Kunniaa Nimellesi!

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kunniaa Nimellesi!

ViestiKirjoittaja Joel.A » 31. Elo 2015 13:12

hrmn2 kirjoitti:Sehän nimenomaan tuossa oli pointti, että kyseisessä avioliitossa oli syviä ongelmia, ja heidän kohdallaan ero (ainakin joksikin aikaa) voi olla ainoa vaihtoehto joka ei johda täydelliseen tuhoon.

Minusta syvätkin ongelmat ovat voitettavissa jos edes se toinen rakastaisi sydämmestään Jumalaa ja lähimmäistään niinkuin itseään. Sanon tämän nyt vain omasta kokemuksestani.
Joel.A

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Elo 2015 13:14

*
No hänen eksä joka ei ole uskossa, jätti hänet omasta tahdosta, jutteli kanssani uskon asioista ja huomasin miten hän on edistynyt uskon asioissa vaikka itse ei ole uskova. Pelkään vähän jos hän tulee jossain vaiheessa uskoon ja se voi olla oikea mies ystävälleni. Mutta ystävä ei usko että hänen eksä voi tulla uskoon myöhemmin jossain vaiheessa. Olisin itse ystävän housuissa niin odottaisin eksää enkä alkaisi seurustella toisen kanssa.

Jumalan armo taitaa tehdä töitä eksässä. Jumalan käsi ei ole lyhyt pelastamaan tämän avioliiton.
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 31. Elo 2015 13:19, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Joel.A » 31. Elo 2015 13:18

hrmn2 kirjoitti:Eli tarkoitus on sanoa, että jos ongelmat ovat paisuneet liian suuriksi, voi etäisyyden ottaminen olla paras ratkaisu. Mutta harvoissa tapauksissa ongelmat ovat niin vaikeita, uskon että useimmiten parisuhteen eheytyminen on ihan mahdollista yhteydestä käsin, ja se on Jumalan tahto.

Tässä olen kyl täysin samaa mieltä. Eli mielestäni asumus ero on ihan oikein vaikeissa tilanteissa mutta "erokirjan antaminen" taas ei, muun kuin huoruuden tähden.
Joel.A

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 31. Elo 2015 13:22

Joel.A kirjoitti:
hrmn2 kirjoitti:Sehän nimenomaan tuossa oli pointti, että kyseisessä avioliitossa oli syviä ongelmia, ja heidän kohdallaan ero (ainakin joksikin aikaa) voi olla ainoa vaihtoehto joka ei johda täydelliseen tuhoon.

Minusta syvätkin ongelmat ovat voitettavissa jos edes se toinen rakastaisi sydämmestään Jumalaa ja lähimmäistään niinkuin itseään. Sanon tämän nyt vain omasta kokemuksestani.

Minäkin uskon, että kaikki ongelmat ovat voitettavissa. Mutta keinot voittoon voivat olla eri tilanteissa erilaiset.

Ja kuitenkaan siitä ei kukaan pääse yli eikä ympäri, että Jumalan Poika Jeesus Kristus antoi itse luvan hyljätä puoliso huoruuden tähden. Kaikki "mutkut" ovat kapinointia Jumalaa vastaan. Jumala hylkäsi itsekin ja kirjoitti erokirjan Israelille aviorikoksen tähden (Jer 3:8). Eli jos sanotaan että se on väärin, syytetään itse Jumalaa vääryydestä ja tehdään itsestään Häntä parempi ja suurempi.
hrmn2

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 31. Elo 2015 13:24

Joel.A kirjoitti:
hrmn2 kirjoitti:Eli tarkoitus on sanoa, että jos ongelmat ovat paisuneet liian suuriksi, voi etäisyyden ottaminen olla paras ratkaisu. Mutta harvoissa tapauksissa ongelmat ovat niin vaikeita, uskon että useimmiten parisuhteen eheytyminen on ihan mahdollista yhteydestä käsin, ja se on Jumalan tahto.

Tässä olen kyl täysin samaa mieltä. Eli mielestäni asumus ero on ihan oikein vaikeissa tilanteissa mutta "erokirjan antaminen" taas ei, muun kuin huoruuden tähden.

Olen täysin samaa mieltä. Olen tässä puhunut hylkäämisestä ainoastaan tapauksissa joissa puoliso on tehnyt aviorikoksen. Muissa tapauksissa asumusero voi olla mahdollista esim väkivaltaisuuden vuoksi. Siunausta sinulle Joel.
hrmn2

ViestiKirjoittaja Joel.A » 31. Elo 2015 13:32

hrmn2 kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä. Olen tässä puhunut hylkäämisestä ainoastaan tapauksissa joissa puoliso on tehnyt aviorikoksen. Muissa tapauksissa asumusero voi olla mahdollista esim väkivaltaisuuden vuoksi. Siunausta sinulle Joel.

Ookkei. Samoin sinulle Hrmn2.
Joel.A

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Elo 2015 13:42

*
Moni uskovista ei usko siihen että Jumalan käsi ei ole lyhyt pelastamaan avioliittoa ja tekemään avioliitosta ehjemmäksi ja onnellisemmaksi. Uskoo vain mahdollisuuteen jolla voi avioitua toisen kanssa ja tehdä Jumalan mahdollisuuden tyhjäksi. Anteeksi, pakko sanoa koska minä uskon eniten Jumalan mahdollisuuteen jolla tekee ihmeitä pelastaakseen avioliiton. Siunausta!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja systeri » 31. Elo 2015 13:44

Niin...eihän täs voi kuin ihmetellä sitä suurta armoa ja johdatusta mitä esim.minä ja perheeni ollaan saatu osaksemme.
Mullakin on ollut elämässäni lyhyehkö aika jolloin oon ollu henkivaltojen valheitten riivaamana.Pääsin pois Herran avulla kun tajusin sen että ne yrittää kuljettaa mua pois Jumalan johdatuksesta,pois tästä prosessista.Siihen sisältyi sellaisia asioita jotka ovat kaukana Jumalan maailmoista.
Sanoisin että puolison kuoleman toivominen ei ole Jumalasta.Ja se että avio-elämän muuttuminen onnellisempaan suuntaan tulee siitä että se muutos lähtee minusta itsestäni.Minä rakastan ja minä palvelen koska rakastan Jeesusta ja Hän rakastaa mua ja vain rakastamalla saan muutoksia aikaan :)
systeri

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 31. Elo 2015 13:56

systeri kirjoitti:Sanoisin että puolison kuoleman toivominen ei ole Jumalasta.

Ei tietenkään ole Jumalasta, eiköhän sen jokainen ymmärrä. Mutta se ei välttämättä ole pahan tahtomista kuitenkaan tai osoitus vihasta tai väkivaltaisuudesta tms. Se voi olla vaan osoitus täydellisestä epätoivosta ja epäuskosta. Jos on yrittänyt kaikki omat voimansa ajat sitten, ja ei näe edes Jumalan enää pystyvän auttamaan. Ja kun uskova ei voi erotakaan, niin ainoa pakotie minkä keksii on puolison kuolema. Moni uskova aviopuoliso ketä olen auttanut, on sanonut toivoneensa puolison kuolemaa, joten se ei ole ihan harvinaistakaan.

systeri kirjoitti:Ja se että avio-elämän muuttuminen onnellisempaan suuntaan tulee siitä että se muutos lähtee minusta itsestäni.Minä rakastan ja minä palvelen koska rakastan Jeesusta ja Hän rakastaa mua ja vain rakastamalla saan muutoksia aikaan

Aamen, tuo on ainoa toimiva lähtökohta. Mutta ei sekään välttämättä takaa avioelämän muuttumista paremmaksi, avioliitossa kun on kaksi palasta joiden molempien pitäisi toimia, että kokonaisuus toimii. Ja tuon asenteen motiivi ei tulisi myöskään olla se, että rakastan ja palvelen saadakseni avioliiton toimimaan, vaan rakastan ja palvelen vaikka avioliitto ei koskaan tulisi toimimaan ja muuttumaan. Muuten rakkaus ja palvelualttius loppuu, jos ei muutosta tapahdukaan.
hrmn2

ViestiKirjoittaja PetriFB » 31. Elo 2015 14:03

Raamatun opetuksen mukaan huoruuden tähden on lupa erota puolisostaan. Tämä on selvä asia.

Yhtä selvä asia Raamatun opetuksen mukaan on elää anteeksiantamuksessa ja antaa ihmisille anteeksi ja noudattaa siinä Jumalan mielen mukaisia ratkaisuja ja päätöksiä. Jumala ei hylkää uskovaa synnin tähden, sillä kun uskova tekee parannuksen ja katuu syntiänsä, niin Jumala on armollinen ja antaa anteeksi, eikä hylkää uskovaa, vaan hän saa yhä edelleen jatkaa elämäänsä Jumalan lapsena.

Se että on lupa erota puolisostaan huoruuden tähden ei automaattisesti tarkoita sitä, että tulisi ottaa ero. Itse näen eron olevan väistämätön, silloin jos huorintekijä ei tee parannusta, mutta jos tekee, niin silloin uskon anteeksiantamuksen voimaan, joka johtaa avioliiton eheytymiseen, josta tulee Herran kanssa ja ajan kanssa hyvä ja onnellinen avioliitto. Usein suuri kriisi jalostaa ja tekee suhteesta vahvan ja hyvän. Tällä en nyt sitä tarkoita että tulisi ehdoin tahdoin pyrkiä kriiseihin, vaan sitä että siellä missä synti on tullut suureksi, niin siellä on myös armo tullut ylenpalttiseksi Jeesuksen veren kautta.

Tässä on meille kaikille esimerkki siitä miten tulisi toimia ja mihin pyrkiä, jos puoliso on langennut huoruuteen. Sen tulisi olla itsestään selvää, että teemme kaikkemme avioliiton jatkumisen puolesta, jos huorintekijä katuu ja tahtoo jatkaa avioliittoa. Jos huorintekijä ei halua jatkaa, niin silloin peli on selvä, eikä paluu yhteen ole mahdollinen, ellei sitten pidemmän ajan päästä huorintekijän mieli muutu.

Kun kerran Jumala antaa anteeksi syntiin lankeavalle uskovalle, eikä hylkää katuvaa uskovaa, niin silloin ei meilläkään tulisi olla mitään syytä hylätä puolisoa, joka on langennut huoruuteen, mutta katuu ja haluaa jatkaa avioliittoa. Ymmärrän sen että huoruus on synti, joka satuttaa ja rikkoo paljon, mutta se mikä on ihmisille mahdotonta on Jumalalle mahdollista ja Jumalan voima Pyhässä Hengessä antaa voiman anteeksiantamukselle tällaisessakin tapauksessa, vaikkakin se on usein pitkällinen prosessi.

Sitten eräs näkökulma, josta hyvin vähän puhutaan. Joskus toisen puolison väärä käyttäytyminen (henkinen väkivalta, fyysinen väkivalta tai väkivallalla uhkaaminen, aviopuolison mitätöiminen jne.) johtaa siihen että puoliso ajautuu huoruuteen, jos puoliso kokee uhkaa ja halveksuntaa oman puolisonsa taholta, niin heikkona hetkenä hän voi langeta sellaiseen syliin, joka osoittaa hänelle huomiota ja arvostaa häntä. Se ei tietenkään oikeuta huorintekoa, eikä ole asian puolustus, mutta sen se tekee että hänen puolisonsa on myös syyllistynyt pahaan laiminlyöntiin puolisoaan kohtaan, joka on saattanut johtaa huoruuteen. Sekin voi olla ikävä kyllä joskus todellisuutta, että toinen haluaa päästä toisesta eroon ja omalla käytöksellään ajaa toisen huoruuden teille.

Ja vaikka laiminlyönti ei olisi johtanut huoruuteen, niin aviopuolison laiminlyönti on syntiä Jumalan edessä. Tällaisessa tilanteessa on hyvin helppo syyttää huorintekijää, jonka seurauksena samalla unohtaa tai ei halua nähdä omaa syntiänsä Jumalan edessä. Laiminlyöjän tulisi muuttua ja alkaa opettelemaan puolisonsa rakastamista ja jos huorintehnyt puoliso katuu ja haluaa yhteen, niin silloin kaikki on mahdollista, eli avioliitosta tulee onnellinen ajan kanssa, kun molemmat antautuvat Jumalalle.

Jos laiminlyöjä ei halua palata yhteen, niin silloin hän suurella todennäköisyydellä toistaa tekonsa jos hän menee uusiin naimisiin. Avioliitoissa usein suurimmat kärsijät ovat lapsia, joiden elämä hyvin usein rikkoutuu vanhempien avioliiton rikkouduttua.

Avioliitto on todella tärkeä asia ja varsinkin silloin jos on lapsia ja se on tärkeä myös ilman lapsia. Avioliitto kuuluu iankaikkiseen elämään samoin kuin kaikki asiat mitä teemme maan päällä uskon kautta Herraan Jeesukseen. Me elämme jo nyt iankaikkisuus elämää maan päällä, sillä iankaikkisuus Herran kanssa alkaa siitä kun tulemme uskoon täällä maan päällä.

Avioliitto on esikuva Jumalan ja uskovan ihmisen liitosta. Jos emme halua elää sitä avioliittoa todeksi Jumalan tahdon mukaisesti minkä olemme solmineet Jumalan edessä, vaan haluamme siitä irti heti kun siihen tulee tilaisuus, niin se kertoo meistä sen ettei meidän Jumala suhdekaan ole kunnossa.

Tiedän ja tunnen useita uskovia avopareja, joissa on tapahtunut haureutta avioliiton sisäpuolella, mutta siitä huolimatta he ovat Jumalan kanssa antaneet toisilleen anteeksi ja jatkavat elämää yhdessä Jumalan edessä. Arvostan suuresti näitä pareja, sillä heissä on tullut todeksi (kirjoitan tätä kohtaa itku kurkussa ja murtuneena Jumalan voiman mahdollisuuksista) Jumalan Pyhän Hengen syvällinen anteeksiantamus.

Jumala on sanassaan luvannut ettei hän hylkää ketään, vaan antaa meille meidän syntimme anteeksi, kun teemme parannusta. Daavid teki huorin ja tapatti miehen ja sai kuitenkin armon ja anteeksiantamuksen kun hän katui, eikä Jumala hylännyt häntä, vaan rakasti häntä. Jos ihminen hylkää (ei tee parannusta) Jumalan, niin silloin Jumala jättää hänet rauhaan, mutta muuten Hän ei hylkää ketään (ihminen hylkäsi ensin Jumalan, ei Jumala). Uskon vahvasti että meidän tulisi pyrkiä elämään ja toimimaan siten millä tavalla Jumala toimii, emme ole täydellisiä emmekä tule tässä ajassa täydellisiksi, mutta meille on annettu Pyhä Henki, että voimme rakastaa ja antaa anteeksi.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu