Koettelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Koettelu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 24. Kesä 2014 23:32

Tässä minun vastaukseni:
1. Kuka vain tietenkin
2. Ihan millainen vain, mutta kenen koettelua sitten srk arvostaa, on toinen asia.
3. Mielestäni tulee seurata pidemmän aikaa ihmisen vaellusta ja opetusta. Esimerkiksi 10 vuoden jälkeen voi jo jossain määrin ihmisestä sanoa, onko hän todella Herralle antautunut ja onko hänen vaelluksensa kunnossa.
4. Ei ole mitään sääntöjä.
5. Tämä onkin vaikeampi kysymys, mutta ainakin seurakunnan vanhimpien pitäisi olla kykeneviä koettelemaan opetusta, profetioita ja ihmisen yleistä kykenevyyttä srk:n tehtäviin.
6. Kukaan ei määrää näitä asioita, koska meillä täällä Suomessa on ilmaisun vapaus.
7. No minä en ainakaan edes yrittäisi millään tavalla lähteä koettelemaan, että onko jonkun muslimi-ajatollahin opetus Koraanin mukaista, joten kyllä tässä ainakin jossain määrin pitäisi samalla tavalla uskoa. Ei kai muuten ole kiinnostunutkaan koettelemaan.. siis jos itselle ihan vieraasta uskomusmaailmasta on kysymys.
8. Kai kaikessa koettelussa jotain järkeä on, mutta Pyhää Henkeä harvemmin :(
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Minä vain » 24. Kesä 2014 23:44

Mikä on sinun taustayhteisösi (seurakunta-yhteys) ja sieltäkö sinä ammennat opetuksesi vai mistä olet saanut käsityksesi, koska opetuksesi on täysin poikkeava siitä mita Raamattu opettaa uskosta Jeesukseen? En halua riidellä kanssasi, mutta olemme eri uskon perustuksella, kuten itsekin sanoit, että sinulla on totuus, mutta minulla ei ole. Ymmärrät varmasti sen, että toinen meistä on ulkopuolella Raamatullisen uskon ja sitä tässä voidaan tutkia ja koetella. Minun työkaluni on usko Jeesukseen Pyhässä Hengessä )Jeesus asuu minussa Pyhässä Hengessä) sekä Raamatun sanan totuus, joka on kokonansa Jumalan sanan totuutta. Näillä sinua koettelen. Millä ja miten sinä koettelet minua?

Minulla ei ole seurakuntayhteyttä.
Olen sellainen kulkija jota Pyhä Henki johdattaa.
Kaikki mitä minulla on, on annettu johdatuksen kautta.
Minä olen tullut tuntemaan totuuden ja siksi pystyn kuulemaan totuuden ääntä.
Minä koettelen sinua totuuden avulla ja raamatun jakeet joita käytät, tutkin ne ja kerron mikä niiden totuus on niiltä osin kuin niitä minulle avataan.
Pyhä Henki avaa minullekin kirjoituksia, joten me olemme samalla lähtöviivalla.
"Taistelu" ei ole minun vaan Herran, joten olen vain astia jota hän käyttää.
Totuus on hänen, Hän on totuus.
Minä vain

ViestiKirjoittaja PetriFB » 25. Kesä 2014 00:01

Minä vain kirjoitti:
Mikä on sinun taustayhteisösi (seurakunta-yhteys) ja sieltäkö sinä ammennat opetuksesi vai mistä olet saanut käsityksesi, koska opetuksesi on täysin poikkeava siitä mita Raamattu opettaa uskosta Jeesukseen? En halua riidellä kanssasi, mutta olemme eri uskon perustuksella, kuten itsekin sanoit, että sinulla on totuus, mutta minulla ei ole. Ymmärrät varmasti sen, että toinen meistä on ulkopuolella Raamatullisen uskon ja sitä tässä voidaan tutkia ja koetella. Minun työkaluni on usko Jeesukseen Pyhässä Hengessä )Jeesus asuu minussa Pyhässä Hengessä) sekä Raamatun sanan totuus, joka on kokonansa Jumalan sanan totuutta. Näillä sinua koettelen. Millä ja miten sinä koettelet minua?

Minä koettelen sinua totuuden avulla ja raamatun jakeet joita käytät, tutkin ne ja kerron mikä niiden totuus on niiltä osin kuin niitä minulle avataan.

Kuinka voimme olla samalla viivalla, kun itsekin sanoit että perustuksemme on ihan erilainen? Mistä tiedät että tunnet totuuden ja kuulet totuuden ääntä, sillä sinun totuutesi on erilainen kuin useampien meistä täällä foorumilla?

Eikö ole rehellistä sanoa suoraan, että jompikumpi meistä on pahan hengen johdatuksessa, eikä Pyhän Hengen. Pyhä Henki yhdistää uskovien perustuksen samanlaiseksi. Perustus on Herra Jeesus ja voimme rakentaa tälle perustukselle hiukan eri tavoin, mutta samalla perustuksella ollen.

Koska me olemme erilaisissa perustuksissa, niin nyt sitä täytyisi tutkia ja koetella kuka seisoo Jumalan armosta totuuden perustuksella ja kuka liikkuu valheen vankkureilla.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Kesä 2014 00:18

*
Minä vain, voisitko selittää mitä tämä kohta tarkoittaa?

Jaak. 2:10 Sillä se, joka pitää koko lain mutta rikkoo yhdessä kohdassa, on syyllinen kaikissa kohdin.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Minä vain » 25. Kesä 2014 00:32

PetriFB kirjoitti:
Minä vain kirjoitti:

Kuinka voimme olla samalla viivalla, kun itsekin sanoit että perustuksemme on ihan erilainen? Mistä tiedät että tunnet totuuden ja kuulet totuuden ääntä, sillä sinun totuutesi on erilainen kuin useampien meistä täällä foorumilla?

Eikö ole rehellistä sanoa suoraan, että jompikumpi meistä on pahan hengen johdatuksessa, eikä Pyhän Hengen. Pyhä Henki yhdistää uskovien perustuksen samanlaiseksi. Perustus on Herra Jeesus ja voimme rakentaa tälle perustukselle hiukan eri tavoin, mutta samalla perustuksella ollen.

Koska me olemme erilaisissa perustuksissa, niin nyt sitä täytyisi tutkia ja koetella kuka seisoo Jumalan armosta totuuden perustuksella ja kuka liikkuu valheen vankkureilla.

Meillä on väittämämme asiat, mutta kummallakin on Jeesus. Kumpikin on rakentanut Jeesuksen perustalle, sanojensa mukaan ymmärryksensa ja johdatuksensa mukaan.
Se että sanon tuntevani totuuden ja kuulevani totuuden ääntä, johtuu siitä, kun sinut kerran johdatetaan totuuteen, sinä "näet sen" "Kuulet sen" ja siksi kuulet ja näet sen aina.
Se että se on erilainen kuin muiden, niin kuinka moni on lähtenyt sitä etsimään?
Etsikää, niin te löydätte. Ketä Jumalaa etsii, häntä vastaan Jumala lähtee. Kun kadonnut lammas on eksyksissä ja huutaa niin paimen kuulee huudon ja lähtee etsimään kadonnutta.

Ei ole rehellistä sanoa ellei sitä totuudeksi tiedä. Ihmisiä on eksyneitäkin.
Minä yritän olla erittäin varovainen näissä henki asioissa, etten vahingossakaan sanoisi Pyhää Henkeä pahaksi.

Minä koettelen opetuksesi kaatumis suunnista ja siinä tulee koeteltua opetus ja mistä se tulee.
Ja Petri, minä en pidä tavastasi lisätä tekstiä kirjoitukseesi jollaisen teit kun lisäsit naphal sanasta lisäystä ja kirjoitit siihen syyn jonka olit tarkoittanut minua vastaan.
Muistathan .....naphal ei tarkoita aina kaatumista, tämän hän sanoo siksi.....
Minä vain

ViestiKirjoittaja Minä vain » 25. Kesä 2014 00:33

Aamu-usva

Tässä minun vastaukseni:
1. Kuka vain tietenkin
2. Ihan millainen vain, mutta kenen koettelua sitten srk arvostaa, on toinen asia.
3. Mielestäni tulee seurata pidemmän aikaa ihmisen vaellusta ja opetusta. Esimerkiksi 10 vuoden jälkeen voi jo jossain määrin ihmisestä sanoa, onko hän todella Herralle antautunut ja onko hänen vaelluksensa kunnossa.
4. Ei ole mitään sääntöjä.
5. Tämä onkin vaikeampi kysymys, mutta ainakin seurakunnan vanhimpien pitäisi olla kykeneviä koettelemaan opetusta, profetioita ja ihmisen yleistä kykenevyyttä srk:n tehtäviin.
6. Kukaan ei määrää näitä asioita, koska meillä täällä Suomessa on ilmaisun vapaus.
7. No minä en ainakaan edes yrittäisi millään tavalla lähteä koettelemaan, että onko jonkun muslimi-ajatollahin opetus Koraanin mukaista, joten kyllä tässä ainakin jossain määrin pitäisi samalla tavalla uskoa. Ei kai muuten ole kiinnostunutkaan koettelemaan.. siis jos itselle ihan vieraasta uskomusmaailmasta on kysymys.
8. Kai kaikessa koettelussa jotain järkeä on, mutta Pyhää Henkeä harvemmin :(

Ihan hyviä vastauksia sinulla.
Kiitos

Heitän vielä yhden kysymyksen, soisitko minun koettelevan opetuksen loppuun asti, jota aloin jo koettelemaan?
Eli uskotko, että ehkäpä joku oikeasti voi ottaa koettelemisesta näinkin suuren asian, koska voi nähdä siellä jotain väärää?
Minä vain

ViestiKirjoittaja Minä vain » 25. Kesä 2014 00:57

vaisuliini kirjoitti:*

Jaak. 2:10 Sillä se, joka pitää koko lain mutta rikkoo yhdessä kohdassa, on syyllinen kaikissa kohdin.

Jaakob kirjeessään kertoo veljillensä etteivät sortaisi ketään näön mukaan tai köyhyyden tai minkään ulkoisen mukaan.
On yksi käsky ja siihen käskyyn sisältyy paljon, se ei täyty jos se ei täyty.
Koko käsky "rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" on rikottu ellei sitä noudata esim köyhille vaan katsomme henkilöön, se ei vain täyty.
Se vielä että "kaikissa kohdin", tarkoittaa kokonaan.
Jos me emme noudata sitä jonkin seikan vuoksi jollekin, me olemme sen kokonaan rikkoneet.
Rakkauden käskyyn sisältyy niin paljon, mutta se on helppo ja keveä kantaa.
Jaakobin pointti oli tuossa, että rakkaus ei katso henkilöön.
Minä vain

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 25. Kesä 2014 09:12

Kyllä sinä, "Minä vain" voit koetella mitä koet koeteltavaksi :D Siis minun puolestani... Mutta minä en kyllä ole maailman valtias enkä edes tämän foorumin :lol:

Koetelluksi joutuminenhan on pelkkä ilo Jumalan omille. Oli se koettelija sitten jumalaton tai uskova. Psalmintekijä rukoilee: "Tutki minua, Herra, ja pane minut koetukselle (Ps.26:2)..." Usein opetuksen vastustajat paljastavat helposti miten vahvana joku seisoo Herrassa. Tarve vaientaa jotenkin väkivalloin vastustajat on usein merkki ihmisen epävarmuudesta liittyen omaan opetukseen, jonka kuitenkin jostain syystä haluaa esittää hyvin varmana. Suhtautuminen vastustajiin on hyvä mittari :D Siksi on hyvä, että on vastustajia. Joku jaksaa kerta toisensa jälkeen lempeästi ja nöyrästi vastata ateistienkin herjauksiin. Toinen taas menettää malttinsa ja heittää rankat tuomiot ilmaan. No onhan toki meitä ihmisiä erilaisia, mutta kyllä Jumala varmaan tahtoo meidän olevan kärsivällisiä; pysymään aina rakkaudessa ja lempeydessä.

Raamatussa sanotaan, ettei pitäisi laittaa kompastusta veljen eteen. Joillekin kompastukseksi voi olla toisen liian ylpeä esiintyminen. Ylpeys nostattaa toisissakin ylpeyttä. Eli minun tulee kaikin tavoin käyttäytyä niin etten nostattaisi toisen ylpeyttä. Varsinkin jos näen että toinen on helposti ylpeyteen lankeava..
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Kesä 2014 09:34

Minä vain kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*

Jaakob kirjeessään kertoo veljillensä etteivät sortaisi ketään näön mukaan tai köyhyyden tai minkään ulkoisen mukaan.
On yksi käsky ja siihen käskyyn sisältyy paljon, se ei täyty jos se ei täyty.
Koko käsky "rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" on rikottu ellei sitä noudata esim köyhille vaan katsomme henkilöön, se ei vain täyty.
Se vielä että "kaikissa kohdin", tarkoittaa kokonaan.
Jos me emme noudata sitä jonkin seikan vuoksi jollekin, me olemme sen kokonaan rikkoneet.
Rakkauden käskyyn sisältyy niin paljon, mutta se on helppo ja keveä kantaa.
Jaakobin pointti oli tuossa, että rakkaus ei katso henkilöön.

Niin siinä koko luvussa sanotaan näin. Mutta tuossa jakeessa lukee; se, joka pitää koko lain mutta rikkoo yhdessä kohdassa, on syyllinen kaikissa kohdin. Tämä on vakava asia ja pitää olla tarkka itse mitä sanoa. Jos ensin sanoo mutta myöhemmin opettaa toisinpäin, ei ole sanan mukainen ja se herättää ristiriidan ja ihmetyksen. Yhdessä kohdassa ei tee sen mukaan mitä Raamattu opettaa mutta täällä opetetaan toisinpäin, se herätti ihmettelemään ja huolestumaan. Sormella osoittaminen ja se asenne "minä olen oikeassa" herätti myös ihmettelemään. Koita päästä sopuun - yksimielisesti. Voi kysyä jos jokin asia jää epäselväksi, tällä tavalla pääsee yhteisymmärrykseen ilman sormella osoittamalla paljon sanoja suustaan. Sinun ei tarvitse kirjoittaa jotain kommentti tähän mitään. Riittää kun itse ymmärrät. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja PetriFB » 25. Kesä 2014 11:53

Minä vain:

Toki me voimme ja saamme koetella toinen toisiamme, mutta koska meidän uskon perusta on erilainen, niin se ei johda mihinkään. Sinä et usko koko Raamatun olevan Jumalan sanan ilmoitusta ja minä taas uskon. Tämä tarkoittaa sitä ettemme kykene käymään sellaista koettelua ja keskustelua keskenämme, joka herättäisi luottamusta. Sinä voit aina kumota sellaisen Raamatun kohdan, josta et pidä tai joka ei sovi sinun "teologiaasi" tai jota "henki" ei sinulle avaa ja opeta. Koska et usko Raamatun olevan kokonaan Jumalan sanan totuutta, niin kuinka voisimme tutkia yhdessä kaatumisen asiaa tai jotakin muuta asiaa, koska sinä voit koska tahansa ilmoittaa, että jokin Raamatun kohta ei olekaan totta, tai että henkesi ilmoittaa sen eri tavalla kuin siinä on kirjoitettu.

Kirjoitit näin: Synnitön on ihminen jolla ei ole syntiä, esim. kun saat syntisi anteeksi ja ne pyyhitään pois, olet synnitön. Täydellinen on sitten astetta kovempi, kuin Jeesus. Niin täydellinen ettei edes lankea syntiin.

Sinun mielestäsi täydellinen voi olla jopa astetta kovempi kuin Jeesus, eli niin täydellinen ettei edes lankea syntiin. Jeesus ei langennut syntiin ja Hän oli ja on täydellinen, eikä kukaan ihminen voi olla astetta kovempi täydellisyydessä kuin Jeesus.

Kun sanoit: "Täydellinen on sitten astetta kovempi, kuin Jeesus. Niin täydellinen ettei edes lankea syntiin." Niin tästä saa sellaisen kuvan, että vain Jeesusta astetta kovempi täydellinen on sellainen, joka ei voi edes langeta syntiin. Sanoillasi tuot esille sen mahdollisuuden, että jopa Jeesukselle oli mahdollista langeta syntiin.

Olen käynyt tätä keskustelua vain siksi, että huomaisit kuinka erilaiset ovat uskomme perusteet ja että tämä on hyödytöntä, koska sellainen joka ei usko Raamatun olevan kokonaan Jumalan sanaa ja sellainen joka uskoo Raamatun olevan kokonaan Jumalan sanaa ovat eri leirissä, toinen on pahan hengen johdossa ja toinen Pyhän Hengen. En sano Pyhää Henkeä pahaksi hengeksi, vaan sellaista henkeä pahaksi hengeksi, joka ei usko koko Raamatun olevan Jumalan sanan ilmoitus.

Täten myös uskallan sanoa, että sinua johdattaa paha henki, koska et usko Raamatun olevan kokonaan Jumalan sanaa. Koska olemme eri uskon perustuksella, niin keskustelu kanssasi on hyödytöntä eikä johda mihinkään, ennen kuin olemme samalla uskon perustuksella.

2Tim 2:23 Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja.

Tiit 1:9 hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet.

Jos et pysy kiinni opinmukaisessa luotettavassa sanassa (Raamattu), niin silloin et ota onkeesi ja vaarin siitä mitä koko Raamatun sana opettaa, vaan annat pahan hengen sekä oman lihan tulkita ja opettaa sinua. Sanon myös sen, että olet täällä riita mielessä sekä haluat korottaa itseäsi sen ylpeyden kautta, johon paha henki on sinut sitonut. Siksi kaikki on hyödytöntä, niin kauan kunnes olemme samalla uskon perustuksella. Ajattelin kirjoittaa sinulle ihan suoraan kaartelematta tai kiertelemättä, koska en halua hukata aikaani sellaisissa tilanteissa, jotka johtavat ainaiseen riitaan, katkeruuteen ja kaikkinaiseen lihalliseen menoon. Kun olen nyt sinua koetellut, niin olen tullut siihen tulokseen, että paha henki johdattaa ja eksyttää sinua, etkä ole Raamatullisessa uskossa, jos olisit niin uskoisit koko Raamatun olevan totuus ja Jumalan sanaa. Sen tähden olet täällä foorumilla eksyttäjänä eksyttämässä uskovia pois totuudesta. Totuus on sanottava suoraan ja rehellisesti kiertelemättä ja kaartelematta ja se on sinun parhaaksesi, että tekisit parannuksen ja löytäisit oikean ja tosi uskon Herraan Jeesukseen. Rakastan sinua silti lähimmäisenäni ja sinulle kuitenkin toivon kaikkea hyvää ja parasta, eli että löytäisit elämääsi aidon uskon sekä seurakunta yhteyden, jossa sinua voidaan rakastaa, neuvoa ja ohjata oikealla tiellä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu