Panettelua, tuomitsemista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja Minä vain » 12. Touko 2013 15:44

3 Niin Juudas otti sotilasjoukon sekä ylipappien ja fariseusten palvelijoita ja tuli sinne soihdut ja lamput ja aseet mukanaan.
4 Silloin Jeesus, joka tiesi kaiken, mikä oli häntä kohtaava, astui esiin ja sanoi heille: "Ketä te etsitte?"
5 He vastasivat hänelle: "Jeesusta, Nasaretilaista". Jeesus sanoi heille: "Minä se olen". Ja Juudas, joka hänet kavalsi, seisoi myös heidän kanssaan.
6 Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan.
7 Niin hän taas kysyi heiltä: "Ketä te etsitte?" He sanoivat: "Jeesusta, Nasaretilaista".
8 Jeesus vastasi: "Minähän sanoin teille, että minä se olen. Jos te siis minua etsitte, niin antakaa näiden mennä";

Tällainen kuvan minulla on kyseisestä tapahtumasta
Eli sotajoukko tuli, oli jo hämärää, heillä oli soihdut mukana, eivätkä he tienneet kuka Jeesus on.
Jeesus itse tuli esiin heidän eteensä ja kysyi heiltä ketä te etsitte, ja sotilaat vastasivat "Jeesusta, Nasaretilaista"
Jeesus vastasi heille "minä olen" ja sotilaat jotka olivat hänen edessään kuulivat "Jahve" eli Jumalansa pyhän nimen, siksi he tapansa mukaan kumarsivat.
Koska he olivat aivan Jeesuksen edessä, he ottivat askeleen pari taakse ja kumarsivat (polvi kumarrus) osoittaakseen kunniaa Jumalan nimelle.
Sitten Jeesus kysyi uudelleen, "ketä te etsitte", ja he vastasivat uudelleen Jeesusta Nasaretilaista, (huom, he yhä etsivät koska he olivat ensin kuulleet vain Jumalan nimen lausuttavan, eivätkä he tajunneet että se oli vastaus, että seisoivat ja kyselivät juuri häneltä ketä he etsivät.)
Ja jos sotilaat (koko joukko) kaatuvat kaikki selälleen Herran voimasta, he eivät kyllä olisi jääneet vaan olisivat olleet peloissaan ja juosseet karkuun, Jumala ei siis käyttänyt voimaa tässä, sillä eihän kirjoitus olisi käynyt toteen, jos hän olisi käyttänyt ja sotilaat juoksisivat pois.
Jeesuskin sanoi että jos tarvis, hän voisi kutsua heti sata legioonaa enkeleitä, mutta miten silloin kirjoitus kävisi toteen.
siksi Jeesus vastasi uudelleen, niin että he ymmärsivät, voisin jopa nähdä tilanteen kuinka hän sanoo: minähän jo sanoin teille, että Minä se olen (tässä kohdassa hän pistää käden rintaansa vasten osoittamaan itseään, painottamaan sanaa MINÄ tarkoittaa minua...) ja hän jatkaa, Jos te etsitte minua, niin, (nyt hän kääntyy hieman opetuslasten puoleen, osoittaa heitä kädellään näyttääkseen sotilaille, keitä hän tarkoittaa) sanoen antakaa näiden mennä.

kokeilkaahan itse elää tuo tilanne, kun selitätte vieraalle joka ei tiedä mistä puhut, heillä on vain käsky vangita joku.
Te huomaatte kuinka ollessanne Jeesuksen asemassa, te teette asian todella selväksi osoitatte itseänne kädellä että minä se olen ja sitten seuralaisianne, kun sanotte antakaa näiden mennä.
Se keskustelu oli elävä, eikä tumput suorina seisomista ja sanojen latelemista.

näin tämä kohta minulle avautuu. :pc:

Painotan ja lihavoin kohdat jotka tukevat tätä teoriaa, että he kuulivat ensin Jahve eli jumalansa nimen tajuamatta että se oli vastaus "tässä olen, se jota etsitte"
Viimeksi muokannut Minä vain päivämäärä 12. Touko 2013 16:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Minä vain

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Touko 2013 15:56

Bibliassa lukee tuo jae 6 tällä tavalla:

6. Kuin siis Jesus sanoi heille: minä olen, astuivat he takaperin ja lankesivat maahan.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Minä vain » 12. Touko 2013 16:07

Pekka

Jep, ensin Jeesus sanoi Pelkästään minä olen Eli Jahve.
Ja sotilaat sen kuullessaan ottivat askeleen taakse ja kumarsivat polven varaan ehkä seipäistä tukea ottaen.

kyseessä on hieman samankaltainen tilanne kuin, että muslimi mainitsee tai kirjoittaa muhammedin nimen, he sanovat automaattisesti heti perään "rauha olkoon hänen kanssaan"
Juutalaiset kuulevat Jumalansa pyhän nimen, he kumartavat.
Koska sitä nimeä ei lausuttu kovinkaan usein, olihan heillä käskyssä "Älä turhaan lausu herran sinun jumalasi nimeä"
Se oli heille pyhä nimi.

Pawsonkin sanoi, että kirjoituksissa laulujen laulu oli niin pyhä, että jotkut rabbit ottivat kenkänsä pois sitä lukiessaan.
pistin tämän selventämään sitä, että Juutalaiset osoittivat sen aivan eri tavalla kuin me, että mikä on pyhää.

Ja vielä, kun heillä (Joukolla sotilaita) olivat seipäät, soihdut ja narut ja miekat, niin polvelle kumartuminen on luonnollista, kuin kun sotilaat tulevat kuninkaan eteen, he kumartuvat polvelle.
jos he olisivat kaatuneet taaksepäin, koko joukko kerralla, niin se olisi varmasti kuvattu paljon selkeämmin eli vaikka näin: Jeesuksen sanottua he kaikki kaatuivat selälleen.
mutta asia esitetään he peräytyivät ja lankesivat.
kaatuminen taaksepäin olisi ehkä kuvattu tarkemmin, näin: kaatuivat he kaikki selälleen, niin että soihdut ja seipäät lensivät.
ja kun he pääsivät ylös jeesus kysyi heiltä uudelleen ketä te etsitte?
tämä kun hän kysyy uudelleen, tarkoittaa, että sotilaat kuulivat Jumalansa nimen.
Jos he olisivat heti tajunneet, ei Jeesus olisi kysynyt uudelleen. vaan ylös päästyään, he olisivat jo tienneet kenet vangita.
ja he eivät olisi kumartaneet jos olisivat tajunneet että Jeesus vastasi heille olevansa se jota he etsivät.
ja jos he olisivat voiman takia kaatuneet kaikki koko joukko sotilaita selälleen, niin kyllä siinä sotilasjoukko jo alkaa kummastelemaan että mikä iski.

Jos Janne meidän "koekaniini", tutkii myös asiaa seipään ja soihdun kanssa ;) , lentääkö ne kädestä kun kaatuu yllättäen selälleen ja kun kaatuu mahdollisesti takana olevan päälle jolla myös on seiväs, ehkä miekka ja soihtu, niin mitä tapahtuu. tai kun selälleen mätkähtää maahan, niin kyllä siinä voi ilmat pihalle mennä ja tavarat lentää käsistä.
vaarallista se on.
En kyllä suosittele kokeilemaan :D
Mutta vaikka mielessään miettii näitä, niin ehkä voipi tulla hieman erilainen kuva tilanteesta.
Minä vain

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 12. Touko 2013 19:01

Miksi me takerrumme tähän yhteen kohtaan kun tutkimme kaatumisilmiötä (tutkimmeko me sitä vielä? En ole varma kun keskustelu rönsyilee niin kuin yleensä :D )

Eikö pitäisi katsoa Raamatun kokonaisopetusta asiasta?

Kaatuminen Raamatussa
- Herraa vastaan kapinoivat kaatuvat selälleen
- Kavaltaja Juudas joukkoineen kaatuu taaksepäin
- Raamattu kertoo miten Jumala toimii ja vaikuttaa
- Aabraham kaatui kasvoilleen Herran eteen
- Mooses kumartui eteenpäin rukoilemaan Jumalaa
- Mooses ja Aaron kaatuivat kasvoilleen maahan
- Esra ja kansa kumartui maahan Herran eteen
- Hesekiel kaatui kasvoilleen Herran eteen
- Daniel kaatui kasvoilleen maahan Herran eteen
- Johanneksen kokemus
- Opetuslapset kaatuivat maahan kasvoilleen Herran eteen
- Herra Jeesus kaatui kasvoilleen Getsemanessa
- Jumalan enkelit kaatuivat kasvoilleen Jumalan eteen
- Paavalin kokemus
- Eteenpäin kaatuminen
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Minä vain » 12. Touko 2013 19:22

Mikko Murpatti,

jos tutkitaan kaatumisilmiötä, niin minä kyseenalaistin tuon kohdan

Kaatuminen Raamatussa

Mielestäni juudas joukkoineen kaatunut taaksepäin vaan he astuivat taaksepäin ja kumarsivat.
Saatan olla väärässä, niin kuin sanoin, mutta tällainen kuva minulla on.

Ja siksi taaksepäin kaatumista ei voi pitää minään mittarina onko asialla Jumala vai joku muu.
Sillä mies jossa legio oli, hänkin tuli Jeesuksen eteen ja kumarsi eteenpäin, sen sai aikaan riivaajat eikä mies.

Raamattu ei näin mielestäni opeta että sillä olisi merkitystä, tai sillä näytettäisiin jotain.
Minä vain

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 12. Touko 2013 19:56

Minä vain kirjoitti:Mikko Murpatti,

jos tutkitaan kaatumisilmiötä, niin minä kyseenalaistin tuon kohdan

Kaatuminen Raamatussa

Mielestäni juudas joukkoineen kaatunut taaksepäin vaan he astuivat taaksepäin ja kumarsivat.
Saatan olla väärässä, niin kuin sanoin, mutta tällainen kuva minulla on.

Ja siksi taaksepäin kaatumista ei voi pitää minään mittarina onko asialla Jumala vai joku muu.
Sillä mies jossa legio oli, hänkin tuli Jeesuksen eteen ja kumarsi eteenpäin, sen sai aikaan riivaajat eikä mies.

Raamattu ei näin mielestäni opeta että sillä olisi merkitystä, tai sillä näytettäisiin jotain.

Minäkin saatan olla väärässä (ja usein olenkin), mutta tongitaampa asiaa vielä vähän ja koitetaan löytää totuus asiassa.

Markus 5

6 Kun hän kaukaa näki Jeesuksen, juoksi hän ja kumartui maahan hänen eteensä
7 ja huutaen suurella äänellä sanoi: "Mitä sinulla on minun kanssani tekemistä, Jeesus, Jumalan, Korkeimman, Poika? Minä vannotan sinua Jumalan kautta, älä vaivaa minua."
8 Sillä hän oli sanomaisillaan sille: "Lähde ulos miehestä, sinä saastainen henki".

Leegio -riivaaja, huomasi että kohta Jumalan poika antaa sille asumuksestaan (ruumiista) häädön. (8 Sillä hän oli sanomaisillaan sille: "Lähde ulos miehestä, sinä saastainen henki".)

Jeesuksella on valta tallata käärmeen päätä sekä valta yli pimeyden voimien ja Jeesuksesta huokuu Jumalan valo ja voima pimeyden otuksille. Leegio tiesi ettei voi taistella ja tiesi ettei voi paeta, joten ainut vaihtoehto joka jäi jäljelle oli madella ja anella ja kumartua nöyränä polvilleen odottamaan Jeesuksen päätöstä.(6 Kun hän kaukaa näki Jeesuksen, juoksi hän ja kumartui maahan hänen eteensä)

Jeesus ei siis vielä ollut koskenut leegioon vaan vasta käpöttelemässä sinneppäin, eli koska kyseessä ei ollut Jeesuksen siunaus mistä voimasta leegio polvistui hänen eteensä, vaan leegion anelu ja vetoaminen "asuntonsa" puolesta.

Siksi tämä Raamatun kohta ei mielestäni ole ristiriidassa PP:n kirjoituksen kanssa, sillä kirjoitus opettaa että Jumalan koskettaessa tai siunatessa henkilöt lankeavat kasvoilleen/eteenpäin. Tuskin Jeesus halusi siunata leegiota tai koskettaa siunaavasti vaan kuten jo Raamatun teksti osoitti Jeesuksen aikeet oli potkaista leegio pihalle ruumiista.
(8 Sillä hän oli sanomaisillaan sille: "Lähde ulos miehestä, sinä saastainen henki".)

Ote kirjoituksesta:

Eteenpäin kaatuminen

Kuten olemme huomanneet, niin Raamattu puhuu todella voimakkaasti siitä että kun Jumala koskettaa siunaten ihmistä, niin ihminen kaatuu eteenpäin kasvoilleen Jumalan eteen. En edes laittanut kaikkia Raamatun kohtia esille eteenpäin kaatumisesta Jumalan vaikutuksesta. Koska Raamattu esittää näin laajasti kaatumista eteenpäin Jumalan kosketuksen ja siunauksen merkkinä, niin se ei tietenkään ole sattumaa, vaan sillä on tärkeä merkitys.

Uskon eteenpäin kaatumisen kasvoilleen Jumalan eteen olevan Jumalan itsensä asettama merkki, sillä niin usein se esiintyy Raamatun sanassa. Tästä voimme vetää selkeän johtopäätöksen sekä uskoa, että kun Jumala koskettaa ja siunaa ja jos ihminen kaatuu Jumalan kosketuksesta ja vaikutuksesta, niin se tapahtuu eteenpäin kasvoilleen.

Eteenpäin kaatuminen tai kumartuminen kasvoilleen on Raamatun opetuksen mukaan merkki siitä, että ihminen kunnioittaa ja palvoo Raamatun Herraa Jumalaa. Taaksepäin kaatuminen oli tuomion merkki.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Touko 2013 20:20

En tiedä, oliko tarkoitu keskustella kaatumisilmiöstä, mutta siihen ollaan näköjään nyt tultu ja jääty :D
Itse en ymmärrä alkuunkaan kaatumisnäytöksiä. Ihmettelen, miksei todella istuta tuolilla rukoiltaessa tai olla polvillaan, jos on vaarana kaatua muuten..? Siis ajatteleeko joku, että siitä kaatumisesta on jotain hyötyä..?
Mutta omista ajatuksista Raamaattuun: Raamatussa on tosiaan joitain esimerkkejä siitä, että yksittäiset ihmiset ovat kaatuneet Jumalan voiman vaikuttaessa. Suuntaa en tiedä, eikä sillä ole mitään merkitystä. Johanneksesta sanotaan, että hän kaatui kuin kuolleena Jeesuksen jalkojen juureen. Kaatumistapaa ei sen tarkemmin selitetä.
Vanhassa testamentissa on yksi kertomus, jossa sanotaan ihan selvästi yhden käsittääkseni Jumalalle otollisen miehen kaatuneen taakse päin hänen kuullessaan kerrottavan Jumalan arkin ryöstöstä. Tosin tämä mies myös kuoli kaatuessaan sillä tavalla :( (1.Sam.4:16-18).
Raamatussa mainitut kaatumiset suuntaan tai toiseen eivät kuitenkaan käsittääkseni ole olleet mitään näytöksiä, missä kaatuminen olisi pääosassa...
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Minä vain » 12. Touko 2013 20:31

Mikko Murpatti,

Juudaskin tiesi mitä teki ja hän katui jälkeenpäin.
Hän ei ehkä arvannut mitä Jeesukselle tehdään, mutta hän rakasti rahaa.
Jeesus osoitti kyllä tietävänsä kuka hänet kavaltaa, ja osoitti sen "kavaltajani käsi on pöydällä" "se jolle kastan ja annan tämän palan" "Suudelmallako sinä kavallat"
Uskon itse, että jos he olisivat kaatuneet taaksepäin, koko sotajoukko, niin he eivät olisi uskaltaneet enää koskea Jeesukseen.
siksi en usko että he olisivat Jumalan voiman vaikutuksesta kaatuneet taaksepäin vaan olisivat astuneet taaksepäin ja kumartaneet.
Koska Jeesus mainitsi Minä olen eli Jahve.
Ja tämän vuoksi he kertoivatkin uudelleen ketä etsivät, ja siksi Jeesus sanoikin Minähän sanoin, että minä se olen.

:pc:

Ja vielä Aamu usva toi hyvän raamatunkohdan esille siitä, ettei suunnalla ole merkitystä.

Eli kaatumisia on moneen lähtöön, Herran kirkkauden edessä ihmiseltä menee voimat ja hän lysähtää maahan.
Mutta tuossakin Aamu-usvan tuomasta kohdasta ei ollut kyse Herran kohtaamisesta, eikä voimavaikutuksesta, vaan ennemmin huonojen uutisten tuomasta järkytyksestä.

Ja minä uskon ettei ne kaatumiset ole Jumalan asettama merkki, vaan se on osoitus kunnioittamisesta ja voimattomuudesta ja alistumisesta Jumalan ja hänen voimansa edessä.
Voimattomuus Herran edessä, sille ei kukaan mahda mitään, jokainen polvi notkistuu Hänen edessään.
Kukaan ei voi enää vastustaa, ei kenellekään tule mieleen käydä Herran päälle, jos jo on tullut tuntemaan vähääkään hänen voimastaan.
Minä vain

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 12. Touko 2013 21:25

Minä vain kirjoitti:Mikko Murpatti,

Juudaskin tiesi mitä teki ja hän katui jälkeenpäin.
Hän ei ehkä arvannut mitä Jeesukselle tehdään, mutta hän rakasti rahaa.
Jeesus osoitti kyllä tietävänsä kuka hänet kavaltaa, ja osoitti sen "kavaltajani käsi on pöydällä" "se jolle kastan ja annan tämän palan" "Suudelmallako sinä kavallat"
Uskon itse, että jos he olisivat kaatuneet taaksepäin, koko sotajoukko, niin he eivät olisi uskaltaneet enää koskea Jeesukseen.
siksi en usko että he olisivat Jumalan voiman vaikutuksesta kaatuneet taaksepäin vaan olisivat astuneet taaksepäin ja kumartaneet.
Koska Jeesus mainitsi Minä olen eli Jahve.
Ja tämän vuoksi he kertoivatkin uudelleen ketä etsivät, ja siksi Jeesus sanoikin Minähän sanoin, että minä se olen.

:pc:

Ja vielä Aamu usva toi hyvän raamatunkohdan esille siitä, ettei suunnalla ole merkitystä.

Eli kaatumisia on moneen lähtöön, Herran kirkkauden edessä ihmiseltä menee voimat ja hän lysähtää maahan.
Mutta tuossakin Aamu-usvan tuomasta kohdasta ei ollut kyse Herran kohtaamisesta, eikä voimavaikutuksesta, vaan ennemmin huonojen uutisten tuomasta järkytyksestä.

Ja minä uskon ettei ne kaatumiset ole Jumalan asettama merkki, vaan se on osoitus kunnioittamisesta ja voimattomuudesta ja alistumisesta Jumalan ja hänen voimansa edessä.
Voimattomuus Herran edessä, sille ei kukaan mahda mitään, jokainen polvi notkistuu Hänen edessään.
Kukaan ei voi enää vastustaa, ei kenellekään tule mieleen käydä Herran päälle, jos jo on tullut tuntemaan vähääkään hänen voimastaan.

En jaksa asiasta enää vääntää enempää, olen perustellut näkemykseni ja alkaa itsellä menemään samojen asioiden toisteluksi. Ymmärrän, että asian voi nähdä noin myös miten itse näet sen.
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 13. Touko 2013 11:58

poisto
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 03. Helmi 2014 01:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu