Psykologia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja eetu » 03. Heinä 2017 17:34

Leea kirjoitti:Satuin tässä kerran katsomaan erään One way tv:n haastattelun, jossa oli mukana myös kirjailija ja terapeutti Salme Blomster. Hänellä on myös TV7-kanavalla oma ohjelma Kämmenellä. Joitakin videoita tuli katsottua ja jälleen sama ihmetys miten jotkut kristityt ovat niin sokeita näille psykologiaopeille.
Pitääkö meidän hakea jotain terapeuttista kasvua ihmisenä ja itsetunnon pönkittämistä. Käsittääkseni Raamattu ei opeta mitään tällaista tai painottaisi hyvää itsetuntoa. Heikkous ei ole myöskään este sille etteikö Jumala voisi käyttää. Seksuaalisuudesta opetetaan myös oudolla tavalla, välillä jopa tietynlaista hyväksyntää synnille. Vaikka Blomster ja muut kristityt terapeutit saattavat välillä puhua oikeitakin asioita, ongelma tulee juuri siinä että sekoitetaan näitä maailman psykologiaoppeja ja väistämättä tästä seuraa melkoinen sekasoppa.

Kotisivut
https://www.trigonos.fi/salme-blomster/

10 minuutista eteenpäin Ester-hoidosta.
https://www.tv7.fi/vod/player/16560/

Seuraavassa videossa seksuaalisuus aiheena. Opetus menee mielestäni selkeästi joissakin kohti ohi Raamatun. Videota katsellessa tuli mieleeni nämä Raamatun paikat:

”Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,” Kol. 3:5
”Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan.” 1. Kor. 6:18

https://www.tv7.fi/vod/player/14264/

Kristillisestä psykiatriasta
https://www.tv7.fi/vod/player/14263/

Ei meidän pidä hakea mitään "kasvua ihmisenä". Ei se vanha aatami tai eeva miksikään muuta vaikka miten isolla tikulla tökkisi ja ihmettelisi. Ei myöskään pidä analysoida jotain kuvitteellista sisäistä lasta, koska sekin on sitä lihan tökkimistä ja puhki analysoimista. Eräs kaverini toisteli joskus paljon ilmausta "väärä ihmiskuva" jota en koskaan ymmärtänyt. Eihän meidän pidä tuijottaa lihaamme ja analysoida sitä ihmisviisauksilla. Erehdyin joskus käymään maallisessa terapiassa, ja terapeutti kertoi "viisauksia" kuten että kaikki eivät ole ykkösketjun pelaajia vaan jotkut ovat nelosketjun pelaajia, eli viittasi siinä siis jääkiekkoon. Mutta enhän minä edes pelaa jääkiekkoa.

Kerran erehdyin käymään ensin sielunhoitoterapiassa, jossa terapeutti puhui ihan raamatullisia asioita mutta se epäraamatullinen juttu on että eihän sielunhoidosta saa käsittääkseni rahaa ottaa. Terapeutti sanoi minulle myös että hänen ammattitaitonsa ei riitä ongelmieni käsittelyyn ja ohjasi minut sitten psykologille, joka oli kuulemma uskossa. Kävin psykologilla yhden kerran. Hän sanoi että hänen tarjoamaan terapiaan kuuluu mm unien tulkinta. No sehän on sitä psykologiaeksytystä eli että jos näkee vaikka unen karhusta niin se psykologian mukaan sitten muka tarkoittaa jotakin. Jätin terapian sikseen enkä todellakaan enää mene minnekkään maallisiin terapioihin, koska ne perustuvat ihmisviisauteen.

Hävettää ja kaduttaa että tuli haaskattua aikaa ja rahaa terapiaan josta ei jäänyt mitään käteen.
eetu

ViestiKirjoittaja mirjam » 04. Heinä 2017 21:50

Olen usein huomannut, että tökkii termi "hyvä itsetunto". Mitä se muka tarkoittaa? Parasta on vaan olla oma itsensä, eihän Jumalan edessä kannata mitään esittää, vaan rehellisesti olla se mikä on. Kerran kun kipuilin kokemiani vaikeuksia Jumala sanoi minulle: Jos elämän tarkoitus on olla onnellinen, niin ei ole hyvin mennyt.
Ja jos minäkin näistä lähtökohdista pystyn ponnistamaan, niin sitten pystyy kuka tahansa.
Unien tulkinta ei mun mielestä ole huono asia, sitä kautta voi oppia jotain.
mirjam

ViestiKirjoittaja Juha » 04. Heinä 2017 21:56

Psykologia - sieluntiede vai salatiede?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja eetu » 05. Heinä 2017 13:10

mirjam kirjoitti:Olen usein huomannut, että tökkii termi "hyvä itsetunto". Mitä se muka tarkoittaa? Parasta on vaan olla oma itsensä, eihän Jumalan edessä kannata mitään esittää, vaan rehellisesti olla se mikä on. Kerran kun kipuilin kokemiani vaikeuksia Jumala sanoi minulle: Jos elämän tarkoitus on olla onnellinen, niin ei ole hyvin mennyt.
Ja jos minäkin näistä lähtökohdista pystyn ponnistamaan, niin sitten pystyy kuka tahansa.
Unien tulkinta ei mun mielestä ole huono asia, sitä kautta voi oppia jotain.

Olen nähnyt kaksi profetaalista unta jossa Herra varoitti asioista. Niistä kyllä opin. Mutta jos tarkoitat freudilaista
unientulkintaa, niin en usko että freudilaisesta unientulkinnasta oppii mitään, siinä eksyy vaan symboliikkaviidakkoon
eetu

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 05. Heinä 2017 14:00

mirjam kirjoitti:Kerran kun kipuilin kokemiani vaikeuksia Jumala sanoi minulle: Jos elämän tarkoitus on olla onnellinen, niin ei ole hyvin mennyt.

Jeesus puhui paljon onnellisuudesta (sana 'autuas' tarkoittaa onnellisuutta). Kyllä Jumalan tahto ehdottomasti on, että ihminen on onnellinen. Ehkä tarkoitat sitä, mitä syntiä rakastavat ihmiset tarkoittavat onnellisuudella. Se ei tietenkään ole mitenkään kaivattavaa ja kadehdittavaa, kun silmät on avattu näkemään asiat Jumalan tarkoittamalla tavalla.

Mitä tulee psykologeihin, niin mielestäni ei ole väliä onko ihminen psykologi vai ei, jos hän vaan ymmärtää asioita ja antaa hyviä neuvoja. Esimerkiksi anteeksi antaminen on hyvä neuvo, antoipa sen sitten psykologi, pappi tai kuka tahansa muu.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja mirjam » 05. Heinä 2017 20:45

Juu, en minä freudilaisuudesta mitään tiedä. Joskus kun joku asia tai ihminen on askarruttanut niin olen nähnyt siihen liittyvän unen ja saanut ikäänkuin ymmärrystä siihen tiettyyn asiaan. Ei sen kummempaa, kannattaa tietenkin olla varovainen, ettei liikaa hurahda. Siinä on vielä sekin, että toiset ihmiset muistavat unensa paremmin kuin toiset vaikka kaikki niitä näkevät.

Siitä onnellisuudesta, kun monet ihmiset, jotka ei tunne Jumalaa, ajattelevat että elämän tarkoitus on onnellisuus. Eikö elämän tarkoitus ole oppia tuntemaan Jumala ja sitä onnellisuutta tavoitellaan ikään kuin kiertotietä siinä samassa.
mirjam

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 05. Heinä 2017 21:43

Onni ja onnellisuus on vähän sellaisia asioita, että jos niitä tavoittelee, niin ne pakenevat.
Jumalan valtakuntaa tulee aidosti etsiä aina ensin, niin Jumala pitää huolen maallisista tarpeistamme. Mielestäni Raamattu ei kuitenkaan lupaa uskoville onnellisuutta tässä ajassa. Sanotaan, että ne ihmiset jotka ovat panneet toivonsa Kristukseen vain tämän elämän ajaksi, ovat kaikista ihmisistä surkuteltavimpia. Joillekin ihmisille usko Jeesukseen tarkoittaa maailman silmissä pahinta mahdollista kohtaloa; vainoja ja kidutuksia, omaisuuden menettämistä ja tulevaisuuden toivon viemistä omilta lapsilta. Edes jatkuvaa sisäistä rauhaa ei uskoville luvata, mutta luvataan toivo iankaikkisuudesta Jumalan täydellisen hyvyyden ympäröimänä.
Tästä elämästähän sanotaan, että tämä on vain hetkisen kestävä ja kevyt ahdistus ja sitten kuljemme kuoleman kautta sisälle todelliseen elämään.
Toisaalta kai voidaan kuitenkin sanoa, että uskovat ovat onnellisia ja autuaita joka tilassa juuri tuon toivon takia ja sen takia, että Herran kuritustakin pidetään hyvänä asiana. Mutta ajattelen kyllä, että Jeesuksen autuaaksi julistamisetkin viittaavat tulevaan elämään taivaissa.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Jukka » 05. Heinä 2017 23:52

Aamu-Usva kirjoitti:Onni ja onnellisuus on vähän sellaisia asioita, että jos niitä tavoittelee, niin ne pakenevat.
Jumalan valtakuntaa tulee aidosti etsiä aina ensin, niin Jumala pitää huolen maallisista tarpeistamme. Mielestäni Raamattu ei kuitenkaan lupaa uskoville onnellisuutta tässä ajassa. Sanotaan, että ne ihmiset jotka ovat panneet toivonsa Kristukseen vain tämän elämän ajaksi, ovat kaikista ihmisistä surkuteltavimpia. Joillekin ihmisille usko Jeesukseen tarkoittaa maailman silmissä pahinta mahdollista kohtaloa; vainoja ja kidutuksia, omaisuuden menettämistä ja tulevaisuuden toivon viemistä omilta lapsilta. Edes jatkuvaa sisäistä rauhaa ei uskoville luvata, mutta luvataan toivo iankaikkisuudesta Jumalan täydellisen hyvyyden ympäröimänä.
Tästä elämästähän sanotaan, että tämä on vain hetkisen kestävä ja kevyt ahdistus ja sitten kuljemme kuoleman kautta sisälle todelliseen elämään.
Toisaalta kai voidaan kuitenkin sanoa, että uskovat ovat onnellisia ja autuaita joka tilassa juuri tuon toivon takia ja sen takia, että Herran kuritustakin pidetään hyvänä asiana. Mutta ajattelen kyllä, että Jeesuksen autuaaksi julistamisetkin viittaavat tulevaan elämään taivaissa.

Todella hyvin kirjoitit.

:think2: Toisinaan tuo nainen yllättää kirjoituksillaan!
:wise3: Onnellinen on se mies, joka saa noin viisasta vaimoa sylissään pitää... :think: no niin, nyt kehuminen kyllä jo piisaa :lol:

Uudessa Testamentissa termi autuas (kr makarios) viittaa paljon syvempään ja kauaskantoisempaan asiaan kuin ajalliseen onneen ja onnellisuuteen. Sairauksien, kärsimysten, puutteiden ja vainojenkin keskellä Jeesuksen oma voi kokea yliluonnollista autuutta, kun hän katsoo "ajallisten ja näkyväisten yli ajattomiin ja näkymättömiin". Raamatussa sitä kutsutaan uskoksi, "ajassamme tuoksi niin perin harvinaiseksi toimeksi, joka kutsuu olemattomat niin kuin ne olisivat". Autuus on ylitsepursuavaa iloa ja onnea Jeesuksessa Kristuksessa. Ajoittain sitä jo tässä ajassakin maistelemme Aasafin tavoin: "Vaikka minun ruumiini ja sieluni vaipuisi, on Jumala minun sydämeni kallio ja minun osani iankaikkisesti. Minun onneni on olla Jumalaa lähellä, panen turvani Herraan, Jahveen, kertoakseni kaikista sinun teoistasi" Translation by Jukka
Jukka

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 06. Heinä 2017 06:44

Itse ajattelen, että onnellisuus on nimenomaan elämän tarkoitus. Ja että sen tavoitteleminen ei ole väärin, itse asiassa kaikki tavoittelevat sitä. Ja että Jumala on luvannut sen meille jo tässä ajassa. Mutta siitä mikä tuo onnellisuuden ja mitä onnellisuus oikeastaan on, löytyy paljon erilaisia näkemyksiä. Raamatun näkemys ja oma kokemukseni on, että syvin onnellisuus tulee Jumalaa lähellä elämisestä. Toki myös kaikki Jumalan luoma ja siunaama antaa kokemuksia onnellisuudesta, ja niistä on lupa sitä kokea, mutta koska kaikki ajallinen katoaa joskus ei niiden varaan kannata onneansa perustaa.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Heinä 2017 11:56

Jukka: Näillä kehuilla selviänkin pitkään onnellisena :hugehug:

Onko onnellisuus todella elämän tarkoitus? Voihan onnetonkin kokea elämänsä merkitykselliseksi. Mutta tietenkin onni on olla Herraa lähellä.
Aamu-Usva

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu