Masentunut, jota masennetaan... viekää minut Jeesuksen LUO !

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Masentunut, jota masennetaan... viekää minut Jeesuksen L

ViestiKirjoittaja JHK » 29. Marras 2011 14:22

Watchman:

En ole edes kuullut moisista tutkimustuloksista! Lähteet?
En väitä etteikö asia voisi olla niin, se kuullostaa jossain määrin uskottavalta. Itse olen niellyt sen selityksen minkä psykiatri antoi kera pillerireseptin. (Jonka käytön lopetin omatoimisesti, todettuani aineet tehottomiksi.)
JHK

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 29. Marras 2011 14:24

Eivät nuo ad/hd, add ja muut neurobiologiset ominaisuudet/sairaudet ole mitään keksittyjä sairauksia, eikä mitään huonojen kotiolojen tai yhteiskunnan kiireen tai siihen sopeutumattomuuden aiheuttamia ilmiöitä.
Ja joskus ne lääkkeetkin näihin tulevat ihan oikeaan tarpeeseen, vaikka ovatkin amfetamiinin johdannaisia.

On helppoa sanoa, että huonokäytöksinen lapsi, jolla oikeasti onkin ad/hd tai joku muu näistä, tarvitsee vaan kuria ja liikuntaa ja vähemmän telkkarin töllötystä.
Kyse ei ole mistään tavallisesta levottomuuden tunteesta, vaan oikeasti kyse on aivojen neurofysikaalisesta poikkeavuudesta. Kenties joukkoon mahtuu vääriä diagnooseja, mutta en usko, että niitä hirveästi on, koska diagnoosin saaminen ei ole mitään helppoa, vaan pitkällinen prosessi, johon liittyy monenlaiset neuropsykologiset testit.
Nämä ovat myös sellaisia ominaisuuksia, ettei niitä tuosta noin vain voi opetella pois itsestään. Ne viedään kyllä hautaan asti mukana, jollei Jumala paranna.
Voi tietenkin olla niitä tapauksia, jossa vanhemmat keksivät omille virheilleen selitykseksi ad/hd:n, mutta ei pidä syyllistää ketään tietämättä asioiden oikeaa laitaa ja nämä ovat kuitenkin murto-osa oikeista ad/hd, add, as, tourette ym poikkeavuuksista.
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Watchman » 29. Marras 2011 14:50

JHK kirjoitti:Watchman:

En väitä etteikö asia voisi olla niin, se kuullostaa jossain määrin uskottavalta. Itse olen niellyt sen selityksen minkä psykiatri antoi kera pillerireseptin. (Jonka käytön lopetin omatoimisesti, todettuani aineet tehottomiksi.)

En nyt muista missä olen noista tutkimuksista lukenut mutta koitan etsiä jos ne löytäisin.

Esimerkiksi seuraavalta nettisivulta löytyy ainakin paljon linkkejä eri aihetta käsitteleviin juttuihin ja tutkimuksiin:

https://masennuslaakkeista.nettisivu.org/

Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä on hyvää!!

Jasmiini tuo kirjoittamasi on juuri sitä virallisen totuuden epätoivoa aiheuttavaa juttua. En ala väittelemään aiheesta
kehoitan vain tutkimaan asiaa usemmalta kantilta kuin virallisen totuuden haltijat haluaa meidän katselevan.

*Watchman*
Watchman

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 29. Marras 2011 15:20

Minä en katsele näitä asioita minkään "virallisen totuuden haltijoiden" näkökulmista, vaan ihan omien elämänkokemuksieni kautta. Minä elän itse näiden ongelmien, heikkouksien ja vahvuuksien kanssa elämäni loppuun asti ja olen joutunut tutkimaan ja pohtimaan näitä aika paljon ja punnitsemaan vallalla olevaa tietoutta asioista.
Ei nämä ominaisuudet ole mistään tuulesta temmattuja ja eikä näitä voi muuksi muuttaa.
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Watchman » 29. Marras 2011 15:36

Jasmiini kirjoitti:Minä en katsele näitä asioita minkään "virallisen totuuden haltijoiden" näkökulmista, vaan ihan omien elämänkokemuksieni kautta. Minä elän itse näiden ongelmien, heikkouksien ja vahvuuksien kanssa elämäni loppuun asti ja olen joutunut tutkimaan ja pohtimaan näitä aika paljon ja punnitsemaan vallalla olevaa tietoutta asioista.
Ei nämä ominaisuudet ole mistään tuulesta temmattuja ja eikä näitä voi muuksi muuttaa.

En tarkoittanut vähätellä kokemuksiasi tai ajatuksiasi. Kerroin vain mistä kirjoittamasi ajatukset ovat lähtöisin.
Et ole keksinyt niitä itse niinkuin en minäkään ole keksinyt itse sitä mitä aiheesta kirjoitan, vaan molemmat olemme
omaksuneet nämä ajatukset joiltakin tahoilta ("asiantuntijoilta"). Sinun ajatuksesi, jonka mukaan ovat lääketieteellisiä
sairauksia jotka hoidetaan lääkkeillä, ja joiden kanssa täytyy elää elämänsä loppuun asti, ovat peräisin virallisen
totuuden haltijoilta. Minun ajatukseni ovat peräisin toisenlaisilta tahoilta.

Näistä asioista saa olla eri mieltä mutta itsensä kannalta on hyvä ymmärtää mistä omat ajatusmallit ovat peräisin.
Ainakin minua se auttaa koettelemaan ajatuksiani ja tutkimaan ovatko ne hyviä vai tulisiko niitä kyseenalaistaa.
Olin ennen itse hieman lääkemyönteisempi kunnes aloin tutkimaan asioita ja löysin toisenlaista näkökulmaa asiaan ja
huomasin että nämä toiset näkökulmat ovat Jumalan tahdon mukaisia kun taas virallinen totuus tässäkin asiassa perustuu
monella tavalla jopa suoranaiselle petokselle.

*Watchman*
Watchman

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 29. Marras 2011 15:48

Jasmiini kirjoitti:Eivät nuo ad/hd, add ja muut neurobiologiset ominaisuudet/sairaudet ole mitään keksittyjä sairauksia, eikä mitään huonojen kotiolojen tai yhteiskunnan kiireen tai siihen sopeutumattomuuden aiheuttamia ilmiöitä.
Ja joskus ne lääkkeetkin näihin tulevat ihan oikeaan tarpeeseen, vaikka ovatkin amfetamiinin johdannaisia.

On helppoa sanoa, että huonokäytöksinen lapsi, jolla oikeasti onkin ad/hd tai joku muu näistä, tarvitsee vaan kuria ja liikuntaa ja vähemmän telkkarin töllötystä.
Kyse ei ole mistään tavallisesta levottomuuden tunteesta, vaan oikeasti kyse on aivojen neurofysikaalisesta poikkeavuudesta. Kenties joukkoon mahtuu vääriä diagnooseja, mutta en usko, että niitä hirveästi on, koska diagnoosin saaminen ei ole mitään helppoa, vaan pitkällinen prosessi, johon liittyy monenlaiset neuropsykologiset testit.
Nämä ovat myös sellaisia ominaisuuksia, ettei niitä tuosta noin vain voi opetella pois itsestään. Ne viedään kyllä hautaan asti mukana, jollei Jumala paranna.
Voi tietenkin olla niitä tapauksia, jossa vanhemmat keksivät omille virheilleen selitykseksi ad/hd:n, mutta ei pidä syyllistää ketään tietämättä asioiden oikeaa laitaa ja nämä ovat kuitenkin murto-osa oikeista ad/hd, add, as, tourette ym poikkeavuuksista.

Rauhaa!

Sinä oletkin oikeilla jäljillä ADHD:n suhteen.... Tässä nyt vaan on tullut minun käsitykseni mukaan masennukseen, mielenalueen sairauksiin liittyen oikeaakin, mutta väärääkin kirjoittelua, joita on vaikea lähteä yksityiskohtaisesti purkamaan. Minua nyt vaan pelottaa, että ilman lääketieteen alan ammattilaisen(joka ei ole aivopesty lääkefirmojen johdolla ja joka oikeasti välittää potilaistaan) johdolla/valvonnassa aletaan purkamaan lääkityksiä pois itse ja syyllistyneenä, syyllisyyttä tarpeettomasti kokien! Näitä tapauksia kyllä riittää ja varmaan tuleekin riittämään - myös niitä osataan odottaakin, että mistä uskonsuunnassa/ei-uskonsuunnassa seuraavaksi joku tuodaan pakkohoitoon sairalaan, ettei psykoosiin, johonkin mielenhäiriöön jouduttuaan olisi itselleen ja muille vaaraksi. KAIKILLA lääkkeillä on sivuvaikutuksensa ja kieltämättä masennuslääkkeitä syödään Suomessa enemmän kuin koskaan ja jäädään masennuksen vuoksi eläkkeelle enemmän kuin koskaan.... :think2: Turhaankin lääkkeitä varmasti määrätään ja siihen on omat syynsä. Molemmilla ääripäillä on useasti ns. oma lehmä ojassa.
On sairauksia pilvin pimein, joissa lääke on suorastaan elintärkeää hengissä pysymisen kannalta. Kukaan ei uskaltaisi hoidatuttaa juuri minkäänlaisia sairauksia, jos lääkärit/lääketeollisuus olisi oikeasti läpikotansa paha. Ja tosi asia on, että Herra ei kaikkia paranna. Ja kun näin on, niin vaihtoehdot alkavat käydä vähiin. Uskova turvaa ensisijassa Herraansa ja jos Hän ei paranna, niin vaihtoehtoja ei juuri jää jäljelle. Tottakai ihanne olisi, että tulisimme toimeen ilman lääkkeitä, emmekä koskaan sairastelisi ja Herra parantaisi. Mutta fakta on vaan se, että näin ei ole asian laita. Ei voida laittaa päätä pensaaseen tosiasioilta ja ummistaa silmiä todellisuudelta.... :think2: ....palaan asiaan vielä - nyt en juuri enempää jouda.

Siunausta kaikille tasapuolisesti :thumb:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 29. Marras 2011 16:15

Minä en sanonut, että esim. ad/hd on parannettavissa jollakin lääkkeellä. Oireet ovat helpotettavissa lääkkeellä, mutta eivät ne minnekään katoa, eivätkä lääkkeet ole kaikille edes mikään vaihtoehto eivätkä kaikkia auta ja tarkkaan harkittavia.
Toisekseen nämä ovat enemmän kuin pelkkä sairaus ja jotkut jopa loukkaantuvat, kun näistä puhutaan sairauksina. Ne ovat ihmisen ominaisuuksia, jotka ovat enemmän, kuin joku levottomuus ihmisessä.
Kyllä minusta on varsin tietämätöntä sanoa, että joku ad/hd tai add tai as tai tourette tai autismi tai muu vastaava paranee, eikä sen kanssa tarvitse elää lopun elämäänsä. Ja kyllä nämä ovat tuoneet ihmisten elämään, ainakin minun, paljon enemmän, kuin jonkun ei toivotun piirteen.
Sanottiimpa autismistakin 70- luvulla, että se on "jääkaappiäitien" syytä, kun eivät ole rakastaneet lastaan tarpeeksi ja muuta vastaavaa.

On myös minusta syyllistävää että pitäisi olla toisenlainen ja parannella itsestään kaikki sellaiset piirteet, mitkä eivät jokaista miellytä. Meitä on erilaisia ihmisiä ja erilaisina syntyneitä, jotka ei mahduta aina samaan muottiin muiden ihmisten kanssa kaikissa asioissa.
Se, että sanotaan näitä neurobiologisia kehityshäiriöitä ympäristön tuotoksiksi ja että tämä on vaan jotain, mikä on parannettavissa oikeanlaisilla elämäntavoilla saa vain ihmiset syrjäytymään enemmän. Monta on eläämääkin tuhottu sellaisilla asenteilla.

Neurobiologiset ominaisuudet ovat eri asia kuin psyykkiset sairaudet. Kaiken Jumala voi parantaa ja muuttaa, mutta aina ei parane eikä aina ole tarvis muuksi muuttaakaan, useimmiten on enempi tarvetta muuttaa ihmisten asenteita.
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Watchman » 29. Marras 2011 17:00

Tarkennan joitain asioita ettei kirjoituksiani käsitetä väärin.

Lääke"hoitoa" vastaan kirjoittamani asiat ovat koskeneet ainoastaan psyykkisiä "sairauksia" eli en kirjoita lääke-
tieteestä yleisesti. Somaattisten sairauksien suhteen on sairauksien oireet ja lääkkeiden vaikutukset niihin yleensä
tutkittu ja todistettu tieteellisesti, päinvastoin kuin psyykelääketieteessä. Somaattisella puolella määrätään ja
syödään myös todella paljon liikaa lääkkeitä ja monesti turhaan (kuten esimerkiksi kolesterolilääkkeet useimmiten)
mutta en vastusta kokonaan lääkkeiden käyttämistä somaattisten sairauksien oireiden lievittäjänä vaikka lääke-
teollisuus onkin pahan vallassa. Itse käytän myös lääkkeitä joskus jos olen kipeä vaikka pyrin niitä välttämään.

Jasmiini tarkoitukseni ei ole loukata ketään, kirjoitan näitä ajatuksiani vastineeksi ajatuksille joiden mukaan
masennus ja ADHD olisivat sairauksia. Minä en pidä niitä sairauksina vaan elämän epätasapainosta ja rikkinäisyydestä
johtuvista normaaleista oireista. Ne ovat väistämättömiä seurauksia siitä kun elämä poikkeaa niin paljon siitä mitä
alunperin on tarkoitettu. Olen tämän kokenut omakohtaisesti omassa elämässäni eli tämä ei ole vain mitään
ylhäältäopittua teoriaa. Olen myös kokenut parantumisen Jumalan armon avulla joka ohjasi minut näkemään
mistä nämä asiat johtuvat ja millä tavalla masennuksen pystyy voittamaan.

Autismin suhteen minulla ei ole tarpeeksi tietoa ja ymmärrystä jotta voisin osata ottaa kantaa siihen. En sano että
tämä mitä olen kirjoittanut esimerkiksi masennuksesta ja ADHD:sta pätisi kaikkiin mielen alueen ongelmiin. Ehkä
jotkut niistä on todistettu johtuvan fysiologisista asioista aivotoiminnassa, ja ehkä niihin on löydetty apukeinot. Jos
niin on, niin silloin kyse on ihan toisesta asiasta. Mutta esimerkiksi masennuksen suhteen ei ole pystytty todistamaan
mitenkään että ne johtuisivat siitä mistä väitetään ja mihin lääkkeiden väitetään auttavan, vaan päinvastoin on
todistettu ettei niillä ole yhteyttä ja on tunnustettu ettei oikeastaan tiedetä miksi lääkkeet tuntuvat auttavan.

Jos on olemassa "sairauksia" (tai miksi niitä sitten haluaakaan kutsua) joihin auttaa lääkkeet, niin ne ovat
kuitenkin murto-osa siitä määrästä jotka tänä päivänä syövät turhaan vaarallisia psyykelääkkeitä. Tämän vuosi-
tuhannen puolella ongelma on räjähtänyt käsiin ja monesta täysin terveestä on tehty pysyvästi masentuneita ja
airaita määräämällä vaarallisia psyykelääkkeitä elämän epätasapainosta oireileville mutta muuten täysin terveille
ihmisille.

*Watchman*
Watchman

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 29. Marras 2011 20:29

Watchman kirjoitti:
JHK kirjoitti:Watchman:

En nyt muista missä olen noista tutkimuksista lukenut mutta koitan etsiä jos ne löytäisin.

Esimerkiksi seuraavalta nettisivulta löytyy ainakin paljon linkkejä eri aihetta käsitteleviin juttuihin ja tutkimuksiin:

https://masennuslaakkeista.nettisivu.org/

Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä on hyvää!!

Jasmiini tuo kirjoittamasi on juuri sitä virallisen totuuden epätoivoa aiheuttavaa juttua. En ala väittelemään aiheesta
kehoitan vain tutkimaan asiaa usemmalta kantilta kuin virallisen totuuden haltijat haluaa meidän katselevan.

*Watchman*

Jep, tuo linkki on minulle kyllä tuttu ja osaan sen lähes ulkoa. Linkissä ollaan menty äärimmäisyyksiin ja se on sekavakin. Toista ääripäätä edustavat siis erittäin löyhin perustein masennuslääkkeitä määräävät lääkärit. Tällöin on kyseessä kansainvälisen ICD-tautiluokituksen mukaisen lievän ja keskivaikean masennuksen hoidosta, jonka syyt (fyysisten sairauksien poissulku) pitäisi selvittää ennen minkäänlaista hoitoa. Mielialat vaihtelevat ja aina ei paista aurinko. Siihen ei siis lääkitystä/hoitoa tarvita, jos ei taustalla ole vakava masennus/psykoottinen masennus ja varsinkin, jos itsetuhoisia ajatuksia potilaalla on. Poimin erään linkin, joka on 'ristiriidassa' ylipäätään linkin asiasisällön kanssa.

https://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/t ... sentuneita

Muuten, lumelääkkeellä on parannuttu jopa vakavista fyysisistä sairauksista....

Toisaalta tässä ketjussa pääasiassa Watcman ja Aamu-Usva mustavalkoisesti kyseenlaistavat mielenalueen sairaudet. Tätä palstaa lukevat vapaasti myös sellaiset, jotka eivät ole foorumin jäseniä ja saattavat olla hyvinkin rikkinäisiä ihmisiä. On olemassa todellinen vaara, että he, jotka todella tarvitsevat psyykenlääkitystä jättävät lääkkeensä pois. Kuka kantaa silloin vastuun? Minä olen yksi foorumin ylläpitäjistä ja osin vastuussa myös siitä, mitä täällä kirjoitellaan ja mitä kirjoituksista mahdollisesti seuraa. Herra armahtakoon, ettei yksikään näiden kirjoitusten johdosta lopeta lääkitystään kuin seinään ja joutuisi siitä itse ja/tai muut hankaluuksiin!!!! :prayer4: Vastuun kantaa myös muu ylläpito. En vielä yksityiskohtaisesti ala ruotimaan enempää kirjoituksia. Olen ollut yhteydessä Petriin ja hän on tietoinen viime käänteistä ketjussa. Kannanotto lienee tulee häneltäkin. Nyt nukun ensi yön ja rukoilen Herralta viisautta ottamatta tämän enempää kantaa ainakaan vielä.
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja Watchman » 29. Marras 2011 22:22

Herra todella armahtakoon, ettei kukaan koskaan mistään syystä lopeta psyykelääkitystä seinään. Kuten olen
aiemminkin kirjoittanut, on se todella vaarallista kenelle tahansa riippumatta siitä syökö niitä tarpeeseen vai ei.
Olen tämän aiemminkin kirjoituksissani kirjoittanut.

*Watchman*
Watchman

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu