Eutanasia on synti

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Maailmankatsomuksen vaikutus eutanasiaan

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 03. Huhti 2014 08:08

Nyt olen tuon Lääkäri saattajana -kirjan parissa ja hieman yli puolessa välissä. Suosittelen kyllä kaikille, jotka ovat eutanasiakysymyksestä kiinnostuneita. Kirjan kanta on selkeän negatiivinen ja kanta myös argumentoidaan pettämättömästi. Kuitenkaan kuolevan pelkoa ja kärsimystä ei kirjassa vähätellä.
Aamu-Usva

Re: Eutanasia on synti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Marras 2016 10:40

Petriltä uusi kirjoitus aiheesta:

Rauhaa uskon ystävä,

MTV:n Huomenta Suomi ohjelmassa oli 8.11.2016 aiheena hyvä kuolema - pitäisikö eutanasia sallia Suomessa? Ohjelmassa oli monenlaisia myönteisiä ajatuksia eutanasian puolesta. Eräs ajatus oli kuinka lääkäri tai ulkopuolinen voisi antaa kuolettavan pistoksen ja auttaa potilasta sillä tavalla hyvään kuolemaan. Eutanasia on syntiä Jumalaa vastaan ja minun mielestäni eutanasiaa ei saisi sallia Suomessa. Kun ja jos eutanasia tullaan hyväksymään Suomessa, niin se tulee johdattamaan monet eutanasian hyväksyvät potilaat surman suuhun ja iankaikkiseen kadotukseen. Monia muita lieveilmiöitä tulee myös tapahtumaan, sillä Jumala voisi parantaa monet surman suuhun kulkevat potilaat sekä lääketiede voisi keksiä ratkaisun kuolettavaan sairauteen ja antaa vielä mahdollisuuden siedettävään loppuelämään.

Kirjoitus on sivullani: https://www.kotipetripaavola.com/pitais ... messa.html

Tiedän että Petri olisi tämän tänne jossainvaiheessa itsekin laittanut, mutta en jaksanut odottaa koska piti päästä kyselemään aiheesta :D.

Eli Petri sanoo näin:

Kun ja jos eutanasia tullaan hyväksymään Suomessa, niin se tulee johdattamaan monet eutanasian hyväksyvät potilaat surman suuhun ja iankaikkiseen kadotukseen

Miksi eutanasian hyväksyneet potilaat joutuu iänkaikkiseen kadotukseen? Missä Raamatussa sanotaan että itsemurhantehneet joutuvat poikkeuksetta kadotukseen?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Marras 2016 13:57

Mikko Murpatti kirjoitti:Petriltä uusi kirjoitus aiheesta:

Rauhaa uskon ystävä,

MTV:n Huomenta Suomi ohjelmassa oli 8.11.2016 aiheena hyvä kuolema - pitäisikö eutanasia sallia Suomessa? Ohjelmassa oli monenlaisia myönteisiä ajatuksia eutanasian puolesta. Eräs ajatus oli kuinka lääkäri tai ulkopuolinen voisi antaa kuolettavan pistoksen ja auttaa potilasta sillä tavalla hyvään kuolemaan. Eutanasia on syntiä Jumalaa vastaan ja minun mielestäni eutanasiaa ei saisi sallia Suomessa. Kun ja jos eutanasia tullaan hyväksymään Suomessa, niin se tulee johdattamaan monet eutanasian hyväksyvät potilaat surman suuhun ja iankaikkiseen kadotukseen. Monia muita lieveilmiöitä tulee myös tapahtumaan, sillä Jumala voisi parantaa monet surman suuhun kulkevat potilaat sekä lääketiede voisi keksiä ratkaisun kuolettavaan sairauteen ja antaa vielä mahdollisuuden siedettävään loppuelämään.

Kirjoitus on sivullani: https://www.kotipetripaavola.com/pitais ... messa.html

Tiedän että Petri olisi tämän tänne jossainvaiheessa itsekin laittanut, mutta en jaksanut odottaa koska piti päästä kyselemään aiheesta :D.

Eli Petri sanoo näin:

Kun ja jos eutanasia tullaan hyväksymään Suomessa, niin se tulee johdattamaan monet eutanasian hyväksyvät potilaat surman suuhun ja iankaikkiseen kadotukseen

Miksi eutanasian hyväksyneet potilaat joutuu iänkaikkiseen kadotukseen? Missä Raamatussa sanotaan että itsemurhantehneet joutuvat poikkeuksetta kadotukseen?

Kukaan ihminen ei ole itse tehnyt päätöstä syntyä tähän elämään, vaan on saanut elämän lahjaksi Jumalalta. Kukaan ei myöskään saisi päättää itse elämänsä lopettamisesta itsemurhan (eutanasian jne.) kautta, koska Jumala on määrännyt meille elämämme päivien luvun.

Job 14:
1 ¶ "Ihminen, vaimosta syntynyt, elää vähän aikaa ja on täynnä levottomuutta,
2 kasvaa kuin kukkanen ja lakastuu, pakenee kuin varjo eikä pysy.
3 Ja sellaista sinä pidät silmällä ja viet minut käymään oikeutta kanssasi!
4 Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.
5 Hänen päivänsä ovat määrätyt, ja hänen kuukausiensa luku on sinun tiedossasi; sinä olet asettanut hänelle määrän, jonka ylitse hän ei pääse.

Jumala on asettanut jokaiselle ihmiselle hänen elämän päiviensä luvun, jota emme voi ylittää, mutta emme saisi alittaakaan sitä tekemällä itsemurhan tai eutanasian. Raamatun sanan valossa itsemurha tai eutanasia on syntiä Jumalaa vastaan ja kun ja jos ihminen on tehnyt itsemurhan tai hyväksynyt eutanasian ja saanut myrkkyruiskeen, niin hän ei voi enää tehdä parannusta, joka on uskon kanssa pelastumisen edellytys. Raamatullinen parannus tarkoittaa synnistä luopumista ja elämän jatkamista hyljäten sen synnin tai synnit mistä on tehnyt parannuksen. Itsemurhasta tai eutanasiasta ei voi enää tehdä parannusta jos sen on toteuttanut.

Jumala tietenkin on Tuomari emme me, mutta itse en ainakaan opeta tai kehota ketään luottamaan Jumalan armoon jos aikoo tehdä itsemurhan tai eutanasian.

Jumalan siunausta Mikolle ja vaimollesi.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Marras 2016 15:50

PetriFB kirjoitti:
Kukaan ihminen ei ole itse tehnyt päätöstä syntyä tähän elämään, vaan on saanut elämän lahjaksi Jumalalta. Kukaan ei myöskään saisi päättää itse elämänsä lopettamisesta itsemurhan (eutanasian jne.) kautta, koska Jumala on määrännyt meille elämämme päivien luvun.

Job 14:
5 Hänen päivänsä ovat määrätyt, ja hänen kuukausiensa luku on sinun tiedossasi; sinä olet asettanut hänelle määrän, jonka ylitse hän ei pääse.

Jumala on asettanut jokaiselle ihmiselle hänen elämän päiviensä luvun, jota emme voi ylittää, mutta emme saisi alittaakaan sitä tekemällä itsemurhan tai eutanasian. Raamatun sanan valossa itsemurha tai eutanasia on syntiä Jumalaa vastaan ja kun ja jos ihminen on tehnyt itsemurhan tai hyväksynyt eutanasian ja saanut myrkkyruiskeen, niin hän ei voi enää tehdä parannusta, joka on uskon kanssa pelastumisen edellytys. Raamatullinen parannus tarkoittaa synnistä luopumista ja elämän jatkamista hyljäten sen synnin tai synnit mistä on tehnyt parannuksen. Itsemurhasta tai eutanasiasta ei voi enää tehdä parannusta jos sen on toteuttanut.

Jumala tietenkin on Tuomari emme me, mutta itse en ainakaan opeta tai kehota ketään luottamaan Jumalan armoon jos aikoo tehdä itsemurhan tai eutanasian.

Kiitos vastauksesta ja siunausta sinunkin perhekunnallesi!

Eli jos ihminen kuolee niin että ei ole kerinnyt/halunnut/osannut tekemään parannusta jostain synnistä niin hän joutuu kadotukseen?

Laittamasi Raamatunpaikka kertoo, että Jumala on määrännyt meidän elämälle rajan (siinä 100v kieppeillä, ennen elettiin vanhemmaksi) eli jae 5. sanoo mielestäni vain tuon että elämämme päivät on nyt rajattu lyhyemmiksi. Jakeet myös sanoo , että Jumala tietää milloin ihminen kuolee. Tuo kohta ei kuitenkaan sano että Jumala tuomitsee helvettiin itsemurhan tehneet.

En valitettavasti voi yhtyä siihen että tuo Raamatun kohta kertoisi meille , että itsemurhan tehneet joutuvat helvettiin. Jos jollakin on lisää kohtia tästä tai ideoita niin kuuntelen mielelläni.

Uskovathan ovat, ja minäkin olen toitottanut ihmisille, että itsemurhan jälkeen joutuu helvettiin, viimeaikoina en ole enää sanonut näin koska en ole löytänyt sille perusteita Raamatusta ja näitä kaipaisin lisää jos jollakin on mielessä hyvä kohta niin saataisiin asialle varmuus minunkin pienessä päässäni.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Marras 2016 16:45

Mikko Murpatti kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:

Job 14:

Kiitos vastauksesta ja siunausta sinunkin perhekunnallesi!

Eli jos ihminen kuolee niin että ei ole kerinnyt/halunnut/osannut tekemään parannusta jostain synnistä niin hän joutuu kadotukseen?

Laittamasi Raamatunpaikka kertoo, että Jumala on määrännyt meidän elämälle rajan (siinä 100v kieppeillä, ennen elettiin vanhemmaksi) eli jae 5. sanoo mielestäni vain tuon että elämämme päivät on nyt rajattu lyhyemmiksi. Jakeet myös sanoo , että Jumala tietää milloin ihminen kuolee. Tuo kohta ei kuitenkaan sano että Jumala tuomitsee helvettiin itsemurhan tehneet.

En valitettavasti voi yhtyä siihen että tuo Raamatun kohta kertoisi meille , että itsemurhan tehneet joutuvat helvettiin. Jos jollakin on lisää kohtia tästä tai ideoita niin kuuntelen mielelläni.

Uskovathan ovat, ja minäkin olen toitottanut ihmisille, että itsemurhan jälkeen joutuu helvettiin, viimeaikoina en ole enää sanonut näin koska en ole löytänyt sille perusteita Raamatusta ja näitä kaipaisin lisää jos jollakin on mielessä hyvä kohta niin saataisiin asialle varmuus minunkin pienessä päässäni.

Raamatun opetuksen mukaan Herra Jeesus sanoi tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi (Mark 1:15). Raamatun sanan valossa parannus ja usko Herraan Jeesukseen on pelastuksen edellytys. Jumalattomalla ei ole kykyä, halua tai osaamista tehdä parannusta ja siitä huolimatta hän joutuu kadotukseen kuultuaan ja hylätessään evankeliumin pelastussanoman.

Minä näen ja ymmärrän, että Job 14:1-5 opettaa kuinka Jumala on asettanut ihmisen elämälle päiviensä rajat, eli sen kuinka kauan kukin ihminen elää maan päällä. En näe enkä ymmärrä, että tämä Raamatun kohta rajaisi elämän 100 vuoden kieppeille, vaan jokaiselle ihmiselle määräosan elämän päiviä. Tästä saa tietenkin olla eri mieltä, mutta näin minä näen ja ymmärrän Job 14:1-5 kohdan.

Raamatusta ei löydy sanoja: huumeiden käyttäminen on syntiä, mutta silti se on syntiä, koska sen kautta ihminen päihdyttää itseään. Raamatusta ei löydy sanoja itsemurha on syntiä, mutta silti se on syntiä, koska siinä ihminen suorittaa tappamisen teon tappamalla itsensä. Kun Raamattu kieltää lähimmäisen tappamisen ja käskee rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseään, niin emme silloin saa tappaa lähimmäistämme emmekä myöskään itseämme. Lähimmäisen tai itsensä tappaminen ei ole rakkauden teko, vaan tuhoamisen ja synnin teko.

Tiedän sen, että esim. englanninkielellä netissä on kristillisiä sivuja, jotka hyväksyvät tietyissä tilanteissa itsemurhan eivätkä pidä sitä syntinä.

Minä itse ymmärrän, että ihmisen tappaminen kaikella tavalla (myös itsemurha) on syntiä ja väärin.

Jumala on Tuomari, joka tuomitsee, mutta minä en uskalla sanoa kenellekään, että itsemurhan (tietoinen ja harkittu teko) tekijä pelastuu, enkä rohkaista kokeilemaan Jumalan armoa itsemurhan kautta. Minä pyrin luomaan uskoa sekä toivoa Jumalaan, koska Hän voi auttaa sekä antaa halua elämään ja mielekkään elämän ja tehtäviä maan päällä.

Jumalan siunausta Mikko veljelle.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Marras 2016 16:51

*
Kyllä itsemurha on syntiä mutta tuttukamu jonka kanssa olen jutellut, hyppi parvekkeelta ja kuoli, hän oli uskossa mutta hänellä oli mielenterveysongelma eli sai lääkityksen mutta hän alkoi sekoilla ja hyppi parvekkeelta. Uskon että hän pelastuu. Mitä sanot?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Marras 2016 17:17

*
No Jumala näkee sydämentilaa ja tietää paremmin ettei tuttavallani ollutkaan aikomusta tappaa itsensä. Niin uskon että hän pelastuu vaikka hyppi parvekkeelta ja se kuulosti itsemurhalta, siis ulkonaisesti muttei sisäisesti.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Sami » 09. Marras 2016 18:04

Itsekkin uskon että uskova pelastuisi vaikka tekisi itsemurhan. En tietenkään suosittelisi kokeilemaan enkä suosittelisi eutanasiaa.
Olen myös miettinyt että, jos uskovaista uhattaisiin vaikka pään katkaisulla jos ei kiellä Jeesusta, niin silti hän pelastuisi vaikka kieltäisi peloissaan Jeesuksen ja pää katkaistaisi silti.
Emmehän mekään isinä hylkäisi lastamme, vaikka lapsi esim. peloissaan kieltäisi meidät.
Sami

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Marras 2016 18:45

vaisuliini kirjoitti:*
No Jumala näkee sydämentilaa ja tietää paremmin ettei tuttavallani ollutkaan aikomusta tappaa itsensä. Niin uskon että hän pelastuu vaikka hyppi parvekkeelta ja se kuulosti itsemurhalta, siis ulkonaisesti muttei sisäisesti.

Uskova ihminen voi kuolla vahingossa, joka ei ole sama asia kuin harkittu ja tietoinen itsemurha.
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Marras 2016 18:45

Raamattu sanoo varkaan (saatanan) tulleen varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan ja Herran Jeesuksen tulleen, että meillä olisi elämä ja yltäkylläisyys (Joh 19:10).

Itsemurha on Jumalan antaman maan päällisen elämän tappamista ja tuhoamista. Meidät on kutsuttu Herrassa Jeesuksessa rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiämme niin kuin itseämme. Jumalan rakkauteen, johon meidät on kutsuttu elämään ei kuulu kenenkään tappaminen ei lähimmäisen eikä itsemurha. Ihmisen tappaminen on se sitten lähimmäisen tappaminen tai itsemurha on sielunvihollisen tekoa, joka haluaa tappaa ja tuhota ihmisen kaikella tavalla, tappaen lähimmäisen, itsemurhan kautta sekä lopulta tuhota ja tappaa iankaikkisesti kadotukseen.

Minä itse olen tullut uskoon alkoholistikodissa ja tiedän henkilökohtaisesti mitä on henkinen tuska ja kipu, itseinho, syyllisyys, ahdistus jne. Toki edellä mainittuja asioita ihminen voi kokea myös ilman päihdetaustaakin.

Olen ollut tekemisissä vuosia sielunhoidollisten asioiden kanssa ja olen nähnyt muiden suurta tuskaa sekä itsemurha ajatuksia. Olen myös aikoinani joutunut pohtimaan tätä itsemurha asiaa kun olen nähnyt paljon suurta kärsimystä. Se mitä kerron on minun kokemukseni miten uskon ja ymmärsin Jumalan puheen tästä asiasta. Koin Jumalan puhuneen minulle, että Hän on Tuomari, joka tuomitsee, enkä minä saa mitenkään milloinkaan ketään ihmistä kannustaa, kehottaa tai rohkaista tekemään itsemurhaa, koska se on syntiä itseään (omaiset kärsivät ja syyllistävät itseään) sekä elämän Lahjoittajaa vastaan.

Edellä olevaa saa tutkia ja koetella. En halua tässä kohden sanoa muuta enkä antaa tuomioita mihinkään suuntaan, koska en ole elämän ja kuoleman Herra (Tuomari), mutta sanon aina ettei kenenkään kannata kokeilla ja testata Jumalan armoa itsemurhan kautta.

Jumala on luvannut antaa elämän ja yltäkylläisyyden ja Hän on voimallinen antamaan meille iloa ja onnellisuutta elää täällä maan päällä Jumalan lapsena. Milloinkaan ei voi tulla niin kipeätä asiaa eteemme Jumalan lapsina etteikö Jumala voisi auttaa.

Apt 7:
59 Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi: "Herra Jeesus, ota minun henkeni!"
60 Ja hän laskeutui polvilleen ja huusi suurella äänellä: "Herra, älä lue heille syyksi tätä syntiä!" Ja sen sanottuaan hän nukkui pois.

Stefanus oli suuren kivun keskellä, jossa hän pyysi Herraa ottamaan hänen henkensä, mutta ei pyrkinyt tekemään itselleen kuoleman vahinkoa. Jos Herra ottaa meidät pois täältä, niin se on Hänen armoansa ja rakkautta, mutta jos Hän pitää meitä elossa tässä maan päällisessä elämässä, niin sekin Hänen armoansa ja rakkautta.
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu