Juha kirjoitti:Ei joulunvietossa sinänsä vikaa ole mielestäni, kunhan sille ei anna sellaista arvoa että sitä viettää Jeesuksen syntymäpäivänä. Itse en sano joulua Jeesuksen syntymäpäiväksi koska se ei sitä ole. Monet viettävät joulua perinteen vuoksi tai perhejuhlana. Se on minullekin nykyisin syy osallistua joulun viettämiseen. Joulun viettäminen maallisista syistä ei ole sen kummempi asia kuin jonkun toisen maallisen juhlankaan viettäminen.
Totta turiset. Itselläni ongelmana on se, että jos menen vanhempien luo, isä tod.näk. pyytää lukemaan jouluevankeliumin, noh voisin sitten "epähuomiossa" lukea Raamatusta esim. Joh. 3:16 -kohdan ja sanoa että nyt on joulu, tässä on evankeliumi, mikä tässä muka on ongelmana. Ja sillä hetkellä menisi perinteinen "kristillinen" joulu pilalle kaikilta sen viettäjiltä. Parasta ehkä vaan pysytellä omassa kodissa yksin, niin ei tule minkäänlaisia ongelmia, sitten laitan vaan kaikille hyvän joulun toivottelijoille heidän tekstareihinsa vastauksena linkin Petrin kirjoitukseen, vaikka kolmella hymiöllä varustettuna ni ei tule paha joulumieli. Tai sitten en vastaa mitään, se on kyllä hiukka tympeää varsinkin jos vaimoni pistää viestiä, en kyllä usko koska emme nyt ole tämän avioeron harkinta-ajan aikana yhteyksissä, koska hän haluaa rauhassa miettiä asioita. Ristiriitainen asia tämä joulun toivottelu, jos laitan edes hymiön takaisin joulun toivotteluun (siis jos viestin laittaa uskova joka ajattelee että Jeesus syntyi jouluna), osallistun sen valheen elossa pitämiseen. Sitten jos en reagoi mitenkään, lähimmäiselle tulee paha mieli. Sitten jos pistän linkin Petrin kirjoitukseen, lähimmäiselle saattaa tulla paha mieli, koska totuus satuttaa ja moni on juhlinut joulua jo montakymmentä vuotta. Itse koen totuuden vain vapauttavaksi asiaksi, olenkin jo täällä tainnut kertoa että keväällä tajusin Petrin tekstejä luettuani monia asioita Raamatusta, joissa olin semmoisissa mututuntumanäkemyksissä, asiat selkenivät kertarysäyksellä.
Onpa rentoutunut olo kun ensimmäinen joulu elämäni aikana, jolloin en aio ostaa joululahjoja. Ei niin minkäänlaista stressiä mistään.