Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen / kaste tulessa

ViestiKirjoittaja kalamos » 25. Elo 2014 17:55

Isoäiti kirjoitti:Mutta tuota tulta olen miettinyt, että mitä se on.

Johannes Kastaja puhui tulessa kastamisesta, ja kuvaili tuota kastetta puhdistamiseksi:
Hän kastaa teidät Pyhässä Hengessä ja tulessa.
Hänellä on kädessään viskain,
ja Hän puhdistaa puimatantereensa.
Jyvät Hän kokoaa aittaansa,
mutta ruumenet Hän polttaa sammumattomassa tulessa.
Matt 3:11-12

Ruumenet muodostuvat pääasiassa akanoista. Siis meitä ympäröivästä kovasta kuoresta.
Jotta nisunjyvä erottuu, sitä pitää puida. Ja se, mikä irtoaa pois, sitten poltetaan tulessa.

Tuo puiminen ja kuonan polttaminen
varmaan on koko vaelluksemme ajan jatkuva prosessi.

Jos savenvalaja haluaa tehdä astian erittäin jaloa käyttöä varten,
hän voi murskata jo kerran poltetun astian, hienontaa sen,
ja muovata siitä aivan uudenlaisen astian.
Ja hän voi tehdä sen monta kertaa.
Mitä useammin tuo tehdään, sitä kestävämpi astiasta tulee.

Tulella kastaminen on sitä, että meidät upotetaan ahdistuksiin. Kuonat palavat pois.
Meillä ei enää ole muuta kuin Kristus.
Olemme kuin Sadrak, Meesak ja Abed-Nego tulisessa pätsissä.
Ja siitä alkaa herätys.
Alkoi ainakin Nebukadnessarin sydämessä ja valtakunnassa.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
kalamos

Re: Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen

ViestiKirjoittaja Siivetön » 25. Elo 2014 20:22

Aamen!

Kuten tuossa laulussa sanotaan:

"Oi, Herra anna tultasi, ja puhdista sun kultasi,
polta kaikki kuona pois, et Sinun kuvas meissä ois..."

Sakarja 13
9. Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani", ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".

Malakia 3
2. Mutta kuka kestää hänen tulemisensa päivän, ja kuka voi pysyä, kun hän ilmestyy? Sillä hän on niinkuin kultasepän tuli ja niinkuin pesijäin saippua.
3. Ja hän istuu ja sulattaa ja puhdistaa hopean, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Herralle uhrilahjoja vanhurskaudessa.

Jesaja 48
10. Katso, minä olen sinua sulattanut, hopeata saamatta, minä olen sinua koetellut kärsimyksen pätsissä.

Tulella kastamisesta voidaan puhua myöskin Pyhän Hengen kasteen yhteydessä, "Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän päälleen..."
Siivetön

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 25. Elo 2014 20:39

Mutta eikö tuo tulikaste tapahdu siinä hetkessä, kun ihminen uudestisyntyy?
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 25. Elo 2014 22:17

John Fenn on kotisrk aktiivi joka amerikassa pitää kotisurakuntia ja nyt myös on täällä euroopanpuolella kanssa.Suomessakin useampaan otteeseen.Puhuu aika järkevästi monia asioita ...tosin en ihan joka sanaa ihan alleviivaa ,mutta osaa hyvin selittää Raamatun tekstiä .Suomalaiset sivut löytyy varmaan miehen nimellä.
Ja kuten aina tutkaimella asioita lukien ...
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Siivetön » 26. Elo 2014 08:25

Isoäiti kirjoitti:Mutta eikö tuo tulikaste tapahdu siinä hetkessä, kun ihminen uudestisyntyy?

Jos haluamme rakentaa erimielisyyksiä välillemme, alamme vääntämään sanojen merkityksestä, jolla ei ole kuitenkaan suurempaa merkitystä pelastumisemme kohdalla ja siihen en halua lähteä, mutta voin kertoa siitä, että omalla kohdallani kaikki on tapahtunut juuri niin, kuin Jumalan Sana asian ilmaiseekin ja siksi en voi uskoa ja selittää sen olevan jotain muuta.

Eli näin:

Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

Room 8:15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"

Ja pian Pyhän Hengen sinetin ja lapseuden hengen saamiseni jälkeen sain kokea tämän saman, mitä Jeesus opetti opetuslapsilleenkin:

Apt. 1:4-5 Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet. Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen.

Eli myöskin oma elämäni ja kokemukseni on vahvistanut kyseiset Raamatun kohdat todeksi.

Ja koen asian myöskin niin, että Jumala voi täyttää meidät uudelleen ja uudelleen Pyhällää Hengellä ja tämäkin on toteutunut omassa elämässäni.

Eli kun otamme nuo Raamatun opetukset juuri niin kuin ne on kirjoitettu, emmekä lisää niihin mitään, emmekä selitä niitä miksikään muuksi, kuin mitä niissä sanotaan, asia on niin yksinkertainen, ettei tyhminkään tältä tieltä eksy.

Vaikka jotkut ovat sitä mieltä, että Pyhällä Hengellä kastaminen tapahtuu aina jo uudestisyntymässä, tottuus on kuitenkin se, että Jumalan Sana ei puhu tuossa tilanteessa mitään Pyhän Hengen kasteesta, vaan sinetistä ja lapseuden hengestä, siksi en itse uskalla muuttaa tuota asiaa väittämällä, että olisi kysymys samasta asiasta, kuin Pyhän Hengen kaste.

Ja kuten jo tuossa sanoinkin, koska olen myös itse kokenut asioiden tapahtuvan juuri näin, kuin Sana sen ilmaisee, enhän voi uskoa silloin mitään muuta, kuin miten asia on Sanassa sanottu ja miten Jumala on ne omallakin kohdalla Sanansa mukaan toteuttanut.

Toki tämä Apt.1:4-5 (PH kastaminen) voi tapahtua heti saman tien jo ihmisen tulessa uskoon, mutta Raamattu opettaa näiden (PH sinetin ja lapseuden hengen saamisen ja PH kasteen) olevan erillisen tapahtuman ja olen itsekin sen omalla kohdallani saanut Jumalan armosta kokea näin olevan, siksi uskon noiden Jumalan Sanan kohtien olevan niin ja aamen, enkä uskalla mennä niitä muuksi selittämään tai muuttamaan.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 26. Elo 2014 09:21

No mun käsittääkseni täällä keskustellaan monestakin asiasta jolla ei ole merkitystä pelastumisen suhteen. Mutta jos asia kiinnostaa, että miten se oikeasti on, niin kai siitä saa tehdä kysymyksen? Huomasit varmaan kysymysmerkin tekstini perässä. Nimittäin olen miettinyt ja kuullut myös veljien opetusta tuosta matkani varrella ja ajatellut, että niin se varmaan on, että siinä hetkessä kun ihminen uudestisyntyy, Jeesus tulellaan kastaa ja puhdistaa siinä hetkessä ihmisen, ja että Pyhän Hengen täyteys on sitten eri juttu, joka toki voidaan, niinkun siivetön sanoit, saada myös uudestisyntymisen hetkellä. Kaste ja täyteys olisi näin erillisiä tapahtumia. Mitähän mieltä Sanaa tuntevat veljet täällä on? Olenko ihan väärässä tässä? Mutta voi olla, että tämä menee ohi ketjun aiheen. Ja anteeksi siitä. :oops: Vai kai tämäkin liittyy herätykseen.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 26. Elo 2014 09:45

Tuli vielä mieleen tuosta herätysten tulien leviämisestä. Ymmärrykseni on aina sotinut sitä vastaan, että voisiko ihminen viedä herätyksen toiseen paikkaan tai toiselle ihmiselle? Tai hakea herätystä jostain? Voiko tuli tarttua toisesta toiseen? Eikö kaikki tule ylhäältä käsin. Tuuli vaan alkaa puhaltaa missä se tahtoo ja pisarat alkavat tippua. Saaden ihmiset tekemään parannusta ja syttymään rukoukseen ja totuuden etsimiseen??
Isoäiti

Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen / kärsimyksen kas

ViestiKirjoittaja kalamos » 26. Elo 2014 10:01

Isoäiti kirjoitti:Mutta eikö tuo tulikaste tapahdu siinä hetkessä, kun ihminen uudestisyntyy?

Ei tapahdu, eikä se mielestäni ole myöskään sama asia kuin kaste Pyhässä Hengessä.
Raamattu puhuu itse asiassa viidestä eri kasteesta.
Ja herätys edellyttää oikeastaan osallisuutta niihin kaikkiin.
Herätys siis edellyttää esimerkiksi
paitsi edellä mainitsemaani kastetta tulessa myös kastetta kärsimyksissä.

Jos emme käy tulen läpi,
me emme puhdistu astiaksi jaloa käyttöä varten.
Jos emme suostu kärsimyksen kasteeseen,
emme voi olla soihtuna pimeässä maailmassa.

Mutta minä laitan ihan oman aloituksen noista viidestä eri kasteesta.
Jatketaan tässä ketjussa keskustelua herätyksen tulien syttymisestä ja leviämisestä.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
kalamos

Re: Herätysten tulien syttyminen ja leviäminen / kärsimyksen

ViestiKirjoittaja pekka » 26. Elo 2014 11:21

kalamos kirjoitti:

Ei tapahdu, eikä se mielestäni ole myöskään sama asia kuin kaste Pyhässä Hengessä.
Raamattu puhuu itse asiassa viidestä eri kasteesta.
Ja herätys edellyttää oikeastaan osallisuutta niihin kaikkiin.
Herätys siis edellyttää esimerkiksi
paitsi edellä mainitsemaani kastetta tulessa myös kastetta kärsimyksissä.

Jos emme käy tulen läpi,
me emme puhdistu astiaksi jaloa käyttöä varten.
Jos emme suostu kärsimyksen kasteeseen,
emme voi olla soihtuna pimeässä maailmassa.

Mutta minä laitan ihan oman aloituksen noista viidestä eri kasteesta.
Jatketaan tässä ketjussa keskustelua herätyksen tulien syttymisestä ja leviämisestä.

Mutta sen verran kuitenkin, että Petri mielestäni opettaa, että on Raamatun mukaan yksi usko ja yksi kaste:

https://www.kotipetripaavola.com/vesikaste13c.html

" 13C. Vertauskuva

Pietari sanoi opetuksensa olevan vertauskuva Nooan päivistä, jolloin valmistettiin arkkia. Niinpä tuota 1 Piet 3:18-21:ssa olevaa Raamatun kohtaa ei voi ymmärtää tuntematta sen vertauskuvaa:

Arkin rakentamista edelsi usko ja uskon kautta Nooan astui arkkiin, jonka jälkeen vesi tuli ja hukutti muun maailman, mutta Nooa pelastui uskon kautta ei veden kautta. Usko pelasti Nooan hukkumasta veteen ja vesi erotti Nooan ja muun maailman toisistaan. Mikä erottaa uskovan maailman hengestä?

Pyhä Henki tekee sen erotuksen, joka saa aikaan erottautumisen tästä maailman hengestä.

Pietari opetti myös, ettei vesikaste poista lihan saastaa? Mitenkä sellainen voi pelastaa tai tuoda syntien anteeksiantamuksen, joka ei poista lihan saastaa?

Eli vesikaste ei pelasta eikä tuo syntien anteeksisaamista, koska se ei poista lihan saastaa, vaan on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta ja tuo hyvän omantunnon pyytämisen seurauksena Jumala vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä, jonka kautta Jumala Pyhän Henkensä kautta erottaa meidät maailman syntisestä hengestä.

Tällä tavoin me pelastumme synnistä, mutta niin kuin Nooakin pelastui hukkumiskuolemalta (kadotus) uskon kautta, niin mekin pelastumme kadotukselta pelastuksen vastaanottamalla, jonka jälkeen Pyhä Henki pyhittää ja pelastaa meidät synniltä joka tuhoaa ja turmelee ihmistä.

Eli vesikaste ei sittenkään pelasta, vaan uskoontulossa ihminen vastaanottaa pelastuksen ja ottaa sen jälkeen vesikasteen.

Vertauskuva Pyhän Hengen työstä

Vesikaste on myös vertauskuvaa Pyhästä Hengestä ja sen toiminnasta, sillä vain Pyhä Henki voi kastaa meidän lihan kuolemaan ei vesi.

Kasteenhauta kuvaa meille sitä, että kun kastaja kastaa kastettavan, upottaen hänet kasteen kautta kuolemaan synnille, niin samoin myös Pyhä Henki kuolettaa lihan tekoja. Kastaja pitää kiinni kastettavaa veden alla, niin kuin Jumalakin pitää meistä kiinni meidän lihamme kuollessa tämän maailman synnille. Ja niin kuin kastaja vetää kasteen haudasta kastettavan ylös, pitäen kiinni kastettavasta, niin samoin Jumalakin pitää kiinni meistä kannatellen meitä uudessa elämässä, jota saamme hänen vanhurskaudessaan ja Henkensä avulla vaeltaa Pyhän Hengen vaikuttaessa vanhurskauden tekoja.

Tämän kaiken mitä kasteenhauta kuvaa, niin sen Jumala tekee Pyhän Hengen ja sanan kautta, sillä vesikaste ei ole lihan saastan poistamista tämän vertauskuvan mukaan!

Raamattu opettaa, jotta usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Sillä se, joka Jumalan luokse tulee täytyy uskoa, että Jumala on. Jumalan luokse tullaan henkilökohtaisen uskon kautta niin Raamattu selvästi opettaa. Ei vauva eikä aikuinen tarvitse kastetta ennen kuin on tullut uskoon.

Kirkolla monta erilaista kastetta

Raamatun kanta on yksiselitteisen selvä siitä, että on vain yksi usko ja yksi kaste. Mutta luterilaisella kirkolla on monta erilaista kastetta ja monesta eri syystä. Lähetyskentillä kastetaan ne, jotka ovat tulleet uskoon sen perusteella, että he ovat vastaanottaneet pelastuksen henkilökohtaisen uskoontulon myötä. Sitten heidän lapset kastetaan sen perusteella, koska heidän vanhempansa ovat tulleet uskoon. Tässä on nyt kaksi erilaista kastetta eri perusteilla, toinen uskovalle, joka on tullut uskoon Jumalan armosta ja toinen pikkulapselle, joka ei ole tullut uskoon, vaan hänet kastetaan toisen ihmisen uskoontulon perusteella.

Raamattu kuitenkin opettaa että on vain yksi kaste, joka tarkoittaa, että se tehdään vain kerran ja aina samoilla perusteilla eli uskoon tulon jälkeen. Luterilaisessa kirkossa kastetaan myös siten, että jos joku liittyy vaikka avioliiton kautta kirkkoon ja on ateisti eikä usko Jumalaan, niin silti hänet kastetaan. Edellä oleva tapaus on taas erilainen ja eri syystä tapahtuva kaste kuin kaksi sitä edellä olevaa tapausta. Sitten kun täällä Suomessa syntyy lapsi julkijumalattomaan perheeseen, niin hänet kastetaan siksi, kun hänen vanhempansa kuuluvat kirkkoon, ei siksi kun hänen vanhempansa uskovat Herraan Jeesukseen. Tämä edellä oleva tapaus on taas aivan erilainen kaste ja eri perusteilla kuin muut kasteet. Suomessa ainakin selkeästi yli 90% kirkon jäsenistä ovat julkijumalattomia. Lut.kirkon sylivauva ”kasteelle” ja muille kasteille ei löydy yhtään perustetta Uuden Testamentin kirjoituksista. Raamatun opettama yksi kaste tapahtuu aina samoilla perusteilla, eli uskoon tulon jälkeen. Kirkko kastaa monien eri syiden takia, esim. toisen ihmisen ratkaisun perusteella tai vanhempien kirkon jäsenyyden tähden, ei siksi että vauva sitä itse haluaisi. Jumala ei halua ketään pakkoliitettävän sellaiseen mihin ei olla itse sitouduttu.

Monet kirkon vauvakasteen kannattajat sanovat, että vauvan ei tarvitse uskoa, sillä Jumalan armo riittää ja kasteessa Jumala tarjoaa armoaan. Raamattu kuitenkin opettaa toisin:

Tiit 2:
11 ¶ Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,

Room 5:
1 ¶ Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.

Uskon kautta (henkilökohtainen usko) Kristukseen saamme Jumalan armon, emme vesikasteen kautta. Sylivauvan kastaminen on ihmisteko, joka tehdään kirkon perinteen tähden, ei Raamatun opetuksen tähden, sillä Raamattu opettaa vesikasteesta parannuksen ja uskoontulon jälkeen, eikä kirkon sylivauvakasteesta.

Raamattu opetti yhdestä uskosta ja yhdestä kasteesta, joka tarkoittaa sitä, että kastettavalla tulisi olla usko ennen kuin kastetaan. Ja ylivoimaisesti eniten kirkko kastaa ihmisiä, jotka eivät usko. Luterilaisen kirkon opetus kasteesta on täten täysin epäraamatullinen eikä edusta Raamatun opettamaa yhtä kastetta, joka tapahtuu uskon tulon jälkeen.

Siunaavin terveisin: Petri Paavola"
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 26. Elo 2014 12:31

Jos tuohon kaste asiaan mennään niin uskoon tulleelle riittä yksi kaste .Enempää ei tarvita vaikka UT puolella alussa olikin hämminkiä ?? Millä kasteella teidät on kastettu.??
Mr Kerimäki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu