otteita siitä mitä vaisuliini kirjoitti:Minulla olisi vielä toinen kysymys joka mietityttää minua pitkään. Mietin varoittamisen juttua. Kuuluuko se jokaiselle Jumalan lapselle vai se kuuluu erikseen Jumalan valitulle?
- - -
Ja minä luin Hesekielin 3 lukua jossa varoittaminen mainitaan ja siinä kohdassa lukee että kansaa tulee varoittaa niin samalla minä sain piston sydämeeni. Mitä se tarkoittaa?
- - -
Toissapäivänä mieleeni palautti väkisin uni ja sen jälkeen palvelutehtävä johon kuuluu varoittaminen. Mietin onko se yleinen palvelutehtävä kaikille Jumalan omille vai se on erikseen valituille? Osaisitko vastata? Mitä mieltä olet tästä jutusta? Minua nolottaa kysyä koska se mietityttää ja etsin vastausta sille jutulle

Aivan ensimmäiseksi: ei ole noloa kysyä veljiltä tai sisarilta neuvoja. Jumalan seurakunta on varustettu lahjoilla joilla voimme palvella toisiamme ja rakentua seurakuntana. Jumalan yhteydessä vaeltaminen kasvattaa meitä myös kokemusten ja tottumusten kautta erottamaan hyvän pahasta (Hebr. 5:14b) ja niin neuvomaan toisiamme. Jumala on rakentanut seurakuntansa niin, että jokainen sen jäsen tarvitsee toinen toistaan.
Itse ajattelen, että jokaisen Jeesuksen seuraajan tulee vaeltaa Mestarin jäljissä sen armon mukaan, minkä on lahjaksi saanut. Jeesus kertoi ihmisille evankeliumin ja varoitti seurauksista jos ihminen sen luotansa torjuu. Paavali ja Barnabas noudattivat tätä Jeesuksen antamaa esikuvaa. "
Mutta nähdessään kansanjoukot juutalaiset tulivat kiihkoa täyteen ja väittelivät Paavalin puheita vastaan ja herjasivat. Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen."
(Ap.t 13:45-46).
Viittasit Hesekielin kirjan kolmanteen lukuun, jossa profeetta saa tehtäväkseen julistaa juutalaisille pakkosiirtolaisuuteen joutuneille Jumalan kovia varoituksen ja tuomion sanoja. Muistaakseni Hesekielin luvuissa 18 ja 33 toistuvat nämä varoitukset. Niitä ei mielestäni voida aivan sellaisinaan tuoda Uuden Liiton kansalaisille ohjeeksi enkä nyt äkkiseltään muista, että UT:ssa olisi kerrottu jostakin erityisestä varoittamisen palvelutehtävästä. Profetoimiseen kyllä liittyy varoittaminen ja mm. seuraavia muita asioita
1. "
profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi" (1.Kr. 14:3)
2. "
nuhtele, varoita (epitimeson), kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella" (2.Tim. 4:2b.
Epitimao merkitsee varoittaa, nuhdella, kehottaa vakavasti, sanasta
timao-arvioida).
Olikohon tästä nyt mitään hyötyä? Sen vielä tahdon sanoa itselleni ja kaikille, ettei evankeliumin julistusta ole se, että pääasiassa koemme (ehkä pakonomaista) tarvetta varoitella kaikkia ihmisiä tulevasta tuomiosta tai heidän väärästä elämäntavastaan. Julistetaan me evankeliumi ja jätetään synnin, vanhurskauden ja tuomion julistaminen Pyhälle Hengelle.