Lihassani on tupakanhimo! Apua!

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Lihassani on tupakanhimo! Apua!

ViestiKirjoittaja Sippis » 08. Touko 2013 12:39

Mikko Murpatti kirjoitti:
toni t kirjoitti:
Eli miten pääsen tupakan riippuvuudesta eroon? Lauseella parilla sanottuna, jos sallit. Miten toimin? Kyllähän minä ymmärrän että VOIN elää erossa ilman tupakkaa, VOIN myös elää tupakan kanssa.

Hebr.5:4. Ja ei yksikään omista itsellensä sitä kunniaa*, vaan se, joka Jumalalta kutsutaan, niinkuin myös Aaron+.
5. Niin myös Kristus ei ole itsiänsä kunnioittanut, että hän ylimmäiseksi Papiksi oli tuleva, mutta se*, joka hänelle sanoi: sinä olet minun Poikani, tänäpänä minä sinun synnytin+.
6. Niinkuin hän sanoo toisessa paikassa: sinä olet Pappi ijankaikkisesti, Melkisedekin säädyn jälkeen.
7. Joka lihansa päivinä on uhrannut rukoukset ja nöyrät anomiset, väkevällä huudolla ja kyyneleillä* sen tykö, joka hänen voi kuolemasta pelastaa, ja on myös kuultu, että hän Jumalaa kunnioitti.

Olen kokenut myös niin että kiusauksen hetkellä kun pyrkii sydämensä pohjasta turvautumaan Jumalan apuun ja armoon, että Jumala armahtaisi ja antaisi voiman vastustaa syntiä niin Herra auttaa. Uskon että pääset tupakasta kun vain pyrit rukouksen avulla Jeesuksen nimessä vastustamaan kiusausta ja halua polttaa. Irti pääseminen on kuitenkin yleensä kasvuprosessi niinkuin koko uskonelämä jossa Jumalan armosta ja voimassa opitaan hylkäämään syntiä.

Niinhän se taitaa olla, Herran nimeen voi luottaa tässäkin Hän on aina uskollinen ja heikkoa ei hän hylkää!

Uskon, että vihollinen kiusaa ,repii ja jekuttaa minua tässä uskonvaiheessa semmoisella jekulla, että usuttaa ja painostaa minua yrittämään muuttamaan 100 asiaa itsessäni ja lyhyellä aikataululla, niin ettei Herra ehdi mukaan kun lihassa riuhdon ja otan taakkaa niskaani. Herra tekee asioita kun aika on oikea, ei silloin kun en ole valmis tai kun minä minä haluan (ellei se sovi Herralle, kaikki on Hänelle mahdollista).

Tavoitteena on saada minut lihassani tekemään asioita ja ottamaan tunnolleni niin paljon yhdellä kertaa että väsyn uskoon ja ajattelen että ompa mahdotonta ja rankkaa tämä uskovaisena oleminen ja pelkkää vaikeaa linkkaamista, parempi lopettaa koko touhu ei minusta ole tähän jne jne.

Mutta minä meinaankin rukoilla Herraa joka on vahvempi ja vapauttaa minut tästä lihassa yrittämisestäkin varmasti.

Mikko, hyvin asian esitit. Toi on niiiiiiiiiin tuttu juttu mullekkin. :D

Mietin, että jos Jumala on kohdallasi suunnitellut, että tällä hetkellä on tärkeimpiäkin asioita joissa on syytä tehdä parannusta, kuin tupakka.

Silloin, kun mä vielä tupruttelin tupakkaa, niin mulla meinasi uskon kasvu tyssätä
ihan tyystin, kun elin kaiken aikaa hirmuisessa synnin tunossa tupakan takia.
Lisäksi vihulaine kuiskutteli, etten kelpaa Jeesukselle, kun poltan.

Mutta sinnikkäästi yritin uskoia, että Jumala vapauttaa tupakasta ajallansa ja sain
vapautua synnin tunnosta ja aloin taas kasvaa. Ja totisesti Jumala vapautti mut
tupakasta hetkellä jolloin olin tarpeeksi vahva lopettamaan.

Myöhemmin huomasin, että Jumala halusi mun tekevän ensin parannusta pahemmista
asioista kuin tupakka.

Mikko, Jumala näkee sydämesi asenteen, että tahdot nikotiini riippuvuuden pois
elämästäsi ja silloin Hän tulee vapauttamaan sinut ajallaan, kun olet valmis.

Nyt vaan porskutat uskossasi eteäppäin, ja rukoilet Herraa, että Hän nostaisi
sydämellesi asoita, joissa olisi hyvä ensin ojentautua.

En siis Mikko väitä, että sinulla olisi sydämellä (pahempia)pois pantavia asioita.
Minä kun en voi sitä tietää, Jumala sen tietää.

Usko ja luota Jumalaan, ja Hänen suunnitelmaansa kohdallasi, että Hän armossaan pikkuhiljaa kasvattaa sinua uskon täyteyttä kohti, kun sydämestäsi tahdot niin.

Mulla on välillä luottamuspula Jumalaa kohtaan. Ei sellainen luottamuspula,
että voiko Hän ja onko Hän voimallinen toteuttamaan asioita kohdallani,
ei näin, vaan että tahtooko Hän toteuttaa kohdallani asioita, joita nöyränä pyydän.

Välillä myös unohdan armon merkityksen ja sorrun suorittamaan asioita Jumalan
edessä, että ansaitsisin Hänen huomionsa ja kelpaisin Hänelle paremmin.
Se on se oma liha joka nostaa tässä vaiheessa päätään. Tuttu juttu varmaan kaikille.

Jeesus on meidän riippuvuuksia paljon, paljon suurempi. Hän voi armossaan
vapauttaa ja auttaa. Hän tekee sen varmasti, kun olemme nöyriä ja kuuliasia
Hänen tahdolleen.

Kiitos Herralle Jeesukselle Kristukselle meidän pelastajallemme!
Sippis

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 08. Touko 2013 21:35

Sippis kirjoitti:
Välillä myös unohdan armon merkityksen ja sorrun suorittamaan asioita Jumalan
edessä, että ansaitsisin Hänen huomionsa ja kelpaisin Hänelle paremmin.
Se on se oma liha joka nostaa tässä vaiheessa päätään. Tuttu juttu varmaan kaikille.

Jeesus on meidän riippuvuuksia paljon, paljon suurempi. Hän voi armossaan
vapauttaa ja auttaa. Hän tekee sen varmasti, kun olemme nöyriä ja kuuliasia
Hänen tahdolleen.

Kiitos Herralle Jeesukselle Kristukselle meidän pelastajallemme!

Kiitos vertaistuesta sippis! Mukava kuulla, että joku toinenkin on yrittänyt lihassa vääntää ja kääntää :) . Kyllä tästä vielä kelvollinen saviastia tulee, kun Herra muovaa!!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja systeri » 08. Touko 2013 21:56

Saastainen liha se on tosiaan joka pyrkii huutamaan ja sielunvihollinen tarjoilee houkutuksia :?
Mä kävin aikoinaan kovaa kamppailua omassa voimassa päästä eroon alkoholista ja disco elämästä,mm.siksi että mulla oli tuolloin pieniä lapsia ja koin itseni tosi likaiseksi.Syntielämä painoi tosi voimallisesti ja halusin luovuttaa itseni ja kaiken Jumalalle eli tulla uskoon.No ei se nyt ihan kädenkäänteessä käynyt taistelu oli siitäkin uskallanko, pystynkö polvistua Herran eteen ja sanoa maailmalle,olen lähtenyt seuraamaan Jeesusta,laskin myös "kustannuksia" :think2: Ja voi ihanuus sitä päivää kun sain antaa elämäni Jeesukselle.Ja vaikka en ymmärtänyt rukoilla vapautusta tupakasta niin sekin jäi siihen samas rytäkäs...lisäksi loppui kova kiroileminen ja en oo kyllä kaivannu tuota entistä elämää millään tavalla.Sen jälkeen on kyllä ollu asioita ajatuksia ja tekojakin joista on joutunut taistelemaan vapaaksi mutta sehän vaan osoittaa sen että täydelliseksi ei tulla ja nöyrällä mielellä täytyy olla ja valvoa tilaansa!
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 08. Touko 2013 21:57

Kaikki vaan suurta Herran armoa jota monesti ihmettelee että miksi minä...kiitos Jeesukselle että kutsui parannukseen :)
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 08. Touko 2013 22:01

Siis pitkään omassa voimassa kävin kamppailua alkoholista mutta ei onnistunut vasta kuin luovuttaessa elämäni Jeesukselle...mä oon kyllä niin takkuusella päällä.
Aamuvuoro, sen jälkeen vauvan hoitoa ja sen jälkeen 2,5 tuntia kestänyt rukouskokous ...huoh..Herra armahtakoon mutta mä meinasin nukahtaa.Olisin lähtenyt pois kesken mutta en päässyt kun piti odottaa porukkaa kyyttiin :-P
systeri

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Touko 2013 09:55

Mulla oli vähän sama homma ennen uskoontuloa kuin Systerillä, eli yritin ties kuinka monta kertaa itse omassa voimassani lopettaa juomisen, jota harrastin lähes joka viikonloppu, mutta aina vain löysin itseni kännissä milloin mistäkin... Yritin jollain tavalla myös saada Jumalalta apua omiin ponnisteluihini elää hyvää elämää, mutta en saanut. Sitten kun luovuin omasta elämästäni Jeesuksen tähden, niin tuo taistelu loppui, enkä sen koommin ole sitä joutunut käymään ;gladly: Jumala on ihmeellinen ja se suunnitelma, joka todella tekee vahvat heikoiksi ja heikot vahvoiksi...
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Touko 2013 10:15

Aamu-Usva kirjoitti:Mulla oli vähän sama homma ennen uskoontuloa kuin Systerillä, eli yritin ties kuinka monta kertaa itse omassa voimassani lopettaa juomisen, jota harrastin lähes joka viikonloppu, mutta aina vain löysin itseni kännissä milloin mistäkin... Yritin jollain tavalla myös saada Jumalalta apua omiin ponnisteluihini elää hyvää elämää, mutta en saanut. Sitten kun luovuin omasta elämästäni Jeesuksen tähden, niin tuo taistelu loppui, enkä sen koommin ole sitä joutunut käymään ;gladly: Jumala on ihmeellinen ja se suunnitelma, joka todella tekee vahvat heikoiksi ja heikot vahvoiksi...

Miksiköhän se ei toimi minulla? :(.

Olen varmasti antanut elämäni Jeesukselle olen jopa rukoillut Herraa, että vapaalla tahdollani tahdon antaa elämäni täydellisesti hänelle ja jättäytyä Hänen opetukseen ja johdatukseen.Rukoilin jopa kerran Herraa, että ottaisi pois vapaan tahtoni lahjan tässä uskonelämä asiassa etten sitä vapaalla tahdollani enää koskaan pilaisi vaan omasta vapaasta tahdostani halusin luovuttaa jopa vapaan tahtoni Herralle että saisin Häntä seurata ja kukaan ei voisi varastaa Jumalaani minulta ei edes vapaa tahtoni tai kirottu ruumiini. (Jälkikäteen ajateltuna on epäkiitollista yrittää palauttaa Herran lahjaa, mutta Herra näkee sydämmeeni miksi niin pyysin ja varmasti armahtaa ja antaa anteeksi)

Tarkoitin sitä joka solullani! Olen tunnustanut Herran Jeesuksen nimeä ja tekoja koko suvulleni sveitsiä myöten ja todistanut omasta uskostani ja Herran lahjoista kovaan ääneen myös puolisoni anoppilassa ja koko heidänkin perheelleen jopa siinä mittakaavassa, että joskus tunnen olevani Herran pelle kun minua niin syljetään ja panetellaan monessa suvussa jo kun kiusaan heitä uskonasioilla, en pidä kynttilääni vakan-alla vaan annan sen todellakin loistaa.Kunnian hyvistä töistäni yritän aina antaa Herralle, sillä hän on minut luonut ja semmoiseksi parantanut että pystyn joskus muitakin auttamaan, kiitos siitä Herralle!

Rakastan Abbaa niin että joskus itken kun ajattelen häntä, hänen armonsa ja uskollisuutensa saa minut kyyneliin.

Se on varma että olen antanut elämäni Herralle Jeesukselle, mutta uskon että jokainen uudesti syntynyt saa lahjana vapautuksen monista synneistään, mutta aina jää korjattavaa ja työstettävää myös tuleville vuosille. Tai sitten olen saanut jossain vaiheessa vapautuksen tupakastakin ja olen hölmönä palannut kuin koira oksennukselle tässä asiassa.

Moos. (VT)
25 Hän tuhosi nämä kaupungit ja koko tasangon sekä kaupunkien kaikki asukkaat ja maan kasvitkin. [Jes. 13:19; Jer. 50:40; Aam. 4:11; Juud. 1:7]
26 Mutta Lootin vaimo katsoi taakseen ja muuttui suolapatsaaksi (Kääntyi empivänä katsomaan takaisin sodomaan ja gomorraan kaivaten sitä meininkiä, vaikka olisi pitänyt seurata Jumalaa)

UT:

Sananl. 26:11

Kuin koira, joka palaa oksennukselleen, on tyhmä, joka toistaa tyhmyyksiään. [2. Piet. 2:22]

2. Piet. 2:22
Heidän on käynyt juuri niin kuin sananlaskussa sanotaan: "Koira palaa oksennukselleen", ja: "Pesty sika rypee rapakossa."

Olen sikapossu ja tyhmä kun sorruin polttamaan :oops: .

Mutta Herra näkee sydämmeeni ja auttaa tyhmääkin, ja jos viisautta kaivataan sitä saa kun pyytää:

Jaak. 1:5

Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 10. Touko 2013 00:13

Mikko, peräänkuuluttaisin myös armoa itseäänkin kohtaan. Katsos, Jumala näkee sen Kristuksen Hengen sinussa täydellisenä. Tämä liha, se kun ei yrityksistä huolimatta voi koskaan olla tarpeeksi pyhä Jumalan kirkkaudessa, vaan Henki on se joka eläväksi tekee. Sellaista tilaa ei ihmiselle täällä maanpäällä suoda, että huomataan että ompa se oma minä nyt täysin itsessään kelvollinen, Pyhä Henki sisimmässämme paljastaa asioita päivittäin, ei siksi, että jäisimme kamppailemaan sen kanssa että olemmeko kelvollisia itsessämme vai emme... kun emme ole, vain Jeesuksessa olemme kelvollisia. Siksihän Jeesus ristillä kantoi syntimme ja vaivamme, paheemme, jotta voisimme olla kelvollisia Jumalan edessä, Jeesuksen ristintyö tehdään turhaksi, jos kuvitellaan että jokin meidän oma tekomme täällä maanpäällä saavuttaisi jotain.

Jos sinulla on tupakanhimo ja sorrut tupruttelemaan... millä tavalla arvioit, onko tällä palstalla jonkun muun uskovan liha jotenkin pyhittyneempi kuin sinun, kun sinulla on tuollainen pahe elämässäsi? Tulkoon ensimmäinen itsessään pyhittynyt paikalle ja ilmoittakoon itsensä ;)
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Janne » 10. Touko 2013 01:04

lonelyrider kirjoitti:Mikko, peräänkuuluttaisin myös armoa itseäänkin kohtaan. Katsos, Jumala näkee sen Kristuksen Hengen sinussa täydellisenä. Tämä liha, se kun ei yrityksistä huolimatta voi koskaan olla tarpeeksi pyhä Jumalan kirkkaudessa, vaan Henki on se joka eläväksi tekee. Sellaista tilaa ei ihmiselle täällä maanpäällä suoda, että huomataan että ompa se oma minä nyt täysin itsessään kelvollinen, Pyhä Henki sisimmässämme paljastaa asioita päivittäin, ei siksi, että jäisimme kamppailemaan sen kanssa että olemmeko kelvollisia itsessämme vai emme... kun emme ole, vain Jeesuksessa olemme kelvollisia. Siksihän Jeesus ristillä kantoi syntimme ja vaivamme, paheemme, jotta voisimme olla kelvollisia Jumalan edessä, Jeesuksen ristintyö tehdään turhaksi, jos kuvitellaan että jokin meidän oma tekomme täällä maanpäällä saavuttaisi jotain.

Jos sinulla on tupakanhimo ja sorrut tupruttelemaan... millä tavalla arvioit, onko tällä palstalla jonkun muun uskovan liha jotenkin pyhittyneempi kuin sinun, kun sinulla on tuollainen pahe elämässäsi? Tulkoon ensimmäinen itsessään pyhittynyt paikalle ja ilmoittakoon itsensä ;)

Minusta tässä on lonelyrider kirjoittanut asian hyvin ja ytimekkäästi.

Ja nyt kun kerran vaivauduin kommentoimaan, niin haluan sanoa että lonelyriderilla on muutenkin todella hyviä kirjoituksia ja ajatuksia täällä foorumilla. Kannattaa lukea huolella ja ajatuksella !
:thumb:
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Touko 2013 09:47

lonelyrider kirjoitti:Mikko, peräänkuuluttaisin myös armoa itseäänkin kohtaan. Katsos, Jumala näkee sen Kristuksen Hengen sinussa täydellisenä. Tämä liha, se kun ei yrityksistä huolimatta voi koskaan olla tarpeeksi pyhä Jumalan kirkkaudessa, vaan Henki on se joka eläväksi tekee. Sellaista tilaa ei ihmiselle täällä maanpäällä suoda, että huomataan että ompa se oma minä nyt täysin itsessään kelvollinen, Pyhä Henki sisimmässämme paljastaa asioita päivittäin, ei siksi, että jäisimme kamppailemaan sen kanssa että olemmeko kelvollisia itsessämme vai emme... kun emme ole, vain Jeesuksessa olemme kelvollisia. Siksihän Jeesus ristillä kantoi syntimme ja vaivamme, paheemme, jotta voisimme olla kelvollisia Jumalan edessä, Jeesuksen ristintyö tehdään turhaksi, jos kuvitellaan että jokin meidän oma tekomme täällä maanpäällä saavuttaisi jotain.

En minä yritä teoillani Herralle kiillottaa itseäni, tiedän ettei mikään kelvoton lihanteko Herraa pysty miellyttämään, mutta seuraan Raamatun opetusta jossa sanotaan:

Joh. 14:21

Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

Älä tapa, käskyä itseeni kohdistuneena tässä koitan jallittaa. Tupakkalaatikon kyljessä lukee terveysalan ammattilaisten kynästä: Tupakka tappaa! (varmasti)

Kaikkia käskyjä en voi täyttää ja suurin on Rakkaus, ja tiedän että jos joku yhden rikkoo rikkoo kaikki, mutta ei se silti ole syy olla täyttämättä ja olla rääkkäämättä lihaansa oikeaan suuntaan ettei se liha himoineen minua hallitse. Pitää yrittää (hengessä ei lihassa).

1. Kor. 6:12

Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.

Juuri eillen, piti salakähmäisesti päästä tupakalle kauppareissulla ja sen takia ajoin autolla isompaan kauppakeskukseen että saan salassa polttaa tupakan ja ettei täytyisi tunnustaa toiselle ja pahoittaa hänen mieltä siitä että poltti. (jäin kiinni, ja tunnustin ettei tarvitse valehdella) mutta, koska tupakka saa minut tekemään salailevia asioita jopa tuossa mittakaavassa se hallitsee minua selkeästi ja jumala ei tykkää tuommoisesta vilpillisestä asenteestani, että salailen.

En pysty itseäni tässä armahtamaan, koska tunnen lihani ja jos kuri ei ole kova alan pikkuhiljaa lipsumaan aluksi tupakassa, ja pelkään että sitten muissa asioissa. Ehei täällä ei liha taputa tahtia ja jos yrittää niin kampoihin laitetaan!

Olen samaamieltä Jannenkanssa siitä, että lonelyraiderilla on hyviä kirjoituksia, niinkuin muillakin foorumilaisilla. Olen saanut monen kirjoituksista paljon siunausta ja apua, eli kirjoitelkaa vaan !
Mikko Murpatti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu