Panettelua, tuomitsemista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja Minä vain » 13. Touko 2013 13:54

Jasmiini,

Jos näin olisi ollut, he eivät varmasti olisi vanginneet Jeesusta tappaakseen hänet. Jos he olisivat kumartaneet kuulleessaan; Minä Olen, Jumalan nimen ja kumartaneet ainoastaan tämän tähden, tuskin he olisivat kumartaneet Jeesusta päin, vaan pois päin, jos he olisivat yhtä aikaa pitäneet Jeesusta pilkkaajana.

Tässä on vain se ongelma, että he eivät tunteneet Jeesusta, koska Jeesus kysyi ketä te etsitte ja he kertoivat että Jeesusta nasaretilaista.
He eivät varmaan edes odottaneet että kukaan tunnustaisi olevansa se etsitty, vastaamalla Minä olen, (Jahve). Siksi he kuulivat Jumalan pyhän nimen ja kumarsivat.
Tämän vuoksi Jeesus kysyikin uudelleen ja vastasi selvemmin, että mihähän sanoin, että minä se olen.

Enpä tiedä tuleeko tästä asiasta selvyyttä, joten kaikki varmasti jatkaa uskomista tähän tapahtumaan omien tulkintojensa mukaan.
Ja sitten mennäänkin seuraavaan asianhaaraan, että voiko jokainen mennä omien tulkintojensa varassa?

Jos olen tässä asiassa oikeassa, silloin Petrin opetus on virheellinen tältä kohdin.
Jos olen väärässä ja Petri oikeassa, niin silloin minulla on virheellistä informaatiota.
Se vain, että Petri kirjoitti:

- Herraa vastaan kapinoivat kaatuvat selälleen
- Kavaltaja Juudas joukkoineen kaatuu taaksepäin

"Taaksepäin kaatuminen oli tuomion merkki."

jos näin on, niin tahtoisin hieman enemmän perusteluja sille.

:pc:
Minä vain

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 13. Touko 2013 14:15

Tässä kunnioitusasiassa on vaan yksi mutta, mukana oli myös sotilaita, jotka olivat roomalaisia. Kunnioittivatko he israelin Jumalaa ja ymmärsivätkö että Minä olen, tarkoittaa Jumalaa? Jos tekstissä sanoittaisiin että mukana olleet ylipapit ja fariseukset kumarsivat, niin ymmärtäisin pointin. Jos fariseukset olisivat ymmärtäneet ketä ovat vangitsemassa ja surmaamassa, eivät he olisi toimineet kuten toimivat. Ihminen toimii väärin sokeutensa tähden ja sydämensä kovuuden tähden.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 13. Touko 2013 14:17

viittaatko omalla nimimerkilläsi jotenkin Jumalan nimeen? Tosin nimimerkissäsi on vain, ei olen. Mutta tahtomattani tuli mieleeni joten kysyn taas hölömöjä tieten. :)
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 13. Touko 2013 14:47

Kuten huomaatte aika monta selitystä ,,,Tärkeintä on kuitenkin ,että Jeesus on meidän Kuningas .Raamattu on mielestäni jättänyt aika monta asiaa ns kevyelle selitykselle esim demonien ulosajaminen ,mutta kai sille on syynsä .
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 13. Touko 2013 15:00

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tulisi löytää raamatun sanan perimmäinen totuus. Jumalalla on tarjota totuus, ihminen voi muunnella omin käsityskyvyin totuudesta omia muunnelmia, joita kutsutaan tulkinnoiksi. Henkilökohtaisesti haluan etsiä ja löytää kaikissa asioissa sanan mukaisen ja Jumalan mielenmukaisen toiminnan ja totella Jumalaa.

Eikö demonien uloajamisesta ole kerrottu paljonkin raamatussa? Ajattelen, että tutkimaan voisi lähteä sitä kautta miten Mestari itse toimi, Jeesus käsittääkseni ajoi demonia useassa kohtaa ulos ihmisistä. En muista että demonien ulosajamisen kohdassakaan kylläkään kerrottaisi, että kukaan pyllylleen lentäisi. Eli en nyt välttämättä sitäkään suorastaan liittäisi demonisen voiman näkymisenä ihmisessä, jos ihminen esim. parantamiskokouksissa lentää takalistoilleen(siis että kaatuja on demonisen voiman hallinnassa ollut, ainakaan en löydä sille selitystä raamatusta). Mutta miksei jokin henkivalta voisi puskea ihmisen kumoon?
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Minä vain » 13. Touko 2013 18:58

Lonelyrider,

Tässä kunnioitusasiassa on vaan yksi mutta, mukana oli myös sotilaita, jotka olivat roomalaisia. Kunnioittivatko he israelin Jumalaa ja ymmärsivätkö että Minä olen, tarkoittaa Jumalaa? Jos tekstissä sanoittaisiin että mukana olleet ylipapit ja fariseukset kumarsivat, niin ymmärtäisin pointin. Jos fariseukset olisivat ymmärtäneet ketä ovat vangitsemassa ja surmaamassa, eivät he olisi toimineet kuten toimivat. Ihminen toimii väärin sokeutensa tähden ja sydämensä kovuuden tähden.

Minulla on se käsitys, että Roomalaiset sotilaat olivat vain roomalaisten vallan alla eli nämä olisivat olleet kirjanoppineiden ja vanhimpien joukkoa, heidän palvelijoitaan.

Matteus 26:47 Ja katso, hänen vielä puhuessaan tuli Juudas, yksi niistä kahdestatoista, ja hänen kanssaan lukuisa joukko ylipappien ja kansan vanhinten luota miekat ja seipäät käsissä.
Markus 14:43 Ja heti, hänen vielä puhuessaan, Juudas, yksi niistä kahdestatoista, saapui, ja hänen mukanaan joukko ylipappien ja kirjanoppineiden ja vanhinten luota, miekat ja seipäät käsissä.
Johannes 18:3 Kuin siis Juudas oli joukon kanssansa ottanut ja palveliat ylimmäisiltä papeilta ja Pharisealaisilta, tuli hän sinne lyhdyillä, tulisoitoilla ja sota-aseilla.

Tämän mukaan tämä joukko tuli ylipappien ja fariseusten luota, Ei kai roomalaiset sotilaat saa tehdä rahasta mitään oman käden oikeuden palveluksia?
Juutalaiset halusivat Jeesuksen vangita, eivät Roomalaiset, Pilatuskin yritti saada hänet vapaaksi, siksi Roomalaiset sotilaat eivät todennäköisesti olleet vangitsemisessa mukana.

Ja kun hänet oli viety ylipappien eteen, ja siellä kuulusteltiin ja lopuksi alettiin lyömään, niin sielläkään ei mainita sotilaista, 33/38 käännös mainitsee oikeudenpalvelijat, mutta oikea käännös on palvelijat.

viittaatko omalla nimimerkilläsi jotenkin Jumalan nimeen? Tosin nimimerkissäsi on vain, ei olen. Mutta tahtomattani tuli mieleeni joten kysyn taas hölömöjä tieten. :)

En viittaa, mutta jos olisit siinä uskossa, että tämä nimimerkkini olisi Jumalan pyhä nimi ja tekisit aina ristinmerkin sen nähdessäsi, niin olisitko tehnyt sen nyt? :)
tästä voi saada hieman kuvaa siitä, että uskovilla on omia tapoja kunnian osoittamiseen ja kun on tottunut siihen, että kun kuulee lausuttavan Jahve, Pyhän nimen, niin polvistuu tai kumartaa, niin se saattoi olla hyvinkin todennäköistä tuossa tilanteessa Jossa Jeesus sanoi: Minä olen (Jahve).
Minä vain

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 13. Touko 2013 19:24

Hypoteesissasi en kumartaisi, ihmisen edessä, koska en ajattele sinun olevan Jahve.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 13. Touko 2013 19:30

Mutta jätit itse puolestasi kertomatta nimimerkkisi taustaa :) et vastaa suoriin kysymyksiini. Toivon keskustelijoilta läpinäkyvyyttä, näin kun itsekin pyrin toimimaan.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 13. Touko 2013 19:36

Voi että sie olet niin jännä tyyppi... aloin jopa miettimään tuota kumarrusasiaa kysymyksiesi kautta ja miettimään että olisiko se mahdollista että fariseukset olisivat kumartaneet, koska se kuuluu traditioon.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 13. Touko 2013 19:43

onko se nyt todettu, että se on käännösvirhe tekstissä sana, kaatua? ja lankesivat maahan, on nyt alkuperäiskielen kanssa yksissä. En muista kaikkea mitä tässä käsitelty ja ipanatkin hyppii selässä, joten...
lonelyrider

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu