JHK kirjoitti:myös uinti ja tanssiminen liikuntatunneilla vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa rikkoo siveyttä.
Tanssimisesta olen erimieltä, uimisesta on hieman hankala sanoa - sekaryhmiä ei ainakaan ennen vanhaan ole uinnissa ollut. Uimahallit olisi hyvä olla tietysti sukupuolieroteltuja, mutta en pidä hallissa uimista vääränä, mikäli vain uskova ei anna himojensa herätä.Minä olen myös kotiopetuksen kannalla ja olen aikeissa tehdä sen, jos Herra suo, omien lapsieni kohdalla (vanhimmalla alkaa oppivelvollisuus 1,5 vuoden kuluttua). Aiheesta voisin kirjoittaa pitkästikin, mutta nyt ei ole aikaa joten sanon lyhyesti, että laitoskoulut koittavat monella tavalla pakottaa ihmiset tiettyihin muotteihin jotta sopeutuisimme ja pärjäisimme tässä yhteiskunnassa. Ja kun yhteiskunta on luopunut Jumalan tahdosta ja teistä, eikä luopumuksen kehitykselle näy loppua, niin mielestäni on aika tervettä ettei halua antaa lastaan koululaitoksen kasvatettavaksi.
Olen samaa mieltä siinä että koulussa on paljon epätervettä lokerointia, koulu palvelee yhteiskunnan tarpeita, jotka eivät ole inhimillisesti katsoen paikoin kovin hyviä. Tässä astuu kuitenkin mukaan se kuvio että vanhempien on pyrittävä selittämään lapselle se että koulu ei ole kaikki kaikessa. Paljon riippuu myös opettajasta, tässä maassa on paljon kristittyjä opettajia.itse sain peruskoulusta mm. humanistisia ja sosiaalidemokraattisia vaikutteita, ja ne vaikutteet ovat huonoja. peruskoulussa oppilailla oli myös tapana puhua pahaa toisista sekä puhua rivouksia. yläasteella äidinkielen tunnilla joutui lukemaan sellasen romaanin, jossa oli jotain niin iljettävää, että sitä ei pidä ääneen sanoa.
Tässä on jokaisen toimittava Jumalan edessä, rukoillen, mutta ajattelen näin: Ei lasta voi suojata maailmalta, viimeistään ammattikoulussa tai lukiossa tulee kontakti maailman ihmisiin, ei sitä voi välttää. Lisäksi lapsilla on kuitenkin tarve nähdä, kokea ja olla mukana, ja jos se pyritään tukahduttamaan väärällä tavalla hyvääkin tarkoittavalla kotikasvatuksella, voi pahimmillaan päätyä työntämään lasta pois luotaan - vanhemmat eivät voi väärällä tavalla hallinnoida lapsiaan kaikessa. Kotona annettu hyvä kasvatus kantaa, mutta vääränlainen suojelu voi vahingoittaa lasta.Myös lievän kurittamisen puutteen takia nykyään ala- ja yläasteella oppilaat "saavat" hyppiä opettajien ja muiden oppilaiden "silmille" niin kuin sanontatapa kuuluu. Eli aikamoinen sekasorto vallitsee ala- ja yläasteiden kouluissa. Oppilaat tuovat kouluihin kaiken pahan olonsa mitä ovat kodeissansa joutuneet kokemaan ja näkemään.
Juuri näin; Kurittomuus on osa ajan henkeä, vanhan ajan kuri ja normisto murtui aikoinaan, ja tämä mitä koulussa näemme on nyt sen hedelmää - koulu ei yksin voi pitää yllä kurin kultuuria, joko kodit saavat auttaa siinä tai sitten unohdetaan vanhanmallinen kuri kokonaan ja siirrytään johonkin "demokraattisempaan" vaihtoehtoon. Kurin puute ei ole koulun vika, vaan ympäröivän yhteiskunnan tuote.Mielenkiintoisia pointteja tästä kouluteemasta. Antaa JHK:n vastata Tonin kysymykseen mutta itse, jos olisin uskonnonopettaja tai biologian opettaja, en voisi opettaa vastoin Raamatun sanaa. Tämä oli toki teoreettista koska en ole missään koululaitoksessa opettaja.JHK:lta kysyn mielenkiinnolla kun olet opettajaksi opiskelemassa että miten suhtaudut siihen jos joudut opettamaan koulussa lapsille evoluutioteoriaa eli kehitysoppia ihmisen alkuperänä? Sehän on täysi valhe sillä ihminen on luotu mutta opettaisitko kehitysoppia eli valhetta?
Koulussa opettajalla on vapaus olla erimieltä opetettavien asioiden kanssa, ja itse aion kyllä rehellisesti ilmaista että en usko kaikkea mitä kirjoissa lukee. Opetussuunnitelma periaatteessa vaatii että asioista puhutaan. Ei ole valhetta sanoa että näin uskotaan - on totta, että ihmiset ajattelevat näin. Onhan periaatteessa kristityllekkin kerrottava mitä teoria sanoo, muutoin ei ymmärrä mistä ihmiset puhuvat - mutta mikään pakko ei ole uskoa sitä tai sanoa sitä totuudeksi. Lisäksi aion kertoa että asiasta väitellään tiedeyhteisössä, ja että tämä näkemys ei ole ainoa mahdollinen. Aion käyttää opettajuuden suomia vapauksia ja painottaa muita asioita niin paljon kuin voin. Onneksi ala-asteella nämä asiat eivät ole kauhean olennaisessa roolissa. Mitäpä muuta voin? Tiedän että Herra on minut tähän työhön kutsunut.
KESKEISET SISÄLLÖT
Eliöt ja elinympäristöt
elottoman ja elollisen luonnon peruspiirteet
erilaisia elinympäristöjä ja eliöiden sopeutuminen niihin
oman lähiympäristön tavallisimpia kasvi-, sieni- ja eläinlajeja
luonto eri vuodenaikoina
kasvien ja eläinten elämänvaiheita
ruoan alkuperä ja tuottaminen
Oma lähiympäristö, kotiseutu ja maapallo ihmisen elinpaikkana
oma lähiympäristö
vuorokauden- ja vuodenajat
maaston keskeiset piirteet ja kartta
kotiseutu ja oma maakunta, niiden luonnonolot ja maisemat sekä rakennettu ympäristö ja ihmisen toiminta
Suomi, Pohjoismaat ja muut lähialueet sekä maapallo ihmisen elinpaikkana
Ympäristön ilmiöitä
ääneen ja valoon liittyviä ilmiöitä sekä kuulon ja näön suojelu
lämpöön liittyvien ilmiöitä ja lämmön lähteitä
yksinkertaisten laitteiden toimintaperiaatteita ja erilaisten rakenteiden lujuuden tutkiminen
magneettisia ja sähköisiä ilmiöitä
Ympäristön aineita
arkielämään kuuluvia aineita ja materiaaleja sekä niiden säästävä käyttö ja kierrätys
ilman ominaisuuksia sekä palaminen ja paloturvallisuus
veden ominaisuuksia ja olomuodon muutokset, veden käyttö ja kiertokulku luonnossa
Ihminen ja terveys
ihmisen keho sekä kasvun ja kehityksen vaiheet pääpiirteissään
omasta terveydestä huolehtiminen ja arkipäivän terveystottumukset
sairastaminen ja tavallisimpia lasten sairauksia, toimiminen hätätilanteissa ja yksinkertaiset ensiaputoimet
perheen ja ystävyyden, tunteiden tunnistamisen ja vuorovaikutuksen merkitys hyvinvoinnille ja mielenterveydelle
KESKEISET SISÄLLÖT
Eliöt ja elinympäristöt
lähialueiden keskeisen eliölajiston tunnistaminen ja ohjattu kasvien keruu
eliöiden elinympäristöjä, kuten metsä ja suo, ravintoketjut sekä metsien hyötykäyttö
kasvien kasvu ja sen kokeellinen tutkiminen sekä eläinten ja kasvien lisääntyminen
elintarvikkeiden alkuperä ja tuottaminen sekä puutarhan antimet
Ihmisen rakenne, elintoiminnot, kasvu, kehitys ja terveys
ihmisen kehon rakenne ja keskeiset elintoiminnot, lisääntyminen sekä murrosiän fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset muutokset
oman kehon arvostus ja suojelu, tervettä kasvua ja kehitystä tukevat ja haittaavat tekijät sekä seksuaalisen kehityksen yksilöllinen vaihtelu
ihmissuhteisiin, huolenpitoon ja tunteiden säätelyyn liittyvät sosiaaliset tekijät, suvaitsevaisuus sekä ikäkauteen liittyvät oikeudet ja vastuu
Luonnon monimuotoisuus
luonnon monimuotoisuuden merkitys sekä jokamiehen oikeudet ja velvollisuudet
Eurooppa osana maailmaa
Eurooppa maailman kartalla ja Euroopan karttakuva
Euroopan ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeet sekä ihmisen toiminta
Ihmisten elämän ja elinympäristöjen monimuotoisuus maapallolla
maailmankartan keskeinen nimistö ja karttataidot
sademetsät, savannit, arot, aavikot, talvisateiden alueet sekä lauhkean ja kylmän vyöhykkeen alueet ihmisen elinympäristöinä sekä ihmisten monimuotoinen elämä erilaisissa ympäristöissä
luonnon ja ihmisen toiminnan vuorovaikutus maapallolla sekä ihmisen toiminnan aiheuttamat muutokset ympäristössä
KUVAUS OPPILAAN HYVÄSTÄ OSAAMISESTA 6. LUOKAN PÄÄTTYESSÄ
Luonnon tutkimisen taidot
Oppilas
osaa liikkua luonnossa sekä havainnoida ja tutkia luontoa
osaa kuvata tekemiään yksinkertaisia luontoon ja muuhun ympäristöön liittyviä tutkimuksia sekä selostaa niiden tuloksia
tunnistaa yleisimpiä kasvilajeja ja osaa kerätä lähiympäristön kasveja ohjeiden mukaisesti.
Eliöt ja elinympäristöt
Oppilas
tuntee eri selkärankaisryhmät ja tunnistaa lähiympäristön yleisimmät nisäkkäät, linnut ja kalat sekä osaa kertoa esimerkkejä eläinten sopeutumisesta ympäristöönsä
tietää, että vihreät kasvit valmistavat itse oman ravintonsa yhteyttämisen avulla
osaa selittää ravintoketjun pääperiaatteet jonkin esimerkin avulla
ymmärtää ja osaa antaa esimerkkejä siitä, miksi ja miten ihminen on riippuvainen luonnosta ja osaa selvittää peruselintarvikkeiden alkuperän
osaa antaa esimerkkejä siitä, miten lähiluontoa ja asuinympäristöä voidaan vaalia ja suojella.
Koulu on huolestuttavassa määrin muuttumassa yhä antikristillisemmaksi laitokseksi, se on ihan totta, sillä se heijastaa yhteiskuntamme meininkiä. Olen ajatellut asiaa hieman silläkin lailla että menen sinne korkeimman agentiksi, hoitamaan Hänen asioitaan. Suurin toiveeni on oikeastaan saada hoidettavaksi koulun uskonnontunnit, sillä siellä on mahdollisuus luvan kanssa käydä keskustelua tärkeistä asioista. Tai jos riittävän suuri joukko uskovia ei halua lapsiaan kouluun, voisinhan minä vaikka ryhtyä kotiopettajaksi
Olen ajatellut asiaa hieman silläkin lailla että menen sinne korkeimman agentiksi, hoitamaan Hänen asioitaan. Suurin toiveeni on oikeastaan saada hoidettavaksi koulun uskonnontunnit, sillä siellä on mahdollisuus luvan kanssa käydä keskustelua tärkeistä asioista. Tai jos riittävän suuri joukko uskovia ei halua lapsiaan kouluun, voisinhan minä vaikka ryhtyä kotiopettajaksi![]()
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa