Eutanasia on synti

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Eutanasia on synti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Marras 2016 22:33

*
Ok. Stefanus rukoili ja sanoi: "Herra Jeesus, ota minun henkeni!" kun silloin häntä kivitettiin. Entä jos uskova sairastuu vakavaan sairauteen esim. syöpään, ja se tuntuu ylivoimaiselta. Siis uskova voi pyytää Jumalalta että Jumala ottaisi hänen henkensä pois maan päältä ilman tuskaa ja ahdinkoa niinkuin Stefanukselle kävi samoin? Eikö se ole syntiä kun pyytää Jumalan ottavan hengen pois maan päältä?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Marras 2016 22:40

Mitä mieltä olette yleensä kuolevan potilaan kivun hoidosta?
Joissain tapauksissa kuolevan kivut voivat olla valtavat ja kipulääkeannosta kuolevalla potilaalla lisätään jatkuvasti, jolloin myös riski kuolla kipulääkkeen yliannokseen kasvaa. Onko eutanasiaa antaa kuolevalle potilaalle erittäin suuren riskin annos kipulääkettä, joka ehkä muutamalla tunnilla nopeuttaa hänen kuoleman prosessiaan? Itse ainakin haluaisin, että kipuni hoidettaisiin mahdollisimman tehokkaasti ja kun kuolema on jo alkanut, niin sitä ei kohdallani enää tarvitse varoa vaan antaa mennä kipulääkkeiden kanssa hamaan hengityslamaan jos tarve vaatii.
Onneksi suurin osa kuolemista kuitenkin menee kivuttomasti ja luonnollisesti ilmankin lääkkeitä.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Marras 2016 10:05

PetriFB kirjoitti:
Raamatun opetuksen mukaan Herra Jeesus sanoi tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi (Mark 1:15). Raamatun sanan valossa parannus ja usko Herraan Jeesukseen on pelastuksen edellytys. Jumalattomalla ei ole kykyä, halua tai osaamista tehdä parannusta ja siitä huolimatta hän joutuu kadotukseen kuultuaan ja hylätessään evankeliumin pelastussanoman.

Näin on.

Minä näen ja ymmärrän, että Job 14:1-5 opettaa kuinka Jumala on asettanut ihmisen elämälle päiviensä rajat, eli sen kuinka kauan kukin ihminen elää maan päällä. En näe enkä ymmärrä, että tämä Raamatun kohta rajaisi elämän 100 vuoden kieppeille, vaan jokaiselle ihmiselle määräosan elämän päiviä. Tästä saa tietenkin olla eri mieltä, mutta näin minä näen ja ymmärrän Job 14:1-5 kohdan.

Olen samaa mieltä, että noissa Raamatunkohdissa määrätään elämälle rajat (pituus). Tuo 100 vuotta ei tule Raamatun kohdasta vaan oma lisäykseni vain koska nykyään ihmisen maksimi ikä on keskimäärin 100 vuoden hujakoilla ja VT:n aikaan Raamatun alussa ihmiset elivät jopa 1000 vuotiaiksi niin toin tuon 100vuotta tuohon tavallaan alleviivaamaan sitä miten Jumala määräsi lyhyemmän rajan ihmisen elämälle (vertaa 1000vuotta ja 100vuotta).

Raamatusta ei löydy sanoja: huumeiden käyttäminen on syntiä, mutta silti se on syntiä, koska sen kautta ihminen päihdyttää itseään. Raamatusta ei löydy sanoja itsemurha on syntiä, mutta silti se on syntiä, koska siinä ihminen suorittaa tappamisen teon tappamalla itsensä. Kun Raamattu kieltää lähimmäisen tappamisen ja käskee rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseään, niin emme silloin saa tappaa lähimmäistämme emmekä myöskään itseämme. Lähimmäisen tai itsensä tappaminen ei ole rakkauden teko, vaan tuhoamisen ja synnin teko.

Samaa mieltä.

Minä itse ymmärrän, että ihmisen tappaminen kaikella tavalla (myös itsemurha) on syntiä ja väärin.

Jumala on Tuomari, joka tuomitsee, mutta minä en uskalla sanoa kenellekään, että itsemurhan (tietoinen ja harkittu teko) tekijä pelastuu, enkä rohkaista kokeilemaan Jumalan armoa itsemurhan kautta. Minä pyrin luomaan uskoa sekä toivoa Jumalaan, koska Hän voi auttaa sekä antaa halua elämään ja mielekkään elämän ja tehtäviä maan päällä.

Samaa mieltä ja näin itsekin teen.

Ainoa näkemys eromme asiasta taitaa olla se, että itse en ole löytänyt Raamatusta perusteita että itsemurhan tehnyt (uskova) joutuu automaattisesti helvettiin itsemurhan vuoksi.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Marras 2016 10:13

Aamu-Usva kirjoitti:Mitä mieltä olette yleensä kuolevan potilaan kivun hoidosta?
Joissain tapauksissa kuolevan kivut voivat olla valtavat ja kipulääkeannosta kuolevalla potilaalla lisätään jatkuvasti, jolloin myös riski kuolla kipulääkkeen yliannokseen kasvaa. Onko eutanasiaa antaa kuolevalle potilaalle erittäin suuren riskin annos kipulääkettä, joka ehkä muutamalla tunnilla nopeuttaa hänen kuoleman prosessiaan? Itse ainakin haluaisin, että kipuni hoidettaisiin mahdollisimman tehokkaasti ja kun kuolema on jo alkanut, niin sitä ei kohdallani enää tarvitse varoa vaan antaa mennä kipulääkkeiden kanssa hamaan hengityslamaan jos tarve vaatii.
Onneksi suurin osa kuolemista kuitenkin menee kivuttomasti ja luonnollisesti ilmankin lääkkeitä.

Jos minä olisin siinä asemassa että olisin hoitava lääkäri niin nostaisin kipulääkkeiden määrää lain ja lääketieteen ohjeiden mukaisesti, todella monet hoitotoimenpiteet jo itsessään sisältävät kuoleman riskin (infektiot, piilevä lääkeaineallergia, komplikaatio, poikkeus ihmisen elimistössä jne.) ja silti potilaita hoidetaan vaikka asiassa on riskinsä. Siksi en tekisi eroa tässäkään vaan hoitaisin suositusten rajoissa vaikka asiassa riski olisikin.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Marras 2016 10:38

Sami kirjoitti:Itsekkin uskon että uskova pelastuisi vaikka tekisi itsemurhan. En tietenkään suosittelisi kokeilemaan enkä suosittelisi eutanasiaa.
Olen myös miettinyt että, jos uskovaista uhattaisiin vaikka pään katkaisulla jos ei kiellä Jeesusta, niin silti hän pelastuisi vaikka kieltäisi peloissaan Jeesuksen ja pää katkaistaisi silti.
Emmehän mekään isinä hylkäisi lastamme, vaikka lapsi esim. peloissaan kieltäisi meidät.

Jos olisit käyttänyt jotain muuta esimerkkiä kuin Jeesuksen kieltämistä ihmisten edessä olisin ollut samaa mieltä, mutta tässä esimerkissä joudun olemaan erimieltä koska Raamattu selvästi ilmoittaa että se joka Jeesuksen kieltää ihmisten edessä sen Jeesuskin kieltää Jumalan edessä, enkä uskalla tätä opetusta kyseenalaistaa miltään osin koska se on niin selvästi (mielestäni) ilmoitettu.

Matt. 10:33

Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.

Luuk. 12:9

Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, se kielletään Jumalan enkelien edessä.

Keskustelun varaa toki jää sydmen tilasta tässä opetuksessa, että jos minua uhattaisiin kidutuksella ja kuolemalla sanoisin varmasti juuri sen mitä toinen haluaa, syynä ei olisi sydämeni tila ja oikea totuudellinen lausuntoni vaan valhe ja pakotuksenkautta pakotettu lausunto, ei sydämeni siinä olisi mukana vaikka suullani noin sanoisinkin ja Jumalalle sydämenasenne on hyvin tärkeä opettaa Raamattu.

Kuitenkin kun seuraamme Raamatun opetusta niin harvoin opetuslapset kielsivät Jumalaa vaikka olivat kidutuksessa ja kuolemanpelossa, tähän syy on se että Jumala antaa omilleen yliluonnollisesti voimaa noissa tilanteissa, uskon että jos uskovaa kidutetaan ja uhataan kuolemalla niin semmoisessa tilanteessa Jumala on tietysti uskovan tukena ja puolella.
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Marras 2016 12:48

vaisuliini kirjoitti:*
Ok. Stefanus rukoili ja sanoi: "Herra Jeesus, ota minun henkeni!" kun silloin häntä kivitettiin. Entä jos uskova sairastuu vakavaan sairauteen esim. syöpään, ja se tuntuu ylivoimaiselta. Siis uskova voi pyytää Jumalalta että Jumala ottaisi hänen henkensä pois maan päältä ilman tuskaa ja ahdinkoa niinkuin Stefanukselle kävi samoin? Eikö se ole syntiä kun pyytää Jumalan ottavan hengen pois maan päältä?

Meidän tulee nähdä tilanne missä Stefanus oli. Ihmiset olivat surmaamassa häntä ja siinä surmahetkellä Stefanus pyysi Herraa ottamaan hänet pois, sillä hän oli kuitenkin kuolemassa väkivallanteon seurauksena. Tämä on eri asia kuin itsemurha tai eutanasia.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Marras 2016 13:00

Mikko Murpatti kirjoitti:

Ainoa näkemys eromme asiasta taitaa olla se, että itse en ole löytänyt Raamatusta perusteita että itsemurhan tehnyt (uskova) joutuu automaattisesti helvettiin itsemurhan vuoksi.

Raamattu puhuu aika vähän itsemurhasta. Itse ajattelen niin etten kehota ketään kokeilemaan ja testaamaan Jumalan armoa itsemurhan kautta.

Olen joutunut useamman kerran tilanteeseen, jossa ihminen on elämänsä vaikeuksien keskellä uhannut minua ja muitakin itsemurhalla. Olen sanonut joka kerta, etten suosittele kokeilemaan ja testaamaan Jumalan armoa itsemurhan kautta. Onneksi kukaan uhkaajista ei ole tehnyt itsemurhaa, vaan tilanteet on saatu laukeamaan puhumalla. En myöskään uskaltaisi itse oman käden kautta päättää päiviäni.

Olen kirjoittanut aiheesta myös sivullani noin nelisen vuotta sitten: https://www.kotipetripaavola.com/itsemu ... kaisu.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Marras 2016 13:07

PetriFB kirjoitti:
Raamattu puhuu aika vähän itsemurhasta. Itse ajattelen niin etten kehota ketään kokeilemaan ja testaamaan Jumalan armoa itsemurhan kautta.

Olen joutunut useamman kerran tilanteeseen, jossa ihminen on elämänsä vaikeuksien keskellä uhannut minua ja muitakin itsemurhalla. Olen sanonut joka kerta, etten suosittele kokeilemaan ja testaamaan Jumalan armoa itsemurhan kautta. Onneksi kukaan uhkaajista ei ole tehnyt itsemurhaa, vaan tilanteet on saatu laukeamaan puhumalla. En myöskään uskaltaisi itse oman käden kautta päättää päiviäni.

Olen kirjoittanut aiheesta myös sivullani noin nelisen vuotta sitten: https://www.kotipetripaavola.com/itsemu ... kaisu.html

Tähän on helppo sanoa aamenet, en minäkään ketään rohkaise edes ajattelemaan itsemurhaa.
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Sami » 11. Marras 2016 12:39

Mikko Murpatti kirjoitti:
Sami kirjoitti:Itsekkin uskon että uskova pelastuisi vaikka tekisi itsemurhan. En tietenkään suosittelisi kokeilemaan enkä suosittelisi eutanasiaa.
Olen myös miettinyt että, jos uskovaista uhattaisiin vaikka pään katkaisulla jos ei kiellä Jeesusta, niin silti hän pelastuisi vaikka kieltäisi peloissaan Jeesuksen ja pää katkaistaisi silti.
Emmehän mekään isinä hylkäisi lastamme, vaikka lapsi esim. peloissaan kieltäisi meidät.

Jos olisit käyttänyt jotain muuta esimerkkiä kuin Jeesuksen kieltämistä ihmisten edessä olisin ollut samaa mieltä, mutta tässä esimerkissä joudun olemaan erimieltä koska Raamattu selvästi ilmoittaa että se joka Jeesuksen kieltää ihmisten edessä sen Jeesuskin kieltää Jumalan edessä, enkä uskalla tätä opetusta kyseenalaistaa miltään osin koska se on niin selvästi (mielestäni) ilmoitettu.

Matt. 10:33

Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.

Luuk. 12:9

Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, se kielletään Jumalan enkelien edessä.

Keskustelun varaa toki jää sydmen tilasta tässä opetuksessa, että jos minua uhattaisiin kidutuksella ja kuolemalla sanoisin varmasti juuri sen mitä toinen haluaa, syynä ei olisi sydämeni tila ja oikea totuudellinen lausuntoni vaan valhe ja pakotuksenkautta pakotettu lausunto, ei sydämeni siinä olisi mukana vaikka suullani noin sanoisinkin ja Jumalalle sydämenasenne on hyvin tärkeä opettaa Raamattu.

Kuitenkin kun seuraamme Raamatun opetusta niin harvoin opetuslapset kielsivät Jumalaa vaikka olivat kidutuksessa ja kuolemanpelossa, tähän syy on se että Jumala antaa omilleen yliluonnollisesti voimaa noissa tilanteissa, uskon että jos uskovaa kidutetaan ja uhataan kuolemalla niin semmoisessa tilanteessa Jumala on tietysti uskovan tukena ja puolella.

Näkisin noiden Raamatun kohtien tarkoittavan sitä, että kieltää Jeesuksen ihmisten edessä häpeämisen tähden. Pietarikin kielsi Jeesuksen todennäköisesti kidutuksen / kuoleman pelon takia. Kun pietari huomasi virheensä niin hänhän ei korjannut sanomisiaan vaan lähti itkien pois. En usko että jos Pietari olisi tapettu tähän niin hän olisi sitten joutunut helvettiin. Mielestäni sydämen tila ratkaisee, koska todennäköisesti pyytäisit sisäisesti anteeksi Jeesukselta samalla kun päätäsi oltaisiin katkaisemassa.
Sami

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 11. Marras 2016 13:29

Tuolle ns Armokuolemalle ..EHDOTON EI.

Mutta kun nykyaikaa eletään eikä enää osata luonnosta löytää kasveja kuten ennen niin voimakas kipulääkitys loppuun saakka jos ihminen sen haluaa ja valtion piikkiin.
Mr Kerimäki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu