Kysymys Keijo Lindeman:nista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymys Keijo Lindeman:nista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 27. Marras 2014 13:48

pekka kirjoitti:Petri, onko Isä (Isä Jumala) siis hebrealaisittain JHVH eli Jahve?
Käytätkö sinä myös tuota Jahve-sanaa kun haluat ilmaista Isän hebrealaisittain? Jos et niin mitä sanaa käytät?

Pyydän anteeksi kun olen niin huono noissa vierasperäisissä sanoissa.

Herra Jeesus Messias Nasaretilainen on siis hebrealaisittain ilmaistuna Adonai Yeshua HaMashiach HaNostri, vai mitä tähän sanot?

Ja tarkoittaako Elohim sitten Jumalaa eli Isää ja Poikaa (ja Pyhää Henkeä)?

Kristus-sanahan tulee kreikankielestä ja tarkoittaa ”Voideltu” ja on hebrealaisittain ilmaistuna HaMashiach eli HaMashiach tarkoittaa sekä Messiasta ja Kristusta, vai kuinka on tämä asia?

Jumalan siunausta ja varjelusta sinulle ja perheellesi.

Raamattu sanoo Isän olevan JHVH (Herra). Samoin Raamattu sanoo Jeesuksen olevan JHVH sekä Hänestä käytetään myös nimitystä Adonai. Isästäkin käytetään sanaa Adonai. Kun puhun Isästä, niin usein käytän sanaa Isä tai Isä Jumala.

Adonai Yeshua HaMashiach HaNostri on hepreaksi Herra Jeesus Messias Nasaretilainen.

Elohim tarkoittaa Isä Jumalaa sekä Isää ja Jeesusta sekä myös Pyhää Henkeä.

HaMashiach on hepreaa ja tarkoittaa Messiasta (Voideltu), joka on kreikaksi Khristos (Kristus).
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja JHK » 27. Marras 2014 16:33

Sanan persoona voi toki korvata myös sanalla "henkilö". Raamattu opettaa selvästi Isän Jumalan olevan eri henkilö/persoona kuin Jeesus. Kuinka muuten olisi mahdollista, että on jotakin, minkä Isä tietää, mutta poika ei? Miksi poika edes puhuisi Isälle, jos Isä on sama henkilö/persoona, kuin poika? Kun Jeesus seisoo Jordanin virrassa, Pyhän Hengen laskeutuessa päälleen, ja katsoo taivaisiin, sanoo Isä häntä pojakseen - Jos Jeesus ei ole eri henkilö/persoona kuin Isä, niin Jumala sanoo itseään pojakseen. Ei ole kertakaikkiaan mitään epäraamatullista puhua Isän, Pojan ja Pyhän Hengen kohdalla eri persoonista.

Persoona nimeltä Jeesus menee toisen persoonan (Isä) luokse taivaaseen, ja lähettää sieltä Puolustajan - Pyhän Hengen (kolmannen persoonan). Jos on vain yksi persoona Jumalassa, niin Jumala menee taivaaseen itsensä luokse ja lähettää itsensä taivaasta ihmisten luokse, jääden kuitenkin itse taivaaseen itsensä kanssa.

Kolminaisuus oikein ymmärrettynä tuo ilmi tämän raamatun totuuden. Ne jotka puhuvat pilkaten "kolmesta Jumalasta" ovat ymmärtäneet kolminaisuuden väärin. Ne jotka kieltävät kolminaisuuden todellisuutena (ei terminä, ei sitä ole pakko käyttää jos ei halua, mutta minä ainakin haluan) kieltävät Jeesuksen olleen oikea ihminen - hän olikin vain Jumalan ohjaama sätkynukke tai robotti. Tai sitten luotu olento, niinkuin vaikka Arkkienkeli Mikael...
JHK

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 28. Marras 2014 10:55

Pekka, elohimin nimi on jhwh. Ja veljet opettavat että isän nimi on jhwh.

Olen lukenut opetettavan että hebrean kielen sana elohim on yleisnimi, [se ei ole siis erisnimi].

Jhk, en usko kolminaisuusoppia. Uskon että poika on esikoinen kaiken luomuksen. [Mutta se vartiotorniseuran mikael-oppi on hirvittävä harhaoppi, sitä en usko.]

joka on kuva elohimin näkymättömän, esikoinen kaiken luomuksen, koska hänessä luotiin kaikki [ne] taivaissa ja [ne] päällä maan ...

[kirjeestä kol. 1:15-16]

... nämä sanoo amen, todistaja uskollinen ja tosi, alkupää luomuksen elohimin

[jakeesta ilm. 3:14]

... jhwh puhui minulle: poikani sinä, minä [tänä]päivänä synnytin sinut

[psalmista 2:7 ]

jhwh hankki minut alussa tiensä...

[jakeesta snl 8:22]
uuhi

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 28. Marras 2014 11:25

uuhi ...voiko tekstistäsi perustella ,että et usko esim Jeesuksen oleva erillinen persoona ?? vaikka onkin samaa Henkeä kuin Isä Jumala se suurin voima ja yksi .
Mr Kerimäki

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 28. Marras 2014 11:44

En käytä tuota persoona sanaa viitatessani elohimiin.

Syy miksi sanoin etten usko kolminaisuusoppiin, on se että tietääkseni kolminaisuusopissa on eräs lause joka on vastaan seuraavaa raamatun lausetta:

isäni suurempi minua

joh. 14:28

Ja tietääkseni kolminaisuusoppi ei sovi yhteen myöskään seuraavien lauseiden kol. 1:15-16 ja ilm. 3:14 kanssa:

joka on kuva elohimin näkymättömän, esikoinen kaiken luomuksen, koska hänessä luotiin kaikki [ne] taivaissa ja [ne] päällä maan ...

[kirjeestä kol. 1:15-16]

... nämä sanoo amen, todistaja uskollinen ja tosi, alkupää luomuksen elohimin

[jakeesta ilm. 3:14]

Uskon myös seuraavat lauseet:

minä ja isä yksi olemme

joh. 10:30

etkö usko että minä isässä ja isä minussa on

joh. 14:10
uuhi

ViestiKirjoittaja oletus » 28. Marras 2014 14:59

JHK kirjoitti:"Syntynyt, ei luotu" sanoo Nikean uskontunnustus.

Jehovantodistajat taas sanovat Jumalan luoneen Jeesuksen, joka on heidän opissaan sama henkilö kuin arkkienkeli Mikael.

Ja jos sanoo että joku on synnytetty, niin silloin se tarkoittaa minun järkeni mukaan että on sama luin luotu.
Tässä sinun järkesi kyllä toimii toisin kuin monen muun järki. Sillä mikä syntyy Jumalasta täytyy olla samaa olemusta kuin Jumala. Luotu asia taas on luomus - jotain minkä Jumala on tehnyt.

Kolminaisuus on historiallinen oppi, jota käytettiin torjumaan kaksi harhaa: Arianismin (Jeesus on luotu olento), ja modalismin (Jumalassa on vain yksi persoona). Sekä Arialaiset että modalistit tunnustivat että "Jumala on yksi". Arialaiset siten että Jeesus oli luotu olento, irrallaan Jumalasta, ja modalistit siten, ettei Jeesus ollut persoona, vaan ikään kuin Jumala valepuvussa. Näistä kolmesta vaihtoehdosta kolminaisuus on paras malli, enkä minä ainakaan häpeä tunnustautua kolminaisuuden kannattajaksi.

Kolminaisuus tunnustaa sekä Jeesuksen Jumaluuden, että Jeesuksen ja Pyhän Hengen olevan Isästä erillisiä persoonia - ainoana oppina näistä kolmesta se kestää raamatullisen tarkastelun. Alkuperäinen kreikankielinen termi on trinitas, joka on yhdistelmä sanoja "kolme" ja "ykseys". Minulle ainakin se että Keijo tunnustaa kolminaisuuden (oikein ymmärrettynä) olevan raamatullista puhuu hänen puolestaan, ei häntä vastaan.

Se Henki mikä minussa vaikuttaa ja mikä on yhtä koko Raamatun totuuden sekä armon kanssa sanoo, että Jeesus Kristus ei ole synnytetty, Jeesus Kristus on Jumala.Jumala on yksi mutta myös kolmiyhteinen.
Eikä minun järkeni pyri tutkimaan itse Kaikkivaltiasta, vaan uskon sydämestäni siihen, että minulle riittää se että Jumala ilmoittaa itsensä Jeesuksessa Kristuksessa ja että Hän on lain loppu.
Minun ei tarvitse alkaa noudattamaan juutalaisia tapoja, määräyksiä ja rituaaleja, ei sapattia, paastoja jne.

Ja olen edelleenkin Raamattua tutkiessani sitä mieltä että Keijo Lindeman on harhaopettaja ja vaikka hän jossain kohden jotain oikeinkin opettaisi, on hänen oppinsa kuitenkin Raamatun neuvon mukaan hyljättävä.
Hänen, kuten monien muidenkin harhaopettajien keskeinen julistus ei ole Jeesuksessa Kristuksessa!
oletus

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 28. Marras 2014 19:43

Ok uuhi.....entä kuinka näet Pyhän Hengen olemassa olon ja kuinka Hän avautuu mielestäsi Raamatun teksteissä.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 28. Marras 2014 19:58

Jeesus on kuin onkin synnytetty. Maria synnytti Hänet ihmiseksi maailmaan, mutta Jumalan Sana on ollut Isässä olemassa ikuisuudesta. Jeesuksessa Sana syntyi lihaksi.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja oletus » 28. Marras 2014 21:12

Aamu-Usva kirjoitti:Jeesus on kuin onkin synnytetty. Maria synnytti Hänet ihmiseksi maailmaan, mutta Jumalan Sana on ollut Isässä olemassa ikuisuudesta. Jeesuksessa Sana syntyi lihaksi.

Se on ihan eri aihe kuin alkuperäinen, mutta Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, Jumalan piti syntyä ihmisenä ( Ja oli maailmassa koko ihminen ja koko Jumala) pelastaaksen ne jotka uskovat Hänen nimeensä.Siksi että Raamattu sanoo: "kukaan ihminen ei voi nähdä Jumalaa, sillä jos näkisi hän kuolisi. Ja siis siksi Hän syntyi neitsyt Mariasta, sikisi Pyhästä Hengestä...
oletus

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 29. Marras 2014 09:45

Mr kerimäki, ajattelen pyhästä hengestä mm. seuraavia asioita: että hän on elohimin henki, messiaan henki, totuuden henki, sulouden henki ja parakletos.
En ole ihan varma miten kreikan sana parakletos olisi paras kääntää suomeksi, parakletos löytyy mm. jakeesta joh. 14:16.

ja nyt hallitsija jhwh lähetti minut ja henkensä

jakeesta jes. 48:16
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 29. Marras 2014 11:02, muokattu yhteensä 1 kerran
uuhi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu