Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 11. Joulu 2015 22:15

vaisuliini kirjoitti:*
Jos kuva ei olisi kielletty niin siinä tapauksessa saisi Jumalan aikaansaama usko kuvan kautta niinkuin Jumalan Sanan kautta. Sana menettäisi arvovallan jos kuva ei olisi kielletty. :wise3: <----oi minä kaipaan sitä hymiötä. Kiva että se tuli takaisin. :D

Hyvä huomio, että usko olis tullu näkemisen kautta eikä kuulemisen kautta. :thumbup:

Entäs jos Jeesus olikin ruma, niin ihmiset ei olisi halunneet uskoa sen takia.
Olisiko se näkeminen vääristänyt kaiken?

Nykyäänkin ihmiset juoksee semmoisten julistajien perässä, jotka on kauniita, rikkaita
ja ovat hienoissa vaatteissa ja jotka itsessään ovat jotakin. Lukeneita ja ihmisviisaita jne.
Ihmiset eivät halua uskoa sellaisia, jotka eivät ole mitään eikä ketään.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2015 22:35

*
Niin joo, Raamatun mukaan Jumala antaa vain nöyrille armoa joka itseasiassa on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi ehdolla kun nöyrrytään Sanaa kohtaan. Jos kuva ei olisi kielletty, kuvaa kohtaan nöyrtyminen ei olisi silloin enää ongelmaa kuin Sanaan. Ihmisviisauden varassa ylpeileminen (Raamatun mukaan Jumala on ylpeitä vastaan) ei olisi enää ongelmaa kun näkemisen kautta voisi ihmisviisaudella oppia tuntemaan Jumalaa. Tie olisi liian helpompi kuvan kautta ja tie olisi leveämpi joka veisi taivaaseen kuvan välityksellä. :wtf:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Joulu 2015 22:43

"Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet (Jes.53:2-3)."
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2015 22:49

*
Miten olisi kauheaa jos ylpeät pääsisivät taivaaseen liian helpommin näkemisen kautta eikä pyhyyttä olisi enää siellä taivaassa niinkuin silloin alussa ylpeilevä enkeliporukan päällikkö Lusifer. :?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja JHK » 11. Joulu 2015 23:04

Ortodoksikirkon piirissä itseasiassa ajatellaankin että kirkkotaide ja erityisesti ikonit ovat kuvallista julistusta, jolla on sanaan rinnastettava vaikutus ihmisiin.
JHK

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2015 23:37

*
Minun kummisetä ei yhtään tiennyt että minulle Jumala ilmestyi tyhjästä ollessani pienenä ja yritti käännyttää minut uskoon niin lähetteli aina minulle sarjakuvalehtiä joissa on kuvia Jeesuksesta ja evankeliumista. Muistan hyvin kuin eilen niin pienenä yritin ottaa "otteen" kuvista. Kunnes täytin 15v niin hankin oma-aloitteisesti Raamatun itselleni. Lukiessani koin miten Sana avautui minulle. Pyhä Henki ei avannut sarjakuvalehtien kautta vaan ainoastaan Sanan kautta. Kummisetäni oli luterilainen pappi ja opiskeli teologiaa. Hän kuoli syöpään eikä tiennyt että minä tulin jo uskoon ollessani pienenä. Musertavaa eikö ole?!?

Lapsena en osannut vielä lukea eikä sarjakuvalehtiestä ollut apua mitään.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Joulu 2015 12:44

*
Tuli mieleen Sana joka vie perille turvallisesti Isä Taivaallisen luokse niin siksi Jumala kieltää kuvia jotka tapahtuu näkemisen kautta. Sanan kautta usko syntyy. Uskomalla pelastuu, - ei näkemisellä.

Kiitos Jumalalle joka opetti minulle Sanan merkityksestä. Muistan hyvin kuin eilen että lapsena mietin ihmetellen miksi Jumala itse ei voinut kertoa minulle kuka Hän on. Minkä takia Jumala johdatti erään naisen luokse minun kuultavakseni että pelastuisin Sanan kautta? Nyt tiedän Sanan tärkeän sisällön jonka kautta saa aikaan pelastusta uskon kautta.

1Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

Ymmärtävätkö teologit Sanan merkityksen? :think2:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Iustus » 14. Joulu 2015 11:06

Kuvantekokielto on kielto tehdä kuvia tai patsaita, joita palvottaisiin tai rukoiltaisiin. Siksi Jeesuksestakin saa tehdä kuvia, kunhan ei niitä kuvia palvo tai rukoile
Iustus

ViestiKirjoittaja pekka » 14. Joulu 2015 16:28

Iustus kirjoitti:Kuvan tekemisestä: Kuvantekokielto on kielto tehdä kuvia tai patsaita, joita palvottaisiin tai rukoiltaisiin. Siksi Jeesuksestakin saa tehdä kuvia, kunhan ei niitä kuvia palvo tai rukoile

Kiitos kommentistasi koskien kuvantekokieltoa.

Saanko pyytää sinulta Raamatulliset perustelut eli voitko laittaa tähän ketjuun ne Raamatun kohdat missä Herra Jeesus tai apostolit opettavat noin kuin sanoit tuossa viestissäsi?

Kiitos sinulle Iustus ja siunausta päivääsi.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 14. Joulu 2015 16:46

Olen Iustuksen kanssa samaa mieltä.
Aamu-Usva

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu