Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Loka 2012 09:36

Huomenta vaan ja siunattua päivänjatkoa :)

Kirjoitan tähän vaikka asia koskee Hengelliset laulut osiota.Mallun laittamassa laulussa Getsemane lauletaan että Jeesus rukoili ristillä että sen maljan jois joku muu ja Mallu huomautti itse että ei taida olla ihan Totuuden mukaiset sanat vaikka silti koskettava laulu.
Vastasin että varmaan lauluntekijä keksis siihen jonkun selityksen miksi kirjoitti niinkuin kirjoitti,uskon että tuntevat kuitenkin Raamatun suht hyvin.Ja aloin miettiä että minkäköhän selityksen ne keksis :think2:....en vielä keksiny

Matt. 26:39
Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi kasvoilleen ja rukoili sanoen: "Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä".

Ajatteliko että menköön se minulta pois ja ottakoon joku toinen ...vaikka uskon kyllä että Jeesus tiesi että kukaan toinen ei voi ottaa sitä tai ...muuten jokainen ihminen joutuis kantamaan omat syntinsä ja silloin lopputulos olisi ihan eri :think2:

Toinen asia on se että täytyy olla paljon aikaa lapsille että keskusteluyhteys ja avoimmuus säilyy vaikka en kotikoulua tms pysty lapsilleni tarjota,mutta että saa oikaistua vääriä opetuksia.
Eilen illalla aikuisen- ja 12 v tyttöjeni kanssa täällä juteltiin sekä pmmp:n laulun sanoituksista että muista uskonnoista ja tää 12 vuotias laittoi mua tosissaan tiukoille kysellessään asioista mitä oletin hänen koulussa oppineen.
Aloitti että mä tiedän että näin ei sais kysellä mutta mistä sen tietää että Jumala ei oo satua ..mistä ihmiselle on tullut häntäluun tynkä jos eivät oo kehittyneet esim.apinoista.Miksi ei muitten uskontojen jumalat voi olla oikeita esim muslimien jumala tai buddha ym.
Vastasin että saa kysellä ja kyseenalaistaa ja omasta mielestäni sain vastattua hänelle hyvin ..paitsi tuohon häntäluuasiaan en keksinyt muuta kuin että johonkinhan se selkäranka pitää loppua ja se loppuu siihen mitä sanotaan "häntäluuksi" :)
Mitä sä olisit vastannut tähän kysymykseen?
systeri

ViestiKirjoittaja PetriFB » 14. Loka 2012 10:06

systeri kirjoitti:Huomenta vaan ja siunattua päivänjatkoa :)

Kirjoitan tähän vaikka asia koskee Hengelliset laulut osiota.Mallun laittamassa laulussa Getsemane lauletaan että Jeesus rukoili ristillä että sen maljan jois joku muu ja Mallu huomautti itse että ei taida olla ihan Totuuden mukaiset sanat vaikka silti koskettava laulu.
Vastasin että varmaan lauluntekijä keksis siihen jonkun selityksen miksi kirjoitti niinkuin kirjoitti,uskon että tuntevat kuitenkin Raamatun suht hyvin.Ja aloin miettiä että minkäköhän selityksen ne keksis :think2:....en vielä keksiny

Matt. 26:39
Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi kasvoilleen ja rukoili sanoen: "Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä".

Ajatteliko että menköön se minulta pois ja ottakoon joku toinen ...vaikka uskon kyllä että Jeesus tiesi että kukaan toinen ei voi ottaa sitä tai ...muuten jokainen ihminen joutuis kantamaan omat syntinsä ja silloin lopputulos olisi ihan eri :think2:

Toinen asia on se että täytyy olla paljon aikaa lapsille että keskusteluyhteys ja avoimmuus säilyy vaikka en kotikoulua tms pysty lapsilleni tarjota,mutta että saa oikaistua vääriä opetuksia.
Eilen illalla aikuisen- ja 12 v tyttöjeni kanssa täällä juteltiin sekä pmmp:n laulun sanoituksista että muista uskonnoista ja tää 12 vuotias laittoi mua tosissaan tiukoille kysellessään asioista mitä oletin hänen koulussa oppineen.
Aloitti että mä tiedän että näin ei sais kysellä mutta mistä sen tietää että Jumala ei oo satua ..mistä ihmiselle on tullut häntäluun tynkä jos eivät oo kehittyneet esim.apinoista.Miksi ei muitten uskontojen jumalat voi olla oikeita esim muslimien jumala tai buddha ym.
Vastasin että saa kysellä ja kyseenalaistaa ja omasta mielestäni sain vastattua hänelle hyvin ..paitsi tuohon häntäluuasiaan en keksinyt muuta kuin että johonkinhan se selkäranka pitää loppua ja se loppuu siihen mitä sanotaan "häntäluuksi" :)
Mitä sä olisit vastannut tähän kysymykseen?

Käänsin aikoinani erään amerikkalaisen uskovan tekstin, jossa hän kertoo millainen ihminen on. Kun sen lukee ja kertoo esim. lapselle mitä siinä sanotaan, niin lapsikin sen jälkeen ymmärtää ettei ihminen ole evoluution tulos, vaan Jumalan luomus: https://www.kotipetripaavola.com/ihmine ... tulos.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Loka 2012 11:36

No kiitos :) pitääpä laittaa "tenavat" tämän kanssa oikealle raiteelle.Nythän on syyslomaviikko alkamassa heillä :)
systeri

ViestiKirjoittaja PetriFB » 14. Loka 2012 12:29

systeri kirjoitti:No kiitos :) pitääpä laittaa "tenavat" tämän kanssa oikealle raiteelle.Nythän on syyslomaviikko alkamassa heillä :)

Aloitin juuri tekstin päivityksen, eli koitan tehdä siitä luettavamman ja helpommin ymmärrettävän. Laitan tähän ketjuun ilmoituksen kun teksti on päivitetty parempaan tekstiasuun. Systeri, kirjoituksessa kuvataan miten esim. ruumiinjäsenemme toimivat, miten ne liikkuvat ja miksi. Samalla kun kerrot niitä lapsillesi, niin tehkää ja liikutelkaa sormia ja jalkoja, niin lapsi ymmärtää vielä paremmin, että Jumala loi ihmisen ja nerokkaasti toimivan ihmiselimistön.

Olisi kiva vaikka pitää tällainen "Raamattutunti" lapsille joskus jossakin.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Mallu » 14. Loka 2012 12:51

Tervehdys ja aurinkoista päivää,ainakin täällä paistaa nyt hienosti aurinko.

Niin mua jäi mietityttämään ne laulun sanat jossa sanotaan "sinä rukoilet,että sen maljan jois joku muu".Tuli vaan mieleen että ,ne sanat aivan kuin kertois opetuslasten ajatuksista.Siitä kuinka he jättivät Jeesusken yksin getsemanessa,heistä ei ollut edes valvomaan vaikka Jeesus pyysi.
Jeesus kyllä tiesi,että se malja oli hänelle,eikä sitä pystyisi kukaan muu juoda,ja tuskinpa olisikaan pyytänyt sitä jollekkin toiselle,mutta eihän opetuslapset sitä täydellisesti tajunneet,vaan he olisivat antaneet sen maljan jollekkin toiselle ja ajattelivat Jeesuksenkin ajattelevan niin.Mutta kaikki tämä selvisi heille jälkeenpäin,Jeesuksen kärsimykset,kaiken tämän tarkoituksen jne.
No menipä sekavaksi,mutta kuitenkin hieno laulu...

Meillä oli eilen vähän samanlaisia juttuja illalla 12 vuotiaan kanssa.Kattoivat jotain elokuvaa ja tyttö kysyi yhtäkkiä,että äiti tehdäänkö me syntiä kun katsotaan tätä.En vastannut heti kun en oikein tiennyt mitä sanoisi.Tyttö siihen vähän hätääntyneenä että sano jo.
Mulla on sellainen ajatus,että vääriä asioita tulee lapsille eteen tavalla tai toisella,ei niitä pääse pakoon vaan kieltämällä täysin tv.n katselun,siksi meillä lapset katsovat sitä.Tiettyjä ohjelmia ja satunnaisesti mitä milloinkin.No rajansa tietenkin silläkin,en anna kaikkea katsoa.
Vastasin,että kaikki ohjelmat ei ole hyväksi.Tärkeintä on miettiä,mitä mieltä olet niistä jutuista jota katsot ja mitä Jeesus ajattelisi ja millä tavalla annat ne vaikuttaa itseesi.
Tyttö hetken päästä sulki ihan itse tv.n ja sanoi ettei halua katsoa.Mun mielestä näin ne asiat pitäisi mennäkkin,että ne omasta tahdostaan jättäisivät tekemättä asoita mitkä kokevat vääriksi.Vaikka tarvitaanhan meidän vanhempienkin ohjausta ja mielipiteitä.

Mutta kuitenkin olen huomannut tytössä,että miettii paljon asioita.Iltaisin lukee itse tuolla sängyssä "lasten kuvaraamattua" vieressä on raamattu, josta haluaa etsiä saman asian.En ole halunnut ottaa pois sitä kuvaraamattua, kun sitä innokkaasti lukee.Mitenkä itse tekisitte,ottaistteko sen kuvaraamatun pois?
Pieni tyttö tokaluokkalainen,tuli koulusta viikolla ja sanoi että uusi opettaja (stainerkoulusta)
on tullut sijaiseksi heille.Oli opettanut että ruokarukouksessa käsivarret laitetaan rinnan päälle ristiin :think2: Niin mikähän tämä stainerkoulu on ja saa tietenkin kuulostella mitä oppeja opettaja lapsille tuo.Paljon tarvitaan viisautta ja aikaa vastata lapsille.Otan samaten tuon Petrin kirjoituksen ja luen sen tyttöjen kanssa loman aikana.
Siunausta päiväänne.
Mallu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 14. Loka 2012 13:26

https://www.kotipetripaavola.com/ihmine ... tulos.html

Nyt teksti on hiottu ja paranneltu. Siinä on paljon yksinkertaisia asioita, joiden kautta lapselle avautuu Jumalan luomistyön nerokkuus. On siinä muutamia vaikeampia juttujakin, mutta niitä ei tarvitse yrittää lapsille selittää.

Kun menet sivulle niin paina varmuuden vuoksi selaimen päivitysnappia, niin saat varmasti uusimman version näkymään.
PetriFB

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Loka 2012 13:32

Niin meillä on Mallun kans nuorimmat tytöt samoilla luokilla ja on siis nyt tokaluokkalaisilla uusi ope joka on steinerkoulusta.
Karsastin alkuun että no "johannyttoki" tuli tämmönen opettaja kun justiin ollaan täällä puhuttu kotikoulun tärkeydestä :shock:
Otti päähän kun kuulin tuon oudon rukoustyylin ja ajattelin että millä oikeudella se tulee meidän lapsille opettamaan uusia "rituaaleja" käsien pitämisestä kun rukoilla voi vaikka "ilman käsiä"
Tarkkana saa olla ja kyselenkin aika tiuhaan tytöltä että mitäs tänään hommattiin.Täytyy ottaa porukalla yhteyttä koululle jos alkaa mennä ihan kummalliseksi.Luin jostain että steinereillä on kaksi Jeesustakin..mikähän se toinen Jeesus mahtaa olla??
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Loka 2012 13:34

PetriFB kirjoitti:https://www.kotipetripaavola.com/ihminenonluomisentulos.html

Nyt teksti on hiottu ja paranneltu. Siinä on paljon yksinkertaisia asioita, joiden kautta lapselle avautuu Jumalan luomistyön nerokkuus. On siinä muutamia vaikeampia juttujakin, mutta niitä ei tarvitse yrittää lapsille selittää.

Kun menet sivulle niin paina varmuuden vuoksi selaimen päivitysnappia, niin saat varmasti uusimman version näkymään.

Ok..kiitos tästä :)
systeri

ViestiKirjoittaja PetriFB » 14. Loka 2012 13:38

systeri kirjoitti:Niin meillä on Mallun kans nuorimmat tytöt samoilla luokilla ja on siis nyt tokaluokkalaisilla uusi ope joka on steinerkoulusta.
Karsastin alkuun että no "johannyttoki" tuli tämmönen opettaja kun justiin ollaan täällä puhuttu kotikoulun tärkeydestä :shock:
Otti päähän kun kuulin tuon oudon rukoustyylin ja ajattelin että millä oikeudella se tulee meidän lapsille opettamaan uusia "rituaaleja" käsien pitämisestä kun rukoilla voi vaikka "ilman käsiä"
Tarkkana saa olla ja kyselenkin aika tiuhaan tytöltä että mitäs tänään hommattiin.Täytyy ottaa porukalla yhteyttä koululle jos alkaa mennä ihan kummalliseksi.Luin jostain että steinereillä on kaksi Jeesustakin..mikähän se toinen Jeesus mahtaa olla??

Hiltunen sanoo, että steinerilaisuuden lopullinen pyrkimys on korvaavan koulun jälkeen valloittaa peruskoulu sisältäpäin. Peruskoulun opettajat ovat Steinerin suosikkeja. Heille pidetään steinerilaisuutta mainostavia seminaareja. Steiner-kasvatus –lehti 1/85 sanoo: Kehitys tulee jatkumaan siten, että steinerpedagogiikka ei esiinny vain rönsyinä koululaitoksen sivussa, vaan sen on löydettävä tiensä sen sisään.” Lehti puhuu steinerilaisuuden saamisesta peruskoulun keskeiseksi pohjaksi. Tässä tavoitteessa peruskoulun luokanopettajat ovat Steinerin suosikkeja. Steiner kutsui heitä ”kesyiksi kaneiksi.” (s.46)

Suomalaiset antroposofit haluavat jostain syystä antaa sen kuvan, että Steiner olisi kristitty. Hiltunen näkee antroposofiassa selkeän yhteyden New Age –uskontoon. Antroposofisen seuran säännöissä sanotaan: Antroposofisia kirjoituksia ei saa arvostella, ellei ole saanut samaa koulutusta kuin minkä pohjalta kirjat ovat syntyneet. Koska kirjoitukset ovat syntyneet Steinerin mielessä, ovat ajatukset kaiken arvostelun, objektiivisen tarkastelun ulottumattomissa. Vain asiaan vihkiytyneet voivat siitä jotain ymmärtää, on viestin sisältö. (s.78)

Antroposofinen oppi on monistinen maailmankatsomus, jossa maaplaneetta on elävä olento ja jokaisesta kivestä löytyy henki. Steiner näkee mm. maahisia, vetehisiä, keijukaisia ja tulenhenkiä. Ne ovat suuren henkisen ruumiin, maapallon kokonaisuutta, maan elämäruumista. Noustuaan korkeammalle, Steiner näki astraaliruumiissaan liikkuessaan maan piirin ulkopuolisia olentoja. Hän teki astraalimatkoja korkeammille tasoille, jossa hän seurusteli vertaistensa, henkimaailman olentojen kanssa. Henkinen tajunta oppi tuntemaan nuo olennot. (s.87)

https://personal.inet.fi/koti/esko.tien ... us%20I.htm
PetriFB

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Loka 2012 13:45

Mallu:Niin mua jäi mietityttämään ne laulun sanat jossa sanotaan "sinä rukoilet,että sen maljan jois joku muu".Tuli vaan mieleen että ,ne sanat aivan kuin kertois opetuslasten ajatuksista.Siitä kuinka he jättivät Jeesusken yksin getsemanessa,heistä ei ollut edes valvomaan vaikka Jeesus pyysi.
Jeesus kyllä tiesi,että se malja oli hänelle,eikä sitä pystyisi kukaan muu juoda,ja tuskinpa olisikaan pyytänyt sitä jollekkin toiselle,mutta eihän opetuslapset sitä täydellisesti tajunneet,vaan he olisivat antaneet sen maljan jollekkin toiselle ja ajattelivat Jeesuksenkin ajattelevan niin.Mutta kaikki tämä selvisi heille jälkeenpäin,Jeesuksen kärsimykset,kaiken tämän tarkoituksen jne.
No menipä sekavaksi,mutta kuitenkin hieno laulu...

Ahaa..mä yritin kuunnella niitä laulun sanoja mutta mun koneesta ne kuuluu niin epäselvästi etten saanut kunnolla selvää niistä.Oletin että kysmys oli siitä Jeesuksen omasta rukouksesta kun rukoili että ota pois minulta tämä malja,ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon jne..
systeri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu