssi johon Yli-Vainiokin osallistui. Yli-Vainio oli Australiassa seitsemän viikkoa ja palasi Suomeen helmikuun puolivälissä 1977.[18]

Australiasta tultuaan Niilo Yli-Vainio piti uudentyyppisiä kokouksia Turussa ja Jyväskylässä ja sitten Yli-Vainio matkusti Tukholmaan, Södertäljeen ja Boråsiin. Näissä kokouksissa havaittiin se jokin, joka teki Niilo Yli-Vainiosta hyvin tunnetun ja kuuluisan saarnamiehen.[19]

Yli-Vainio nousi julkisuuteen Australian puhujamatkallaan kokemansa uuden voitelun jälkeen vuonna 1977, jolloin suuret ihmisjoukot ympäri Suomea saapuivat Lapualle evankelioimistilaisuuksiin, joissa kerrottiin tapahtuvan parantumisia ja muita hengellisiä ilmentymiä. Erityistä hänen kokouksissaan olivat myös niin sanotut kaatumiset rukousjonoissa (ks. Karismaattinen liike).

Yli-Vainion saarnatyyli oli muuttunut entisestä tuomionpasuunasta enemmänkin armolliseksi rakkauden julistukseksi. Myös lehdistö ja televisio seurasivat tunnetun saarnamiehen toimintaa tiiviisti. Yli-Vainio järjesti 13. syyskuuta 1980 Helsingin Senaatintorilla ns. "olutmarssin", jolla vaadittiin keskioluen myynnin palauttamista vain Alkon myymälöistä tapahtuvaksi.[20] Ennen Yli-Vainion saarnojen aikaan saamaa herätysaaltoa hän oli ollut Seinäjoen helluntaiseurakunnan vakavamielinen saarnaaja, joka pelotteli kuulijoitaan helvetillä.

Lähde:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Niilo_Yli-Vainio
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Juha » 06. Heinä 2014 14:14

Ei löydy Raamatusta, Jumalan sanasta tuota että kokouksissa kaatuillaan massoittain taaksepäin. Se menee yli kirjoitusten, joten se ilmiö pitää hylätä.

Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan. 1. Kor. 4:6

Tuo ilmiö on suhteellisen nuori kristinuskon parissa, ei montaa vuosikymmentä vanha. Tuota ilmiötä esiintyy hindulaisuudessakin! Sillä on nimikin, shaktipat https://en.wikipedia.org/wiki/Shaktipat

Tämä video on hyvä katsoa https://www.youtube.com/watch?v=eBpw2oQrvMM varsinkin kohta 5:20 eteenpäin. Tuosta 5:20 kohdasta eteenpäin vähän niin näkee kuinka hinduguru kaaduttaa ihmisiä. Matkisiko Jumala hindujen epäjumalanpalvontamenoja? Jos matkisi, niin sehän tarkoittaisi että Jumala antaisi epäjumalille kunniaa. Sitä Hän ei ikinä tekisi!

Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille. Jes. 42:8

Itseni, itseni tähden minä sen teen; sillä kuinka onkaan minun nimeäni häväisty! Kunniaani en minä toiselle anna. Jes. 48:11
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 06. Heinä 2014 14:21

Juha kirjoitti:Ei löydy Raamatusta, Jumalan sanasta tuota että kokouksissa kaatuillaan massoittain taaksepäin. Se menee yli kirjoitusten, joten se ilmiö pitää hylätä.

Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan. 1. Kor. 4:6

Tuo ilmiö on suhteellisen nuori kristinuskon parissa, ei montaa vuosikymmentä vanha. Tuota ilmiötä esiintyy hindulaisuudessakin! Sillä on nimikin, shaktipat https://en.wikipedia.org/wiki/Shaktipat

Tämä video on hyvä katsoa https://www.youtube.com/watch?v=eBpw2oQrvMM varsinkin kohta 5:20 eteenpäin. Tuosta 5:20 kohdasta eteenpäin vähän niin näkee kuinka hinduguru kaaduttaa ihmisiä. Matkisiko Jumala hindujen epäjumalanpalvontamenoja? Jos matkisi, niin sehän tarkoittaisi että Jumala antaisi epäjumalille kunniaa. Sitä Hän ei ikinä tekisi!

Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille. Jes. 42:8

Itseni, itseni tähden minä sen teen; sillä kuinka onkaan minun nimeäni häväisty! Kunniaani en minä toiselle anna. Jes. 48:11

Tämän unohdin lisätä, mutta tässähän se tulikin jo Juhalta. Eli on minustakin hälyyttävää ja arveluttavaa että sama ilmiö löytyy hindulaisuudesta ja muista idän uskonnoista!

2.kor 6

14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Heinä 2014 16:42

Kristinuskokin on muuten idän uskonto ;) Onhan se lähtöisin tuolta Lähi-Idästä...

Mutta ymmärrän kyllä, mitä tällä sanonnalla "idän uskonnot" tarkoitetaan, eli lähinnä Kauko-Idän uskonnollista kenttää. Siellä on myös kielillä puhumista ja erilaisia tiedon sanoja ja profetoimista joskaan niitä ei ehkä noilla nimillä kutsuta. Ilmiöiden perusteella ei voi tietää onko joku juttu totuudesta vai ei. Pitää koetella muulla tavoin. Jos joku vaikka profetoi täysin oikein jonkun tulevan tapahtuman, mutta sanoo, että Jeesus ei ole Jumalan Poika, niin ei hän tuon oikean profetian perusteella ole Jumalasta.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 06. Heinä 2014 18:04

Aamu-Usva kirjoitti:Kristinuskokin on muuten idän uskonto ;) Onhan se lähtöisin tuolta Lähi-Idästä...

Mutta ymmärrän kyllä, mitä tällä sanonnalla "idän uskonnot" tarkoitetaan, eli lähinnä Kauko-Idän uskonnollista kenttää. Siellä on myös kielillä puhumista ja erilaisia tiedon sanoja ja profetoimista joskaan niitä ei ehkä noilla nimillä kutsuta. Ilmiöiden perusteella ei voi tietää onko joku juttu totuudesta vai ei. Pitää koetella muulla tavoin. Jos joku vaikka profetoi täysin oikein jonkun tulevan tapahtuman, mutta sanoo, että Jeesus ei ole Jumalan Poika, niin ei hän tuon oikean profetian perusteella ole Jumalasta.

Jaa en tiennytkään että heillä on omat versionsa kristinuskoisten armolahjoista, taas oppi jotain uutta :D.

Ei voikkaan ilmiöiden perusteella pelkästään, mutta kyllä niitäkin voi tutkailla ja kyllä nekin omaa kieltänsä puhuvat, mutta ymärrän pointtisi ja olen samaa mieltä.
Mikko Murpatti

Ylivainiosta

ViestiKirjoittaja Heli » 06. Heinä 2014 18:29

Niilo Ylivainio julisti Kristusta Jeesusta. Hänen puheitaan voi vieläkin kuunnella netistä. Paljon ihmisiä tuli uskoon ja he myös pysyivät uskossa. Paljon sairaita parani.Hänen työnsä ei hajoittanut Helluntaiherätystä, niinkuin Toronto-ilmiö. Niilo oli Jumalan mies.Puheet hänellä oli persoonallista ja elävää. Hän puhui usein Vanhasta Testamentista. Läpi Helluntaiherätyksen häntä arvostettiin. Jos nyt yksi mies alkaa puhua (en sano nimeä)häntä vastaan, en välitä siitä.
Heli

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Heinä 2014 18:40

paa kirjoitti:
Siksi minusta ihan oikein tuo eteenpäinkaatuminen.
Ja totta kai se oikein on, kun Raamattu niin sanoo.

Kerrotko Paa, missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että esirukoustilanteessa eteenpäin kaatuminen on oikein?????
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Heinä 2014 18:46

pekka kirjoitti:Kiitos , tämä kirjoituksesi oli ilmeisesti minulle tarkoitettu.

Okei, minä taas käsitin sinun kirjoituksesi hiukan väärin vuorostani, olen pahoillani.

Mutta asia lienee nyt selvitetty mitä kumpikin loppujen lopuksi tarkoitimme ja saanemme jatkaa taas puhtaalta pöydältä tämän "Tapaus Yli-Vainio"-käsittelyä joka aiheuttaa hiukan mielipide-eroja joissain kohdin.

Juu, kaikki on ainakin minun puoleltani ok!

Enkä tokikaan ottanut sitä henk.kohtaisesti,
mutta se kuulosti aika rajulta lausunnolta,
kun dialogia käydään hengellisistä tilaisuuksista,
joihin kuitenkin suurin osa tulee ensisijaisesti
kohtaamaan Jumalaa.

Mutta eletään Pekka anteeksiantamuksessa puolin ja toisin,
niin saamme uskossa ottaa vastaan nämäkin Raam.sanat:

Luuk. 6
37. Älkääkä tuomiko, niin ei teitäkään tuomita;
älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään
kadotustuomiota lausuta.
Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Heinä 2014 19:06

Heli kirjoitti:Niilo Ylivainio julisti Kristusta Jeesusta. Hänen puheitaan voi vieläkin kuunnella netistä. Paljon ihmisiä tuli uskoon ja he myös pysyivät uskossa. Paljon sairaita parani.Hänen työnsä ei hajoittanut Helluntaiherätystä, niinkuin Toronto-ilmiö. Niilo oli Jumalan mies.Puheet hänellä oli persoonallista ja elävää. Hän puhui usein Vanhasta Testamentista. Läpi Helluntaiherätyksen häntä arvostettiin. Jos nyt yksi mies alkaa puhua (en sano nimeä)häntä vastaan, en välitä siitä.

Näin se on, mutta valitettavasti meidän on vain nöyrinä tunnustettava, että vain Jumala voi avata ihmisten silmät niissä tilanteissa, kun pelko saa ihmisen näkemään ns. aaveita.

Kävihän sillä tavoin opetuslapsillekin myrskyssä, kun Jeesus käveli veden päällä.

Jeesus oli ristiinnaulittu ja haudattu, ja opetuslapset lähtivät ikäänkuin "maansa myyneinä" siihen vanhaan tehtäväänsä, josta olivat lähteneet Jeesusta seuraamaan.

Mutta juuri näille opetuslapsille, jotka luulivat Jeesusta aaveeksi ja jopa sen ääneen lausuivat, hän kuitenkin antoi tehtävän kaitsea lampaitaan ja ruokkia karitsoitaan.

Eli Jumala voi uudistaa meidän jokaisen uskomme ja leikata silmistämme pois pelon kasvattamat kaihit.

Ymmärrän tämän pelon valtavan hyvin sen jälkeen, mitä kaikkea on viimevuosina tapahtunut, varsinkin jos on sellainen henkilö, joka on itse tullut petetyksi niissä pyörteissä.

Jeesus ymmärtää meitä ihmisiä ja tietää kaiken, mitä ja miksi ja niin tulee meidänkin Hänen seuraajinaan tehdä.

Meillä on valtavan rakkauden ja anteeksianamuksen omaava Jeesus, joka ei tänäänkään syytä ja tuomitse!

Minä vaakaasti uskon ja luotan siihen, että tämän mainitsemasi "yhden" miehen silmät vielä avataan. Se saattaa tapahtua niinkin, että Jumala alkaa toimimaan hänen kauttaan samalla tavalla. :) Jumalalle kun kaikki on mahdollista ja koska Hän ei elä anteeksiantamttomuudessa, katkeruudessa ja kaunassa, niin Hän voi tehdä tällaisenkin liikkeen. :)
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Heinä 2014 19:29

Mutta yhtyykö porukat kanssani siihen, että annetaan kuitenkin Jumalalle kunnia kaikista niistä, jotka Niilon pitämissä kokouksissa tulivat uskoon ja löysivät Herran Jeesuksen Pelastajanaan ja Vapahtajanaan ja palvelevat eri puolilla Suomea, eri seurakunnissa vieden taas osaltaan sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta eteenpäin ja samoin niistä, jotka paranivat noissa kokouksissa, esim. senkin miehen kohdalla, joka tuli uskoon ja parani syövästä ja on vielä 30v. jälkeenkin uskossa ja terve.

Heidän kohdallan tapahtui Jumalan siunaavia ihmeitä, vaikka kaatuivatkin selälleen ja minusta me voimme kaikesta tästä kuitenkin kiittää Jumalaa ja antaa kunnian ja kiitoksen Hänelle, eikö vai??

Kuka yhtyy kanssanin kiitoksen näistä Jumalan tekemistä ihmeistä??
Siivetön

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu