Sapatin rikkominen syntiä ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 28. Joulu 2014 18:55

laki on hyvä kun se ohjaa myös omalla tavallaan vaikka meillä onkin Pyhä Henki ,joka viisaudessaa neuvoo meitä hyvin tarkasti kun osaamme kuunnella Hänen hiljaisia rauhallisia ohjeitaan ,jotka antavat rauhan asiaa kohtaan ,mikä milloinkin on kysymyksessä.
Kuinka selvästi tuli lain tärkeys myös Jeesuksen puheessa selville ja siinä oli myös varoitusta mukana.Mutta kun tuomion aika tulee ja olemme hoitaneet oman osamme kunnolla niin meille lankeaa se Armo ja olemme armon alla ja vapaita .
Tässä kohtaa jälleen on sanottava ,että se kunnialla hoidettu ja hyvät teot yms ei tarkoita omassa lihassa tai voimassa tehtyjä tekoja vaan kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan kun Hän Hengessä meitä ohjaa tottakai Hänen omiin ennalta suunniteltuihin tekoihin ,jotka on odottanut meitä muinaisuudesta asti.
Ehkäpä tässä kohtaa monella on tässä maailmanajassa parantamisen varaan kun kaikki lampaat on hajallaan ja turkit harmaina .Pitäisi pysähtyä ja nöyrästi kallistaa korvaa ,että olenko oikealla tiellä ja mikä Herra se ohjelmasi minua kohtaan tarkalleen on tässä maailman ajassa.Itselläkin hieman liian nopeat liikkeet välillä ku pitäis muistaa olla kanssakäymisessä ja herkällä korvalla kuulolla.Sapatin kohdalla meinaa löytyä jos jotakin tekemistä ...toki hyvää pyrin tekemään.
Mr Kerimäki

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 28. Joulu 2014 20:30

Mr kerimäki, teen töitä sapattina, ja mielestäni se ei ole hairahdus [synti].

mutta me tiedämme, että toora hyvä, jos joku sitä tooranmukaisesti käyttäisi
tietäen tämän että vanhurskaalle tooraa ei aseteta , vaan väärille ja niskoitteleville, ja asebesseille ja hairahtuneille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, homoilijoille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä opetusta vastaan -

[1. tim. 1:8-10, v. 1938 käännöksestä pienin korjauksin, kreikan sana asebes jätetty toistaiseksi kääntämättä]
uuhi

Re: Re:

ViestiKirjoittaja toni t » 28. Joulu 2014 23:08

uuhi kirjoitti:Mr kerimäki, teen töitä sapattina, ja mielestäni se ei ole hairahdus [synti].

mutta me tiedämme, että toora hyvä, jos joku sitä tooranmukaisesti käyttäisi
tietäen tämän että vanhurskaalle tooraa ei aseteta , vaan väärille ja niskoitteleville, ja asebesseille ja hairahtuneille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, homoilijoille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä opetusta vastaan -

[1. tim. 1:8-10, v. 1938 käännöksestä pienin korjauksin, kreikan sana asebes jätetty toistaiseksi kääntämättä]

1.Tim.1:8. Mutta me tiedämme lain hyväksi*, jos se oikein käytetään,
9. Tietäen sen, ettei vanhurskaalle ole laki pantu*, vaan väärille ja tottelemattomille, jumalattomille ja syntisille, pakanallisille ja kelvottomille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, miehentappajille,
10. Huorintekiöille, miesten kanssa makaajille, ihmisten varkaille, valehtelijoille, valapattoisille, ja mitä muuta senkaltaista sitä terveellistä oppia vastaan on.

Jumalan laki (kymmenen käskyä) on terveellistä oppia ihmisille ja vanhurskaat sitä noudattavat. Laki myös osoittaa sen ketkä ovat tottelemattomia eli niskoittelevia. He ovat niitä jotka elävät vastoin Jumalan sanan terveellistä oppia (lakia) kohtaan. Laki on pantu tottelemattomille siksi että laki tuomitsee ne jotka elävät laittomuudessa suhteessa Jumalan lakiin. Jeesus ei kumonnut Jumalan lakia eikä Jeesuksen opetuslapset kumoa sitä vaan vahvistavat lain sitä kautta että Jumala kirjoittaa lakinsa Pyhässä Hengessä heidän sydämiin ja näin se vaikuttaa Jeesuksen seuraajissa tahdon ja tekemisen Jumalan lain mukaiseen elämään. Näin Jumalan armosta he elävät lainmukaisesti eli käyttävät lakia oikein.

uuhi sinun opetuksesi on ristiriitaista sillä opetat ettei lakia ole kumottu mutta kuitenkin itse elät lainvastaisesti ja perustelet sen sillä ettet ole lain vaan suloisuuden alla. Elät tottelemattomuudessa ja niskoittelet Jumalaa kohtaan sillä verukkeella ettei Jumalan lait ja säädökset koske sinua koska olet suloisuutesi alla. Jumalan armo (suloisuus) ei koskaan vapauta ihmistä laittomuuteen niinkuin sinun oppisi pyrkii uuhi tekemään vaan todellinen Jumalan armo vaikuttaa Jumalan tahdon (lain) mukaista elämää niissä jotka ottavat Sanan rakkaudessa ja totuudessa vastaan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja paa » 29. Joulu 2014 01:31

Täällä kun puhutaan toorasta, niin onko se sama kuin laki? Eli toora = Mooseksen viisi kirjaa?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 29. Joulu 2014 10:57

Eräs mies opettaa että "The Torah is the Law, commonly known as the first five books of the Old Testament: Genesis, Exodus, Leviticus, Numbers, and Deuteronomy.”
suomennettuna: ”toora on laki, yleisesti tiedetty ensimmäisenä viitenä vanhan testamentin kirjana: genesis [1.moos.] , exodus [2. moos.] , leviticus [3.moos.] , numbers [4. moos.] ja deutoronomy [5.moos.].

Juhani kuosmanen opettaa että: ”laki sanonnan laki ja profeetat yhteydessä tarkoitti kaikkia viittä Mooseksen kirjaa.

Hebrean sana towrah useimmiten käännetty sanalla laki v. 1933 suom. käännöksessä.
Thayerin lexiconin mukaan septuagintakäännöksessä kreikan sana nomos on erittäin usein käännös hebrean sanalle towrah [toora].
Kreikan sana nomos käännetty suomeksi sanalla laki uuden testamentin suomenkielisessä v.1938 käännöksessä. Myös jakeissa matt. 5:17 ja 18 on kreikan sana nomos.

Älkää luulko, että minä tulin tooraa tai profeettoja kumoamaan; en tullut kumoamaan, vaan täyttämään; for, verily I say to you, till that the heaven and the earth may pass away, one iota or one tittle may not pass away from the torah, till that all may come to pass. sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, least he shall be called in the kingdom of the heavens; but whoever may do and may teach [them], he shall be called great in the kingdom of the heavens

[matt 5:17-19 ylt käännöksestä ja suom. v. 1938 käännöksestä, pienin korjauksin.]

Mielestäni sinulla toni ei ole mitään todisteita sille opillesi että elohimin laki käsittäisi muka pelkästään kymmenen käskyä.

Se oppi mitä minä seuraan ei ole ristiriitainen, vaan mielestäni kyse on siitä että sinä et ymmärrä tätä toora eli laki asiaa, sinun ja petrin opetuksessa tässä asiassa on useita virheitä, ja sinä et kunnolla osaa käyttää tooraa [lakia] tooranmukaisesti [lainmukaisesti]. Mielestäni se että teen töitä sapattina, ei ole vastoin tervettä oppia.

mutta nyt lakkautettiin-meidät irti toorasta kuolleina in which we were held, so that we may serve in newness of spirit, and not in oldness of letter.

[kirjeestä room 7:6, lauseen loppuosa ylt käännöksestä]
uuhi

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 29. Joulu 2014 12:26

Jos ajatellaan asiaa toiselta kantilta .....miksi ?? asiat olisi yht äkkiä muuttuneet esim lepopäivä asiassa ..se on minusta hyvä ja jos ihmiset noudattaisi sitä ihan kuten se on hyväksi neuvoksi annettu meille Jumalan kuville niin miksei se olisi hyvä ..esim voisi muutamakymmen tuhat burnouttia olla suomessa vähemmän kun ihmiset osais ottaa lepopäivän oikein.
Jos Jumala antoi Israelin kansalle aikoinaan ohjeita niin oliko ne muka huonoja ohjeita ?? Minusta ei.
Mitä tulee omaan lepopäivään niin en ole täydellinen malliesimerkki oikeasta vietosta ,mutta hyvää pyrin tekemään ja auttamaan toisia kun tarve vaatii.Mutta esim palkkatyötä en tee normaalisti.

Kysymys kuuluu sitten ,että onko oikein viettää lepopäivää jos sitä ei pyhitä vaan ottaa sen kuin "hampaat irvessä " kelloa katsellen ,että eikö se aika jo riennä.Jos se ei lähde sydämmestä.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja paa » 29. Joulu 2014 12:36

Pitäisikö meidän käyttää sanaa toora lain sijasta?

Pahoittelut että menee ohi aiheen, mutta minusta on mielenkiintoista, että joku on keksinyt käyttää laki -sanaa, jos kerta oikea käännös olisi toora!
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Joulu 2014 12:45

Jumalan laki, lainausta Petri Paavolan kotisivulta:

https://www.kotipetripaavola.com/Jumalanlaki.html

" Rakasta Jumalaa

Jumalan laki on monisävyinen asia. Jumala antoi lakinsa Israelin kansalle, että se noudattaisi sitä. Lain tarkoituksena oli saada ihmiset rakastamaan Jumalaa sekä lähimmäisiään:

5Mo 6:5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.

5Mo 30:10 kun sinä kuulet Herran, sinun Jumalasi, ääntä ja noudatat hänen käskyjänsä ja säädöksiänsä, jotka ovat kirjoitetut tähän lain (Torah) kirjaan, ja kun sinä palajat Herran, sinun Jumalasi, tykö kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi.

Luuk 10:27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

3Mo 19:18 Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.

Matt 22:
36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "’Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi’.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39 Toinen, tämän vertainen, on: ‘Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’.
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Lain suurin käsky opettaa ihmistä rakastamaan Jumalaa. Lain tehtävänä on myös olla ohjaamassa ihmistä rakastamaan Jumalaa. Uudessa Liitossa se tapahtuu Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta. Uudessa Liitossa se ei ole tosin enää lain teko, vaan uskon teko, joka on Jumalan armosta rakkaudessa tehty. Laki ei pakota ketään, vaan se ohjaa ja opettaa. Toora sana hepreaksi tarkoittaa opetusta ja neuvoa ja vain vähäinen merkitys sillä on lakina. Eli laki opettaa ja ohjaa, ei pakota. Laki ei kirjaimena anna voimaa rakastamiseen eikä vanhurskaudessa vaeltamiseen, siksi Kristus kuoli ja meille annettiin voimaksi Pyhä Henki. Pyhä Henki vaikuttaa sitten tahtomista ja tekemistä meissä ja auttaa ja kasvattaa meitä rakastamaan.

Laki ei siis anna voimaa rakastamiseen, mutta kylläkin opettaa siitä.

Jeesus sanoi suurimman lain käskyn eli Jumalan rakastamisen vanhan liiton puolella, jossa sen yksi merkitys oli ohjaamassa ihmistä rakastamaan Jumalaa. Laki oli kuitenkin kirjoitettu kiveen, eikä sydämeen, siksi se ei toiminut eikä saanut aikaan sitä mistä se opetti.

Mutta nyt Uuden Liiton aikakautena Pyhä Henki meissä vaikuttaa sen että rakastamme Jumalaa siten, että haluamme noudattaa Jumalan sanan opetusta, ei lain käskynä, vaan Jumalan armosta uskon tekona. Laki siis ohjasi VT:n seurakuntaa rakastamaan Jumalaa ja lähimmäistään. Tiedämme sen että se ei kuitenkaan onnistu lihalta, siksi Uudessa Liitossa voima rakastamiseen tulee Pyhän Hengen kautta:

Room 5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

Pyhässä Hengessä ei ole pakkoa, vaan halu, koska Hän rakastaa meitä ja me Häntä.

Minusta koko laki käsitteessä on paljon sekaannusta johtuen väärästä korvausteologiasta sekä väärästä pelosta juutalaisia kohtaan. Samoin myös väärä armon opetus vääristää opetuksen Jumalan laista.

Mutta kaikesta tästä huolimatta kiitos Jumalalle, siitä että Hän on poistanut lain täyttämisen vaatimuksen meiltä ja Kristus täytti lain puolestamme. Me saamme nyt Hänen armostansa Pyhän Hengen voiman kautta kirjoitusten (Raamattu) mukaisesti opetella kasvamista kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta. Jeesus opetti, että noissa kahdessa käskyssä oli kaikki laki ja profeettojen opetus. Huomautan vielä, että Uudessa Liitossa ei vaelleta käskyjä täyttäen, vaan niitä armosta noudattaen. Mikä on täyttämisen ja noudattamisen ero?

Lain käskyjen täyttämisellä ihminen koittaa ansaita pelastuksen, joka ei kuitenkaan onnistu. Jumalan armosta pelastunut ihminen (Kristuksen sovitustyön tähden) ei ansaitse pelastusta Jumalan tahdon mukaisella vaelluksella, vaan Uuden Liiton uskova Jumalan armosta kasvaa noudattamaan Jumalan sanan opetuksia, jotka ovat opetukseksi annettu Uuden Liiton kansalle.

Jumalan laki (lain kirjain, opetuksen sana) näyttää ja opettaa meitä kasvamaan uskossa sekä ohjaa mielenmuutokseen, joka tapahtuu Pyhän Hengen voiman kautta. Laissa (kirjaimessa) ei ole voimaa muuttaa meitä, sillä laki on kirjaimeen kirjoitettu. Jumala muuttaa meidät Pyhän Hengen voiman kautta siihen suuntaan, josta sana (laki) opettaa. Esimerkiksi lain suurin käsky opettaa meitä rakastamaan Herraa Jumalaamme kaikesta sydämestämme, sielustamme, voimastamme ja mielestämme. Tämä käsky kehottaa ihmistä muuttumaan pois itsekeskeisyydestä ja synnin harjoittamisesta ja keskittymään kaikesta sydämestä rakastamaan Jumalaan. Eli laki opettaa meitä muuttumaan ja elämään Jumalan tahdon mukaisesti.

Opetukseksi ja neuvoksi

Torah sana tarkoittaa opetusta ja neuvoa. Lain tehtävänä on siis opettaa ja neuvoa, sitä mikä on pyhää, vanhurskasta ja Jumalan tahto. Lain tehtävä ei ollut pelastaa, vaan ohjata ja opettaa. Vanhassa liitossa eläinuhrien veri toi pelastuksen synneistä, tällä tavalla Jumala pelasti kansansa ja antoi anteeksi sen synnit.

Jeesus sanoi ettei Hän tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen. Mikä oli tuo laki, jonka Jeesus jätti voimaan ja jota Hän ei kumonnut? Tämä laki on Kymmenen Käskyä, jotka olivat liitonarkin pohjalla:

2Mo 25:
16 Ja pane arkkiin laki (eduwth), jonka minä sinulle annan.
.........
21 Ja aseta armoistuin arkin päälle ja pane arkkiin laki , jonka minä sinulle annan.
22 Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain (eduwth) arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän (tsavah).

Tässä Raamatun kohdassa käytetään hepreankielistä sanaa eduwth, joka tarkoittaa todistusta. Herra siis sanoi antavansa käskynsä Israelin kansalle armoistuimen päältä kahden kerubin välistä. Jumalan laki, eli Kymmenen Käskyä olivat liitonarkissa. Kymmenen Käskyä ovat myös Herran todistus Israelin kansalle.

5 Moos 10:
1 ¶ "Silloin Herra sanoi minulle: ‘Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, ja nouse vuorelle minun tyköni; tee myös itsellesi puusta arkki.
2 Minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit; pane ne arkkiin.’
3 Niin minä tein arkin akasiapuusta ja veistin kaksi kivitaulua, entisten kaltaista. Ja minä nousin vuorelle, kädessäni ne kaksi taulua.
4 Ja hän kirjoitti tauluihin saman, minkä edellisellä kerralla, ne kymmenen (eser) sanaa (davar), jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, seurakunnan kokouspäivänä. Ja Herra antoi ne minulle.

Jumala antoi Moosekselle uudet laintaulut, sen jälkeen kun Mooses oli ne rikkonut. 5 Moos 10:1-4 kohdasta tulee selkeästi ilmi, että Jumala antoi Moosekselle samat käskyt, jotka olivat olleet rikkoontuneissa kivitauluissa. Raamattu sanoo Jumalan kirjoittaneen kahteen kivitauluun kymmenen sanaa tai asiaa, sillä davar tarkoittaa sanaa sekä asiaa. Kymmenen asiaa on tässä kohtaa oikeampi tapa ymmärtää 5 Moos 10:4:ssa oleva opetus, koska kyseessä oli nimenomaan Kymmenen Käskyä, jotka muodostuivat Kymmenestä asiasta, joissa Jumala ilmoittaa tahtonsa ja käskynsä kansalleen. Täten on ilmiselvää ja kiistatonta, että arkissa ollut kahden kivitaulun todistus (eduwt) tarkoittaa Jumalan Kymmentä Käskyä.

Tällä tavalla sana eduwth ei tarkoita ainoastaan todistusta, sillä silloin kun se on yhdistetty liiton arkissa oleviin Kymmenen Käskyyn, niin se tarkoittaa myös Jumalan lakia (torah), koska Kymmenen Käskyä on kaiken Jumalan lain käskyjen perusta. Jumalan Kymmenen Käskyä on Jumalan todistus kansalleen sekä koko ihmiskunnalle, siksi Jumala itse valitsi sanan todistus (eduwth) kertomaan Jumalan Kymmenen Käskyn todistuksesta ihmiskunnalle.

Kymmenen Käskyä ei ole laki meille, joka meidän pitäisi täyttää, vaan ohje ja opetus miten meidän tulee elää. Vapaus Kristuksessa Uudessa Liitossa ei kehota meitä elämään vastoin Kymmentä Käskyä, vaan niiden mukaisesti, mutta ei lain käskynä, vaan Jumalan armosta uskon tekona, jota Hän vaikuttaa meissä Pyhän Hengen kautta. Raamatussa VT:ssa on Israelilaisille annettu 613 käskyä. Nämä 613 käskyä olivat käskyjä ja säädöksiä, jotka olivat annetut israelilaisille, että he olisivat pyhä kansa erotettu muista kansoista palvelemaan elävää Jumalaa. Mitä olivat kaikki muut lait ja käskyt, kun vain Kymmenen Käskyä olivat lain arkissa? Niiden tarkoitus oli myös erottaa Israelin kansa muista kansoista palvelemaan Jumalaa. Mutta nämä 603 käskyä Jeesus kumosi, mutta ei Kymmentä Käskyä. Tietenkin jos jokin näistä 603 käskystä pitää yhtä Kymmenen Käskyn kanssa on se hyvä ja sovelias rakennusaine Uudessa Liitossa.

Esim. käsky, jossa käsketään kivittää huorintekijä on kumoutunut, sillä Uudessa Liitossa ei anneta käskyä huorintekijän kivittämisestä:

1 Kor 5:
9 ¶ Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
10 en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.

Jotkut messiaaniset piirit (eivät kaikki) opettavat, että Uudessa Liitossa on voimassa kaikki 613 käskyä. Mutta tämä huorintekijä esimerkki osoittaa meille ettei vanhan liiton opetus siitä ole enää voimassa. Paavali antoi uudet ohjeet Uuden Liiton kansaa varten. Valitettavasti on sellaistakin opetusta joidenkin messiaanisten juutalaisten keskuudessa (ei kaikkien), että uutta liittoa ei ole edes olemassa, vaan vanha uudistettuna Jeesuksen uhrilla.

Uudessa Liitossa ei enää vaelleta käskyjä täyttäen, sillä Jeesus täytti lain meidän puolestamme. Olemme siis vapaat käskyjen täyttämisestä, mutta emme vapaat Jumalan käskyjen noudattamisesta, sillä Jeesus ei vapauttanut meitä laittomuuteen, joka on yhtä kuin synnissä eläminen. Uudessa Liitossa saamme voiman ja halun Pyhässä Hengessä rakastaa Jumalaa ja rakkaudesta Jumalaan saamme elää Hänen opetuksensa mukaisesti. Uuden Liiton uskova kasvaa uskossa Jumalan armosta, jonka seurauksena hän kasvaa elämään myös Kymmenen Käskyn mukaisesti. Jumalan käskyjen noudattaminen Uudessa Liitossa ei ole käskyjen ja lain täyttämistä, vaan sydämen halusta ja rakkaudesta Jumalaan haluamme vaeltaa siten kuin Hän meille sanassaan opettaa."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 29. Joulu 2014 15:05

Kun me Hengessä kuljemme niin ..Henki ohjaa meitä tekemään oikein ja se on sellaista oikeaa kulkua ja se kulkeminen ei riko lain pykäliä vaan kulkee Rakkaudessa .
Mr Kerimäki

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 29. Joulu 2014 18:59

Petri yrittää todistaa tuossa pekan lainaamassa kirjoituksessaan jakeiden 2.moos. 25:16, 25:21 ja 25:22 avulla että pelkkä kymmenen käskyä muka olisi se laki jota ei ole kumottu. Mielestäni petrin oppi on valheellinen. Koska kyseisissä jakeissa 2.moos. 25:16, 25:21 ja 25:22 on hebrean sana eduwth, [suomeksi todistus] joka on on käännetty kreikaksi sanalla martyrion noiden jakeiden kreikankielisessä septuagintakäännöksessä, kun taas jakeissa matt. 5:17 ja 18 on kreikan sana nomos, niin mielestäni petri ei voi todistaa väitettään että pelkkä kymmenen käskyä muka olisi se laki jota ei ole kumottu.

Thayerin lexiconin mukaan septuagintakäännöksessä kreikan sana nomos on erittäin usein käännös hebrean sanalle towrah [toora].
Hebrean sana towrah useimmiten käännetty sanalla laki v. 1933 suom. käännöksessä ja kreikan sana nomos käännetty suomeksi sanalla laki uuden testamentin suomenkielisessä v.1938 käännöksessä.
Uskon että toora eli laki käsittää viisi mooseksen kirjaa eikä pelkästään kymmenen käskyä.

Miksi sitten suomalaisessa vuoden 1933 käännöksessä hebrean sana eduwth on käännetty väärin mm. jakeissa 2.moos. 25:16, 25:21 ja 25:22? Arvelen että syy on se että luterilaiset kääntäjät ovat tehneet tahallaan käännösvirheen. Vuoden 1776 biblia käännöksessä ei ole kyseistä käännösvirhettä vaan hebrean sana eduwth on käännetty sanalla todistus noissa jakeissa, myös mm. englanninkielisissä young's literal translationissa ja kjv:ssä hebrean sana eduwth on käännetty sanalla testimony kyseisissä jakeissa. [Testimony, suomeksi todistus.]

[Nimimerkki paa, käytän mieluummin termiä toora kuin termiä laki, mutta en pidä termiä laki vääränä käännöksenä hebrean sanalle towrah, toora.]

ja sinun pitää paneman arkkiin sen todistuksen, jonka minä sinulle annan.

[2. moos. 25:16, vuoden 1776 käännös. lauseessa hebrean sana eduwth, todistus ]

Ja sinun pitää asettaman kapporeth arkin päälle, ja paneman arkkiin sen todistuksen, jonka minä sinulle annan.

2. moos. 25:21, vuoden 1776 käännös, korjattu sana kapporeth. lauseessa hebrean sana eduwth, todistus]

ja siinä minä sinulle olen saapuvilla, ja puhuttelen sinua kapporethiltä, kahden kerubimin väliltä, jotka ovat todistuksen arkin päällä, kaikista mitä minä sinun käsken sanoa israelin pojille.

[2.moos. 25:22, vuoden 1776 käännös, korjattu kapporeth ja pojat. lauseessa hebrean sana eduwth, todistus ]

ja jhwh sanoi mošelle: nouse tyköni vuorelle ja ole siellä, ja annan sinulle kivitaulut ja tooran ja käskyn, jonka kirjoitin opettaa heille.

[2.moos. 24:12, vuoden 1933 käännös hieman korjattuna. tämä jae on mielestäni hiukan hämäävästi käännetty vuoden 1933 käännöksessä]

[ Jakeissa 2.moos. 31:18 ja 2.moos. 34:29 käytetään käsitettä kaksi taulua todistuksen, vaikka suom. 1933 käännöksessä on väärin käännetty "kaksi laintaulua".
Lauseissa on hebrean sana 'eduwth, todistus, lauseissa ei siis ole hebrean sanaa towrah, toora. Myös lauseessa 2.moos. 32:15 on sana eduwth, todistus, sekä sana luwach, taulu, vaikka suom. v. 1933 käännöksessä on väärin käännetty "laintaulu". Sanaa "laintaulu" ei siis löydy raamatusta.]

mutta nyt lakkautettiin-meidät irti toorasta kuolleina in which we were held, so that we may serve in newness of spirit, and not in oldness of letter.

[kirjeestä room 7:6, lauseen loppuosa ylt käännöksestä]

Mitä toni sanot jakeesta room. 7:6? Oletko ymmärtänyt sitä?
uuhi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu