Kymmenykset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kymmenykset

ViestiKirjoittaja Joel.A » 05. Elo 2014 02:16

Meidän tulee olla todella tarkkoina siitä, että emme anna hyväksyntää itsemme, sukulaistemme, veljien, sisariemme taikka jumalattomien synneille, vääryydelle ja valheille, sillä tavalla että olemme nuhtelematta ja ohjaamatta tai muuten vain jätämme ne huomioimatta. Jos siis annamme hyväksyntää synneille ja vääryydelle niin silloin Jumalan siunaus ei enää lepää päällämme.

Älkää siis peljätkö heitä. Sillä ei ole mitään peitettyä, mikä ei tule paljastetuksi, eikä mitään salattua, mikä ei tule tunnetuksi. Minkä minä sanon teille pimeässä, se puhukaa päivän valossa. Ja minkä kuulette kuiskattavan korvaanne, se julistakaa katoilta. Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin. Eikö kahta varpusta myydä yhteen ropoon? Eikä yksikään niistä putoa maahan teidän Isänne sallimatta. Ovatpa teidän päänne hiuksetkin kaikki luetut. Älkää siis peljätkö; te olette suurempiarvoiset kuin monta varpusta. Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa. Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'. Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias. Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Matteus‬ ‭10‬:‭26-39‬

"Ihmislapsi, minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi. Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani. Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi. Mutta jos sinä varoitat jumalatonta ja hän ei käänny jumalattomuudestansa eikä jumalattomalta tieltänsä, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut. Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä ja minä panen kompastuksen hänen eteensä, niin hän kuolee — kun et sinä häntä varoittanut, niin hän synnissänsä kuolee, ja vanhurskautta, jota hän oli harjoittanut, ei muisteta — mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi. Mutta jos sinä vanhurskasta varoitat, ettei vanhurskas tekisi syntiä, ja hän ei tee syntiä, niin hän totisesti saa elää, koska otti varoituksesta vaarin, ja sinä olet sielusi pelastanut." Hesekiel‬ ‭3‬:‭17-21‬

Ajatellaampa sellainen tilanne, että kadunjuoppo on nälissään ja sinä annat hänelle syödä, mutta et annakaan hänelle evankeliumia. Tapahtuukin niin, että näet hänet seuraavana päivänä kuolleena. Kumpi siis on tärkeämpää julistaa Sanan leipää vai antaa maallista leipää? Minusta kyllä on ensisijaisempaa antaa Sanan leipää sitten vasta reissumiestä, mutta tietysti tilanteesta johtuen voimme antaa se reissumies ensin ja siinä samalla julistaa evankeliumia.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Siivetön » 05. Elo 2014 07:07

Mikä on Raamatun kuninkaallinen laki?

Se on; "Rakasta lähimäistäsi niin kuin itseäsi.", näin sanoo Jaakobin 2. kirje 8 jae ja jatkaa 9 jakeessa, "Mutta jos te katsotte henkilöön, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät lainrikkojiksi ja 13. jae jatkaa vielä; "Tuomio on näet armoton sille, joka ei ole osoittanut laupeutta. Laupeus saa tuomiosta riemuvoiton."

Ja koska ollaan kymmenyksistä ja uhreista puhuvassa ketjussa, on hyvä myöskin muistaa Matt. 9 sanat:
Matt. 9:13
Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria.' Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."

Mitä tulee kymmenyksiin, niin Jeesus itse opettaa mm. näin ja tämä liittyy myös lapeuteen, oikeuteen uskollisuuteen ja Jumalalliseen rakkauteen:

Matt. 23
23. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa (oikeutta, laupeutta ja uskollisuutta), eikä noitakaan sikseen jättää (kymmenyksiä).

Luuk. 11
42. Mutta voi teitä, te fariseukset, kun te annatte kymmenykset mintuista ja ruuduista ja kaikenlaisista vihanneksista, mutta sivuutatte oikeuden ja Jumalan rakkauden! Näitä olisi tullut noudattaa (oikeutta ja Jumalan rakkautta) eikä noitakaan laiminlyödä (kymmenyksiä).
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 05. Elo 2014 07:17

Joel.A kirjoitti:Ajatellaampa sellainen tilanne, että kadunjuoppo on nälissään ja sinä annat hänelle syödä, mutta et annakaan hänelle evankeliumia. Tapahtuukin niin, että näet hänet seuraavana päivänä kuolleena. Kumpi siis on tärkeämpää julistaa Sanan leipää vai antaa maallista leipää? Minusta kyllä on ensisijaisempaa antaa Sanan leipää sitten vasta reissumiestä, mutta tietysti tilanteesta johtuen voimme antaa se reissumies ensin ja siinä samalla julistaa evankeliumia.

On turha julistaa nälkäiselle evankeliumia, ellei ole ensiksi ruokkinut häntä niin, että hän jaksaisi kuulla ja vastaanottaa evankeliumin.

Eli ei fyysinen ruokkiminen poissulje hengellisen ruuan antamista ja jakamista, mutta ruokkimattomuus voi tehdä hengellisen ruuan antamisen ja jakamisen turhaksi.

Sillä jälleen Jaak. 2 sanoo näin:
14. Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja?
Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
15. Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
16. ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna
heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on
?
Siivetön

ViestiKirjoittaja Joel.A » 05. Elo 2014 09:53

Siivetön kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:Ajatellaampa sellainen tilanne, että kadunjuoppo on nälissään ja sinä annat hänelle syödä, mutta et annakaan hänelle evankeliumia. Tapahtuukin niin, että näet hänet seuraavana päivänä kuolleena. Kumpi siis on tärkeämpää julistaa Sanan leipää vai antaa maallista leipää? Minusta kyllä on ensisijaisempaa antaa Sanan leipää sitten vasta reissumiestä, mutta tietysti tilanteesta johtuen voimme antaa se reissumies ensin ja siinä samalla julistaa evankeliumia.

On turha julistaa nälkäiselle evankeliumia, ellei ole ensiksi ruokkinut häntä niin, että hän jaksaisi kuulla ja vastaanottaa evankeliumin.

Eli ei fyysinen ruokkiminen poissulje hengellisen ruuan antamista ja jakamista, mutta ruokkimattomuus voi tehdä hengellisen ruuan antamisen ja jakamisen turhaksi.

Sillä jälleen Jaak. 2 sanoo näin:
14. Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja?
Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
15. Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
16. ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna
heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on
?

Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'. Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa. Älkää varustako itsellenne kultaa, älkää hopeata älkääkä vaskea vyöhönne, älkää laukkua matkalle, älkää kahta ihokasta, älkää kenkiä, älkääkä sauvaa; sillä työmies on ruokansa ansainnut. Matteus‬ ‭10‬:‭7-10‬

Näetkö mitenkä Jeesus anto ohjeet mennä julistamaan evankeliumia?

Ja laittamasi kohta ei kerro evankeliumin julistamisesta vaan seurakuntalaisen huolenpitämisestä.
Joel.A

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Elo 2014 10:01

*
Ok työtön voi uhrata pennejä mutta mietityttää riittääkö osa uhrirahoista esim. kirkollisveroon. Millä rahalla seurakunta maksaa kirkollisveroa ja muut kulutukset? Lasketaanko kirkollisvero seurakunnan tilaneliön mukaan? :roll: Jos on kamalan iso tila mutta liian vähän uhrirahaa... Varmaan jää talousrahat miinukselle hmm... :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Joel.A » 05. Elo 2014 10:10

vaisuliini kirjoitti:*
Ok työtön voi uhrata pennejä mutta mietityttää riittääkö osa uhrirahoista esim. kirkollisveroon. Millä rahalla seurakunta maksaa kirkollisveroa ja muut kulutukset? Lasketaanko kirkollisvero seurakunnan tilaneliön mukaan? :roll: Jos on kamalan iso tila mutta liian vähän uhrirahaa... Varmaan jää talousrahat miinukselle hmm... :roll:

Kannattaa lähteä siitä ihmiskätösin väsätystä kirkosta pois ja alkaa attelemaan kaikkien omanpaikkakuntansa uskovien parasta ja yhteen liittämistä rakkauden yhdyssiteellä ;)
Viimeksi muokannut Joel.A päivämäärä 05. Elo 2014 10:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Joel.A

ViestiKirjoittaja Siivetön » 05. Elo 2014 10:10

Nyt en ymmärrä, miksi taistelet ihan selviä Raam. totuuksia vastaan.

Totta kai meidät kaikki uskovat on ensisijaisesti kutsuttu julistamaan evankeliumia, ei kai kukaan sitä vastusta.

Mutta jos olet itse koskaan joutunut kokemaan todellista nälkää ja janoa, ymmärrät ja tiedät, että nälissään ja janoissaan olevalla ihmisellä ei ole voimaa ja kykyä ottaa evankeliumia vastaan?!

Ei Jeesuskaan ylenkatsonut ihmisten fyysisiä tarpeita, eli nälkää ja janoa, vaan sanoi opetuslapsilleen: "Antakaa te heille syödä." ja teki kaksikin kertaa peräkkäin ruokkimisihmeen, että ihmiset saivat syödä.

Nimenomaan, kyseinen kohtaa puhuu muiden tarpeista huolenpitämisestä ja toin kyseisen Raam.kohdan jatkona edelliseen viestiini, jossa puhuin rakkaudesta ja uskosta ilman tekoja.

Tiedätkö muuten JoelA, että minä tiedä henkilökohtaisesti, mitä on olla nälkäinen sen vuoksi, että on haluttu viedä ja viety evankeliumia eteenpäin, mutta en siitä sen enempää.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Joel.A » 05. Elo 2014 10:19

Siivetön kirjoitti:Nyt en ymmärrä, miksi taistelet ihan selviä Raam. totuuksia vastaan.

Totta kai meidät kaikki uskovat on ensisijaisesti kutsuttu julistamaan evankeliumia, ei kai kukaan sitä vastusta.

Mutta jos olet itse koskaan joutunut kokemaan todellista nälkää ja janoa, ymmärrät ja tiedät, että nälissään ja janoissaan olevalla ihmisellä ei ole voimaa ja kykyä ottaa evankeliumia vastaan?!

Ei Jeesuskaan ylenkatsonut ihmisten fyysisiä tarpeita, eli nälkää ja janoa, vaan sanoi opetuslapsilleen: "Antakaa te heille syödä." ja teki kaksikin kertaa peräkkäin ruokkimisihmeen, että ihmiset saivat syödä.

Toin kyseisen Raam.kohdan jatkona edelliseen viestiini, jossa puhuin rakkaudesta ja uskosta ilman tekoja.

Tiedätkö muuten JoelA, että minä tiedä henkilökohtaisesti, mitä on olla nälkäinen sen vuoksi, että haluttu viedä evankeliumia eteenpäin, mutta en siitä sen enempää.

Johtuu varmaan siitä, että en ajattele inhimillisesti vaan katson ja otan esimerkin Raamatusta miten he siellä ovat toimineet. Huomaa, tossa ruokaihme tapahtumassa yksi juttu. Ensin saarna ja sitten maallista ruokaa. Jeesus lähetti opetuslapset julistamaan evankeliumia ilman rahaa tai ruokaa. Eli ei ollut opetuslapsillakaan rahaa tai ruokaa annettavakseen nälkäisille, vaan heidän tuli turvautua ainoastaan Jumalaan.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Siivetön » 05. Elo 2014 10:21

vaisuliini kirjoitti:*

Monille uskosta osattomille yrityspuolen ihmisille ja yritysjohtajille on täysin käsittämätöntä tällaisen aikana, mitä nyt elämme, että jokaiselle tuntuu olevan tärkeintä vain oma ajallinen menestyminen ja hyvinvointi, kun kuulevat, miten vapaat suunat pyörittävät talouttaan täysin vapaaehtoisin varoin.

Mutta kun Jumala pelastaa ihmisen, Hän saa hänessä aikaan tahtomista ja tekemistä ja yhteisen hyvän etsimistä ja ylläpitämistä.

Eräski yrittäjä teki oikein laskelman paikallisen seurakunna kuluista, tokikin noin suurinpiirtein, eikä meinannut millään uskoa, ettei tuolla seurakunnalla ole muita tuloja, kuin vapaaehtoiset uhrit.

Kallis on Herran palvelus, kaikille siunaukseksi.
Korkea armon kutsumus, sielujen vapaudeksi.
Taivaassa riemu suuri on, enkelit yhtyy kuorohon
Täällä kun syntinen kääntyy.

Eloa kypsyy korjuuseen, lyhyt on toiminnan hetki.
Turmioon suureen synkkyyteen, rientävi ihmisten retki.
Elämän tiet' ei tunneta, kuljetaan ilman toivoa.
kolkkoa kuolemaa kohti.

Sydämin suin ja kätten töin, toimehen kiiruhtakaamme!
Rukous nouskoon päivin, öin, Herralta Henkensä saamme.
Hätä ja tuska maailman, suurempi on kuin luullahan
Ken tahtoo kärsivää auttaa?

Herran on hopeat, kullatkin Päivämme myös ovat Herran.
Luoksemme saapuu armoisin, uhria kysyvi kerran.
Ota, oi Herra , itseni, auta Sun käymään tietäsi,
Muille ett' elää mä voisin.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Joel.A » 05. Elo 2014 10:28

Siivetön kirjoitti:Mikä on Raamatun kuninkaallinen laki?

Se on; "Rakasta lähimäistäsi niin kuin itseäsi.", näin sanoo Jaakobin 2. kirje 8 jae ja jatkaa 9 jakeessa, "Mutta jos te katsotte henkilöön, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät lainrikkojiksi ja 13. jae jatkaa vielä; "Tuomio on näet armoton sille, joka ei ole osoittanut laupeutta. Laupeus saa tuomiosta riemuvoiton."

Ja koska ollaan kymmenyksistä ja uhreista puhuvassa ketjussa, on hyvä myöskin muistaa Matt. 9 sanat:
Matt. 9:13
Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria.' Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."

Mitä tulee kymmenyksiin, niin Jeesus itse opettaa mm. näin ja tämä liittyy myös lapeuteen, oikeuteen uskollisuuteen ja Jumalalliseen rakkauteen:

Matt. 23
23. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa (oikeutta, laupeutta ja uskollisuutta), eikä noitakaan sikseen jättää (kymmenyksiä).

Luuk. 11
42. Mutta voi teitä, te fariseukset, kun te annatte kymmenykset mintuista ja ruuduista ja kaikenlaisista vihanneksista, mutta sivuutatte oikeuden ja Jumalan rakkauden! Näitä olisi tullut noudattaa (oikeutta ja Jumalan rakkautta) eikä noitakaan laiminlyödä (kymmenyksiä).

Kannattaa lukea Pekan laittamat viestit niin näet rahan antamisen kokonaisuudessaan. Voi toki 10% antaa rahoistaan, mutta tämä ei ole enää mikään laki vaan että meillä olisi sellainen sydän joka pitää koko omaisuuttaan Jumalan omana ja se omaisuus on vain meillä lainassa.
Joel.A

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu