Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 26. Elo 2014 13:30

Isoäiti kirjoitti:Tuli vielä mieleen tuosta herätysten tulien leviämisestä. Ymmärrykseni on aina sotinut sitä vastaan, että voisiko ihminen viedä herätyksen toiseen paikkaan tai toiselle ihmiselle? Tai hakea herätystä jostain? Voiko tuli tarttua toisesta toiseen? Eikö kaikki tule ylhäältä käsin. Tuuli vaan alkaa puhaltaa missä se tahtoo ja pisarat alkavat tippua. Saaden ihmiset tekemään parannusta ja syttymään rukoukseen ja totuuden etsimiseen??

Voisiko joku vähä valaista Sanan pohjalta tätäkin pohdintaani? Olenko ihan hunningolla näiden ajatusteni kanssa? :roll:
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Lily » 26. Elo 2014 15:39

Tässä vähän sivutaan tuota "pyhän hengen" välittämistä ihmiseltä ihmiselle. Itse näen että se on monesti ihan sielunviholliselta saatua väärää henkeä, esim. Lakeland, Toronton herätys ja paljon oli Nokia missionissakin väärää tulta...

https://m.youtube.com/watch?v=lg0qj_BkQuc
Lily

Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

ViestiKirjoittaja kalamos » 26. Elo 2014 16:48

Isoäiti!
Kyselit herätyksen leviämisestä ihmiseltä toiselle.

Kun minä kerran lapsuudessani menin erääseen hengelliseen tilaisuuteen,
niin kävi aivan niinkuin totesitkin, tuuli alkoi puhaltaa.
Minä tunsin selvästi Pyhän Hengen kutsun.

En kuitenkaan tehnyt ratkaisua siinä tilaisuudessa,
mutta minulla ei koskaan enää ollut pienintäkään epäilystä siitä,
etteikö olisi Jumala, ja että Hän vetää minua Poikansa tykö.

Olin siis herännyt. Ja se tapahtui siten,
että minä sain kuulla Pyhässä Hengessä julistettua Sanaa.

Sama herääminen tapahtui esimerkiksi Natanaelin kohdalla.
Mutta sitä ei olisi tapahtunut, jos Filippus ei olisi kertonut Natanaelille löytäneensä Messiaan,
ja sitten vienyt Natanaelia Jeesuksen tykö.
Tuossa Jeesuksen ja Ananiaan kohtaamisessa sitten tapahtui herääminen.
Ja Natanaelissa syttyi elävä ja tunnustava usko Jeesukseen. Joh 1:45-
Ja varmastikin Natanael taas vei ilosanomaa eteenpäin, ja herätys levisi.

Samoin kävi Dekapolin alueella Mark 5 ja Samariassa Joh 4.
Jeesuksen kohtaaminen sai ihmisen kertomaan löydöstään muille,
ja sillä alueella syntyi herätys.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
kalamos

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 26. Elo 2014 18:05

en ainakaan tällähetkellä osaa sanoa sellaiseen NS Herätykseen muuta kuin Taivaasta se tulee aikanaan sellainen suuri herätys ja lähellä Herran tuloa.Se esim kuinka joku esim J. Fenn käsittelee herätyksen niin ?? mutta hienoa ja hyvä olisi jos Herra antaisi ihmisille taviksille voimaa puhua .Siis niille ,joiden suut on pysynyt kii vaikka ymmärrys olisi jo saattanut sanoa ,että kerro nyt Totuutta heti tuolle ihmisille jne.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Elo 2014 21:28

Isoäiti: Kyllähän siinä Pyhän Hengen saamisessa joskus tarvitaan myös ihmisiä välikätenä. Apostolien teoista ainakin saa sellaisen käsityksen, että joidenkin ihmisten kätten päälle panemisen kautta Pyhä Henki täytti ihmisiä.. Kaikki tulee toki ylhäältä valkeuksien Isältä, mutta ei pidä väheksyä ihmisiä Jumalan käytössä. Tulee mieleen se tarina miehestä, joka oli merihädässä ja roikkui pienestä puunkappaleesta kiinni pitäen suurten aaltojen keskellä avomerellä. Mies rukoili Jumalaa pelastamaan. Ei kulunut kauaakaan, kun öisellä merellä kuuluikin veneen moottorin ääni. Veneessä olevat ihmiset havaitsivat hukkumaisillaan olevan miehen ja heittivät hänelle pelastusrenkaan ja pyysivät tarttumaan siihen. Mies ei suostunut, vaan kertoi veneilijöille rukoilleensa Jumalaa pelastamaan ja aikoo jäädä uskossa odottamaan Jumalaa...
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 26. Elo 2014 23:54

Hyvä huomio Aamu-Usva. Onhan tästä kätten päälle panemisesta kohtia raamatussa. :)

Ap5: 12 Ja apostolien kätten kautta tapahtui kansassa monta tunnustekoa ja ihmettä; ja he olivat kaikki yksimielisesti koolla Salomon pylväskäytävässä.

1tim4: 14 Älä laiminlyö armolahjaa, joka sinussa on ja joka sinulle annettiin profetian kautta, vanhinten pannessa kätensä sinun päällesi.

Ja varmaan on muitakin. Raamatussa on niin paljon ihmeellistä mietittävää. Että kun alat miettiä yhtä asiaa, niin se johtaakin kohta toiseen asiaan. :)

Silti olen sitä mieltä, että 'omaa voidetta' on valmistettu aivan liikaa viime vuosina. Pumpattu on ja tehty kaikki ihmistemput herätyksen aikaansaamiseksi. En tarkoita etteikö raitistakin toimintaa olisi ollut. Mutta paljon uskovat ovat juosseet ja touhunneet omia touhujaan ja kauhea sanoa, mutta ovat saaneet jopa riivaajahenget touhuihinsa mukaan.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 27. Elo 2014 05:05

Siivetön kirjoitti:
Isoäiti kirjoitti:Mutta eikö tuo tulikaste tapahdu siinä hetkessä, kun ihminen uudestisyntyy?

Jos haluamme rakentaa erimielisyyksiä välillemme, alamme vääntämään sanojen merkityksestä, jolla ei ole kuitenkaan suurempaa merkitystä pelastumisemme kohdalla ja siihen en halua lähteä, mutta voin kertoa siitä, että omalla kohdallani kaikki on tapahtunut juuri niin, kuin Jumalan Sana asian ilmaiseekin ja siksi en voi uskoa ja selittää sen olevan jotain muuta.

Eli näin:

Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

Room 8:15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"

Ja pian Pyhän Hengen sinetin ja lapseuden hengen saamiseni jälkeen sain kokea tämän saman, mitä Jeesus opetti opetuslapsilleenkin:

Apt. 1:4-5 Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet. Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen.

Eli myöskin oma elämäni ja kokemukseni on vahvistanut kyseiset Raamatun kohdat todeksi.

Ja koen asian myöskin niin, että Jumala voi täyttää meidät uudelleen ja uudelleen Pyhällää Hengellä ja tämäkin on toteutunut omassa elämässäni.

Eli kun otamme nuo Raamatun opetukset juuri niin kuin ne on kirjoitettu, emmekä lisää niihin mitään, emmekä selitä niitä miksikään muuksi, kuin mitä niissä sanotaan, asia on niin yksinkertainen, ettei tyhminkään tältä tieltä eksy.

Vaikka jotkut ovat sitä mieltä, että Pyhällä Hengellä kastaminen tapahtuu aina jo uudestisyntymässä, tottuus on kuitenkin se, että Jumalan Sana ei puhu tuossa tilanteessa mitään Pyhän Hengen kasteesta, vaan sinetistä ja lapseuden hengestä, siksi en itse uskalla muuttaa tuota asiaa väittämällä, että olisi kysymys samasta asiasta, kuin Pyhän Hengen kaste.

Ja kuten jo tuossa sanoinkin, koska olen myös itse kokenut asioiden tapahtuvan juuri näin, kuin Sana sen ilmaisee, enhän voi uskoa silloin mitään muuta, kuin miten asia on Sanassa sanottu ja miten Jumala on ne omallakin kohdalla Sanansa mukaan toteuttanut.

Toki tämä Apt.1:4-5 (PH kastaminen) voi tapahtua heti saman tien jo ihmisen tulessa uskoon, mutta Raamattu opettaa näiden (PH sinetin ja lapseuden hengen saamisen ja PH kasteen) olevan erillisen tapahtuman ja olen itsekin sen omalla kohdallani saanut Jumalan armosta kokea näin olevan, siksi uskon noiden Jumalan Sanan kohtien olevan niin ja aamen, enkä uskalla mennä niitä muuksi selittämään tai muuttamaan.

Isoäiti kirjoitti:No mun käsittääkseni täällä keskustellaan monestakin asiasta jolla ei ole merkitystä pelastumisen suhteen. Mutta jos asia kiinnostaa, että miten se oikeasti on, niin kai siitä saa tehdä kysymyksen? Huomasit varmaan kysymysmerkin tekstini perässä. Nimittäin olen miettinyt ja kuullut myös veljien opetusta tuosta matkani varrella ja ajatellut, että niin se varmaan on, että siinä hetkessä kun ihminen uudestisyntyy, Jeesus tulellaan kastaa ja puhdistaa siinä hetkessä ihmisen, ja että Pyhän Hengen täyteys on sitten eri juttu, joka toki voidaan, niinkun siivetön sanoit, saada myös uudestisyntymisen hetkellä. Kaste ja täyteys olisi näin erillisiä tapahtumia. Mitähän mieltä Sanaa tuntevat veljet täällä on? Olenko ihan väärässä tässä? Mutta voi olla, että tämä menee ohi ketjun aiheen. Ja anteeksi siitä. :oops: Vai kai tämäkin liittyy herätykseen.

Nyt en oikein ymmärrä.....miksi tämän sisältöinen aloitus viestissäsi? :shock:
Enhän missään nimessä ollut sitä mieltä, ettetkö olisi saanut kysyä.... :shock:

Yritin tuoda lähinnä esille vain sitä, että en ole opettaja, eikä minulla ole opettajan armoitusta, mutta kun oletin, että esitit kysymyksesi minulle (eli huomasin toki kysymysmerkin tekstisi perässä), halusin kuitenkin kertoa asiasta oman näkemykseni ja kokemukseni.

Joten; Pyydän anteeksi, jos jollain tavalla loukkasin Sinua, kun vastasin kysymykseesi?!

Minustakin PH kaste ja PH täyttyminen ovat erillisiä asioita.
Viimeksi muokannut Siivetön päivämäärä 27. Elo 2014 05:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 27. Elo 2014 05:17

Aamu-Usva kirjoitti:Isoäiti: Kyllähän siinä Pyhän Hengen saamisessa joskus tarvitaan myös ihmisiä välikätenä. Apostolien teoista ainakin saa sellaisen käsityksen, että joidenkin ihmisten kätten päälle panemisen kautta Pyhä Henki täytti ihmisiä.. Kaikki tulee toki ylhäältä valkeuksien Isältä, mutta ei pidä väheksyä ihmisiä Jumalan käytössä. Tulee mieleen se tarina miehestä, joka oli merihädässä ja roikkui pienestä puunkappaleesta kiinni pitäen suurten aaltojen keskellä avomerellä. Mies rukoili Jumalaa pelastamaan. Ei kulunut kauaakaan, kun öisellä merellä kuuluikin veneen moottorin ääni. Veneessä olevat ihmiset havaitsivat hukkumaisillaan olevan miehen ja heittivät hänelle pelastusrenkaan ja pyysivät tarttumaan siihen. Mies ei suostunut, vaan kertoi veneilijöille rukoilleensa Jumalaa pelastamaan ja aikoo jäädä uskossa odottamaan Jumalaa...

Näin on Aamu-Usva.

Apt. 8:17. Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.

Apt. 9:17. Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 27. Elo 2014 05:44

Herätyksestä:

Itse näkisin, että herätyksen tulemiseen vaikutta vähintäänkin nämä neljä asiaa; Rukous, joka tapahtuu uskon hengessä ja hyvin olennaisena tekijänä myöskin keskinäinen rakkaus / veljessopu, eli yhteinen tavoite ja totuus, eli "...tottuuta minä tahdon salatuimpaan saakka...", eli usko, rukous ja keskinäin rakkaus ja totuus.

Usko: Muistetaan, että edes Jeesus ei voinut toimia siellä, missä ei ollut uskoa.
Matt. 13 ja 14 puhutaan kahdesta eri paikkakunnasta, toisessa uskottiin ja toisessa epäiltiin ja kritisoitiin ja Jeesus toimi sen mukaisesti.

Rukous ja veljessopu / yksimielisyys: "...kaksi teistä yhdessä sopien..."

Totuus: Jumalan vaikuttama usko ja rakkaus pitää aina yhtä totuuden kanssa.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 27. Elo 2014 09:19

No anteeksi siivetön. Pelästyin sitä kirjoituksesi alkua ja ajattelin, että luulet minun haluavan vain erimielisyyttä, Sinulla on sellainen kirjoitustapa, että minulla on ainakin opettelemista tulkinnan kanssa. Mutta enköhän minäkin opi kun edemmälle edetään. :)

Lisään tähän vielä, että osoitin kysymykseni kaikille, sinun viestisi pohjalta. Anteeksi jos siitäkin sai väärän käsityksen.
Viimeksi muokannut Isoäiti päivämäärä 27. Elo 2014 09:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Isoäiti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu