Kymmenykset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Siivetön » 05. Elo 2014 11:19

vaisuliini kirjoitti:*
Ok. No tällä hetkellä minulla ei ole vielä seurakunta mille voisin uhrata... :oops:

Haluan muistuttaa Vaisuliini, että siinäkin vaiheessa, kun löydät itsellesi hengellisen kodin, mihin haluat uhrata, pidä aina mielessäsi, että uhraat vain ja ainoastaan "..niin kuin Jumalalle...", oli se sitten mitä tahansa, mitä uhraat, sillä me voimme uhrata muutakin, kuin vain rahaa, voimme antaa esim. aikaamme ja voimavarojamme, yms.

Sillä uskon, että jokaisen kohdalla koetellaan sekin, kenelle on todellisuudessa uhrannut; Jumalalle vai jollekin seurakunnalle tai ihmisille?

Jos olet uhrannut Jumalalle, ei mikään ihmisen tekeminen saa Sinua masentumaan tai katkeroitumaan, tapahtui mitä tahansa, mutta jos uhraat jollekin ihmiselle tai seurakunnalle, saattaa vihollinen päästä kiusaamaan jossain tilanteessa, että: "Huomaatkos, just annoin sille 500€ ja nyt se käyttäytyy minua kohtaan tuolla tavoin."
Tästäkin syystä on hyvä, ettei "vasen kätesi edes tiedä, mitä oikea antaa"

Kol. 3
23. Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne, niinkuin Herralle eikä ihmisille,
24. tietäen, että te saatte Herralta palkaksi perinnön; te palvelette Herraa Kristusta.
Siivetön

ViestiKirjoittaja pekka » 10. Elo 2014 11:08

Biblia, P. Paavalin 2. Epistola Korintilaisille 8:

1. Mutta minä teen teille tiettäväksi, rakkaat veljet, Jumalan armon, joka Makedonian seurakuntiin annettu on;

2. Sillä heidän ilonsa oli ylönpalttinen, kuin heitä monen vaivan kautta koeteltiin, ja vaikka he sangen köyhät olivat, ovat he kuitenkin runsaasti kaikessa yksinkertaisuudessa antaneet.

3. Sillä he olivat kaikesta voimastansa (sen minä todistan) ja ylitsekin voimansa hyväntahtoiset,

4. Ja meitä suurella ahkeruudella rukoilivat, että me ottaisimme vastaan sen hyvän työn ja sen palveluksen osallisuuden, joka pyhäin varaksi koottu oli.

5. Ja ei niinkuin me toivoimme, vaan he antoivat itsensä ensisti Herralle ja (sitte) meille Jumalan tahdon kautta.

6. Että meidän pitäis Titusta neuvoman, että, niinkuin hän oli ennen ruvennut, hänen pitäis senkaltaisen hyvän työn niin teidän seassanne päättämän;

7. Mutta niinkuin te olette kaikissa rikkaat, uskossa ja sanassa, ja taidossa ja kaikkinaisessa ahkeruudessa, ja teidän rakkaudessanne meidän kohtaamme, (niin sovittakaat siis), että te myös tässä armossa rikkaat olisitte.

8. Enpä minä vaatimisesta sitä sano, vaan muiden ahkeruudesta koettelen minä myös teidän rakkautenne vakuutta.

9. Sillä te tiedätte meidän Herran Jesuksen Kristuksen armon, että hän rikkaana ollessansa tuli kuitenkin teidän tähtenne köyhäksi, että te hänen köyhyytensä kautta rikkaaksi tulisitte.

10. Minun neuvoni minä tästä annan; sillä se on teille hyödyllinen, että te olette ennen ruvenneet ei ainoasti sitä tekemään, vaan jo menneenä vuonna tahdoitte sitä.

11. Täyttäkäät siis nyt se työ, jonka te rupesitte, että niinkuin tahto valmis oli, te myös sen voimanne perästä täyttäisitte.

12. Sillä jos joku edellä mielellinen on, niin hän on otollinen varansa jälkeen, ja ei sen jälkeen, joka ei hänellä ole.

13. Ei niin luullen, että muilla pitää oleman huojennus ja teillä ahdistus, vaan että se tasan olis, niin palvelkaan teidän rikkautenne heidän köyhyyttänsä tällä ajalla,

14. Että myös heidän rikkautensa teidän puuttumistanne palvelis, että tasan tapahtuis,

15. Niinkuin kirjoitettu on: joka paljon kokosi, ei hänellä ollut liiaksi, ja joka vähän kokosi, ei häneltä mitään puuttunut.

16. Mutta Jumalan olkoon kiitos, joka senkaltaisen ahkeruuden antoi Tituksen sydämeen teidän tähtenne!

17. Sillä hän otti sen neuvon hyväksi, ja tosin oli sitä ahkerampi, että hän läksi mielellänsä teidän tykönne.

18. Mutta me olemme hänen kanssansa lähettäneet veljen, jota evankeliumissa kiitetään kaikissa seurakunnissa.

19. (Mutta ei se ainoasti, vaan hän on myös säätty seurakunnilta meidän matkakumppaniksemme tämän armon kanssa, joka meidän kauttamme Herran kunniaksi toimitetaan, ja teidän hyvän tahtonne koettelemiseksi,)

20. Karttain sitä, ettei kenkään meitä panettelisi senkaltaisen rikkaan avun puolesta, joka meidän kauttamme toimitetaan.

21. Sillä me ahkeroitsemme sitä, mikä kunniallinen on, ei ainoasti Herran edessä, vaan myös ihmisten edessä.

22. Ja me olemme heidän kanssansa lähettäneet meidän veljemme, jonka me monessa olemme usiasti koetelleet, että hän ahkera on, ja vielä nyt paljoa ahkerampi, suurella uskalluksella, joka on teidän tykönne,

23. Sekä Tituksen puolesta, joka minun kumppanini on ja apulaiseni teidän seassanne, että myös meidän veljeimme tähden, jotka ovat seurakuntain apostolit, Kristuksen kunnia.

24. Osoittakaat siis teidän rakkautenne merkki ja meidän kerskaamisemme teistänne niitä kohtaan, julkisesti seurakunnankin edessä.

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja paa » 11. Elo 2014 09:39

Joel.A kirjoitti:
systeri kirjoitti:Ensisijaisesti se evankeliumi, mutta jos näet perheen lapsen ilmaa leipää kun isä/äiti on pelannu tai juonu rahat niin etkö auta??

Riippuu lapsen iästä tietysti. Eikö pieni lapsi ole kans taivaskansalainen jota tulee auttaa? Mutta oli iso tai pieni, joka osaa tuntea hyvän ja pahan tulee julistaa evankeliumia laupeudesta sekä pitkämielisyydestä käsin ja jos eivät he tee parannusta pahoista teistään niin tulee meidän erota heistä, mutta ei kuitenkaan tule heitä vihollisena pitää.

Kohtaat nälkäisen lapsen, mutta et anna hänelle ruokaa, vaan kerrot mikä syntinen paska hän on ja vaadit parannuksen tekoa ja jos hän ei sitä tee, lähdet ja jätät lapsen näkemään nälkää?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 11. Elo 2014 11:01

Paa. :) Sinulla on hyvä 'ote' asioihin. :thumbup:
Isoäiti

ViestiKirjoittaja paa » 11. Elo 2014 11:24

No kun mua vaivaa tämä juttu. :crazy:
Kuulostaa absurdilta, että julistetaan evankeliumia mutta ei ruokita nälkäistä.
Ja että on joku ikäraja, mikä määrittää sen, annetaanko lapselle ruokaa vai ei.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja pekka » 11. Elo 2014 11:37

Roomalaiskirje 12:

13 Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta.

14 Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko.

15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.

16 Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.

17 Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.

18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.

19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".

20 Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle".

21 Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.

Myös vihamiehiämme tulee auttaa kaikin puolin kuten jae 20 meille kertoo.

Kirje galatalaisille 6:

7. Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.

8. Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää.

9. Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy.

10. Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille.

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

Re: Kymmenyksetn

ViestiKirjoittaja Joel.A » 11. Elo 2014 20:19

paa kirjoitti:No kun mua vaivaa tämä juttu. :crazy:

Niin muakin vaivaa tää, koska kun olen nyt tutkinut hieman tätä evankeliointia jne. niin huomasin, että ei Jeesus ruokkinut ensisijaisesti ihmisiä, vaan kehotti parannukseen sekä uskomaan ja seuramaan Häntä. Kaikki valtias Jumala kulkee itse ilman mitään maanpäällistä turvaa ja vieläpä kehoitti opetuslapsiakiin evankelioimaan ilman maallista turvaa (rahaa,leipää yms.). Ja kun ymmärretään se, että Jeesus saarnasi parannusta omaisuus kansalleen niin se tuo tähän aivan uuden ulottuvuuden.

Jos Jeesus olisi mennyt ja auttanut ihmisiä ja paapponut heitä ilman että hän olisi kehottanut parannukseen jne. niin eikö se olisi sitten mennyt synnin siunaamiseksi?

Ja mitä lapsiin tulee niin Jeesushan sanoo, että antakaa lasten tulla hänen luoksensa, mutta missä menee sitten lapsen raja? Jotkut voi ajatella, että 20v on vielä ihan lapsi ja toiset rajaa lapseuden taas 10 vuotiaaseen.
Joel.A

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 11. Elo 2014 20:46

Joel.A kirjoitti:

Niin muakin vaivaa tää, koska kun olen nyt tutkinut hieman tätä evankeliointia jne. niin huomasin, että ei Jeesus ruokkinut ensisijaisesti ihmisiä, vaan kehotti parannukseen sekä uskomaan ja seuramaan Häntä. Kaikki valtias Jumala kulkee itse ilman mitään maanpäällistä turvaa ja vieläpä kehoitti opetuslapsiakiin evankelioimaan ilman maallista turvaa (rahaa,leipää yms.). Ja kun ymmärretään se, että Jeesus saarnasi parannusta omaisuus kansalleen niin se tuo tähän aivan uuden ulottuvuuden.

Jos Jeesus olisi mennyt ja auttanut ihmisiä ja paapponut heitä ilman että hän olisi kehottanut parannukseen jne. niin eikö se olisi sitten mennyt synnin siunaamiseksi?

Ja mitä lapsiin tulee niin Jeesushan sanoo, että antakaa lasten tulla hänen luoksensa, mutta missä menee sitten lapsen raja? Jotkut voi ajatella, että 20v on vielä ihan lapsi ja toiset rajaa lapseuden taas 10 vuotiaaseen.

Kun Jeesus puhuu lapsista, kuten tässä kohtaa
Matt. 19
14 mutta Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta.",
ja
Luukas 18
"15 Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia, [Matt. 19:13-15; Mark. 10:13-16]
16 mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
17 Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.""

niin koen että tässäkin on nähtävissä Hengellinen sanoma eli se, millä tavoin ihminen ottaa valtakunnan sanoman vastaan eli uskooko sen sellaisena kuin se on annettu ja tuotu.

En oikein ymmärrä, miksi pitää alkaa miettimään tässäkohden lapsen ikää?

Jokainen ihminen on lähimmäiseni, iästä riippumatta.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Joel.A » 11. Elo 2014 20:59

lonelyrider kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:

Kun Jeesus puhuu lapsista, kuten tässä kohtaa
Matt. 19
14 mutta Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta.",
ja
Luukas 18
"15 Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia, [Matt. 19:13-15; Mark. 10:13-16]
16 mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
17 Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.""

niin koen että tässäkin on nähtävissä Hengellinen sanoma eli se, millä tavoin ihminen ottaa valtakunnan sanoman vastaan eli uskooko sen sellaisena kuin se on annettu ja tuotu.

En oikein ymmärrä, miksi pitää alkaa miettimään tässäkohden lapsen ikää?

Jokainen ihminen on lähimmäiseni, iästä riippumatta.

Ehkä se onkin niin, että meidän ei tule katsoa ikään tai ylipäätään ihmiseen, jos julistamme evankeliumia ja kun katsomme tai tutkimme evankeliointia niin eihän evankeliumia viety antamalla rahaa köyhille tai ruokkimaan köyhiä tai ylipäätään pitämään "pakanoita" hellässä huomassa. Vasta kun he olivat tulleet osaksi Jumalan valtakuntaa, niin silloin meidän kuulu/kuuluu pitää Herran omista huolta.
Joel.A

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 11. Elo 2014 21:19

Mihin perustat väitteesi?

Mitä laupias samarialainen tekee? Eikö hän hoida "muukalaisen" terveeksi, kun muut jättävät hänet sinne tien varteen, vaikka hän on hakattu ja runneltu? Eikö hän osoita laupeutta? Niinkuin kuuluukin ja kuten Jeesus käskee tekemään.

Luukas 10.
25 Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. Hän kysyi: "Opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?" [Matt. 22:34-40; Mark. 12:28-34 : Matt. 22:35 | Matt. 19:16]
26 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?"
27 Mies vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." [5. Moos. 6:5 | 3. Moos. 19:18]
28 Jeesus sanoi: "Oikein vastasit. Tee näin, niin saat elää." [3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5; Gal. 3:12]
29 Mies tahtoi osoittaa, että hän noudatti lakia, ja jatkoi: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
30 Jeesus vastasi hänelle näin: "Eräs mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon, kun rosvojoukko yllätti hänet. Rosvot veivät häneltä vaatteetkin päältä ja pieksivät hänet verille. Sitten he lähtivät tiehensä ja jättivät hänet henkihieveriin.
31 Samaa tietä sattui tulemaan pappi, mutta miehen nähdessään hän väisti ja meni ohi.
32 Samoin teki paikalle osunut leeviläinen: kun hän näki miehen, hänkin väisti ja meni ohi.
33 "Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli.
34 Hän meni miehen luo, valeli tämän haavoihin öljyä ja viiniä ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja piti hänestä huolta.
35 Seuraavana aamuna hän otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin.'
36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."
lonelyrider

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu