Hautajaiset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hautajaiset

ViestiKirjoittaja systeri » 03. Huhti 2015 14:34

On teillä karut jutut ja kysymykset :shock: ei oo tullu ikinä mieleenkään että en voisi mennä hautajaisiin.Oon menny ja ihan omaisten takia yleensä.Vaikka hautajaisissakin puhtaan monesti kasteen armosta niin muistuttaisin ettei meille oo annettu tuomiovaltaa se on yksin Jumalalla.
Monesti esim ev.lut hautajaisiin pyydetään puhumaan lisäksi joku uskova suvusta tms (jos löytyy) joka julistaa pelastuksen sanomaa saattoväelle.Se on ehkä otollisin paikka kylvää.
systeri

ViestiKirjoittaja Joel.A » 03. Huhti 2015 14:45

JHK kirjoitti:
JHK:lle kysymys:
Kaverisi on ollut kova käymään seksiorgioissa. Kaveri on kyllä hyvin uskonnollinen ja monesti kuulitkin kaverin kielen päältä Jeesus-nimen. Tämä kaveri kuolee ja hänen toiveensa on ollut, että hänen hautajaisensa olisivat seksiorgiahautajaiset, jossa pappi puhuu samaan aikaan Jeesuksesta.
Hänen viimeinen toiveensa oli, että sinä JHK tulisit paikalle.
Kunnioittamalla ystävääsi ja hänen toivettaan, menisitkö paikalle?

En menisi, niinkuin en menisi myöskään jos tilaisuudessa murhattaisiin ihmisiä tms. Minkään maailmanuskonnon hautajaismenoissa ei tietääkseni harjoiteta orgioita.

Nii juu. Itse ajattelen, että on yhtä suuri asia osallistua esim poppamiesten saatanalliseen hautajaisseremoniaan kuin katolilaiseen hautajaisseremoniaan tai vaikkapa muslimien, koska mielestäni epäjumala on kuitenkin loppupeleissä sama eli saatana.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Lily » 03. Huhti 2015 14:52

Tuli mieleen, että afrikkalaisista hautajaisissa harrastetaan orgioita. Yritän kaivaa tietoa, että millaiset "poppamiesuskonnot" sitä harrastaa. Onko muilla tietoa asiasta?
Lily

ViestiKirjoittaja Leea » 03. Huhti 2015 15:36

systeri kirjoitti:On teillä karut jutut ja kysymykset :shock: ei oo tullu ikinä mieleenkään että en voisi mennä hautajaisiin.Oon menny ja ihan omaisten takia yleensä.Vaikka hautajaisissakin puhtaan monesti kasteen armosta niin muistuttaisin ettei meille oo annettu tuomiovaltaa se on yksin Jumalalla.
Monesti esim ev.lut hautajaisiin pyydetään puhumaan lisäksi joku uskova suvusta tms (jos löytyy) joka julistaa pelastuksen sanomaa saattoväelle.Se on ehkä otollisin paikka kylvää.

Niin Jumala tietää lopulta oliko kuollut henkilö uskossa vai ei. Poistin tuon aloituksessa olevan linkin, ettei aiheuta sitten sekaannusta sen kanssa mitä itse lähinnä tarkoitan tässä aiheessa. Mutta siitä kyllä uskova saa sanoa jos seremonia sisältää epäraamatullisia asioita.
Leea

ViestiKirjoittaja tanu » 03. Huhti 2015 16:52

systeri kirjoitti:On teillä karut jutut ja kysymykset :shock: ei oo tullu ikinä mieleenkään että en voisi mennä hautajaisiin.Oon menny ja ihan omaisten takia yleensä.Vaikka hautajaisissakin puhtaan monesti kasteen armosta niin muistuttaisin ettei meille oo annettu tuomiovaltaa se on yksin Jumalalla.

Mielestäni tässä ketjussa ei ketään ole tuomittu. Eikös se "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" tarkoita sitä ettei saa ketään tuomita
kadotukseen? Se että ei saisi mihinkään tuolla perusteella puuttua on liialliseksi mennyttä suvaitsevaisuutta

Synnin saa sanoa synniksi ja kertoa että mihin se johtaa(kadotukseen, ilman uskoa Jeesukseen ja parannusta). Kun vaan muistaa, että on itse
ihan yhtä suuri syntinen kuin kuka tahansa. Ja että omassa silmässä on usein tukki, kun yrittää kaivaa roskaa toisen silmästä. Synnistä varoittaminen on lähimmäisen rakkautta.

Ev.lut kirkon hautajaisiin osallistuminen tuskin kuitenkaan on synti. Enkä ole huomannut että joku tässä ketjussa olisi niin edes väittänyt. On vaan oltu erimieltä siitä, että onko Raamatullisesti oikein olla mukana kirkollisissa hautajaisissa. Tilaisuudessa jossa on epäraamatullisia asioita. Valitettavasti hautaaminen ei oikein muulla kaavalla Suomessa onnistu. Varsinkin jos olet perheen ainoa uskossaoleva, niin turhaa riitaa vaan saa aikaiseksi jos jää pois hautajaisista.

Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että kirkolliset hautajaiset ovat kauniine puheineen ja lupauksineen taivaaseen pääsystä usein suurta valehtelua.
Onneksi vielä jossain on ilmeisesti uskossa olevia pappeja, leipapappien sijaan.

Tuntuu että ihmiset, jotka kuuluvat kirkkoon ja ovat sen toiminnassa mukana, suuttuvat helposti jos joku arvostelee kirkon toimituksia. Vaikka ko. toimituksissa olisikin selvästi epäraamatullisia piirteitä(leipäpapit, homouden hyväksyminen, Raamatun auktoriteetin kieltäminen, lapsikaste, sakramentit yleensä jne). Mitä syytä uskovalla ihmisellä edes on kuulua epäraamatullisia asioita harjoittavaan maalliseen järjestöön?

Nyt varmasti taas joku pahoittaa mielensä. Pahoittelut siitä. En kuitenkaan ketään syytä mistään, vaan nämä ovat vain omia yleisiä mielipiteitä.
Pakko oli vielä kommentoida ettei tule sellaista kuvaa, että haluaisin vain miellyttää ihmisiä...
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Huhti 2015 17:05

tanu kirjoitti:
Mielestäni tässä ketjussa ei ketään ole tuomittu. Eikös se "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" tarkoita sitä ettei saa ketään tuomita
kadotukseen? Se että ei saisi mihinkään tuolla perusteella puuttua on liialliseksi mennyttä suvaitsevaisuutta

Synnin saa sanoa synniksi ja kertoa että mihin se johtaa(kadotukseen, ilman uskoa Jeesukseen ja parannusta). Kun vaan muistaa, että on itse
ihan yhtä suuri syntinen kuin kuka tahansa. Ja että omassa silmässä on usein tukki, kun yrittää kaivaa roskaa toisen silmästä. Synnistä varoittaminen on lähimmäisen rakkautta.

Näin on kuin Tanu sanoo, sillä vain seuraavat voi tuomita ihmisiä (langettaa tuomion):

Jumala

Tuomari

Poliisi

Muu viranomainen

Listassa ei ole uskovia, sillä uskovilla ei ole tuomiovaltaa mihinkään, paitsi vanhemmistolla, ja silläkin vain lähinnä evätä jäsenyys seurakunnasta ja siihen se loppuukin.

Jos vaimoni sanoo autossa minulle "Poliisi laittaa sinut vankilaan jos ajat ylinopeutta, hiljennä" ei hän tuomitse minua yhtään mihinkään, sillä vaimollani ei ole tuomiovaltaa. Hän vain kertoo kuka tuomitsee (poliisi) ja mihin (vankilaan) ja mistä (ylinopeus) , mutta itse vaimoni ei ole toimeenpaneva voima, vaikka ilmoittaakin yllämainitut asiat. Jos poliisi sanoo minulle saman "Ajoit ylinopeutta , tuomitsen sinut vankeusrangaistukseen" on hänellä tuomiovalta ja hän on tuominnut minut. Mutta vain se kenellä on tuomiovalta on voimallinen tuomitsemaan.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja systeri » 03. Huhti 2015 18:07

Tarkoitin siis että ei voida tuomita sitä ihmistä jonka hautajaisissa ollaan.Kukaan ei tiedä menikö hän taivaaseen vai kadotukseen,Jumala arvioi hänen elämänsä kuinka on opetettu petetty huijattu ja uskoiko Jeesukseen??
Esim. isäni oli alkoholisti joka istui alkoholistien hengellisissä piireissä ja sanoi pitävänsä laulusta "kaukaa sinua hain,nyt on pyyntöni vain,pidä minusta kiinni kunnes kasvosi nään" mistä tiedän menikö hän taivaaseen,toivossa on hyvä elää.
Mutta nämä on taas niitä asioita joista tuskin päästään yhteisymmärrykseen.Tottakai vielä elossa oleville tulee kertoa totuus vaikka siellä hautajaisissa,olla valona sielläkin ennemmin kuin olla menemättä??
systeri

ViestiKirjoittaja JHK » 03. Huhti 2015 18:13

Nii juu. Itse ajattelen, että on yhtä suuri asia osallistua esim poppamiesten saatanalliseen hautajaisseremoniaan kuin katolilaiseen hautajaisseremoniaan tai vaikkapa muslimien, koska mielestäni epäjumala on kuitenkin loppupeleissä sama eli saatana.

Joel hyvä, jos et pysty näkemään mitä laadullista eroa on hautajaisilla, joissa on osana joitakin negatiivisia elementtejä, ja tarkoituksellisella epäjumalanpalvonnalla tai seksiorgioilla, on jotakin vialla. Hautajaiset itsessään eivät ole syntiä. Jos jonkun hautajaisissa joku rukoilisi Allahia ääneen, pitäisikö sinun poistua sieltä?
JHK

ViestiKirjoittaja Joel.A » 03. Huhti 2015 18:19

systeri kirjoitti:Tarkoitin siis että ei voida tuomita sitä ihmistä jonka hautajaisissa ollaan.Kukaan ei tiedä menikö hän taivaaseen vai kadotukseen,Jumala arvioi hänen elämänsä kuinka on opetettu petetty huijattu ja uskoiko Jeesukseen??
Esim. isäni oli alkoholisti joka istui alkoholistien hengellisissä piireissä ja sanoi pitävänsä laulusta "kaukaa sinua hain,nyt on pyyntöni vain,pidä minusta kiinni kunnes kasvosi nään" mistä tiedän menikö hän taivaaseen,toivossa on hyvä elää.
Mutta nämä on taas niitä asioita joista tuskin päästään yhteisymmärrykseen.Tottakai vielä elossa oleville tulee kertoa totuus vaikka siellä hautajaisissa,olla valona sielläkin ennemmin kuin olla menemättä??

Aamen.

Eli pappi tai kukaan mukaan puhuja hautajaisissa ei voi sano mitään sellaista todeksi mitä ei voida varmaksi sanoa/todistaa.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 04. Huhti 2015 00:36

systeri kirjoitti:Tarkoitin siis että ei voida tuomita sitä ihmistä jonka hautajaisissa ollaan.Kukaan ei tiedä menikö hän taivaaseen vai kadotukseen,Jumala arvioi hänen elämänsä kuinka on opetettu petetty huijattu ja uskoiko Jeesukseen??

Pyydän anteeksi systeri, minä luulin , että puhuit toisenlaisesta tuomitsemisesta :).

Toivossa on hyvä elää, ja mistäpä sitä kukaan tietää minkälaisia keskusteluja isäsi on huokauksin käynyt Herran kanssa...ajatuksin ja huokailuin. Joskus on käynyt niinkin, että Herra ilmestyy juuri ennen jonkun kuolemaa ja antaa vielä mahdollisuuden.

Kun läheisistäni tai sukulaisistani aika jättää minä menen paikalle ja otan puheeksi sen mikä on ainoa tapa päästä sisälle iänkaikkiseen elämään Jumalan yhteydessä.

Annan piut ja paut papin tunteille ja yleisön tunteille. Olen muutenkin turhautunut olemaan hiljaa uskonasioista koska "niistä ei saa puhua, joku voi loukkaantua" parempi että loukkaantuu sanoihin, kuin että loukkaantuu kadotuksen tulessa. Parempi, että vihaa minua mutta joutuu ajattelemaan syvällisesti näitä pelastusasioita.

Jos joku pääsisi helvetistä takaisin niin hänen ensimmäinen lauseensa ihmisille olisi "Miksi voi voi MIKSI ette varoittaneet minua selvemmin, MIKSI ette auttaneet minua, ette tiedä miten kamalaa siellä on!!!" vastaammeko "En halunnut loukata tunteitasi ja en halunnut että suutahdat minulle, siksi olin hiljaa vaikka tiesin totuuden. Minusta oli tärkeämpää että pidät minua hyvänä jätkänä kuin se että välttäisit kadotuksen" ?

Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'

Terveisin:

entinen rikas mies
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu