Kysymyksiä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Joulu 2015 01:10

*
Mietityttää myös Herran kiivaus jos Jumalan lapset ojentaisivat käsiään johonkin vääryyteen. Koska Hän ei ole sellainen joka mieltyy vääryyteen. Psa 5:5 (a) Sinä et ole Jumala, joka mieltyy vääryyteen. Ja vielä Jumala on asuva Jumalan lapsissa ja on kulkeva omien lasten keskellään. Jumalan lasten ruumis on Jumalan temppeli. Niin jos lapset ojentaisivat käsiään johonkin vääryyteen, se kiivastuttaa Jumalankin.

No mitä kristitty voisi rentoutua illan kuluksi sekoittamatta johonkin vääryyteen kun tv on pullollaan vääryyksiä? Mitä sinä kristitty teet illan kuluksi? Minä luen tutkien Raamattua aamupäiväisin. Yleensä illalla alkaa väsyttää niin ei jaksa lukea Raamattua.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 28. Joulu 2015 07:48

En kyllä itse välittäisi katsoa mitään noitaelokuvaa, mutta katson kyllä joskus joitain elokuvia tai sarjoja. Meillä ei ole telkkaria, mutta koneelta saatan katsoa. Turhaa se tietenkin on ja ajan voisi käyttää hyödyllisemmin.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Jukka » 28. Joulu 2015 13:19

vaisuliini kirjoitti:Äsken katsoin elokuvaa tv:stä ja elokuvan nimi oli noidan oppipoika. Siten jossain kohdin tuli okkultismin merkki ja se alkoi vaivaamaan minua. Mietin voiko kristitty katsoa elokuvaa. Muistin että täällä on keskusteltu Harry Potterista. Ajattelin itsekseni mitä haittaisi jos katsoo tv:stä sitä elokuvaa ja yhtäkkiä mieleeni toi Raamatun paikka sanoen riivaajien pöytä. Tuntui että Jumala toisi sen minulle mieleeni. Mietin voiko pieni valhe hämärtää näkökykyä jos katsoo tv:stä elokuvaa.

Tuli mieleen toinen Raamatun paikka ,etteivät vanhurskaat ojentaisi käsiään vääryyteen, koska tv heikentää ja hämärtää näkökykyä. Tähtien sodan uusi elokuva on tulossa ja taidan jättää menemättä elokuviin vaikka alussa sanoin aikovani mennä elokuviin katsomaan sitä.

Mitä mieltä olette? Kommenttia? :)

Olen neuvonut kaikkia uskovaisia (ja useita ei-uskovaisiakin) jättämään väliin elokuvat, joissa liikutaan rajatiedon tai tms alueella. Mielestäni yhtä vaarallista puhtaalle mielelle on elokuvat, joiden "pääpaino" näyttäisi olevan "ruokkia lihan himoa, silmäin pyyntöä ja elämän korskaa".
Jukka

ViestiKirjoittaja Jukka » 28. Joulu 2015 13:54

vaisuliini kirjoitti:No mitä kristitty voisi rentoutua illan kuluksi sekoittamatta johonkin vääryyteen kun tv on pullollaan vääryyksiä? Mitä sinä kristitty teet illan kuluksi? Minä luen tutkien Raamattua aamupäiväisin. Yleensä illalla alkaa väsyttää niin ei jaksa lukea Raamattua.

Aloin pohtimaan, että millä tavalla entisajan opetuslapset rentoutuivat, kun ei ollut radiota, televisiota eikä nettiä? Pitääpä yrittää löytää heidän tapojaan Raamatun lehdiltä -jos niitä on sinne tallennettu- ja historiassa vaikuttaneiden uskovaisten elämänkertakirjoista.

Pari asiaa nousi mieleeni äskeistä kappaletta kirjoittaessani. Ensiksi ajatus, että meillä nykyajan ihmisillä on liikaa vapaa-aikaa. Toiseksi muistin Jeesuksen sanat opetuslapsilleen: "Tulkaa te yksinäisyyteen, autioon paikkaan, ja levähtäkää vähän" (Mk. 6:31).

Itselleni rukouksissa oleminen on mukavaa ajankulua. Suurimmaksi osaksi "vain olen Herrani edessä" ja mietin mielessäni liikkuvia asioita. En tiedä onko se enempää kuin "nukkuneen rukousta", mutta hyvin kuluu aika ja toisinaan avautuu uutta jostain Jumalan Sanan kohdasta. Mutta katson minä netin kautta joitakin tv-ohjelmiakin. Lopetan katsomisen kesken, jos alan kokea sisäistä levottomuutta näkemästäni.
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Joulu 2015 14:23

*
Kiitos paljon Jukka. Siinä jutussa minusta sinä olet oikeassa :thumbup: Koska huomasin samoin Jumalan läsnäoloa kun silloin illalla olin yksin. Kotitehtävät kai voisi olla illankuluksi kuten tiskaaminen, pyykkien pesu ja ompeleminen... Strömsöä tykkään katsoa.

Minulla olisi vielä toinen kysymys joka mietityttää minua pitkään. Mietin varoittamisen juttua. Kuuluuko se jokaiselle Jumalan lapselle vai se kuuluu erikseen Jumalan valitulle?

Minä kerron lyhyesti mitä sain. Toissapäivänä mieleeni muistui väkisin unohtamani uni jota unohdin täysin kokonaan. Se palautui mieleeni ja muistelin sen. Siinä unessani näin puhtaan valkoisen koiran joka haukkuu lakkaamatta ja haukunta tuntuu varoitukselta. Ketä uni tarkoittaa? Mitä uni tarkoittaa?

Ja minä luin Hesekielin 3 lukua jossa varoittaminen mainitaan ja siinä kohdassa lukee että kansaa tulee varoittaa niin samalla minä sain piston sydämeeni. Mitä se tarkoittaa? Myöhemmin.... noin pari vuotta sitten eräs uskonsisko järjesti viikonloppuleirin ja hommasi opettajan joka opettaa sukukirouksen juttua.

Niin menin tapaamaan häntä ja oikaisin häntä. Uskonsisko kinasi kanssani mutta siitä huolimatta oikaisin häntä lempein sanoin. Siten menin autoon niin täytyin äkkiarvaamatta Pyhällä Hengellä varpaisiin asti voimakkaasti.

Toissapäivänä mieleeni palautti väkisin uni ja sen jälkeen palvelutehtävä johon kuuluu varoittaminen. Mietin onko se yleinen palvelutehtävä kaikille Jumalan omille vai se on erikseen valituille? Osaisitko vastata? Mitä mieltä olet tästä jutusta? Minua nolottaa kysyä koska se mietityttää ja etsin vastausta sille jutulle :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 29. Joulu 2015 04:46

otteita siitä mitä vaisuliini kirjoitti:Minulla olisi vielä toinen kysymys joka mietityttää minua pitkään. Mietin varoittamisen juttua. Kuuluuko se jokaiselle Jumalan lapselle vai se kuuluu erikseen Jumalan valitulle?
- - -
Ja minä luin Hesekielin 3 lukua jossa varoittaminen mainitaan ja siinä kohdassa lukee että kansaa tulee varoittaa niin samalla minä sain piston sydämeeni. Mitä se tarkoittaa?
- - -
Toissapäivänä mieleeni palautti väkisin uni ja sen jälkeen palvelutehtävä johon kuuluu varoittaminen. Mietin onko se yleinen palvelutehtävä kaikille Jumalan omille vai se on erikseen valituille? Osaisitko vastata? Mitä mieltä olet tästä jutusta? Minua nolottaa kysyä koska se mietityttää ja etsin vastausta sille jutulle :oops:

Aivan ensimmäiseksi: ei ole noloa kysyä veljiltä tai sisarilta neuvoja. Jumalan seurakunta on varustettu lahjoilla joilla voimme palvella toisiamme ja rakentua seurakuntana. Jumalan yhteydessä vaeltaminen kasvattaa meitä myös kokemusten ja tottumusten kautta erottamaan hyvän pahasta (Hebr. 5:14b) ja niin neuvomaan toisiamme. Jumala on rakentanut seurakuntansa niin, että jokainen sen jäsen tarvitsee toinen toistaan.

Itse ajattelen, että jokaisen Jeesuksen seuraajan tulee vaeltaa Mestarin jäljissä sen armon mukaan, minkä on lahjaksi saanut. Jeesus kertoi ihmisille evankeliumin ja varoitti seurauksista jos ihminen sen luotansa torjuu. Paavali ja Barnabas noudattivat tätä Jeesuksen antamaa esikuvaa. "Mutta nähdessään kansanjoukot juutalaiset tulivat kiihkoa täyteen ja väittelivät Paavalin puheita vastaan ja herjasivat. Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen."
(Ap.t 13:45-46).

Viittasit Hesekielin kirjan kolmanteen lukuun, jossa profeetta saa tehtäväkseen julistaa juutalaisille pakkosiirtolaisuuteen joutuneille Jumalan kovia varoituksen ja tuomion sanoja. Muistaakseni Hesekielin luvuissa 18 ja 33 toistuvat nämä varoitukset. Niitä ei mielestäni voida aivan sellaisinaan tuoda Uuden Liiton kansalaisille ohjeeksi enkä nyt äkkiseltään muista, että UT:ssa olisi kerrottu jostakin erityisestä varoittamisen palvelutehtävästä. Profetoimiseen kyllä liittyy varoittaminen ja mm. seuraavia muita asioita
1. "profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi" (1.Kr. 14:3)
2. "nuhtele, varoita (epitimeson), kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella" (2.Tim. 4:2b. Epitimao merkitsee varoittaa, nuhdella, kehottaa vakavasti, sanasta timao-arvioida).

Olikohon tästä nyt mitään hyötyä? Sen vielä tahdon sanoa itselleni ja kaikille, ettei evankeliumin julistusta ole se, että pääasiassa koemme (ehkä pakonomaista) tarvetta varoitella kaikkia ihmisiä tulevasta tuomiosta tai heidän väärästä elämäntavastaan. Julistetaan me evankeliumi ja jätetään synnin, vanhurskauden ja tuomion julistaminen Pyhälle Hengelle.
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Joulu 2015 12:38

jukka1954 kirjoitti:
otteita siitä mitä vaisuliini kirjoitti:Minulla olisi vielä toinen kysymys joka mietityttää minua pitkään. Mietin varoittamisen juttua. Kuuluuko se jokaiselle Jumalan lapselle vai se kuuluu erikseen Jumalan valitulle?
- - -
Ja minä luin Hesekielin 3 lukua jossa varoittaminen mainitaan ja siinä kohdassa lukee että kansaa tulee varoittaa niin samalla minä sain piston sydämeeni. Mitä se tarkoittaa?
- - -

Aivan ensimmäiseksi: ei ole noloa kysyä veljiltä tai sisarilta neuvoja. Jumalan seurakunta on varustettu lahjoilla joilla voimme palvella toisiamme ja rakentua seurakuntana. Jumalan yhteydessä vaeltaminen kasvattaa meitä myös kokemusten ja tottumusten kautta erottamaan hyvän pahasta (Hebr. 5:14b) ja niin neuvomaan toisiamme. Jumala on rakentanut seurakuntansa niin, että jokainen sen jäsen tarvitsee toinen toistaan.

Itse ajattelen, että jokaisen Jeesuksen seuraajan tulee vaeltaa Mestarin jäljissä sen armon mukaan, minkä on lahjaksi saanut. Jeesus kertoi ihmisille evankeliumin ja varoitti seurauksista jos ihminen sen luotansa torjuu. Paavali ja Barnabas noudattivat tätä Jeesuksen antamaa esikuvaa. "Mutta nähdessään kansanjoukot juutalaiset tulivat kiihkoa täyteen ja väittelivät Paavalin puheita vastaan ja herjasivat. Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen."
(Ap.t 13:45-46).

Viittasit Hesekielin kirjan kolmanteen lukuun, jossa profeetta saa tehtäväkseen julistaa juutalaisille pakkosiirtolaisuuteen joutuneille Jumalan kovia varoituksen ja tuomion sanoja. Muistaakseni Hesekielin luvuissa 18 ja 33 toistuvat nämä varoitukset. Niitä ei mielestäni voida aivan sellaisinaan tuoda Uuden Liiton kansalaisille ohjeeksi enkä nyt äkkiseltään muista, että UT:ssa olisi kerrottu jostakin erityisestä varoittamisen palvelutehtävästä. Profetoimiseen kyllä liittyy varoittaminen ja mm. seuraavia muita asioita
1. "profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi" (1.Kr. 14:3)
2. "nuhtele, varoita (epitimeson), kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella" (2.Tim. 4:2b. Epitimao merkitsee varoittaa, nuhdella, kehottaa vakavasti, sanasta timao-arvioida).

Olikohon tästä nyt mitään hyötyä? Sen vielä tahdon sanoa itselleni ja kaikille, ettei evankeliumin julistusta ole se, että pääasiassa koemme (ehkä pakonomaista) tarvetta varoitella kaikkia ihmisiä tulevasta tuomiosta tai heidän väärästä elämäntavastaan. Julistetaan me evankeliumi ja jätetään synnin, vanhurskauden ja tuomion julistaminen Pyhälle Hengelle.

Kyllä oli hyötyä tästä. Kiitos sinulle Jukka :) Siis varoittaminen kuuluu kaikille Jumalan lapsille. Outoa oli että kun luin Hesekieliä niin sain piston sydämeeni. Muistan vielä ihmetelleeni siitä pistosta sydämessäni.

Etkö sinä ole koskaan saanut unta joka kautta Jumala puhui sinulle? Jos saa kysyä. Ajattele, Joosef osasi selittää kaikki unien tulkinnat mutta jos Jumala puhuu Uuden Liiton uskoville unen kautta, niin kuinka uskovat osaa tulkata unta niinkuin Joosef itse? Eräs uskonsisko kipuilee saamansa unen kanssa siitä ettei uni vielä avautunut hänelle. Siinä unessa hänet vei ensin alas ikäänkuin nöyrällä tavalla ja siten hänet vei ylös hitaasti kunnes hän näki ristiinnaulittua Kristusta jonka kohdalle hänet jätettiin ikäänkuin Jumalan Henki olisi ohjannut häntä.

Sisko jäi siinä ja odotti jotain viestiä tai selitystä Jumalalta. Jeesus ristissä oli tuskan hiljainen, niin se musersi hänet. Herättyään sisko itki 2 tai 3 päivää putkeen. Myöhemmin kysyin uudestaan siitä unesta. Hän kertoi ettei vielä saanut unen merkityksen. Niin puuttuu Joosef'in kaltainen uskova joka voisi tulkata siitä selittäen unen merkityksen hänelle.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Tammi 2016 10:43

*
Tuli eilen illalla mieleen Jesaja. Miksi Paavali ei maininnut Jesajan? Mitä Jesajan sisältö on? Voisiko joku kertoa Jesajasta?
vaisuliini

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Tammi 2016 11:19

vaisuliini kirjoitti:*
Tuli eilen illalla mieleen Jesaja. Miksi Paavali ei maininnut Jesajan? Mitä Jesajan sisältö on? Voisiko joku kertoa Jesajasta?

"Raamattu avautuu: Jesajan kirja, osa 1/2":

"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Tammi 2016 11:29

*
Kiitos Pekka youtubeesta! David Pawson on kuulemma väkevä Jumalan Sanoissa mutta minulla on vaikeuksia ymmärtää hänen pitkää opetusta. Voisiko joku tuoda lyhyen ja selkeän selityksen tänne?

Pawson suosittelee Matteuksen kirjaa vasta uskoontulleille luettavaksi. Mutta minulle Jumala itse ilmoitti Johanneksen kirjeen luettavaksi jota suositellaan lukemaan. Siinä pieni erimielisyyttä Pawsonin kanssa...
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu