*
Synkretismi on uskontojen toisiinsa sekoittumista ja yhteensulautumista. Synkretismi on uskontojen yleinen piirre, sillä kaikki uskonnot ovat ajan kuluessa muuttuneet ja omaksuneet kanssakäymisen tuloksena vaikutteita, ja uusia uskontoja on syntynyt entisten pohjalle.
https://fi.wikipedia.org/wiki/SynkretismiVielä synkretismistä. Googlesta saa lisätietoa milloin kirkot ja vapaasuunnat ovat rantautuneet tänne Suomeen. Nämä tiedot osoittaa päivänselvästi että kyse oli ihmisistä jotka ovat perustaneet itse herätysliikkeen eli vapaasuunnan ja kirkon. Niillä on liian kaukana Raamatun määrittelemästä seurakunnasta.
Googlen tiedot:
Luterilaisuus sai alkunsa 1500-luvun Saksassa. Saksalainen munkki Martti eli Martin Luther otti kantaa katolisessa kirkossa vallalla olleeseen anekauppaan.
Wikipedian tiedot: Ruotsi oli uskonpuhdistuksen myötä irtautunut katolisesta kirkosta 1520-luvulla, mutta luterilaisuuden vakiintuminen kesti vuosisadan ajan.
Jesuiitat pyrkivät salaa toimien saamaan katolilaisuudelle kannatusta, mutta heidän salakähmäisyytensä pilasivat heidän maineensa ja jesuiitoista muodostui stereotyyppinen kuva viekkaina kieroilijoina. Juhanan kuoleman jälkeen ennestään jo Puolan kuninkaaksi valittu Sigismund kruunattiin myös Ruotsin kuninkaaksi.
Hän olisi halunnut ajaa vastauskonpuhdistusta Ruotsissa, mutta kruunajaisissa säädyt ryhmittyivät yksimielisesti katolisuutta vastaan ja painostivat Sigismundia tunnustamaan Ruotsin luterilaiseksi maaksi.
Vuonna 1607 Kaarle-herttua kruunattiin Ruotsin kuningas Kaarle IX:ksi. 1600-luvulla Ruotsissa siirryttiin puhdasoppisuuden aikaan, jossa tiukan luterilaisen ortodoksian avulla kansa saatiin hallintaan ja luterilaisuus vakiinnutettiin maan ainoaksi uskonnoksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vastauskonpuhdistus_RuotsissaGooglen tiedot: Suomen ensimmäinen
helluntaiseurakunta, Helsingin Siiloan-seurakunta, perustettiin vuonna 1915. Helluntaiherätyksen Suomeen tuonut T. B. Barratt oli alkuun lapsikasteen kannalla.
Helluntailaisuus sai alkunsa 1900-luvulla Yhdysvalloissa Kansasissa ja Los Angelissa . Helluntailaiset ajatteleva, että henkikasteessa Pyhä Henki laskeutuu ihmisen päällä. Helluntaiherätys korostaa Pyhää Henkeä ja armolahjoja. Thomas Ball Barrett levitti helluntailaisuuden pohjoismaihin.
Liikkeeseen liittyi aluksi väkeä eniten lestadiolaisten, Lähetysseuran, metodistien ja baptistien keskuudesta. Pian alkoivat omat herätykset, jolloin syntyivät myös ensimmäiset omat seurakunnat 1910-luvulla.
Googlen tiedot: Suomen
Vapaakirkko on vuonna 1923 perustettu, itsenäinen kristillinen protestanttinen kirkkokunta. Vapaakirkon historia vuosina 1923–1949. Vuonna 1923 voimaan tulleen uskonnonvapauslain nojalla rekisteröitiin 1. helmikuuta 1923 Suomen Vapaakirkko, ensimmäisenä uskonnollisena yhdyskuntana Suomessa.
Wikipedian tiedot: Suomen
Vapaakirkon juuret ovat angloamerikkalaisperäisissä vapaakirkollisissa herätysliikkeissä, jotka alkoivat vaikuttaa Suomessa 1870-luvulla etenkin Uudellamaalla ja Pohjanmaalla. Aluksi pyrkimyksenä oli uudistaa Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa, mutta kirkon piirissä näihin niin sanottuihin allianssipyrkimyksiin suhtauduttiin kielteisesti, ja vapaakirkollisissa piireissä luovuttiin allianssiaatteesta 1900-luvun alussa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Vapaakirkon_historiaSana seurakunnasta VT:n kannesta UT:n kanteen asti on sama minkä Jumala on kirjoituttanut Henkensä kautta ja juuri se on se oikea seurakunta joka on itse
uskovat, - ei rakennus.
Katsotaan UT:n alkuperäiseen seurakunnan sanaan. Lihavoin pari sanaa, missä
Jumalan seurakunta ja
Herran seurakunta mainitaan.
1Kor. 1:2 Korintossa olevalle
Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.
1Kor. 10:32 Älkää olko pahennukseksi juutalaisille, älkää kreikkalaisille älkääkä
Jumalan seurakunnalle,
1Kor. 11:16 Mutta jos joku haluaa väittää vastaan, niin tietäköön, että meillä ei ole sellaista tapaa eikä
Jumalan seurakunnilla.
1Kor. 11:22 Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko
Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.
1Kor. 15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut
Jumalan seurakuntaa.
2Kor. 1:1 Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, ja veli Timoteus Korintossa olevalle
Jumalan seurakunnalle ynnä kaikille pyhille koko Akaiassa.
Gal. 1:13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin
Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin
1Tess. 2:14 Sillä teistä, veljet, on tullut niiden Kristuksessa Jeesuksessa olevien
Jumalan seurakuntain seuraajia, jotka ovat Juudeassa, sillä tekin olette kärsineet omilta kansalaisiltanne samaa kuin he juutalaisilta,
2Tess. 1:4 niin että me itsekin
Jumalan seurakunnissa kerskaamme teistä, teidän kärsivällisyydestänne ja uskostanne kaikissa vainoissanne ja ahdistuksissa, joita teillä on kestettävänä
1Tim. 3:5 sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta
Jumalan seurakunnasta?
1Tim. 3:15 että, jos viivyn, tietäisit, miten tulee olla Jumalan huoneessa, joka on elävän
Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus.
Ap.t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan
Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.
Jeesus vs. synkretismi:Tarkoitan synkretismillä että herätysliike on Suomeen rantautunut ja sitten on luonut oman uskonsuunnan ja sitten usko perustuu siihen herätysliikkeen luomaan uskonsuuntaan eikä Kristukseen joka on seurakunnan pää ja me Hänen verellään ansaitsemansa seurakunnan ristin kautta koska me olemme Herran seurakunta.
Kol. 2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
Ap.t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan
Herran seurakuntaa,
jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.
Ennen Jeesuksen tulemusta meidän tulisi olla uskonkuuliainen Jumalan Sanalle eikä synkretismille. Meidän tulisi kasvaa ulos synkretismistä ja kasvaa Kristuksessa ja antaa Hänen pyhittävän puhdistaen, vedellä pesten Sanan kautta ja asettavan eteen kirkastettuna seurakunnan jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista vaan se olisi pyhä ja nuhteeton.
Ef. 5:24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten,
sanan kautta,
27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
Tämä tarkoittaa että seurakunta on Herran, - ei herätysliikkeiden oma.
Herra lisäsi seurakuntaansa joka päivä niitä jotka pelastuivat ja Hänen käsi oli omien kanssaan Hänen seurakuntana ykseyden tilassa niin suuri joukko uskoi ja kääntyi Herran puoleen.
Siihen aikaan ei ollut vielä synkretismin kautta Suomeen rantautuneita herätysliikkeitä eikä kirkkoja niin ihmismäärä oli valtavan suuri joka tuli uskoon ja pelastui ja vielä
joka päivä tuli uskoon. Herra veti ihmisiä Hänen puoleen koska seurakunta oli Hänen oma niin se oli herätys.
Apt 2:47 kiittäen Jumalaa. Ja he nauttivat kaiken kansan suosiota. Ja
Herra lisäsi seurakuntaan joka päivä niitä, jotka pelastuivat. (Alkutekstin mukainen jae) Toivo Koilo Suuri Ilosanoma
Ap.t. 11:21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja
suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen.
Ap.t. 4:4 Mutta
monet niistä, jotka olivat kuulleet sanan, uskoivat, ja miesten luku nousi noin viiteentuhanteen.
Ap.t. 5:14 Ja yhä
enemmän karttui niitä, jotka uskoivat Herraan, sekä miehiä että naisia suuret joukot.
Ap.t. 6:7 Ja Jumalan sana menestyi, ja
opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja
lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.
Ap.t. 11:24 Sillä hän oli hyvä mies ja täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Ja
Herralle lisääntyi paljon kansaa.
Mutta jos usko perustuu synkretismin kautta siihen että kuuluu johonkin Suomeen rantautuneeseen herätysliikkeeseen, ja uskoo että se on Raamatun mukainen seurakunta ja uskoo että Suomeen rantautuneeseen herätysliikkeeseen liittyminen tekee ihmisen seurakunnan jäseneksi. Jos joku tulee uskoon ja liittyy herätysliikkeeseen, mitä siihen Raamattu sanoo?
Matt. 23:15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!
Kommentaariraamattu: 23:15 Fariseusten käännyttämät ihmiset olivat kiinnostuneita uskonnosta, eivät Jumalasta. He takertuivat omien säännöksiensä yksityiskohtiin ja unohtivat Jumalan, jonka rakastamiseen lait tähtäsivät. Tekoja korostava uskonto ajaa ihmisiä kilpailemaan toistensa kanssa tiedossa ja teoissa, jolloin tekopyhän opettajan oppilaista tulee todennäköisesti opettajaansa tekopyhempiä. Mekin saatamme erehtyä kasvattamaan fariseuksia, jos korostamme ulkoista kuuliaisuutta sisäisen uudistumisen kustannuksella.
Niin vanhin Herran kirjoittamansa sana sanoo meistä seurakunnaksi, se on VT:ssa ja sama määrittely VT:n kannesta UT:n kanteen asti eikä se ole muuttunut ja on edelleen sama sana seurakunnasta. Eli Raamatun mukaan seurakunta on itse uskovat, - ei rakennus.
Seuraavaksi tärkeintä on yhteinen kokoontuminen - ykseyden tilassa. Minulle kaikki Jumalan omat ovat Herran seurakunta, joko he tietävät sen vai tietämättä siitä että he ovat todella Herran seurakunta. Emme kokoonnu Suomeen rantautuneen herätysliikkeen mukaan vaan me kokoonnumme yhteen koska me kaikki olemme Herran seurakunta. Silloin saamme Herralta Hänen antamansa kasvua. Katso loppusanaa, mitä siinä luetaan.
Kol. 2:19
(b) eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen,
kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
Sinä ja sinä, te kaikki olette todella Herran seurakunta, kirjoitusten mukaan. Silloin saatte Herran antamansa kasvua. Jos joku sanoo kuuluvansa johonkin Suomeen rantautuneeseen herätysliikkeeseen synkretismin mukaan, häntä tulisi lähimmäisenrakkaudellisesti ohjata tuntemaan Raamatun totuutta että hän on jo Herran seurakunta - heti uskoontultuaan. Niin ja aamen!
Ef. 5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
Ajattelen kertoa mitä tapahtui.Jokunen päivä sitten istuin täysin tietämättömänä enkä osannut arvata mikä mua odotti.
Yhtäkkiä tunsin miten pieni tuulenpuuska missä istuin, tapahtui. Se oli pieni tuulenpuuska joka tuntui tuolissa missä istuin.
Tajusin että se oli Pyhä Henki. Vähän sama mitä Raamatussa kerrotaan että huoneessa tapahtui äkillinen ja väkevä tuulenpuuska.
Ap.t. 2:2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt
väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
Kun mulla alkoi janota Raamatun totuus, niin huomasin että totuuden Henki tuntui lähestyvän ja olla läsnä kun luin Raamattua tutkivin mielin.
Kuonat alkaa irrottaa kullan pinnasta puhdistuksen kautta kunnes kullan pinta alkaa hohtaa niin kuin morsian joka valmistuu Ylkää varten, niin on laitettava päältämme pois kaikki kuonat ja saastutukset ja valmistua ja pyhittyä totuudessa Ylkää varten.
Silloin ymmärrys Raamattuun lisääntyy ja silmät alkaa oikaista uudella ja oikealla tavalla Raamatun tuntemisen rinnalla.
Ylkää varten Hän pyhittää, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen meidät asetetuksi eteen kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton (Ef. 5:26-27).
On aika ymmärtää että kaikki synkretismiin sulautuneet ihmisten perinnälliset käsitykset ja Suomeen rantautuneet vapaasuunnat ja kirkot tulee laittaa päältämme pois ja puhdistua ja valmistua Ylkää varten ennen kuin Hän tulee.
Niin hääateriaa odottaessamme saamme tutkia ja rukoilla Herran avaamansa ymmärrystä Raamattuun ja ottaa vastaan rakkautta totuuteen.

Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.