Avioliitto on raamatun kokonaislinjan mukaan julkinen tapahtuma jonka vahvistamiseksi on pidetty häät.
Raamattu puhuu kauttalinjain morsiammesta joka on koristeltuna, joten jo sekin kertoo siitä tosiasiasta että liiton vahvistamiseksi on pidetty juhlat ( hääjuhlat).
Jeesus itse käytti paljon vertauksissa ylkää, morsianta sekä häitä. Minusta tämä seikka kertoo vahvasti siitä että avioliitto on vahvistettu julkisilla hääjuhlilla.
Luuk.5:34 Jeesus sanoi heille: "Ettehän voi vaatia häävieraita paastoamaan silloin, kun ylkä on heidän kanssaan?
Matt: 25:10 Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
Matt. 9:15 Niin Jeesus sanoi heille: "Eiväthän häävieraat voi surra, niinkauan kuin ylkä on heidän kanssaan? Mutta päivät tulevat, jolloin ylkä otetaan heiltä pois, ja silloin he paastoavat.
Ilm. 19:7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut
Avioliitto ei ole myöskään salainen tapahtuma vaan julkinen ja minusta esim. jokaisella seurakunnassa olevalla on oikeus tietää onko joku pari keskenään avioliitossa vai ei. Avioliitto on myös vertauskuva seurakunnan ja Jeesuksen välisestä yhteydestä, sekään liitto ei ole salainen missään muodoin.
Lisäksi haluan myös mainita että yhdyntä ei ole sama asia kuin avioliitto. Avioliitto on jo voimassa/tulee olla voimassa ennen kuin yhdyntä tapahtuu.
Toni toi mielestäni hyvin asian esille kun vertasi yhdyntää, kasteeseen.
Se meidän on toki muistettava että tilanteet ihmisillä saattaa olla yksilöllisiä ja voi olla mahdollista että häitä ei voida järjestää tai todistajia ei ole saatavilla. (esim vainonaika tai jotain muuta)
Mutta mielestäni niin kauan kun meillä uskovilla on mahdollisuus mennä naimisiin kirkossa, tai maistraatissa, niin tämä mahdollisuus tulisi käyttää hyväksi. Jo senkin tähden että ei tule turhia sekaannuksia. Ja onhan virallisissa "naimisissa" juridilliset hyvät puolensakkin.
Itse kyllä yllätyin siitä että tämä aihe aiheuttaa näinkin paljon eriäviä kantoja

Itse pidin tätä asiaa niin selvänä ja raamattukin kertoo mielestäni asiasta selvästi, että minulle ei ole tullut edes mieleen aloittaa keskustelua tästä aiheesta. Toivottavasti Herra nyt siunaa meitä kaikkia tämän asian tiimoilta ja antaisi viisautta. Herra anna myös veljes rakkautta meille toisiamme kohtaan että kaikki tapahtuisi meille rakennukseksi.
Mutta sitten vielä ihan erikseen
Mikko Murpatille.Avoliitto on aina synti Jumalaa vastaan, siis jos siihen liittyy seksiä tai muuta siihen viittaavaa. Ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko eletään avioliitossa (joka on Herran tahtoma tila) tai sitten jossain muussa (joka ei ole Herran tahtoma tila) . Tässä avioliitto asiassa ei ole kuin yksi oikea tie.
Jumala sinua Mikko suuresti siunatkoon