Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja Masa » 03. Heinä 2014 12:40

Mikko Murpatti kirjoitti:Joo siivetön,

tuo pieni mutta voimallinen JOS unohtuu liian monesti ottaa huomioon, myös minullakin :oops: .

Pahuksen jos!!

On samaa huonomaineista sukua kuin JOKU.

"Lähden nyt töihin, voisko joku laittaa sitten astianpesukoneen kiinni kun se on lopettanut?"

Tulen taksisn astianpesukone täysillä, JOKU ei ollut taaskaan tehnyt mitä piti! JOKUUN ei voi luottaa, eikä hirveesti JOSSIIN -kaan ;)

Jos on joskus hyvä! :) Jos ja joku aiheuttaa lukijassa usein kysymyksen joka alkaa sanoilla.
Kuka teki? (tekikö kukaan?)
Jos on hyvä sana, kun halutaan käyttää opetuksessa kevyttä vihjailua jolla viitataan
"ettei suinkaan me, vaan me toimimme suurimmaksi osaksi oikein."

Jaakobin kirje:
2:14 Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
2:15 Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
2:16 ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
2:17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
2:18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
Masa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Heinä 2014 12:45

Masa kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Joo siivetön,

tuo pieni mutta voimallinen JOS unohtuu liian monesti ottaa huomioon, myös minullakin :oops: .

Pahuksen jos!!

On samaa huonomaineista sukua kuin JOKU.

"Lähden nyt töihin, voisko joku laittaa sitten astianpesukoneen kiinni kun se on lopettanut?"

Tulen taksisn astianpesukone täysillä, JOKU ei ollut taaskaan tehnyt mitä piti! JOKUUN ei voi luottaa, eikä hirveesti JOSSIIN -kaan ;)

Jos on joskus hyvä! :) Jos ja joku aiheuttaa lukijassa usein kysymyksen joka alkaa sanoilla.
Kuka teki? (tekikö kukaan?)
Jos on hyvä sana, kun halutaan käyttää opetuksessa kevyttä vihjailua jolla viitataan
"ettei suinkaan me, vaan me toimimme suurimmaksi osaksi oikein."

Jaakobin kirje:
2:14 Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
2:15 Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
2:16 ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
2:17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
2:18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.

No joo myönnetään, että joskus on jokullakin paikkansa :lol: .
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja paa » 03. Heinä 2014 12:50

Mikko Murpatti kirjoitti:1)

Oma vastaukseni ketjun kysymykseen on :

- Voi hetkellisesti, joksin aikaa kunnes lankeaa.

Minusta taas ei voi. Synti asuu lihassa ja niin kauan kuin olemme lihallisia ihmisiä, olemme syntisiä, vaikka emme juuri jollain tietyllä hetkellä syntiä tekisi. Ei se synti mihinkään katoa, koska lihakaan ei tässä maailmassa katoa. Kyllä minä ainakin Raamatusta sen käsityksen saan, että ihminen on syntinen maailman tappiin asti eikä siinä auta mitkään keplottelut. Jos jonkun mielestä puolustan syntiä, niin oma on häpeänsä, koska niin en todellakaan tee.

Mikko, ihan säikähdin kun tämmöstä kirjottelet :o
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 03. Heinä 2014 13:03

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Masa » 03. Heinä 2014 13:03

Mikko Murpatti kirjoitti:
Masa kirjoitti:
tiettävästi kukaan ei ole näin väittänytkään tässä ketjussa... jos oikein tarkkoja ollaan..
on sanottu vain että jos ihminen pysyy armon ja Jumalan tahdon alla ihmiselle annetaan voima olla lakeamatta.
On ihan eriasia onko tämä käytännössä mahdollista, jokainen varmasti tietää ettei todellakaan ole.

Tavallaan tämäkin on epätosi :

"Uskovalle annetaan voima olla lankeamatta"

Ei ole luvattu voimaa, vaan on valmistettu pääsy kiusauksesta, josa vain malttaa/uskoo/tahtoo /muistaa sitä pääsyä odottaa.

: Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.

Pitäisi sanoa vaan niin kuin lukee Ramatussa:

Jumala valmistaa poispääsyn ja pakotien kiusauksista, mutta ihminen vain harvoin malttaa/uskoo/tahtoo/ odottaa tätä pääsyä. Vain Jeesus aina malttoi tämän tehdä, me emme.

Kannustankin kaikkia kilvoittelemaan siinä, että odotetaan sitä Jumalan valmistamaa poispääsyä kiusauksissa. Itse en tähän pysty, Paavali ei siihen pystynyt, Saul, Daavid, Salomo, eivät hekään, mutta se ei saa estää meitä yrittämästä sillä kasvamme siinäkin vahvemmiksi Jumalan voimasta.

Tuon lupauksen luottamisen idea ja hyöty on se , että tulemme siinä koko ajan paremmiksi kun näin teemme, voimistumme siinä Jumalan voimasta ja kokemuksen tuomalla varmuudella.

Kehitystä tapahtuu! Kavamme tässäkin paremmiksi! Jatketaan kivoittelua tsemppiä , tsemppiä!

Esim:

Tavoite on tehdä 100 000 0000punnerrusta.

Rupeat harjoittelemaan ja kasvat punnertamisessa, joku päivä voit tehdä jo 10! Nyt olet jo 10 punnerrusta rikkaampi kuin alussa, siksi kannatta tähdätä 100 000 000 punnerrukseen, jos olisit tähdännyt vain 10 punnerrukseen et pystyisi tekemään ensiviikolla 20 punnerrusta, mutta kun tähtäät 100 000 0000 punnerrukseen voit tehdä täälä viikolla 10 ensi viikolla 20 eli tähtääminen 1000000 punnerrukseen voimistaa sinua. Älä huoli pystytkö täyttämään 100 000 000 vaan kilvoittele sitä kohti niin voimistut ja olet jo paljon parempi kuin alussa!

No taas näiden sanojen kanssa! onko se sitten voima tai ulos pääsy Pyhän Hengen avulla, tai mikä lienee

2.kor
13:4 Sillä vaikka hänet ristiinnaulittiin, kun hän oli heikko, elää hän kuitenkin Jumalan voimasta; olemmehan mekin hänessä heikot, mutta me elämme hänen kanssaan Jumalan voimasta teitä kohtaan.
13:5 Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.
13:6 Minä toivon teidän tulevan tuntemaan, että me emme ole niitä, jotka eivät koetusta kestä

Koetus on jokseenkin täysin eri asia kuin kiusaus - Job oli koetuksenalainen, kun taas monet meistä taas taistelee omasta lihasta lähteviä himoja ja haluja vastaan.
Mikä olisi sitten koetus - esimerkiksi koetus voisi olla työpaikan menettäminen uskon vuoksi tai henkensä menettäminen uskon vuoksi.

Mikko sitten on pakko saivarella "punneruksilla" - et kai saata meitä lain alle koska "kehoitat" meitä lihassa punnertamaan? (tämä on sitten huumoria (satiirista), ei millään tavalla syytös/tai ilkeys)
Masa

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 03. Heinä 2014 13:41

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja tanu » 03. Heinä 2014 15:44

Jasmiini kirjoitti:Jos ihminen on 100% syntinen, mikään ei tee ihmisestä synnitöntä. Uskoon tullessaan ihminen tulee 100% pelastetuksi. Virheineen päivineen. On luotettava Jeesuksen päälle, joka päivä. Ristin työhön.

Sananl. 24: 16 Sillä vanhurskas taitaa langeta seitsemän kertaa, ja nousee jälleen; mutta jumalattomat kaatuvat onnettomuuteen. (Biblia)

Vanhurskas lankeaa ja nousee, mutta Jumalaton hukkuu, koska kaatumisestaan heillä ei ole Nostajaa, eli Jeesusta.

Antaako Jumala sitten vain 7 kertaa anteeksi? Ei, vaan 7 kertaa 70 kertaa, joka on jatkuvaa.
Tästä Jeesus opetti kun Pietari kysyi Jeesukselta, kuinka monta kertaa meidän on annettava anteeksi, ihanko seitsemän kertaa.
Jeesus vastasi, että 7 kertaa seitsemänkymmentä kertaa on annettava anteeksi, joka tarkoittaa, että elämme anteeksiantavaisuudessa toista kohtaan.
Se tarkoittaa myös sitä, ettemme mittaa kelvottomalla mitalla toiselle ja ala laskea toisen epäonnistumisia siinä mielessä, että odottaisimme hetkeä, jolloin ei enää tarvitse antaa anteeksi.
Jumalakaan ei näin tee, Jeesus kertoikin siitä sitten Pietarille vertauskuvan.

Matt. 18:
21 Silloin Pietari tuli hänen tykönsä, ja sanoi: Herra, kuinka usein minun pitää veljelleni, joka rikkoo minua vastaan, antaman anteeksi? onko seitsemässä kerrassa kyllä?
22 Sanoi Jesus hänelle: en minä sano sinulle ainoastaan seitsemän kertaa, mutta seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.
23 Sentähden on taivaan valtakunta kuninkaaseen verrattu, joka tahtoi lukua laskea palveliainsa kanssa.

24 Ja kuin hän rupesi laskemaan, tuli yksi hänen eteensä, joka oli hänelle velkaa kymmenentuhatta leiviskää.
25 Mutta ettei hänellä ollut varaa maksaa, käski hänen herransa hänen myytää, ja hänen emäntänsä ja lapsensa, ja kaikki mitä hänellä oli, ja maksettaa.
26 Niin palvelia lankesi maahan ja rukoili häntä, sanoen: herra, ole kärsivällinen minun kanssani, ja minä maksan kaikki sinulle.

27 Niin armahti herra palveliaa, päästi hänen, ja antoi hänelle velan anteeksi.
28 Niin palvelia meni ulos, ja löysi yhden kanssapalvelioistansa, joka hänelle oli velkaa sata penninkiä; ja hän tarttui häneen, ja kiristi häntä kurkusta, sanoen: maksa minulle velkas.
29 Niin hänen kanssapalveliansa lankesi maahan hänen jalkainsa juureen, ja rukoili häntä, sanoen: ole kärsivällinen minun kanssani, ja minä maksan kaikki sinulle.

30 Mutta ei hän tahtonut, vaan meni ja heitti hänen torniin, siihenasti kuin hän velan maksais.
31 Mutta kuin muut hänen kanssapalveliainsa näkivät mitä tehtiin, murehtivat he sangen kovin, tulivat ja ilmoittivat herrallensa kaiken, mitä tehty oli.
32 Silloin kutsui herra hänen eteensä, ja sanoi hänelle: sinä paha palvelia, minä annoin sinulle anteeksi kaiken velan, ettäs minua rukoilit:

33 Eikö myös sinun pitänyt armahtaman kanssapalveliaas, niinkuin minäkin armahdin sinua?
34 Ja hänen herransa vihastui, ja antoi hänen pyöveleille, siihenasti kuin hän maksais kaikki, mitä hän oli hänelle velkaa.
35 Niin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, jollette kukin veljellensä teidän sydämistänne anna anteeksi heidän rikoksiansa. (Biblia)

Jumala siis antaa anteeksi, jos sydämestään katuu ja pyytää anteeksi. Ei meitä ole kehoitettu antamaan anteeksi, jos Jumalakaan ei antaisi anteeksi.
Tähän viittaa myös Isä meidän rukous.
Jumalan armo riittää myös lankeamisten kohdalla.
Tämä ei kuitenkaan saa olla tekosyy synnin tekemiselle.
Tahallisuus paaduttaa kuin myös se, että luottaa siihen, pystyy itse maksamaan syntivelkansa, ja kääntyy ristiltä muualle
ja sanoo, ettei tarvitse enää ristiä.

Tässä Jasmiinin kirjoituksessa on lyhyesti ja ytimekkäästi vastattu mielestäni siihen, että mitä ketjun otsikko kysyy.

Jokainen ihminen on 100% syntinen kehdosta hautaan, mutta kun Jeesus saa ihmisen elämässä Herran paikan, niin silloin ihminen on 100% pelastunut.
Liha on ja pysyy syntisenä kuolemaan saakka, mutta Jeesuksessa olemme sovitetut, kun vain kuljemme Jumalan tahdossa, emmekä paaduta itseämme.

Eli kun aiemmin sanoin, että ihminen tulee uskoon tullessaan synnittömäksi tai silloin kun katuu ja pyytää Jumalalta lankeamisiaan anteeksi, niin olin väärässä.
Ihminen on ja pysyy syntisenä, mutta pelastusta ihminen ei menetä niin kauan kuin on kuuliainen Jumalalle. Eli Jumala ei enää muista ihmisen tekemiä syntejä ja
antaa ne sydämestään katuvalle anteeksi, mutta silti ihminen on ja pysyy syntisenä.

(Rm 3) 9. Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
10. niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
12. kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

(ps.14) 2. Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa.
3. Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään.

Voisiko se olla näin?
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja Siivetön » 03. Heinä 2014 16:34

Noin se on ja siitä huolimatta me olemme vanhurskaita Jumalan silmissä,
sillä Hän katsoo meitä suorittamansa armoteon kautta.

Näin suuri ja ihmeellinen on Jumalan armo ja rakkaus ja näin mitätön ja raadollinen on se ihminen, jonka vuoksi Jumala antoi Poikansa kuolemaan.

Voi kun ihminen voisi tämän käsittää ja nähdä senkin, että ainoastaan USKON kautta me voimme saada osaksemme vanhurskauden, kuten tuon luvun toiseksiviimeinen jae sanoo, josta lainaamasi jakeet ovat:

Room. 3
30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
Siivetön

ViestiKirjoittaja paa » 03. Heinä 2014 18:59

Juuri noin minäkin ajattelen. Siksi on minusta väärin sanoa, että lankeemuksen ja anteeksiannon jälkeen voi olla synnitön, kunnes lankeaa taas.

Omalta osaltani alkaa tämä aihe olla jo käsitelty, ainakin hetkeksi aikaa ;)
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 04. Heinä 2014 09:19

Minusta Paavali pohtii aika raadollisesti syntiä ja kuinka se hänen kulkuunsa vaikuttaa ??? siinä on pohdittavaa ja kun tiedämme kuinka mies teki täyskäännöksen lihallisesta Henkeen niin esim aikatauluja kannattaa pohtia ja katsella ,kuinka hänen kohdallaan oli .Tulikin mieleen ,että olisi aika iso projekti laittaa Paavalin kirjoituksia aikajärjestykseen ja katsoa hänen lausumaa tekstiä ,missä vaiheessa liha alkoi antaa periksi vai oliko se lähes loppuun saakka kiusana.Aika mielenkiintoinen kuva saattaa näin syntyä.
Mr Kerimäki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu