4 Silloin Jeesus, joka tiesi kaiken, mikä oli häntä kohtaava, astui esiin ja sanoi heille: "Ketä te etsitte?"
5 He vastasivat hänelle: "Jeesusta, Nasaretilaista". Jeesus sanoi heille: "Minä se olen". Ja Juudas, joka hänet kavalsi, seisoi myös heidän kanssaan.
6 Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan.
7 Niin hän taas kysyi heiltä: "Ketä te etsitte?" He sanoivat: "Jeesusta, Nasaretilaista".
8 Jeesus vastasi: "Minähän sanoin teille, että minä se olen. Jos te siis minua etsitte, niin antakaa näiden mennä";
Tällainen kuvan minulla on kyseisestä tapahtumasta
Eli sotajoukko tuli, oli jo hämärää, heillä oli soihdut mukana, eivätkä he tienneet kuka Jeesus on.
Jeesus itse tuli esiin heidän eteensä ja kysyi heiltä ketä te etsitte, ja sotilaat vastasivat "Jeesusta, Nasaretilaista"
Jeesus vastasi heille "minä olen" ja sotilaat jotka olivat hänen edessään kuulivat "Jahve" eli Jumalansa pyhän nimen, siksi he tapansa mukaan kumarsivat.
Koska he olivat aivan Jeesuksen edessä, he ottivat askeleen pari taakse ja kumarsivat (polvi kumarrus) osoittaakseen kunniaa Jumalan nimelle.
Sitten Jeesus kysyi uudelleen, "ketä te etsitte", ja he vastasivat uudelleen Jeesusta Nasaretilaista, (huom, he yhä etsivät koska he olivat ensin kuulleet vain Jumalan nimen lausuttavan, eivätkä he tajunneet että se oli vastaus, että seisoivat ja kyselivät juuri häneltä ketä he etsivät.)
Ja jos sotilaat (koko joukko) kaatuvat kaikki selälleen Herran voimasta, he eivät kyllä olisi jääneet vaan olisivat olleet peloissaan ja juosseet karkuun, Jumala ei siis käyttänyt voimaa tässä, sillä eihän kirjoitus olisi käynyt toteen, jos hän olisi käyttänyt ja sotilaat juoksisivat pois.
Jeesuskin sanoi että jos tarvis, hän voisi kutsua heti sata legioonaa enkeleitä, mutta miten silloin kirjoitus kävisi toteen.
siksi Jeesus vastasi uudelleen, niin että he ymmärsivät, voisin jopa nähdä tilanteen kuinka hän sanoo: minähän jo sanoin teille, että Minä se olen (tässä kohdassa hän pistää käden rintaansa vasten osoittamaan itseään, painottamaan sanaa MINÄ tarkoittaa minua...) ja hän jatkaa, Jos te etsitte minua, niin, (nyt hän kääntyy hieman opetuslasten puoleen, osoittaa heitä kädellään näyttääkseen sotilaille, keitä hän tarkoittaa) sanoen antakaa näiden mennä.
kokeilkaahan itse elää tuo tilanne, kun selitätte vieraalle joka ei tiedä mistä puhut, heillä on vain käsky vangita joku.
Te huomaatte kuinka ollessanne Jeesuksen asemassa, te teette asian todella selväksi osoitatte itseänne kädellä että minä se olen ja sitten seuralaisianne, kun sanotte antakaa näiden mennä.
Se keskustelu oli elävä, eikä tumput suorina seisomista ja sanojen latelemista.
näin tämä kohta minulle avautuu.

Painotan ja lihavoin kohdat jotka tukevat tätä teoriaa, että he kuulivat ensin Jahve eli jumalansa nimen tajuamatta että se oli vastaus "tässä olen, se jota etsitte"