Pirkko Jalovaara

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

MOT riivaajat kirkossa (Pirkko Jalovaara)

ViestiKirjoittaja PetriFB » 27. Helmi 2013 12:48

Maanantaina 25.2.2013 esitettiin YLE:n TV1 kanavalla ohjelma MOT kirkon riivaajat. Ohjelmassa tuodaan esille Pirkko Jalovaaran rukoustoimintaa, jossa hän sanoo ajavansa riivaajia (demoneita) ulos ihmisistä rukouksen voimalla.

Tässä kirjoituksessani aion käsitellä Jalovaaran toimintaa ja sen takana olevaa ilmiötä Raamatun sanan valossa. Käsittelen myös sairauksia sekä demonien vaikutusta ja toimintaa Raamatun sanan avulla.

Kirjoitus on sivullani: https://www.kotipetripaavola.com/riivaa ... vaara.html

Ps. päivitän vielä kirjoitusta lisäten siihen muutamia näkökohtia.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

Re: Pirkko Jalovaara

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 27. Helmi 2013 12:48

Saatana ei paranna ketään. Siis Saatana ei tee todellisia parantamisihmeitä, vaan VALHEEN tunnustekoja. Niissä on aina valhetta mukana. Ne eivät ole todellisia. Mutta kaikesta todellisesta parantumisesta maailmassa voimme kiittää yksin Jumalaa. Siis ihan kaikesta paranemisesta. Oli se sitten sairaalassa hoitohenkilökunnan avulla tapahtunutta tai missä tahansa muualla. Jumala voi parantaa sen, joka uskoo, myös "puoskareiden" kautta. Tästä oli hyvä esimerkki yhdessä elokuvassa. Siinä oli sellainen huijarisaarnaaja, joka veti isoja rahoja laittamalla näyttelijöitä kokouksissa esittämään parantuneita. Loppuvaiheessa kuitenkin joku vakavaa sairautta sairastanut henkilö tuli kyyneleet silmissä todistamaan tälle saarnaajalle parantuneensa todella (muistaakseni pitkälle levinneestä syövästä). Kyseessä on siis vain joku elokuva, mutta tällainenkin voi olla mahdollista, että vaikka parantajassa ei vaikuta Jumalan voima, niin parannettava voi parantua Jumalan voimasta, joka on hänessä itsessään Jeesuksen kautta. Siinä on kysymys vahvasta uskosta Jeesuksen parantavaan voimaan. Mutta Jeesuskaan ei voinut tehdä paljoa ihmeitä siellä, missä Hänen jumalisuuteensa ei uskottu, vaan Hänet nähtiin lihan mukaan.

En siis yhä edelleenkään voi mitään sanoa Jalovaarasta, mutta osallistun keskusteluun tällaisella yleisellä tasolla ;gladly:
Aamu-Usva

Re: MOT riivaajat kirkossa (Pirkko Jalovaara)

ViestiKirjoittaja pekka » 27. Helmi 2013 13:39

Kiitos Petri todella selkeästä ja Raamatullisesta kirjoituksestasi tästä aiheesta. Suurin kiitos Herralle!

Tässä lainaus tämän kirjoituksen loppuosasta Petrin kotisivuilta:

" Kaataminen

Pirkko Jalovaara rukoilee ihmisten puolesta ja kaataa heitä. Rukoustilanteissa ihmisten taakse menevät kiinniottajat, jotka ottavat kiinni kaatuvia ihmisiä. Raamatussa ei ole missään kohtaan opetusta, että uskovien tulee rukoilla ihmisten puolesta, jonka seurauksena ihmiset kaatuvat.

Kun Jumala koskettaa ihmistä, niin siinä ei tarvita kaatumista ja kiinniottajia, sillä Jumala ei loukkaa ja satuta ihmistä koskettaessaan ihmisiä.

Kaatuminen tapahtuu yleensä kun ihminen itse kaatuu, koska ei kehtaa jäädä seisomaan, kun muut ihmiset kaatuvat vierellä. Kuten Raamatun riivaustapauksista kävi ilmi, niin saatanakin kaataa ihmisiä maahan. Osa kaatumistapauksista on riivaajahenkien aiheuttamaa, jossa henkivallat kaatavat ihmisen maahan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaatuva ihminen olisi riivattu, vaan että henkivalta kaataa hänet kumoon ja antaa hänelle valhekokemuksen, jota ihminen luulee Jumalan kosketukseksi.

Raamatussa on opetusta myös siitä, että Jumala kaatoi ihmisiä maahan, mutta missään tilanteessa ei ollut kyse, että uskovat olisivat rukoilleet ihmisen puolesta. Rukousjonoissa kaataminen on epäraamatullista toimintaa, joka avaa ovia sielullisuudelle sekä riivaajille. Raamattu ei opeta ihmisten kaatamista rukouksen kautta, enkä usko, että Jumala itse toimisi yli sen minkä Hän on itse kirjoituttanut Raamattuun.

1 Kor 4:6 Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on," ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.

Raamattu varoittaa selvästi että kun ihminen toimii yli kirjoitusten, eli sen mukaan mitä Raamattu ei opeta, jota ihminen kuitenkin pitää Raamatun mukaisena, vaikka se ei ole sitä, niin silloin ihmisen sydämeen astuu pöyhkeys, eli ylpeys.

2 Kor 11:
13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

Raamattu opettaa todella selkeästi, että saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi eksyttäen ihmisiä valhevoiman kautta luulemaan, että he ovat Jumalan palvelijoita, vaikka he ovat eksyneet palvelemaan riivaajahenkiä.

Matt 7:
15 ¶ Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
21 ¶ Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ‘Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
23 Ja silloin minä lausun heille julki: ‘Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

Väärät profeetat ovat pukeutuneet lammastenvaatteisiin, mutta he ovat sydämessään pahan palveluksessa. Raamatun sanan mukaan, jotkut ovat jopa Jeesuksen nimen kautta tehneet voimallisia tekoja, ajaneet ulos riivaajia sekä ovat ennustaneet luullen sitä profetoimiseksi.

Edellä oleva Raamatun kohta todistaa sen, että moni ihminen on eksytetty siihen luuloon, että hän palvelee Jumalaa, vaikka hänen "voitelunsa" takana vaikuttaa riivaajahenget. Riivaajien ulos ajaminen on yksi eksytyksen merkeistä.

Jalovaaran riivaajien ulos ajamiset täyttävät eksytyksen merkit. Ei ole sattumaa, että Raamattu liittää riivaajien ulos ajamisen eksytykseen ja valhehengen toimintaan. Ajassamme vaikuttaa monella tavalla riivaajien ulosajo buumi, jossa koitetaan ajaa ulos riivaajia jopa Herran Jeesuksen opetuslapsista, joissa ei voi edes asua riivaajia.

Silloin kun Uuden Liiton aikakaudessa jumalattomista ihmisistä ajetaan ulos riivaajia ilman pelastuksen evankeliumin julistamista tai uskovista, joissa ei voi edes asua riivaajia koitetaan ajaa ulos riivaajia, niin kyse on eksytyksestä.

Raamatun sanan todistuksen valossa sekä Jalovaaran oman toiminnan ja todistuksen kautta on selvää, että Jalovaara on eksynyt pois totuudesta käyttäen valhevoimaa ihmisten parantamiseen.

Todellinen evankeliumi

Paavali, joka oli Jumalan seurakunnan vainooja, koki Damaskon tiellä kääntymyksen ja tuli sen seurauksena Herraan Jeesukseen uskovaksi. Hänen elämänsä muuttui ja hän alkoi julistamaan tälle maailmalle evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta.

Mikä oli se sanoma, jota hän julisti?

Raamattu Jumalan sana ilmoittaa sen näin: Paavali julisti evankeliumia Messias, Herrasta Jeesuksesta, että ihmisten silmät avautuisivat, jotta he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja synnin sekä saatanan vallasta Jumalan tykö, jotta ihmiset saisivat syntinsä anteeksi uskomalla Herraan Jeesukseen.

Raamattu opettaa, että kaikki ihmiset ovat Jumalan kirkkautta vailla. Raamattu opettaa, että synnin orjuuden palkka on iankaikkinen kuolema eli kadotus, jonne joutuvat kaikki ne, jotka eivät halua vastaanottaa pelastusta, joka on Herrassa Jeesuksessa. Herra Jeesus kuoli sinun puolestasi Golgatan keskimmäisellä ristillä, että sinä saisit iankaikkisen elämän.

Miten sinä voit saada osallisuuden iankaikkisesta elämästä sekä syntien anteeksiantamuksesta?

Jeesuksen ristinkuolema ja usko Herraan Jeesukseen on syntien anteeksisaamisen edellytys. Parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava Jeesuksen nimessä. Parannus (metanoeoo = ajatella toisin, muuttua mieleltään ja katua). Parannuksen tekeminen tarkoittaa syntien tunnustamista ja katumista, niin kuin Raamattukin sanoo:" Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä". Parannuksen tekemisen ajatuksena on myös synnin hylkääminen ja ihmisen elämän muuttuminen Jumalan Sanan mukaiseksi.

Ristinkuolema ei tuo ihmiselle automaattisesti syntien anteeksisaamista. Ensin julistettiin evankeliumia Herrasta Jeesuksesta (Jeesuksen veri, kuolema, ylösnousemus) ja ne, jotka tekivät parannuksen ja ottivat Sanan vastaan ja uskoivat Herraan Jeesukseen, niin vain he saavat syntinsä anteeksi. Niille jotka eivät tee parannusta eivätkä usko Jeesukseen, heille valitsevat kadotustuomion. Tee siis parannus elämässäsi ja ota vastaan Jumalan ilmainen lahja, joka on pelastus Herrassa Jeesuksessa."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Helmi 2013 13:54

*
Minua harmittaa että heitin kirjan roskiin. Olisin säästänyt sen kirjan niin se kirja olisi todistukseksi niille uskoville jotka uskoo sokeasti PJ:a niin he ei menisi liian pitkälle...
Kuinka ne uskovat jotka uskovat sokeasti PJ:a jota kiivaasti puolustavat. Eikö he saanut väärän ihmeen tai väärän voiman sisimpään koska sisällä asuu Pyhä Henki? Siis siellä PJ:n kokouksessa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 27. Helmi 2013 14:17

vaisuliini kirjoitti:*
Minua harmittaa että heitin kirjan roskiin. Olisin säästänyt sen kirjan niin se kirja olisi todistukseksi niille uskoville jotka uskoo sokeasti PJ:a niin he ei menisi liian pitkälle...
Kuinka ne uskovat jotka uskovat sokeasti PJ:a jota kiivaasti puolustavat. Eikö he saanut väärän ihmeen tai väärän voiman sisimpään koska sisällä asuu Pyhä Henki? Siis siellä PJ:n kokouksessa.

Ihminen voi olla altis kokemaan sielullisia kokemuksia, jotka eivät ole Jumalasta, ilman että itse demoninen voima ottaisi ihmisestä hallinnan. Uskovainenkin voi joutua hyökkäysten kohteeksi, jossa valhe yrittää hyökätä tunnemaailmaan ja eksyttää sen kautta. Tunnekokemus ei siksi saa olla lähtökohta, kun tutkitaan Jumalan työtä.

On muistettava, että ihmisyydessä itsessään on ikäänkuin liitto paholaisen kanssa, joka murtuu kun ihminen ottaa vastaan Jeesuksen, silloin alkaa Kristuksen Henki elämään ihmisessä ja vaikuttamaan, enää ei hallitse paha vaan hyvä.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja pekka » 27. Helmi 2013 14:18

Tästä on kysymys mitä tulee P. Jalovaaraan:

Matt. 24:4

Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.

Matt. 24:24

Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

Ensimmäinen kirje Timoteukselle 2:

1. Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,
2. kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa.
3. Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
4. joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
6. joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa,
7. ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.
8. Minä tahdon siis, että miehet rukoilevat, joka paikassa kohottaen pyhät kädet ilman vihaa ja epäilystä;
9. niin myös, että naiset ovat säädyllisessä puvussa, kaunistavat itseään kainosti ja siveästi, ei palmikoiduilla hiuksilla, ei kullalla, ei helmillä eikä kallisarvoisilla vaatteilla,
10. vaan hyvillä teoilla, niinkuin sopii naisille, jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi.
11. Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
12. mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
13. Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
14. eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
15. Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Eetu » 27. Helmi 2013 14:20

tanu kirjoitti:Jalovaarasta vielä kyseisessä ohjelmassa.
Ihan kuten mr Kerimäki sanoi, niin kyllä se Jalovaara puhui osittain ihan asiaakin.
Liekö sitten leikattu ohjelmasta pois ne kohdat, mitkä olisivat olleet selvästi Raamatun vastaisia???
Oma mielipide Jalovaarasta on muodostunut ihan ihmisten kertomusten perusteella ja niistä kuvauksista, että
mitä näissä ns. rukous- ja parantumisilloissa tapahtuu.

Se että Jalovaara puhuu vain "voimasta" eikä mitään Jeesuksesta, miten kaadetut ääntelevät kuin eläimet ja kiemurtelevat
kuin käärmeet, kertomukset siitä että uskovat ihmiset ovat voineet ihan fyysisesti pahoin tuon "voiman" edessä jne.
Ainakin näiden kertomusten perusteella voi sanoa, että ihan joku muu voima siellä vaikuttaa, kuin Herran parantava voima.

Mutta siitä olen vakuuttunut, että Yle on puolensa valinnut ja se on kristinuskoa vastaan.
Niin paljon tulee kaikkea roskaa Ylen tuutista: meedioita, homosteluja, ihmisen omaa voimaa korostavia ohjelmia, ruoan epäjumalaa palvovia ohjelmia(kuten kaikilta kanavilta nykyään!), ja Ylen uutiset on ihan huuhaata ainakin ulkomaan uutisten osalta...

Kantelin eduskunnan oikeusasiamiehelle siitä että ihminen pakotetaan maksamaan Ylen saastapalveluista, vetosin perustuslaissa olevaan yksilönvapaus-kohtaan. Saa nähdä, mitä oikeusasiamies sanoo. Ei ketään voi pakottaa katsomaan telkkaria tai kuuntelemaan radiota ja kuulemaan sieltä "virallisen totuuden".
Eetu

ViestiKirjoittaja Eetu » 27. Helmi 2013 14:23

Mr Kerimäki kirjoitti:En tunne Jalovaaraa ja onko se niin suuri Vaara ja vielä Jalo. Se mitä tuon provokaatio MOT ohjelman kautta näin ja kuulin ni vaikutti todella hyvältä kohdistuen Jalovaaraan.Todella hyvää tekstiä Nainen päästi suusta ,,lääke asia hieman meni takaperin kertomiseksi ..mutta hän lienee tarkoittanut ,että kun ihminen on psyyke yms muiden masennus lääkkeiden vallassa ni silloin ihminen on puolustuskyvytön pahaa vastaan eräällä tavalla.On niinkuin hieman poissa eikä läsnä hetkessä eli asia on siltä osin myös täysin todellinen ja ihmisen kannalta vaarallinen.Entäpä nämä niin sanotut Herran palvelijat ja mitä Jeesus sanoisi ohjelmassa heidän puheistaan PAINOKELVOTONTA PAINOKELVOTONTA .Siinä pappien puheessa näimme sen josta Jeesus kuumeni ja poltti päreensä ,,,ei ei ei ku tuntuu tosi pahalle siis tosi pahalle millaista kirkon porukkaa ,,,siis oikeasti koskee.A studio jatkoi illalla samaa provokaatio ohjelmaa ja siellä oli joku Helsingin purppuraan puettu ja hän sanoi suoraan sen ,että uskoo länsimaiseen lääketieteeseen enemmän ja on epäilevä tuollaisten ihmeparantumis toiminnasta.Siis raamattu sanoo ,että tuon Helsingin purppura paidan kaltaisia vältä.Voisin melkein kuulla kohta ,että enkeli tulisi viereen ja sanoisi ,että miksi näytät noin yllättyneeltä etkö sinä ole sen jo Raamatusta lukenut millaisia ihmisiä johtaa Herran huoneita ja millaista heidän oppinsa on kun lähestymme päivä päivältä Herran tulemusta.Kun tämän kaiken näkee niin pala palalta palapeli täyttyy niin kuin se on kirjoitettu.PROVOKAATIO ohjelma MOT jatkoi homoillan saamalla tyylillä ja voimalla kun huomasivat kuinka suosittu ohjelma on ..Se että Lesbo oli järkkäämässä pää arkkitehtina ei jotenkaan tule taas yllätyksenä .Uskon tulevaisuudessa että homot ja lesbot on ampumassa enemmän alas kristittyjä kuin moni muu näin luulen ,,kunhan se pääsee oikein vauhtiin ja niille annetaan kirkon ja valtion puolelta valta ja se aika on hyvin lähellä.Viimeisnen sukupolvi on jo maan päällä ja siihen uskon palapeliin MOT toi yhden palan taas lisää.

tässä lyhytelokuva, jossa homot tappavat kristittyjä:

https://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1 ... 30217.html
Eetu

ViestiKirjoittaja toni t » 27. Helmi 2013 14:27

Tällä ketjulla on ollut nyt hirmuisesti lukijoita kun tämä Jalovaara kohu alkoi. Kun eilen googletti Pirkko Jalovaaraa niin tämä ketju oli kolmanneksi luetuimpana googlessa.

Laitan vielä Petrin hyvän kirjoituksen aiheesta linkiksi tähänkin ketjuun.

https://www.kotipetripaavola.com/riivaa ... vaara.html
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Helmi 2013 14:28

lonelyrider kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*

Ihminen voi olla altis kokemaan sielullisia kokemuksia, jotka eivät ole Jumalasta, ilman että itse demoninen voima ottaisi ihmisestä hallinnan. Uskovainenkin voi joutua hyökkäysten kohteeksi, jossa valhe yrittää hyökätä tunnemaailmaan ja eksyttää sen kautta. Tunnekokemus ei siksi saa olla lähtökohta, kun tutkitaan Jumalan työtä.

On muistettava, että ihmisyydessä itsessään on ikäänkuin liitto paholaisen kanssa, joka murtuu kun ihminen ottaa vastaan Jeesuksen, silloin alkaa Kristuksen Henki elämään ihmisessä ja vaikuttamaan, enää ei hallitse paha vaan hyvä.

Joo ok. Miksi minä otin asiasta puheeksi koska se liittyy omaan kokemukseeni. Olin mukana Benny Hinnin kokouksessa.
Niin kuuntelin siellä ja yhtäkkiä se vieras voitelu tuli törkeästi sydämeeni. Säikähdin ja olin ihan hämilläni.
Siten törmäsin googleella Bennyn juttuun että hän on eksyttäjä. :o :shock: Heti rukoilin ja pyysin vapautusta siitä voitelusta.
Ja se jätti minuun traumaattisen jäljen enkä uskalla mennä kokoukseen enää.

Siten pohdin miettien ja siten minulle tuli ajatus että Jumala yleensä etukäteen ilmoittaa profetian kautta siitä voitelusta. Minulle ei ole mitään ilmoitettu mitään siitä voitelusta. Se oli saatanasta. Niin siksi huolettaa ne uskovat jotka uskovat sokeasti PJ:a.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu