pulla kirjoitti:Se onkin kurjaa kun masentunut kertoo ja odottaa apua etkä pysty/osaa auttaa..intoa olisi mutta ei taitoa.Sen verran oli täs viikonloppuna juttua erään "taistelijan" kans ,että huomasin jälleen olevani avuton auttamaan masentunutta.
Nuorempana mulla oli joku masennuskausi mutta silloin taisin nousta omin voimin..kai..silloin kyllä odotin että voi kun joku uskova tulis ja puhuis mulle taivas-asioista ja Jeesuksesta

ja myöhemmin uskossa olleena pääsin masennuksen hengestä ajallaan Jumalan avulla,mutta koskaan en oo muistaakseni hakenut mitää apua,rukousta kylläkin.Ihan viimeisen taistelun josta en tiedä oliko masennus,(saattoi olla),kerroin veljelle ja sen jälkeen helpotti...uskon että hänellä oli/on armoitus auttaa

Sen näkee kirjoituksistaan.
Juteltiin vaan siitä tään eilisen ystävän kans että usein uskoon tulon tai uskossa uudistumisen jälkeen tulee joku ihme ahdistus ja taistelukausi,niinkuin mullekkin tuli ja uskon että sillä on oma tarkoitus.Ja se liittyy yleensä johonkin kipeään tai heikkoon kohtaan mikä ihmisellä on ollu. Uskoisin että vain koulua käynyt voi auttaa toista samankaltaista.Tulee aina mieleen se minkä koin joskus taistelun jälkeen"kropassani" että kun Jeesus puhdistaa meidän temppelin, niin ne poispantavat asiat, synnit ja muut turhuudet jotka jätetään alttarille, palavat tulessa ja kuumuudesta kärsivä käärme/sielunvihollinen yrittää vielä kiristää otettaan kunnes joutuu hellittää otteensa ja Jeesuksen verellä pestyä ihmistä se ei pysty enää purra kuolettavasti...ainoastaan yrittää.Mutta joskus se tarkoittaa sitä että on taisteltava verille asti ja tehtävä vastarintaa... onkohan tää nyt liian rankkaa tekstiä, mutta omakohtainen kokemus
Joh 2 ja ap.teot 28..niistähän löytyi se jonka koin tapahtuneen mulle.Miks mä aina palaan tähän uudestaan...........

Niin, ahdistukset, masennuskaudet, monenlaiset koettelemukset kuuluvat uskovan elämään. Se kuuluu ainakin minun käsityksen ja kokemuksen mukaan ja Paavalinkin mukaan uskonkasvuun. Sellaisiin ahdistuksiin ei tarvitse syödä lääkkeitä, vaan niillä on tarkoituksensa.
Rm.5:1 "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
5:2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
5:3 Eikä ainoastaan se, vaan meidän kerskauksenamme ovat myös ahdistukset, sillä me tiedämme, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä,
5:4 mutta kärsivällisyys koettelemuksen kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa;
5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu."
Apt.14:21 "Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan
14:22 ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan."
14:23 Ja kun he olivat valinneet heille vanhimmat jokaisessa seurakunnassa, niin he rukoillen ja paastoten jättivät heidät Herran haltuun, johon he nyt uskoivat."
2.Kor.7:1 "Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.
7:2 Antakaa meille tilaa sydämessänne. Emme ole tehneet kenellekään vääryyttä, emme ole olleet kenellekään turmioksi, emme kenellekään vahinkoa tuottaneet.
7:3 En sano tätä tuomitakseni teitä, sillä olenhan jo sanonut, että te olette meidän sydämessämme, yhdessä kuollaksemme ja yhdessä elääksemme.
7:4 Paljon minulla on luottamusta teihin, paljon minulla on kerskaamista teistä; olen täynnä lohdutusta, minulla on ylenpalttinen ilo kaikessa ahdingossamme.
7:5 Sillä ei Makedoniaan tultuammekaan lihamme saanut mitään rauhaa, vaan me olimme kaikin tavoin ahdistetut: ulkoapäin taisteluja, sisältäpäin pelkoa.
7:6 Mutta Jumala, joka masentuneita lohduttaa, lohdutti meitä Tiituksen tulolla,
7:7 eikä ainoastaan hänen tulollansa, vaan myöskin sillä lohdutuksella, jonka hän oli teistä saanut, sillä hän on kertonut meille teidän ikävöimisestänne, valittelustanne ja innostanne minun hyväkseni, niin että minä iloitsin vielä enemmän.7:8 Sillä vaikka murehutinkin teitä kirjeelläni, en sitä kadu, ja jos kaduinkin, niin minä - kun näen, että tuo kirje on, vaikkapa vain vähäksi aikaa, murehuttanut teitä -
7:9 nyt iloitsen, en siitä, että tulitte murheellisiksi, vaan siitä, että murheenne oli teille parannukseksi; sillä te tulitte murheellisiksi Jumalan mielen mukaan, ettei teillä olisi mitään vahinkoa meistä."
Edellä Paavali oli lähettänyt paimenkirjeen korinttolaisille ja nuhdellut lihallisuudesta heitä. Tiitus meni Korinton seurakuntaan katsastamaan tilannetta jonkin ajan kuluttua Paavalin kirjeen lähettämisen jälkeen. Varmasti Paavaliakin ahdisti ja masensikin osittain korintolaisten tilanne, mutta Tiituksella oli hyviä uutisia, sillä korintolaiset olivat saaneet Paavalin paimenkirjeestä Jumalan mielenmukaisen murheen, joka johti parannukseen. Masentuneisuuden, ahdistuksenkin tunne kuuluu normaalina tunteiden kirjona jokaisen elämään. Siihen ei lääkettä tarvita.
Missä se raja kulkee? Se on aika vaikea määritellä. Itse olen ollut pienestä pitäen masennukseen taipuvainen, johon on vaikuttanut lapsuuden traumat, mutta myös isäni suvun puolelta hoitamaton perinnöllinen vaikea-asteinen uniapnea. Ensimmäinen uniapneatutkimus tehtiin jo yli 12 vuotta sitten paikallisessa sairaalassa, kun tulin itse tietoiseksi kyseisestä sairaudesta ja perinnöllisestä nielun, kurkun löysyydestä. Tutkimus epäonnistui, koska en saanut sairaalaolosuhteissa nukutuksi. Hengityskatkoksia ei siis ollut. Uuttakaan tutkimusta ei tehty kuin vasta pari vuotta sitten kotona, enkä sen laitteen kanssa nukkunut kuin pintaunta ja hengityskatkoksia oli runsaasti. Veren saturaatioarvotkin tippuivat n. 70%:iin. En siis ole nukkunut lähes koko elämäni ajan kunnon unta. Ihminen tulee toimeen ilman ruokaa useita kuukausia. Ilman vettä taas jotain viikkoja, mutta ilman unta ehkäpä noin kaksi viikkoa, jonka jälkeen alkavat vakavat psyykkiset oireilut. Sain toki ylipainehengityslaitteen käyttöni, mutta en tottunut siihen. Halusin palauttaa sen jo melko pian, mutta käskettiin kokeilemaan kuitenkin. No, se lojui nurkassa noin vuoden. Palautin laitteen, jolloinka uskoivat sairaalassa, ettei se minulle käy. Uupumistila oli jo tässä vaiheessa syvä. Sain lähetteen hammaspoliklinikalle, jossa hampaistani otettiin muotit, joiden mukaan tehtiin ns. apneakisko. Se onkin ollut hyvä ja pari viimeistä kuukautta olenkin voinut sitä jo yhtäjaksoisesti käyttää hampaiden ja leukanivelien kipeytymättä. Lisäksi viime keskiviikkona nieluuni tehtiin avarrusoperaatio, jossa otettiin kirurgisesti pois kitakieleke, joka oli minulla suhteettoman iso sekä kitapurjeet kokonaisuudessaan. Nyt toivun tästä operaatiosta ja särkylääkkeitä saa syödä ja joutuukin syömään, mikäli mielii ylipäätään syödä edes vellimäisiä ruokia. Toipumisaika on n. 2 vkoa, mikäli kaikki menee hyvin. Sen jälkeen on vuorossa nielun haavan arpeuduttua uusi kliininen uniapneatutkimus joulukuun puolella ja mielenkiinnolla odotan tuloksia.
Edellä on yksi merkittävä fysiologinen syy, miksi olen ollut taipuvainen uupumaan ja masentumaan muita herkemmin. Edesmenneellä isälläni oli sama vika ja elossa olevalla veljelläni, jolla se on ilmennyt kaikkein pahimmin. Isäni hoiti masennusta alkoholilla, joka vei pahan olon kierteeseen yhä syvemmälle. Tuolloin ei vielä tiedetty uniapneasta yhtikäs mitään, saati sen hoidosta, ja siihen aikaan ei pahaa oloa menty valittamaan esim. psykiatrille, eikä se olisi yhtään mitään auttanutkaan. Vaivaa olisi hoidettu sen ajan tietämyksen mukaan jollain lääkkeellä, joka olisi vienyt tilannetta entistä pahemmaksi. Ihmeteltiin vaan veljeni kanssa, miksi isällä hengitys katkeilee pitkäksikin aikaa (jopa minuutiksi) ja miksi hän kuorsaa todella kovaa. No nyt sekin on selvinnyt. Monesti pelkästään ylipaino on uniapnean syy. Meillä se ei sitä ollut, vaan nielun perinnöllinen ahtaus. En nyt laita tähän sen enempää, mille kaikille sairauksille uniapnea (lievä, keskivaikea ja vaikea) altistaa.
Tälläistäkin saattaa olla masennuksen/uupumuksen taustalla, mikä on hoidettavissa nykyään ilman mitään lääkitystä.
Nyt on nielu turvoksissa ja kuorsausta on leikkauksen jäjiltä, mutta nielun pitäisi arpeutua, jolloin kitalaen pehmytosa nousee, eikä tuki hengitysteitä. Tilanne on helpottanut jo tuntemuksieni perusteella apneakiskonkin avulla, mutta helpottuu todennäköisesti vielä enemmän.
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."