Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Joulu 2012 08:33

Herman kirjoitti:Toni, voisitko vastata sinäkin tähän.

Kun Jeesuksen opetuksen mukaan vihaaminen = tappamista, ja himoitseminen = huorintekemistä, niin miksi sitten ei mielikuvan tekeminen Jeesuksesta = kuvan tekemistä Jeesuksesta?

Aion vastata tähän kun kerkeän ja ennätän vielä tänään. Aion myös vastata tähän 1 Sam 15:23 For rebellion is as the sin of witchcraft, and stubbornness is as iniquity and idolatry. Because thou hast rejected the word of the LORD, he hath also rejected thee from being king.

Aion vastata myös toisten kommentteihin.

Nyt on kuitenkin uusi armon päivä. Voimme jatkaa tätä tärkeätä keskustelua etsien totuutta tästä aiheesta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Joulu 2012 09:05

Herman kirjoitti:
Olen usein kokenut, kun olen pyytänyt Jeesuksen mieltä lähimmäisiäni kohtaan, saaneeni Jumalalta Hänen ymmärrystään, jonka kautta olen pystynyt näkemään toiset jossain asiassa vielä kasvamattomina, ikäänkuin "lapsina". Lapset saattavat tehdä väärin, koska he eivät vielä ole kasvaneet oppimaan tekemään oikein. Siksi olen aika herkkä tuomitsemaan toisia väärämielisiksi, jos he ovat eri mieltä kanssani.

Olen samaa mieltä siitä, että joskus toiset loukkaantuvat kun tuomme esille totuuden. Mutta henkilökohtaisuuksiin ei tarvitse tai kannata mennä, silloin kun keskustellaan ja yhdessä etsitään Raamatun totuutta. En ole laskenut kuinka monta kertaa esimerkiksi tässä viestiketjussa minun on sanottu yrittävän kumota Jumalan sanaa, mutta aika suuri luku siitä tulisi. Eikö olekaan luottamusta siihen että totuus tekee työtänsä, kun täytyy yrittää tehostaa asiaa henkilökohtaisuuksilla? Ei tarvitse vastata, mietittäväksi vaan...

Hyvää yötä

Aikomukseni ei ole lyödä tai satuttaa sinua, vaan tuoda esille eräitä seikkoja. Sanot että näet jotkut kasvamattomina ikäänkuin lapsina. Koska lapset eivät ole oppineet tekemään oikein, niin he saattavat tehdä väärin. Sitten sanot että sen takia olet aika tuomitsemaan tolisia väärämieliseksi jos he ovat erimieltä kanssasi.

Sinä annat luvan itsellesi tuomita muita väärämieliseksi sen perusteella kun he ovat kasvamattomia. Olen varma, että moni uskova loukkaantuu kun tuomitset heitä väärämieliseksi. Eikö olisi parempi sanoa, että joku jossakin asiassa on ajattelee väärällä tavalla sen takia kun toimii ja ajattelee Raamatun sanan vastaisesti. Olen myös varma siitä, että kun sinä tuomitset toisia kasvamattomuuden tähden väärämieliseksi, niin he kokevat sen henkilökohtaisuuksiin menemisenä. Minä en kannata ihmisten tuomitsemista vaan sitä, että ihmistä ohjataan väärästä oikealle tielle. Tässä kohdassa pätee sanonta rakasta syntistä ihmistä, mutta älä syntiä.

Sitten tuot esille kuinka monta kertaa sinun on sanottu kumoavan Jumalan sanan ja olet ottanut sen henkilökohtaisesti itseesi. Sen jälkeen kysyt etteikö meillä ole luottamusta siihen että totuus tekee työtänsä, kun sitä täytyy yrittää tehostaa henkilökohtaisuuksilla. aiemmin sanoit, että muiden kasvamattomuuden tähden olet aika herkkä tuomitsemaan muita väärämieliseksi. Asenteesi osoittaa ettet sinä itse luota siihen että totuus tekee työtänsä uskovan sydämessä. Sinä itse syytät muita siitä miten sinä itse toimit. En todellakaan kirjoita aikomuksena lyödä sinua, vaan saada sinua ajattelemaan asioita.

Olet myös tuonut esille tässä ketjussa useasti sen kuinka minä ymmärrän, uskon ja opetan väärin tässä ketjussa koskien Jumalan kuvien tekemistä. En ole ottanut sitä henkiökohtaisesti itseeni, koska näen sinun ymmärtävän asian eri tavalla. Jos näemme jonkin asian eri tavalla, ei sitä tarvitse ottaa henkilökohtaisesti. On itsestään selvää että jos kaksi uskovaa näkee jonkin asian täysin eri tavalla sanasta ja opettaa siitä eri tavalla niin toinen on väärässä. Ei väärässä oleminen ole maailmanloppu eikä sitä tarvitse hävetä, sillä Raamatun sanan opetuksen mukaan me monessa kohdassa erehdymme ja kasvun kautta opimme hylkäämään syntiä ja vääriä opetuksia ja ajatuksia.

Minä olen ollut monesti väärässä ja saanut tehdä siitä parannuksen. En ole menettänyt kasvojani Jumalan edessä, mutta jotkut ihmiset ovat minut hylänneet, mutta tärkeintä on mitä Jumala ajattelee minusta ja Hän ei hylkää, vaan ohjaa parannukseen opettaen yhä syvemmin Hänen tuntemisessaan sekä Raamatun ymmärtämisessä.

Yritän nyt seuraavassa viestissä päästä vastaamaan siihen sinun kysymykseesi mielikuvasta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Joulu 2012 09:37

Vielä sellainen juttu, että uudessa testamentissa ei ole mitään mainintaa jumalankuvien tekokiellosta. Apt 17:29 ei esitä kieltoa jumalankuvan tekemiseen, vaan vain selittää, että Jumalaa ei pysty taiteen eikä ajatusten keinoin kuvailemaan. Siinä siis sanotaan, että Jumalan kuvaaminen on mahdotonta, mikä mielestäni puhuu sen puolesta, että mikään kuva ei voi todellisuudessa esittää Jumalaa. Jumalahan on henki. Ei Häntä voi kuvata. Jos tekee piirroksen tai patsaan, jossa kuvaa jotain Raamatun esittämää kuvaa Jumalasta, esimerkiksi kirkkautta valtaistuimella tms., niin se ei ole väärin, mutta jos tekee kuvan palvottavaksi tai välineeksi päästä lähelle Jumalaa, niin tietenkin se on väärin. Ja Raamatussa muuten sanotaan, että Jumala teki ihmisen kuvakseen. Ei sitä selitetä, että ihminen olisi Jumalan kuva vain jotenkin muutoin kuin ulkoisesti. Siinäkin pitää täyttää rivien välejä, että ymmärtää asian näin :D Samalla tavalla sanotaan Seetistä, että hän oli Aadamin kuva, millä ainakin tarkoitetaan, että Seet oli Aadamin näköinen... Ja vielä kerran copypastella tämä käsky: "Älä tee itsellesi jumalankuvaa [b]äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla (2.Moos.20:4)." [/b]Eli siinä kyllä sanotaan, että ei saa tehdä jumalankuvaa, eikä mitään muutakaan kuvaa. Tämän perusteella ajattelen, että käsky tarkoittaa palvottavia kuvia, koska myöhemmin Jumala kuitenkin kehotti tekemään esimerkiksi kerubien kuvia... Mutta nyt minäkin jankutan tätä samaa uudestaan ja uudestaan :wise3: Tätä kohtaa en muista vielä laittaneeni, eli siis jotain uutta :) : "Älkää tehkö itsellenne epäjumalia älkääkä pystyttäkö itsellenne jumalankuvia tai patsaita, älkää myöskään asettako maahanne kiviä, joissa on kuvia, kumartaaksenne niitä, sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne (3.Moos.26:1)." Eli tässäkin sanotaan, että kumarrettaviksi ei tule tehdä mitään kuvia.

Juutalaisetkin tekivät virheen siinä, että he takertuivat epäolennaisiin pieniin sanoihin Jumalan antamassa laissa, eivätkä nähneet metsää puilta. He antoivat kymmenykset kuminoista, mutta eivät ymmärtäneet, että tärkeintä olisikin ollut laupeus ja uskollisuus.

Arvostan kuitenkin sitä, että ihmiset pysyvät vakaasti siinä, minkä Jumalan edessä kokevat oikeaksi, vaikka se olisikin vastoin omaa näkemystäni. Olen tullut siihen tulokseen, että en yleensä saa mitään muutosta aikaan kenenkään ajattelussa sanoillani, mutta rukouksia kuuleva Jumala kyllä tekee työtään meissä kaikissa. Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.

Ja taas muuten eteläafrikkalainen veljemme laittoi osuvan päivityksen facebookkiin: "It is all about Jesus not about the Bible. The Bible talks about Jesus. Once we start talking about the Bible, we are lost. WE HAVE TO BE TALKING ABOUT JESUS! WE MUST WITNESS OF JESUS! JESUS IS LORD!"
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Herman » 13. Joulu 2012 09:48

Petri, tarkoitukseni oli kirjoittaa, että siis nimenomaan en ole kovin herkkä tuomitsemaan toisia väärämielisiksi, taisi väsyneenä mennä ajatukset sekaisin. Pahoittelen kirjoitusvirhettä.

Mitä tulee kuvakeskusteluun, olen omalta osaltani tarpeeksi selkeästi osoittanut mistä siinä on kyse. Flunssa alkaa myös olla voitettu ja monet elämän askareet sekä taudin aikana rästiin jääneet sellaiset odottaa, joten en ehdi tästedes olla juurikaan koneella, joten kiitän omalta osaltani antoisasta keskustelusta ja jätän teidät jatkamaan, toivoen hyvää jatkoa kaikille ja siunattua joulunaikaa sekä vuodenvaihdetta jos en sitä ennen ehdi tulla täällä piipahtamaan. Herra kanssanne!
Herman

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Joulu 2012 09:57

Herman kirjoitti:Petri, tarkoitukseni oli kirjoittaa, että siis nimenomaan en ole kovin herkkä tuomitsemaan toisia väärämielisiksi, taisi väsyneenä mennä ajatukset sekaisin. Pahoittelen kirjoitusvirhettä.

Mitä tulee kuvakeskusteluun, olen omalta osaltani tarpeeksi selkeästi osoittanut mistä siinä on kyse. Flunssa alkaa myös olla voitettu ja monet elämän askareet sekä taudin aikana rästiin jääneet sellaiset odottaa, joten en ehdi tästedes olla juurikaan koneella, joten kiitän omalta osaltani antoisasta keskustelusta ja jätän teidät jatkamaan, toivoen hyvää jatkoa kaikille ja siunattua joulunaikaa sekä vuodenvaihdetta jos en sitä ennen ehdi tulla täällä piipahtamaan. Herra kanssanne!

No hyvä että oli kirjoitusvirhe. Jumalan siunausta sinulle.
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Joulu 2012 10:02

Himoaminen on syntiä jo ajatuksen tasolla, koska himon tarkoituksena on tehdä esim. huorin. Ihminen tekee jo ajatuksissaan syntiä, jos himoitsee toista ihmistä. Himo on siis väärin ja syntiä. Tämä on selvä asia.

Nyt pääsemme asiassa mielikuviin ja ajatuksiin:

2 Moos 33:
17 Herra vastasi Moosekselle: "Mitä sinä nyt pyydät, sen minä myös teen; sillä sinä olet saanut armon minun silmieni edessä, ja minä tunnen sinut nimeltäsi".
18 Silloin hän sanoi: "Anna siis minun nähdä sinun kirkkautesi".
19 Hän vastasi: "Minä annan kaiken ihanuuteni käydä sinun ohitsesi ja huudan nimen ‘Herra’ sinun edessäsi. Ja minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, armahdan, ketä armahdan".
20 Ja hän sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon".
21 Sitten Herra sanoi: "Katso, tässä on paikka minun läheisyydessäni; astu tuohon kalliolle.
22 Ja kun minun kirkkauteni kulkee ohitse, asetan minä sinut kallion rotkoon ja peitän sinut kädelläni, kunnes olen kulkenut ohi.
23 Kun minä sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."

Tässä Raamatun kohdassa Jumalan kirkkaus kulkee Mooseksen ohi, niin että Mooses näkee Jumalan selkäpuolen. Jumalan tahto on että tutkimme ja luemme Hänen sanaansa ja pakostakin tästä kohdasta nousee jotakin mielikuvia ajatuksiin, mutta se ei ole syntiä eikä väärin, sillä kyseessä ei ole Jumalan kuvan tekeminen konkreettisesti piirtäen, maalaten tai patsaan tekemistä. Jos pelkkä mielikuva ja ajatus ilman aikomusta piirtää sitä kun luet Raamattua olisi syntiä, niin sitten emme voisi lukea Raamattua kaikista kohdissa, koska Jumalasta nousee väkisinkin jotain mielikuvia kun luemme esim. edellä olevaa Raamatun kohtaa.

Raamattu kieltää konkreettisen Jumalan kuvan tekemisen piirtäen, patsas jne. pitäen sitä epäjumalankuvana (pesel). Jumala on elävä Henki, jonka kuvaamisen (sanoilla kertoen) Hän on sallinut Raamatun sanassa. Jumala itse kertoo sanassaan millainen Hän on ja mitä Hän tekee, mutta Hän on kieltänyt meiltä Hänen kuvaamisensa inhimillisen taiteen ja ajatuksen kautta, ettemme piirtäisi (patsas) Hänestä kuvaa.

5 Moos luvussa 4 Jumala itse kertoo selvästi mitä Toinen Käsky merkitsee, eli Jumalasta ei saa tehdä kuvaa, eikä palvoa ja palvella Jumalan luomia asioita (aurinko, kuu, tähdet ja taivaan joukkoa). Jos Jumalasta saisi tehdä kuvan piirtäen patsas, kunhan ei palvo kuvaa tai patsasta, niin Raamatussa pitäisi lukea se, mutta missään kohdassa Raamattu ei sano, että Jumalan kuvia saa tehdä, kunhan ei palvo niitä. Meidän tulee uskoa Raamatun sanaa, emme saa päätellä sitä mitä Raamattu opettaa, koska se on luettavissa Raamatussa. Varsinkin Jumalan kuvan kohdalla se on selkeästi sanottu: Älä tee jumalankuvaa (pesel). Ymmärrän sen, että joissakin asioissa voi olla vaikea ymmärtää mitä Raamattu, mutta ei tässä asiassa koska se on selvästi sanottu Raamatussa.

2 Moos 20:
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa (pesel) äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

Kyseisessä kohdassa on kaksi kieltoa älä tee jumalankuvaa (pesel) ja älä kumarra ja palvele niitä. Vaikka uskoisit että jälkimmäinen kohta tarkoittaa kuvien palvomista, niin silti sitä ennen on annettu käsky ettei saa tehdä jumalankuvaa (pesel). Eli kaikesta huolimatta ei saa edes tehdä jumalankuvaa (pesel). 5 Moos luku 4 selittää kuitenkin tämän kohdan, kuten se on esille tuotu jo monta kertaa, että mistä siinä on kyse. Älä tee jumalankuvaa (pesel) on selkeästi sanottu.

Missään kohtaa Raamatussa ei sanota, että voit tehdä Jumalasta kuvan kunhan et palvo sitä. Mutta Raamatussa sanotaan, älä tee jumalankuvaa (pesel).

Uskoin ennen että voi tehdä kuvan Jumalasta, kunhan ei palvo sitä. Kun aloin asiaa tutkimaan niin ymmärsin, että Toisen Käskyn 1. osa sanoo ettei saa tehdä ollenkaan Jumalasta kuvaa. Sitten 5 Moos luku 4 vahvisti asian täydellisesti. Mistä olin saanut käsityksen kunhan en palvo kuvaa? Rooman katolinen kirkko 787 jKr. kumosi Jumalan kuvan teko kiellon yhtenä perustelunaan, ettei kuvaa palvota. RKK:n oppi Jumalan kuvista ujuttautui kristikuntaan samalla tavalla kuin sunnuntai lepopäivä ja uskovat kiivailevat niistä käyttäen samoja puolustuspuheita ja sanoja, mitä RKK syötti kristikuntaan. Minä huomasin olleeni RKK:n eksytyksen uhri niin kuva asiassa kuin sunnuntai asiassa ja uskoin asioista väärin, mutta tein parannuksen.

Koitan seuraavaksi kirjoittaa siitä epäjumalanpalveluksesta.
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Joulu 2012 11:14

Saulista tuli kuningas ja Jumala antoi hänelle käskyn käydä amalekilaisia vastaan ja vihkiä tuhon omaksi kaikki mitä heillä on, heitä ei saanut säästää, miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit kaikki tuli hävittää pois maan päältä.
Saul voitti amalekilaiset ja otti elävänä Amalekin kuninkaan vangiksi ja kaiken kansan hän vihki tuhon omaksi miekan terällä. Saul kuitenkin säästi parhaimmat lampaat, lihavimmat raavaat ja karitsat, kaiken, mikä oli arvokasta; sitä ei vihitty tuhon omaksi. Mutta kaiken karjan, mikä oli halpaa ja arvotonta, vihittiin tuhon omaksi.

Saul pelkäsi kansaa ja kuuli heidän ääntänsä eikä siksi vihkinyt kaikkea tuhon omaksi. Saul oli rikkonut Jumalan käskyn. Tässä nimenomaisessa kohdassa Raamattu opettaa, että tottelemattomuus on kapinaa Jumalaa kohtaan, joka on taikuuden syntiä ja niskoittelu (alkutekstin mukaan myös itsepäisyys) Jumalan tahtoa kohtaan on vääryyttä ja epäjumalanpalvelusta.

Raamattu rinnastaa tottelemattomuuden Jumalaa ja Hänen käskyään kohtaan samanlaiseksi asiaksi kuin taikuuden synti. Ehkä tämä voi herättää meitä ymmärtämään kuinka vakavasta asiasta on kyse, silloin kun emme usko Jumalaa ja Hänen käskyjään kuten sana opettaa.

Jumala on selkeästi ilmoittanut sanassaan myös, että jos joku itsepäisesti haluaa vain uskoa vastoin Raamatun sanaa, Jumalan käskyä, niin hänen sydämessään on silloin vääryyttä ja epäjumalanpalvelusta, sillä alueella missä hän ei usko niin kuin sana opettaa.

Saul oli saanut selkeä käskyn, jota vastaan hän rikkoi. Hän toteutti osan käskystä, eli hän halusi uskoa niin kuin käskettiin, mutta koska hän pelkäsi kansaa, niin hän uskoi vain osan käskyä ja jätti toteuttamatta tietyn osan käskyä.

Tämä on ongelma meidän Jumalan kansan keskellä. Jos enemmistö on jotakin mieltä ja Jumala sitä vastaan, niin moni valitsee enemmistön kannan, vaikka se olisi epäraamatullista ja vastoin Jumalan tahtoa.

Esimerkiksi Jumalan kuvissa ja sapatissa on tästä kyse, että kristikunnan enemmistö on näissä kahdessa asiassa väärässä ja seuraa väärää opetusta. Mutta koska enemmistö uskoo niihin, niin monet pelkäävät enemmän ihmisiä kuin Jumalaa ja siksi he valitsevat Rooman kirkon alkuunpaneman eksytyksen, eikä Jumalan Käskyä. Monien uskoa tietyissä kohdissa ohjaa toiset ihmiset eikä Jumala.

Sitten on tietenkin myös niitä, jotka näkevät kuvan tekemisen väärin ymmärtäen sanan opetuksen väärällä tavalla. Perusta Jumalan kuvien väärin ymmärtämiselle luotiin 787 jKr. katolisen kirkon toimesta.

Jos siis uskomme vastoin sanaa, jossakin kohdassa ja vuodesta toiseen pidämme "itsepäisesti" kiinni väärästä opetuksesta, niin silloin siinä kohdassa meidän sydämessämme on vääryyttä ja epäjumalanpalvelusta. On myös selvää että mikä ei ole totuudesta, vaan valhetta ja vastoin Jumalan sanaa on epäjumalanpalvelusta. Tämä ei tarkoita sitä, että olemme epäjumalanpalvelijoita ja kaikessa väärässä, vaan sitä että siinä kohdassa, jossa emme usko sanaa oikein, niin sydämessämme on vääryyttä ja epäjumalanpalvelusta. Jumalan tahdon vastainen usko ja opetus on aina väärin ja vääryyttä Jumalan edessä, riippumatta missä kasvuvaiheessa olemme.

Jumala on kuitenkin armollinen ja kasvattaa meitä uskomaan askel askeleelta, niin kuin sana opettaa.
PetriFB

ViestiKirjoittaja toni t » 13. Joulu 2012 13:19

Aamu-Usva kirjoittaa: Vielä sellainen juttu, että uudessa testamentissa ei ole mitään mainintaa jumalankuvien tekokiellosta. Apt 17:29 ei esitä kieltoa jumalankuvan tekemiseen, vaan vain selittää, että Jumalaa ei pysty taiteen eikä ajatusten keinoin kuvailemaan. Siinä siis sanotaan, että Jumalan kuvaaminen on mahdotonta, mikä mielestäni puhuu sen puolesta, että mikään kuva ei voi todellisuudessa esittää Jumalaa. Jumalahan on henki. Ei Häntä voi kuvata. Jos tekee piirroksen tai patsaan, jossa kuvaa jotain Raamatun esittämää kuvaa Jumalasta, esimerkiksi kirkkautta valtaistuimella tms., niin se ei ole väärin, mutta jos tekee kuvan palvottavaksi tai välineeksi päästä lähelle Jumalaa, niin tietenkin se on väärin.

Matt.5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Jeesus ei kumonnut Jumalan lakia jonka toinen käsky kuvantekokielto on. Toinen käsky Jumalan laista on siis edelleen voimassa. Aamu-Usva myönnät tässä itsekkin ettei Jumalasta voi tehdä totuudellista kuvaa. Sitten kuitenkin sanot että Jumalasta voi kuitenkin tehdä piirroksen joka kuvaa Raamatun esittämää kuvaa Jumalasta. Eli sinun mielestäsi Jumalaa saa kuvata valheen kautta (piirros). Sinun tulkintasiaiheesta on johtanut sinut lopputulokseen jossa totuutta voisi kuvata valheen kautta ja tämä on todella ihmeellistä sillä totuutta ei voi oikeasti kuvata valheen kautta. Apt.17 luvun opetus on se että koska Jumaluus ei ole inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema niin ei sitä silloin myöskään voi ja SAA kuvata niin että piirtelee omia ajatuksiaan siitä miltä Jumala mahdollisesti näyttää.

Ja Raamatussa muuten sanotaan, että Jumala teki ihmisen kuvakseen. Ei sitä selitetä, että ihminen olisi Jumalan kuva vain jotenkin muutoin kuin ulkoisesti. Siinäkin pitää täyttää rivien välejä, että ymmärtää asian näin Samalla tavalla sanotaan Seetistä, että hän oli Aadamin kuva, millä ainakin tarkoitetaan, että Seet oli Aadamin näköinen...

Room 8:29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt [b]Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;

2 Kor 3:18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

Room 12:2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.[/b]

Kol.3:9 Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
3:10 ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.

Raamatun todistuksen mukaan ihminen Jumalan kuvana tarkoittaa sitä, että ihmisen ajatukset ja teot olisivat samanlaisia ajatuksia ja tekoja kuin on Jumalalla. Ihmisestä tehty kuva (piirros, patsas) ei ole Jumalan kuva, vaan näköiskuva ihmisestä. Ihminen ei tietenkään ole täydellinen eikä tule täydelliseksi tässä nykyisessä maailmanajassa, vaan saa kasvaa Jumalan armossa joka päivä kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta.

Aamu-Usva kirjoittaa: "Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla (2.Moos.20:4)." Eli siinä kyllä sanotaan, että ei saa tehdä jumalankuvaa, eikä mitään muutakaan kuvaa. Tämän perusteella ajattelen, että käsky tarkoittaa palvottavia kuvia, koska myöhemmin Jumala kuitenkin kehotti tekemään esimerkiksi kerubien kuvia...

5 Moos 4:15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa (pesel), ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,

Tässä sanotaan täysin selvästi se että jos Herrasta koittaa tehdä kuvan tulee siitä jumalankuva (pesel). Herra ei näyttänyt itsestään kansalle mitään muotoa ettei kansa olisi toiminut kelvottomasti ja tehnyt Herrasta jumalankuvaa (pesel). Herra ei siis näyttäytynyt kansalle ettei kansa joutuisi niin helposti kiusaukseen tekemään Herrasta jumalankuvaa (pesel). Raamatun todistuksen mukaan jos Jumalasta koittaa tehdä kuvan tulee siitä jumalankuva (pesel).

2.Moos.20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

2.Moos.20:4 kieltää ettei ihminen saa tehdä Jumalastaan itselleen jumalankuvaa mistään Jumalan luomista asioista. Jos Herrasta koittaa tehdä kuvan niin siitä tulee Raamatun oman todistuksen mukaan siis jumalankuva (pesel) joita Jumala kieltää tekemästä.

Kerubi ei ole Jumala eikä siksi Kerubin piirtäminen ole sen enempää jumalankuva kuin kuva minustakaan. Jos ihminen pitäisi Kerubia Jumalana ja piirtäisi sitten tästä Jumalastaan kuvan tulisi siitä jumalankuva (pesel). Toinen käsky kieltää tekemästä jumalankuvaa. Jumalankuva on kuva jossa ihminen pyrkii kuvaamaan Jumalaansa.

Aamu-Usva kirjoittaa: "Älkää tehkö itsellenne epäjumalia älkääkä pystyttäkö itsellenne jumalankuvia tai patsaita, älkää myöskään asettako maahanne kiviä, joissa on kuvia, kumartaaksenne niitä, sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne (3.Moos.26:1)." Eli tässäkin sanotaan, että kumarrettaviksi ei tule tehdä mitään kuvia.

"Älkää tehkö itsellenne epäjumalia älkääkä pystyttäkö itsellenne jumalankuvia tai patsaita, älkää myöskään asettako maahanne kiviä, joissa on kuvia, kumartaaksenne niitä, sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne (3.Moos.26:1).

Tämä kohta kieltää ensiksi tekemästä itselle jumalankuvia. Sitten ei myöskään saa asettaa maahan kiviä joissa on kuvia ja kumartaa niitä kuvia. Huomioitavaa on se että ensimmäiseksi Jumala siis kieltää tekemästä jumalankuvia. Onkin ihmeellistä että monet ovat valmiitä kumoamaan tästäkin kohdasta ensimmäisen ja tärkeimmän kiellon sillä perusteella ettei kiviä joissa on kuvia saa myöskään kumartaa. Kohdan ensimmäinen ja tärkein käsky on Älkää tehkö itsellenne epäjumalia älkääkä pystyttäkö itsellenne jumalankuvia! Kun ihminen tämän uskoo eihän myöskään kumarra mitään jumalankuvaa.

Joh.8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."

Room.10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Vain Jumalan sanan totuus voi vapauttaa ihmisen saatanan vankeudesta sillä vain Jumalan sanan kautta voidaan tulla uskoon. Vain totuus tekee siis vapaaksi. Mikään kuva ei ole totuus Jumalasta vaan kaikki kuvat edustavat valhetta Jumalasta ja siksi mikään kuva ei voi auttaa ihmistä vapaaksi saatanan vankeudesta eikä ihminen voi tulla uskoon minkään kuvan kautta, koska usko tulee vain Jumalan sanan kuulemisen kautta. Tämän vuoksi kaikki kuvat ovat täysin turhia evankeliumin julistuksen apuna. Ne ovat turhia ja jos kuvilla on pyritty kuvaamaan Jumalaa ovat ne silloin myös laittomia Jumalan edessä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 13. Joulu 2012 13:38

petri, mahtaako sulla olla vääristynyt käsitys siitä mitä "kumota" tarkottaa?

sinun kannattaisi pohtia mitä "kumota" tarkottaa, ennenkuin syytät toista ihmistä käskyn kumoamisesta.
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 13. Joulu 2012 13:46, muokattu yhteensä 1 kerran
uuhi

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Joulu 2012 13:45

Aamu-Usva kirjoitti:Vielä sellainen juttu, että uudessa testamentissa ei ole mitään mainintaa jumalankuvien tekokiellosta. Apt 17:29 ei esitä kieltoa jumalankuvan tekemiseen, vaan vain selittää, että Jumalaa ei pysty taiteen eikä ajatusten keinoin kuvailemaan. Siinä siis sanotaan, että Jumalan kuvaaminen on mahdotonta, mikä mielestäni puhuu sen puolesta, että mikään kuva ei voi todellisuudessa esittää Jumalaa. Jumalahan on henki. Ei Häntä voi kuvata. Jos tekee piirroksen tai patsaan, jossa kuvaa jotain Raamatun esittämää kuvaa Jumalasta, esimerkiksi kirkkautta valtaistuimella tms., niin se ei ole väärin, mutta jos tekee kuvan palvottavaksi tai välineeksi päästä lähelle Jumalaa, niin tietenkin se on väärin. Ja Raamatussa muuten sanotaan, että Jumala teki ihmisen kuvakseen. Ei sitä selitetä, että ihminen olisi Jumalan kuva vain jotenkin muutoin kuin ulkoisesti. Siinäkin pitää täyttää rivien välejä, että ymmärtää asian näin :D Samalla tavalla sanotaan Seetistä, että hän oli Aadamin kuva, millä ainakin tarkoitetaan, että Seet oli Aadamin näköinen... Ja vielä kerran copypastella tämä käsky: "Älä tee itsellesi jumalankuvaa [b]äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla (2.Moos.20:4)." [/b]Eli siinä kyllä sanotaan, että ei saa tehdä jumalankuvaa, eikä mitään muutakaan kuvaa. Tämän perusteella ajattelen, että käsky tarkoittaa palvottavia kuvia, koska myöhemmin Jumala kuitenkin kehotti tekemään esimerkiksi kerubien kuvia... Mutta nyt minäkin jankutan tätä samaa uudestaan ja uudestaan :wise3: Tätä kohtaa en muista vielä laittaneeni, eli siis jotain uutta :) : "Älkää tehkö itsellenne epäjumalia älkääkä pystyttäkö itsellenne jumalankuvia tai patsaita, älkää myöskään asettako maahanne kiviä, joissa on kuvia, kumartaaksenne niitä, sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne (3.Moos.26:1)." Eli tässäkin sanotaan, että kumarrettaviksi ei tule tehdä mitään kuvia.

Juutalaisetkin tekivät virheen siinä, että he takertuivat epäolennaisiin pieniin sanoihin Jumalan antamassa laissa, eivätkä nähneet metsää puilta. He antoivat kymmenykset kuminoista, mutta eivät ymmärtäneet, että tärkeintä olisikin ollut laupeus ja uskollisuus.

Arvostan kuitenkin sitä, että ihmiset pysyvät vakaasti siinä, minkä Jumalan edessä kokevat oikeaksi, vaikka se olisikin vastoin omaa näkemystäni. Olen tullut siihen tulokseen, että en yleensä saa mitään muutosta aikaan kenenkään ajattelussa sanoillani, mutta rukouksia kuuleva Jumala kyllä tekee työtään meissä kaikissa. Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.

Ja taas muuten eteläafrikkalainen veljemme laittoi osuvan päivityksen facebookkiin: "It is all about Jesus not about the Bible. The Bible talks about Jesus. Once we start talking about the Bible, we are lost. WE HAVE TO BE TALKING ABOUT JESUS! WE MUST WITNESS OF JESUS! JESUS IS LORD!"

Jotkut sanovat, että koska Jumala käski tehdä kaksi kerubia armoistuimen molempiin päihin, niin se on sen merkki, että Jumalasta ja enkeleistä voi tehdä kuvia. Kerubit olivat piilossa kaikkien pyhimmässä, jonne vain ylimmäinen pappi sai kerran vuodessa mennä sovittamaan kansan synnit. Ylimmäinen pappi oli esikuvaa Herra Jeesus Messiaasta, joka kykenee näkemään taivaan enkelit, jotka ovat ihmissilmiltä piilossa. Israelin kansa ei nähnyt ilmestysmajan ja temppelin kaikkein pyhimmässä olevaa liitonarkkia kerubeineen, sillä vain ylimmäinen pappi sai mennä kerran vuodessa kaikkein pyhimpään.

Kaksi kerubia eivät siis olleet kaiken kansan nähtävillä, vaan ne olivat kaikkein pyhimmässä, jossa Jumala ilmestyi ja puhui kahden kerubin välistä armoistuimen päältä, joka oli liitonarkin kantena. Liitonarkin pohjalla oli lain taulut (Kymmenen Käskyä), Aaronin viheriöivä sauva sekä kultainen manna-astia.

Kaksi kerubia eivät ole kuva Jumalasta, vaan kahdesta kerubista. Kaksi kerubia on polvistuneena Herran edessä armoistuimen päällä kuten myös ihmisten osa on polvistua Kaikkivaltiaan Jumalan edessä. Kahden kerubin tekemisen salliminen ei kumonnut Toista Käskyä, sillä Herra Jeesus ei kumonnut lakia, joka on Kymmenen Käskyä, joista Toinen Käsky kieltää Jumalan kuvan tekemisen. Raamattu ei missään kohtaa kerro, että Toisen Käskyn kuvan tekemisen kielto olisi kumottu, siksi se on yhä vielä voimassa.

Apt 17:29 sanoo ettemme saa luulla (olettaa), että jumaluus on samanlainen, vastaava kuin inhimillisen taiteen tai ajatuksen kuvailema (kuva. patsas). Eikö tuossa sanota ettei inhimillisen taiteen tai ajatuksen kuvailema kuva voi esittää Jumaluutta? Jos emme saa sitä luulla ja olettaa, niin eikö ole silloin päivänselvää ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa.

Jumala teki ihmisen kuvakseen, ei Jumalaksi. Ihmisessä oleva Jumalan kuva, ei tarkoita sitä, että Jumala teki ihmisen ulkomuodon vastaamaan Jumalaa, sillä Jumala on Henki. Jos uskomme, että ihminen on tehty Jumalan kuvaksi, näköiskuvaksi, niin olemme heti eksyneet siitä mitä Raamattu opettaa ihmisestä Jumalan kuvana.

Jumala loi miehen ja naisen Jumalan kuvaksi ja mies ja nainen olivat eri näköisiä. Jumala ei varmastikaan ole miehen ja naisen (Adam ja Eeva) näköinen, vaan Hän on Henki. Ihminen Jumalan kuvana tarkoittaa sitä, että ihminen eläisi sen mukaan millainen Jumala on, rakkaus, pyhä, armollinen, totuudellinen jne. Tässä suhteessa ihminen tehtiin Jumalan kuvaksi, ei näköiskuvaksi Jumalasta, joka on Henki.

3 Moos 26:1 ¶ "Älkää tehkö itsellenne epäjumalia älkääkä pystyttäkö itsellenne jumalankuvia tai patsaita, älkää myöskään asettako maahanne kiviä, joissa on kuvia, kumartaaksenne niitä, sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne.

3 Moos 18:
2 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
3 Älkää tehkö, niinkuin tehdään Egyptin maassa, jossa te asuitte, älkääkä tehkö, niinkuin tehdään Kanaanin maassa, johon minä teidät vien; älkää vaeltako heidän tapojensa mukaan.
4 Vaan seuratkaa minun säädöksiäni ja noudattakaa minun käskyjäni vaeltaaksenne niiden mukaan. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
5 Noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni, sillä se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä. Minä olen Herra.

Jumala sanoi kansalleen etteivät he saisi tehdä niin tehdään Egyptissä ja Kanaanin maassa, eikä heidän tapojensa mukaan saanut tehdä. He tekivät jumalankuvia ja kumarsivat ja palvoivat näitä kuvia ja epäjumalia, siksi Jumala kielsi Israelin kansalta kuvien palvonnan, etteivät he tee pakanoiden tapojen mukaan.

Ja muuten saat sinä uudestaan kopioida samoja kohtia ei se ole kiellettyä, vaan joskus todella tarpeellista keskustelun kannalta. Niin minäkin teen ja monet muut, jopa Paavalikin toimi niin, että puhui samoista asioista, koska se oli turvaksi niille, jotka kuuntelivat häntä.

Siksi vieläkin kertaan. Toisen Käskyn 1. osassa kielletään tekemästä jumalankuvaa. Todella selkeä käsky ja kielto. Sitten 2. osassa kielletään kumartamasta ja palvelemasta Jumalan luomia asioita eikä niitä saa pitää epäjumalina (aurinko, kuu, tähdet ja taivaan joukko). 5 Moos 4 luku kertoo edellä olevan ja selittää mitä Toinen Käsky tarkoitti.

Vaikka et uskokaan mitä kirjoitan ja uskot niin kuin uskot, niin siitä huolimatta Toinen Käsky kieltää jumalankuvan tekemisen. Sinä uskot näin: Älä tee jumalankuvaa ja älä kumarra ja palvele kuvia. Huomaatko että missään kohdassa Raamattua ei sanota, että saat tehdä jumalankuvan, kunhan et palvo sitä. Sen mallin mukaan miten sinä uskot, niin ensin oli käsky älä tee jumalankuvaa.

Huomaatko ettei jumalankuvan kiellosta pääse mitenkään kiertämään tai uskomaan toisin, koska missään kohtaa Raamattu ei käske tai opeta tekemään jumalankuvaa, kunhan ei palvo kuvaa, mutta Raamattu sanoo monessa kohdassa älä tee jumalankuvaa.

Se miksi minun oli aikoinani vaikea nähdä totuutta tässä asiassa oli se kun lähestyin asiaa väärän opin kautta, joka sanoo että kuvan saa tehdä kun sitä ei palvo. Mutta kun huomasin, että Raamattu ei sano niin, vaan kieltää jumalankuvan tekemisen. niin silloin ymmärsin asian ja tein parannuksen.

Joh 7:38 Joka uskoo minuun (Jeesukseen), niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat."
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu