Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 03. Heinä 2014 00:43

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Masa » 03. Heinä 2014 08:45

Sitten tuo äänestys kysymys - oikeampi kysymys olisi ollut "voiko uskova elää synnitöntä elämää?"
Sillä on lapsellista ja tarkoituksenhakuisuutta kysyä "voiko uskovasta tulla synnitön"? Kysymyshän on täysin epärelevantti.
Masa

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 03. Heinä 2014 09:46

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 03:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Masa » 03. Heinä 2014 09:53

Jasmiini kirjoitti:
Masa kirjoitti:Sitten tuo äänestys kysymys - oikeampi kysymys olisi ollut "voiko uskova elää synnitöntä elämää?"
Sillä on lapsellista ja tarkoituksenhakuisuutta kysyä "voiko uskovasta tulla synnitön"? Kysymyshän on täysin epärelevantti.

Mutta miksi se on epärelevantti, jos uskova pystyisi elämään synnitöntä elämää, niin eikö uskova silloin olisi synnitön, koska ei tee syntiä?

Yksikään meistä ei ole heti syntymänsä jälkeen uskossa, jokainen uskova on siis tehnyt jo aikaisemmin syntiä, joten mikä on jo ollut sitä ei voi enää muuttaa.

Ehkä sanot, niin mutta kysymys on uskovasta ja hänen syntinsä pyyhittiin pois uskoon tulossa, niin ei ole mahdollista koska => Galatalaiskirje
4:1 Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, ei hän missään kohden eroa orjasta, vaikka hän onkin kaiken herra;
4:2 vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.
Masa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 03. Heinä 2014 10:14

Masa kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:
Masa kirjoitti:Saanen kysyä lisää, sovittiko Jeesus meidän synnit ristillä ihmisenä vai Jumalana?

Vaikka minulta ei kysytty, niin saanen kuitenkin vastata, että sekä ihmisenä ja Jumalana:

Room 5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.

Hebr 9:14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

Jes 43:11 Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä.

Vain Herra voi saada aikaan iankaikkisen pelastuksen ja lunastuksen.

Hebr 9:12 meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.

Jeesus siis eli Jumalana synnittömän elämän ja Jumala meni meidän puolesta ristille? Yksikään ihminen ei siis edes Jeesus joka oli ihminen täyttänyt Jumalan antamaa lakia vaan Jumalan piti itse täyttää lain?

Kuten vastasin, niin Jeesus oli ihminen ja Jumala yhtä aikaa. Hän meni ristille ihmisenä ja Jumalana, sillä kukaan ihminen ei voi saada aikaan pelastusta, siksi Raamattu sanoo:

Jes 43:10 Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule.
11 Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä.

Raamattu tuo esille Jeesuksen myös ihmisenä:

Room 5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.

Jeesus ei ollut pelkästään ihminen, vaan myös lihaksi tullut Jumala:

Joh 1:
1 ¶ Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana.
2 Tämä oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki ovat sen kautta tehdyt, ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on.
4 Hänessä oli elänä, ja elämä oli ihmisten valkeus,
5 ¶ Ja valkeus paistaa pimeydessä, jota ei pimeys käsittänyt.
6 Yksi mies oli lähetetty Jumalalta, jonka nimi oli Johannes:
7 Se tuli valkeudesta todistamaan, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.
8 Ei hän ollut valkeus, mutta hän oli lähetetty valkeudesta todistamaan.
9 Se oli totinen valkeus, joka valistaa kaikki ihmiset, jotka maailmaan tulevat;
10 Se oli maailmassa, ja maailma oli hänen kauttansa tehty, ja ei maailma häntä tuntenut.
11 Hän tuli omillensa, ja ei hänen omansa häntä ottaneet vastaan,
12 Mutta niille, jotka hänen ottivat vastaan, antoi hän voiman Jumalan lapsiksi tulla, jotka uskovat hänen nimensä päälle,
13 Jotka ei verestä eikä lihan tahdosta ei myös miehen tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat.
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän seassamme, (ja me näimme hänen kunniansa niinkuin ainoan Pojan kunnian Isästä,)täynnä armoa ja totuutta. Biblia

VT:n ylimmäiset papit olivat vajavaisia ihmisiä ja siksi syntiuhreja uhrattiin jatkuvasti ja toistuvasti VT:n aikana. Koska Jeesus oli lihaan tullut Jumala, niin siksi Hänen kauttaan tuli iankaikkinen pelastus ja lunastus, jota ei tarvitse uusia koskaan.

Hebr 9:
11 Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
12 meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.

Hebr 9:14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

Lohdullinen sanoma, sillä armahtava Jumala on valmistanut pelastuksen Poikansa kautta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Heinä 2014 10:23

1)

Oma vastaukseni ketjun kysymykseen on :

- Voi hetkellisesti, joksin aikaa kunnes lankeaa.

2)

Ketjussa on ajauduttu sekoittamaan aluperäinen kysmys kysymykseen "Voiko uskovasta tulla pysyvästi synnitön"

- Ei voi.

Ehkä tästä on tullut sekaannuksia, kun jotkut vastaavat kysymykseen 1) ja toiset vastaavat kysymykseen 2)....
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja PetriFB » 03. Heinä 2014 10:24

Masa kirjoitti:
teoria ja mahdottomuus ovat eri asioita. Teoriassa on mahdollista ihmisen täyttää laki ja elää ilman lakeemuksia, kuitenkin käytännössä täysin mahdottomuus.
Joten minusta katsomme eri lähtökohdasta käsin tätä asiaa.

Ei ole edes teoriassa mahdollista täyttää lakia ja elää ilman lankeemuksia.

Room 3:
10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
14 heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
16 hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
17 ja rauhan tietä he eivät tunne.
18 Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."
19 ¶ Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

Hebr 12:
22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.

Tässä ajassa ei ole yhtään täydellistä (synnitön) uskovaa, sillä se saavutetaan Jumalan armosta vasta taivaallisissa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Masa » 03. Heinä 2014 10:29

Mikko Murpatti kirjoitti:1)

2)

Ketjussa on ajauduttu sekoittamaan aluperäinen kysmys kysymykseen "Voiko uskovasta tulla pysyvästi synnitön"

- Ei voi.

Ehkä tästä on tullut sekaannuksia, kun jotkut vastaavat kysymykseen 1) ja toiset vastaavat kysymykseen 2)....

Olen samaa mieltä, noin on käynyt.
Masa

ViestiKirjoittaja Masa » 03. Heinä 2014 10:33

PetriFB kirjoitti:
Masa kirjoitti:
teoria ja mahdottomuus ovat eri asioita. Teoriassa on mahdollista ihmisen täyttää laki ja elää ilman lakeemuksia, kuitenkin käytännössä täysin mahdottomuus.
Joten minusta katsomme eri lähtökohdasta käsin tätä asiaa.

Ei ole edes teoriassa mahdollista täyttää lakia ja elää ilman lankeemuksia.

Room 3:
10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
14 heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
16 hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
17 ja rauhan tietä he eivät tunne.
18 Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."
19 ¶ Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

Hebr 12:
22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.

Tässä ajassa ei ole yhtään täydellistä (synnitön) uskovaa, sillä se saavutetaan Jumalan armosta vasta taivaallisissa.

tiettävästi kukaan ei ole näin väittänytkään tässä ketjussa... jos oikein tarkkoja ollaan..
on sanottu vain että jos ihminen pysyy armon ja Jumalan tahdon alla ihmiselle annetaan voima olla lakeamatta.
On ihan eriasia onko tämä käytännössä mahdollista, jokainen varmasti tietää ettei todellakaan ole.
Masa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Heinä 2014 10:40

Masa kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:1)

2)

- Ei voi.

Olen samaa mieltä, noin on käynyt.

Juu ja pitäisi vielä tarkentaa näin:

Voiko uskovasta tulla synnitön?

Ei voi , sillä olemme kaikki jo tehneet joskus syntiä.

Voiko uskova olla hetkellisesti siinä tilassa, että kaikki synnit ovat anteeksi annetut?

Jos taas menneitä ja sovitettuja syntejä ei lasketa sillä ne ovat poispyyhityt ja Jumalan puolelta unohdettuja niin tällöin voimme hetkellisesti olla synnittömiä, kunnes lankeamme uudestaan.

Yhteenveto:

Emme jos vahat lasketaan, emme myöskään koska tulevia tulee kaikille.

Pienen hetken voimme olla siinä välissä kun rukoilemme parannuksessa syntejämme anteeksi, ja kunnes taas lankeamme.

Tätä hetkeä tulisi pitkittää mahdollisimman pitkäksi ja Jumala antaa voimaa pitkittää sitä. Pysyväksi tilaksi se ei jää , ikävä kyllä. Vain Herra Jeesus tähän pystyi koko elämänsä ajan.

Vaikka vain Jeesus siihen pystyi tulee meidän siihen pyrkiä, sillä voimalla ja sen uskon mukaan minkä Jumala on antanut ja mihin Hänen voimassaan kykenemme, kuka mitenkin. Tässä on maali, vaikka sitä ei voi täyttää jatkamme sitä kohti ponnistamista.

Onpas oikea käsitteiden ja menneiden ja nykyisten ja sovitettujen ja sovittamattomien syntien sekasotku :D. Ei kaikkein selkein puheenaihe...
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu