Lasten fyysinen kurittaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä Jumalan Sana sanoo, ja mitä ei sano

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 19. Joulu 2014 10:29

Tuo kuritus homma Raamatussa on mielestäni juuri sellainen ,että sitä ei pidä sotkea hakkaamiseen tai muuhun "silmittömään väkivaltaan.Siinä on ero kuin yöllä ja päivällä.Se "vitsa on Rakkauden kautta Jumalan ohjauksesta .
Mr Kerimäki

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 19. Joulu 2014 10:31

Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka jhwh elohim oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko elohim todellakin sanonut, ...

[jakeesta 1.moos. 3:1, vuoden 1933 käännös hieman korjattuna]

Se että aamu-usvalla ja markareetalla on elohimin sanan vastainen mielipide piiskan antamisesta kurittomille lapsille, on mielestäni murheellista. Ja se että markareetta on tuonut tälle foorumille useampia mielestäni katkeransävyisiä viestejä, on mielestäni myös murheellista.

looking diligently over lest any one be failing of the grace of elohim, 'ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä', ja monet sen kautta tule saastutetuiksi

[heb 12:15, alkuosa young's literal translationista, loppuosa vuoden 1938 käännöksestä]
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 19. Joulu 2014 17:44, muokattu yhteensä 1 kerran
uuhi

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 19. Joulu 2014 12:46

Minä olen kerran antanut risua pojalleni, kun oli pieni. Sanoin hänelle eräässä toistuvassa tilanteessa, että ellet nyt ole kunnolla niin äiti joutuu sinut piiskaamaan. Poika ei ollut kunnolla ja jouduin toteuttamaan lupaukseni. Sanoin hänelle, että nyt äiti joutuu tekemään sen mitä lupasin.

Haimme pienen risun pihapuskasta. Itkin itsekkin, koska se oli minulle myös kova paikka ja selitin sen myös pojalleni. Ripsautin vaan ihan pikkuisen sillä pari kertaa. Tuskin edes tuntui. Mutta tuntui varmaan sisimmässä pojalla eniten, niinkuin tuntui minullakin. Mutta tiedättekö. Se tehosi. Ja siitä syntyi joku juttu meidän välille, joka oli hieno. Jotenkin koin, että pojan luottamus minua kohtaan kasvoi.

Olemme jutelleet siitä joskus myöhemmin, kun on tullut aikuiseksi. Ja hän ei muista sitä pahalla. Se oli rakkautta. On eri asia kurittaa lasta vihan vallassa, kuin rakkauden vallassa. Niin, että lapsi kokee sen rakkautena. Tyttöjäni ei ole koskaan tarvinnut piiskata. Aresti on riittänyt heille.

Joku voi tarvita aina vähän enemmän. Samoin on seurakuntaperheessä. Isä kasvattaa tavalla, jonka kokee oikeaksi jokaisen kohdalla. Hän joutuu joskus vähän kovemmalla kädellä kouluttaa pois esim. isoa omaa minää tai oma-voimaisuutta joiltain. Ja uskon, että se ottaa myös Taivaan Isään kipeää, kun joutuu kurittamaan omia lapsiaan. Hän itkee itsekkin siinä rinnalla.

Olen niin kiitollinen omista lapsistani Jumalalle. Kaikki ovat kunnon ihmisiä ja poikakin ihanasti uskossa tänä päivänä. Ja siitä en voi kiittää ketään muuta kuin Jumalaa, joka on ollut niin armollinen minua ja perhettäni kohtaan. :)
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 19. Joulu 2014 13:06

Isoäiti...kirjoitit juuri tuon ripirapi asian ..Sen Taivaallisen ominaisuuden ja Totuuden ja juuri tuo on se Totuus ,joka ei pala tulessakaan sillä se on täyttä totta.
Sen asian ihmeellisyys on juuri siinä käänteisessä asiassa ,että .....Se tuokin Rakkauden ja siteen lapsen välille ja sen joka asian on kokenut ymmärtää ja ymmärtää silloin paljon.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Markareetta » 19. Joulu 2014 18:23

Uuhi

En ole todellakaan katkera, olen suorasanainen
ihminen, enkä kaunistele asioita. Tahdon
harkita tarkemmin millä tavalla tuon asioita julki,
tästä eteenpäin, ettei tulisi väärinkäsityksiä.

En ole kieroillut Jumalan Sanan suhteen,
enkä ole sitä muuttamassa, olen sanonut,
että en ymmärrä tätä piiskaamisasiaa.

En halua täällä tuottaa murhemieltä sinulle Uuhi,
enkä kenellekään toisellekaan, joka on käsittänyt
tuon piisaamisasian eri tavalla.

Pyydän, että saan ymmärrystä, jos
Jumala hyväksi ja tarpeelliseksi näkee
sitä minulle tässä asiassa antaa.
Markareetta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Joulu 2014 21:51

En minäkään ole Raamatun sanaa muuttamassa. Mutta minulla on ainakin kaksi asiaa nyt mielessä, joita minun on Raamatusta vaikea ottaa vastaan. Toinen on tämä lasten lyömisjuttu ja toinen langenneiden uskovien karttamisjuttu. Ehkä ne joskus jollain tavalla opetetaan minullekin rakkauden kautta vaikuttavassa uskossa <3
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 20. Joulu 2014 00:20

Lyöminen on aika raju sana. En itsekkään ymmärrä lyömistä. Ei kai tässä lasten hakkaamisesta ollut kysymys?
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Markareetta » 20. Joulu 2014 08:03

Isoäiti kirjoitti:Lyöminen on aika raju sana. En itsekkään ymmärrä lyömistä. Ei kai tässä lasten hakkaamisesta ollut kysymys?

Lyöminen on raju sana.

Koska kaikki ihmiset ovat erilaisia, niin he ovat
sitä tässä kuritusasiassakin, mitä olen elämäni
aikana omin silmin nähnyt. Jokainen kurittaja
laittaa itse ne kurittamisen rajat, kun se joka
piiskaa lapsensa niin että on mustelmilla,
tykkää itse, että vähän oli pakko rapsia!

Onneksi on se laki, ettei saa lyödä.
Markareetta

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 20. Joulu 2014 09:36

Miehenä ...minulle ainakin hyvin selkeästi aukeaa tämä kuritus asia .Se mikä neuvo ja suunta Raamattuun on kirjoitettu on hyvä.
Tuo seurakunta asia ,joka koskee vaikka alkoholistia ,joka haluaa tulla seurakuntaan niin siihen lie oma viestiketju tai sitte voi alkaa pohtia uudessa.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Joulu 2014 10:00

*
Jumalan lapset eivät saa lyödä lasta mutta kuinka ötökät...? Saako uskovat lyödä ötökät litteäksi kun ne käyvät iholle? :oops: Anteeksi vaan tällainen kysymys koska se mietitytti minua kans kun silloin löysin hämähäkin niin mietin saako tappaa vai viedä hämähäkki ulos kun ulkona on kylmää ja vielä lunta, ei jättänyt minulle vaihtoehtoa miten Jumalan lasten tulee vaeltaa... :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu