Ilmestyskirja on toteutumassa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ilmestyskirja on toteutumassa

ViestiKirjoittaja pekka » 07. Maalis 2014 11:46

"Ei ole jäävä kiveä kiven päälle":

https://elaman-tie.blogspot.fi/2014/02/ ... aalle.html

" Mark.13:1-2 ”Ja kun hän meni ulos pyhäköstä, sanoi eräs hänen opetuslapsistaan hänelle: "Opettaja, katso, millaiset kivet ja millaiset rakennukset!" Jeesus vastasi hänelle: "Sinä näet nämä suuret rakennukset. Niistä ei ole jäävä kiveä kiven päälle maahan jaottamatta."

Sotshin talviolympialaiset vuonna 2014 – mahtavia rakennelmia, suurimittaista mahtipontisuutta ja silmiä hiveleviä ihmissaavutuksia. Ihmiskauneutta, voimaa ja huikeita suorituksia. Mutta - olympiakisojen juuret ulottuvat antiikin Kreikan mytologiseen jumaltarustoon, jossa ihmiset samaistuivat suorituksissaan jumalten kaltaisiin, yli-inhimillisiin suorituksiin. Yhä edelleen, elämme samassa urheilumaailman jumalhurmoksessa – joskin tietämättä sitä, että taustalla on edelleen sama ihmisvoimien mittelö, kuten se oli antiikin Kreikan jumaltaruston kaltaisissa puitteissa. On sanottu, että Sotshin talviolympialaiset ovat ihmishistorian kalleimmat kisat. Ne ovat maksaneet arviolta 38 miljardia euroa. MOT-ohjelma teki selontekoa Sotshin olympialaisten rakennustöistä. Ohjelma paljastaa järkyttävän todellisuuden, nyt television kautta ihmisten kodeissa näkyvästä värikkäästä olympiamahtavuudesta. Työntekijät eivät saaneet palkkojaan, ja ne, jotka hakivat oikeutta tälle vääryydelle – pahoinpideltiin julmasti. Se mitä katselemme, sohvalla maaten – sen taustalla on orjatyön mukainen ihmisoikeuksien loukkaus, sekä järkyttävä ihmisarvon halveksiminen.

Jeesus astuessaan ulos pyhäköstä kuuli erään hänen opetuslapsensa sanovan: "Opettaja, katso, millaiset kivet ja millaiset rakennukset!". Silloinen Herodeksen temppeli (toinen Jerusalemin temppeli), oli saatu usean vuoden rakennustyön jälkeen huikeaan muotoon. Valkoiset marmorikivet hohtivat auringossa, kuten myös kultareunukselliset listaukset, sekä Jerusalemin temppelin reunaharja. Tämä kiinnitti erään opetuslapsen huomion. Jeesus silti ohittaa tämän, ja sanoo: "Sinä näet nämä suuret rakennukset. Niistä ei ole jäävä kiveä kiven päälle maahan jaottamatta." Jeesus tahtoo sanoa tälle opetuslapselle, että sinä vain näet tämän ulkoisen kauneuden näissä mahtavissa rakennuksissa, mutta et näe niiden sisälle kätkeytyvää perkeleellistä petosta, pimeyttä, syntiä, murhaa, valhetta ja jumalanpilkkaa. Ulkonainen pettää usein ihmisen, ja vääristää todellisuuden siitä, kuinka synti ja saatana, uskonnollinen tekopyhyys, epäjumalanpalvonta ja kaikki ihmistä kohtaan tehty vääryys on tällaisenkin temppelikauneuden takana. Vuonna 70. jKr. Jerusalemin temppeli tuhottiin roomalaisten toimesta. Sen jälkeen ei Jerusalemissa ole ollut fyysistä temppelirakennusta, joskin tavoitteena nähtävästi olisi – että vielä kerran, ennen Jeesuksen takaisin tulemista - Jerusalemin temppeli alueelle saataisiin uusi, kolmas temppeli, nykyisen, muslimien kalliomoskeijan tilalle. Raamatun profetia selvästi ilmoittaa, että Jerusalem kokonaisuudessaan tulee Herran Jeesuksen vapauttamaksi, Hänen takaisin tulonsa yhteydessä.

Jeesus katsoi Jumalan Poikana, silloisen Jerusalemissa olleen uskonnollisen temppelikeskuksen ulkonaista kauneutta ja sen toimintaa aivan eritavalla kuin muut. Sen sisällä oli tekopyhyys ja vääryys. Tuomion aika lähestyi, ja sen Jeesus myös profetoi. Hän oli rakentava oman "ruumiinsa" kautta uuden temppelin, joka merkitsi uudestisyntyneiden Jumalan lasten yhteyttä Pyhässä Hengessä. Tämä Kristuksen ruumis oli ennen kaikkea hengellinen ”temppeli”, jossa niin juutalaiset kuin kreikkalaiset, yhdessä saivat Herran Jeesuksen veren kautta astua kaikkein pyhimpään – ja elää avoimessa yhteydessä taivaallisen Isän kanssa. Tämä tapahtui juuri Jumalan Sanan, Jumalan Hengen sekä keskinäisen uskonyhteyden kautta – jossa kaiken keskuksena oli Herra Jeesus itse. (Joh.2:13-25; Hebr.10:19-25; Efe.2:11-21) Herran Jeesuksen täydellisen ja kertakaikkisen uhrin kautta eläinuhrit poistuivat, sekä sitä ylläpitänyt, ja jo pahasti korruptoitunut temppeli-instituutti pappeineen ja palvelijoineen. Herra Jeesus itse tuli ylimmäiseksi papiksi, Melkisedekin järjestyksen mukaan. Aaronilainen pappeus otettiin pois, ja tämän sijaan nousi yleinen pappeus uuden liiton seurakunnan keskelle – uudestisyntyneiden Jumalan lasten keskuudessa (1Piet.2:5-9). Jeesus silti kunnioitti aikanaan olemassa ollutta Jerusalemin temppeliä, esim. toimittamalla silloisen temppeliveron maksamisen. (Matt.17:24-27). Silti, kaikki ulkoinen, ja sen kauneus, ei hämännyt Jeesusta – Hän näki totuuden ja tiesi, että Jerusalemin temppeli tulisi kohtaamaan tuomionsa.

Ihmissilmä on itsessään sokea. Luonnollinen ihminen elää silmäin pyynnön sekä elämän korskan varassa. Kaikki mikä kiiltää, on värikästä, suurta ja uskonnollisesti vaikuttavaa (kuten Basilica di San Pietro in Vaticano) hurmaa ihmisen. Pahinta on se, jos se valo joka meissä on, onkin pimeyttä – niin kuinka suuri pimeys onkaan. Jos katselemme Jumalan (tai ihmisen) kunniaa rakennuksissa, niiden suuruudessa tai niiden kultapeitteisissä juhlallisissa messuissa – omaamme valon, joka onkin pimeyttä (Matt.6:23). Katsomme asioita aivan kuten tuo eräs opetuslapsi, joka Jeesuksen edessä hurmaantui Jerusalemin temppelin kivistä. On surkeaa jos hurmaannumme ihmiskäden aikaansaannoksista, ja korotamme ne jopa uskonnollisen elämämme keskipisteeksi. Kivet ovat vain kiviä – Jumala ei asu käsin tehdyissä temppeleissä. Toiseksi, on tuleva päivä – jolloin kivet kaatuvat. Todellinen pelastuksemme Kallio, Herra Jeesus ei kaadu. Sillä Hän on todellinen Jumalan kirkkauden ilmoitus, ja pelastus sekä iankaikkinen elämä niille, jotka Häneen uskovat.

Sotshin talviolympialaiset 2014. Huikeat 38 miljardia euroa. Monen mielestä suuri saavutus - silti, se on vain tulelle talletettua, ja Jumalan tuomion alaista. Nämä(kin) kivet tulevat kaatumaan, sillä niiden takana lepää petos, murha sekä väkivalta. Kaikella "uskonnolla" on oma temppelinsä - niin myös urheilulla. Urheilu on postmodernistisen ihmisen "uskontoa" - ihmisvoiman suurta ylistystä, ja kansallista "hekumeniaa".

2Piet. 3:7 ”Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.”

Apostoli Pietari osoittaa selvästi, että nykyiset taivaat ja maat on talletettu tulelle. Sama verbi ”talletetut” löytyy UT:n kreikassa Room.2:5 kohdasta: ”Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,” Jumalan Sana on luomakuntaa vastaan. Miksi? Syntiin lankeemuksen sekä kirouksen osa, koko luomakunnassa on kapinassa Jumalaa kohtaan, ja odottaa tämän kirouksen alla vapautuksen päivää. Vapautuksen päivä on tuomion päivä. Se on Herran päivä, jolloin alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa, ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat. Ei jää kiveä kiven päälle – ei mistään, mitä on tehty. Apostoli Pietari siis sanoo, että Jumalan päivän tuleminen on juuri se hetki, jolloin taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumudesta sulavat (2Piet.3:10). Mutta me – Hänen lupauksensa mukaan, odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu. Herrassa Jeesuksessa oleville Herran päivä on vapautuksen päivä, ei tuomion päivä. Tästä ei silti jää kiveä kiven päälle, vaan Herra luo uudet taivaat ja uuden maan – vanhaa ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu.(Jes.65:17)

Mikään tehty ei kestä Herran päivää, sillä kaikki tehdään uudeksi. Katselemme ehkä luonnonkauneutta ja ihmistä kaikkein tärkeimpänä, ja teemme senkin usein juuri Luojaamme kunnioittaen. Perustelemme ehkä Jumalan olemassa oloa ja suuruutta luomistekojen kautta – ja teemme sen todistaaksemme iankaikkisesta Raamatun Jumalasta. Silti, muistammeko nuo sanat? Luomakunta on itsekin tulelle talletettua. Uusien taivaiden ja uuden maan kauneus, sekä luonnon pyhyys ja tasapaino on jotain mitä emme voi nähdä tässä ajassa. Siksi, on väärin tarttua kiinni nyt olemassa olevaan luonnonkauneuteen, sillä eräänä päivänä sekin on katoava. Tarvitsemme suuremman todistuksen Jumalan oikeudesta elämään, kuin yksin luomakunnan kautta saadun ilmoituksen. Jumalan valta omistaa elämä, juuri elämän antajana on paljon suurempi asia, kuin että Hän on vain elämän "rakennusmies". Jumalan oikeus tuomita laittomuus ja synti on juuri aidon elämän puolustamista, ja tämän kohtaamiseen me tarvitsemme sovituksen synneistämme. Pelkkä filosofinen tai luonnontietellinen "jumala-on" ei riitä meille. Luomakunta on kirouksen alaista, synnin tähden – kuten ihmiskuntakin. Siksi vain uudestisyntyminen Jumalan Sanan ja Jumalan Hengen kautta liittää meidät sellaiseen pelastukseen, jossa toivomme on tämän luomakunnan, ihmiskunnan sekä näiden ”kivien” yläpuolella.

Herra Jeesus on tuleva takaisin, ja Hänen takaisin tulonsa ei ole jotakin, jossa Hän tulee ihailemaan ihmissaavutuksia maan päällä. Hän ei tee ”turistimatkaa” seitsemän maailman ihmeen kohteisiin, eikä hämmästele Gizan pyramidien suuruutta, tai Taj-Mahalin palatsia. Hän tulee asettamaan kaiken lopullisesti kohdalleen Jumalan tahdon mukaisesti, ja Hän tekee sen myös tuomalla julki Jumalan vanhurskaan tuomion. Hän tulee hallitsemaan rautaisella valtikalla, ja murskaamaan maalliset hallitsijat kuin saviruukut. Hän tekee sen Sanallaan.

Mikä ihmeellinen päivä, mutta silti – oikeassa mielessä – miten pelottava päivä. Herran pelko on viisauden alku. Filosofinen viisaus, uskonnollinen tekopyhyys tai muut ihmistekoiset rakennukset sekä hurskaat teot eivät kestä Herran edessä. Luonnontieteelliset selitykset eivät kestä Jumalan edessä, tarvitaan Jumalan Karitsan veren kautta saatu uudestisyntyminen. Sillä - kaikki tehdään uudeksi - myös ihminen. Vain se mikä on Hänestä - Herrasta Jeesuksesta, kestää Hänen edessään. Ihmiskauneus katoaa - kuivuu kokoon kuin kukkanen, ja sen hekumallinen palvominen. Ihmisviisaus, jumalanpilkka sekä tieteellinen valhe menettää valtansa, ja se tukkii suunsa Jumalan Karitsan edessä. Ihmisvoima murskaantuu Jumalan pyhyyden ja rakkauden edessä, ja polvistuu tunnustamaan, että Jeesus on Herra. Jumalan seurakunta puhdistetaan Jumalan rakkaudessa, oikeaan keskinäiseen rakkauteen – ja Jumalan pyhyyteen. Ei ole jäävä kiveä kiven päälle - ei filosofiaa filosofian päälle. Ei uskonnollista korskaa, uskonnollisen tekopyhyyden päälle. Kaikki kaatuvat. Mutta ne jotka uskovat Jeesukseen, he seisovat yhdessä Jumalansa edessä ja sanovat:

Ilm. 19:6-8 ”Ja minä kuulin ikään kuin kansan paljouden äänen ja ikään kuin paljojen vetten pauhinan ja ikään kuin suuren ukkosenjylinän sanovan: "Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus."

2Piet. 3:11-13 ”Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa, teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat! Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.”

Ilm. 21:3-5 "Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki."

P.K"
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja kesäkurpitsa » 11. Maalis 2014 03:52

Poistin viestini koska tässä aiemmin mainitsemani asia on muuttunut. Kiitos rukousavusta kaikille, ja muistetaan heikossa vedossa olevia uskovia, että pääsevät uudistumaan.
Viimeksi muokannut kesäkurpitsa päivämäärä 12. Maalis 2014 17:03, muokattu yhteensä 2 kertaa
kesäkurpitsa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 11. Maalis 2014 16:22

Mielestäni on hyvä rukoilla kaikkien puolesta.

NetMissioniin en ota kantaa, muuten kuin että toivon että Herra antaa kaikille foorumihenkilöille viisautta toimia kaikessa Hänen tahtoaan ja tarkoitusperiään toteuttaen. Myös täällä!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja pekka » 13. Maalis 2014 17:41

Herman Hoeksema:

Katso, Hän tulee — 50. luku

Tosi ja uskollinen

https://web.archive.org/web/20161229170 ... m/H50.html

Ilmestyskirja 21:5-8

5. Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet". 6. Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. 7. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. 8. Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja kesäkurpitsa » 15. Maalis 2014 00:55

Vaikka en suostukaan ekumeeniseen avioliitto puolustukseen, rukoilen silti, että Jumalan tahto voisi säilyä yhteiskunnassamme. Laittomuuden salaisuus on tosiasia ja sen toteutuminen on osa Raamatun profetiaa. Sitä emme voi estää, edes rukoilemalla.

Irja Askolan puolesta pitää rukoilla, että saisi tehdä parannuksen ja kääntyä Raamatun ilmoituksen varaan, ja luopua laittomuuden edesajamisesta.

https://web.archive.org/web/20140420203 ... 4768854258
kesäkurpitsa

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 15. Maalis 2014 11:59

Vastustaja tekee samaa kuin alussa eli iskee Naisen kautta eli heikomman lenkin kautta murtautuu sisään. Tämä asia on selviö .Tässäkin homoliitot iskeytyy naispappien kautta etulinjassa ja sama eduskunnassa kun naisääni on saatu ns tasaarvonvoimalla joka sekin on huuhaata niin tie on valitettavasti avoin.
Rukoilla pitää ku rukoilijoita vielä on ,,,miten käy sitten ku rukouksia ei paljoa enää nouse taivaan temppeliin.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja pekka » 18. Maalis 2014 11:48

MIIKA 7:

1. Voi minua, sillä minun käy niinkuin hedelmänkorjuussa, niinkuin
viinisadon jälkikorjuussa: ei ole rypälettä syödäkseni, ei varhaisviikunaa, jota minun sieluni himoitsee.
2. Poissa ovat hurskaat maasta, eikä oikeamielistä ole ihmisten seassa. Kaikki he väijyvät verta, pyydystävät verkolla toinen toistansa.
3. Pahantekoon molemmin käsin! Sitä taidolla tekemään! Päämies vaatii, tuomari maksusta tuomitsee, ja mahtava puhuu julki sielunsa himon; senkaltaista he punovat.
4. Paras heistä on kuin orjantappura, oikeamielisin pahempi kuin teräväokainen aita. Sinun tähystäjäisi ilmoittama päivä, kosto sinulle, tulee. Silloin he joutuvat sekasortoon.
5. Älkää uskoko ystävää, älkää luottako uskottuun; vaimolta, joka sylissäsi lepää, varo suusi ovet.
6. Sillä poika halveksii isää, tytär nousee äitiänsä vastaan, miniä anoppiansa vastaan; ihmisen vihamiehiä ovat hänen omat perhekuntalaisensa.
7. Mutta minä panen toivoni Herraan, odotan pelastukseni Jumalaa: minun Jumalani on minua kuuleva.

......................................

1. Voi minua! sillä minulle tapahtuu niinkuin sille, joka viinamäessä tähteitä hakee, kussa ei viinamarjoja löytä syötää; ja minun sieluni himoitsee varhaista hedelmää.
2. Hyvät ovat maasta kadonneet pois, ja vanhurskaat ei ole enään ihmisten seassa; kaikki he väijyvät verta vuodattaaksensa, jokainen vakoo toista, käsittääksensä häntä.
3. Ja luulevat hyvästi tekevänsä, koska he pahasti tekevät. Mitä päämies tahtoo, sitä tuomari sanoo, että se hänelle jotakin hyvää jälleen tekis; väkevät puhuvat oman tahtonsa jälkeen vahingoittaaksensa, ja vääntelevät niinkuin he tahtovat.
4. Kaikkein paras on heidän seassansa niinkuin orjantappura, ja kaikkein toimellisin on niinkuin ohdakkeet. Mutta kuin sinun saarnaajais päivät tulevat, ja sinä tulet rangaistuksi, silloin ei he tiedä, kuhunka heidän menemän pitää.
5. Älköön kenkään uskoko lähimmäistänsä; älköön kenkään uskaltako päämiesten päälle; kätke sinun suus ovi siltä, joka makaa helmassas.
6. Sillä poika katsoo ylön isänsä, tytär karkaa äitiänsä vastaan, ja miniä anoppiansa vastaan; ja ihmisen viholliset ovat hänen oma perheensä.
7. Mutta minä tahdon katsoa Herran päälle, ja minun autuuteni Jumalaa odottaa; minun Jumalani on minua kuuleva. Biblia.

......................................

Roomalaiskirje 8:

20 Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle-ei omasta tahdostaan, vaan alistajan-kuitenkin toivon varaan,
21 koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.
22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
23 eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.
24 Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?
25 Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.
26 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja kesäkurpitsa » 19. Maalis 2014 11:12

3Moos. 20:16 "Ja jos nainen ryhtyy eläimeen, mihin tahansa, pariutuaksensa sen kanssa, niin surmaa sekä nainen että eläin; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset." :cry:

Image
kesäkurpitsa

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 19. Maalis 2014 17:45

Tätä ja muita perverssio aiheita olen tutkinu ku suunnittelin yhdessä vaiheessa kirjan kirjoittamista ,,koskien maailmanlopun tapahtumiin ja järjestykseen yms.
En suosittele kenellekkään tutkia tätä aihealuetta sillä ,,meno on aivan käsittämätöntä.
Tässä aihealueessa törmää niihin pahoihin voimiin sitten aikashelposti.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 21. Maalis 2014 08:37

Nykyhomo lesbo meno on kulkenut pimennossa olevan perversion eli eläimiin sekaantumisen kanssa ja tämä ilmiö on lähellä ,että kun aika on se tulee laajuudessaan ilmi .Tuo on karmeaa lukea ,että puhutaan aviokumppanista ja se on eläin ja sitte harrastaa seksiä eläimen kanssa .Lemmikkinä eläimet on todella ok ,mutta sitten nuo perversiot on eri juttu.
Mr Kerimäki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu