Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Heinä 2014 10:34

Mikko Murpatti kirjoitti:

Minä uskon että emme voi ottaa mitään ellei taivaasta meille sitä ensin anneta. Me emme voi itsestämme pumnpata uskoa ja luottamusta vaan me kasvamme Jumalan armosta ja aikataululla kaikkeen.

Joh. 3:27

Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.

Tässä Mikko toi esille todella tärkeän asian, jonka sivuuttaminen johtaa aina ongelmiin sekä helposti eksyttää harhaoppeihin.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 01. Heinä 2014 10:35

Siivetön kirjoitti:
hrmn2 kirjoitti:Toni, miksi sinua niin kovin kiinnostaa se mitä minä teen? Tarkoitushan tässä ei ole keskustella minusta, vaan siitä mitä Raamattu tästä aiheesta opettaa, eikä siihen vaikuta millään tavalla mitä minä teen tai olen tekemättä.

Kyllä Raamatun täytyy ensiksi sulautua ja tulla lihaksi omassa itsessään, ennen kuin voi lähteä opettamaan muita.

Siksihän esim. seurakuntien paimenista ja vanhimistosta annetaan määrätynlaisia ohjeita ja jopa ehtoja siihen, miten heidän oman elämänsä tulee olla balanssissa Jumalan Sanan kanssa, ennen kuin voivat olla muiden opettajina.

Paimenesta sanotaan jopa niin, että ellei kykene hallitsemaan ja pitämään huolta omasta perheestään, ei ole sovelias seurakunnankaan paimeneksi, sillä miten sellainen voi pitää huolta seurakunnasta.

Ongelma näissä foorumeissa onkin, että täällä voivat toimia opettajina kaikki sellaisetkin, joilla ei missään nimessä olisi mitään asiaa paikallisseurakuntiin opettamaan omien arjen hallitsemattomuuksiensa vuoksi ja tällä en nyt tarkoita Hermania, vaan ihan yleisesti mainiten, mutta tämä kannattaa ottaa huomioon, kun näillä olemme keskustelemassa.

Olen samaa mieltä tuosta kaikesta, mutta foorumit eivät ole paikallisseurakunta eikä foorumikeskusteluihin voi suoraan soveltaa Raamatun ohjeita paikallisseurakunnille.

Tässä ote foorumin säännöistä:

"Keskustelufoorumi ei ole paikallisseurakunta, vaan uskovien (uskomattomat saavat myös osallistua) keskustelufoorumi, jossa tarkoituksena on keskustella ja vaihtaa ajatuksia siitä miten ymmärrämme Jumalan sanaa. Jos pyrimme keskittymään keskustelemaan ja vaihtamaan ajatuksia, niin silloin vältymme riidoilta, emmekä riitaudu henkilöihin, emmekä mene henkilökohtaisuuksiin."

Se on toki myös totta, että elämämme tulee olla linjassa puheiden kanssa. Tämä ei koske pelkästään opettajia ja paimenia. Raamattu kyllä sanoo, että heidät tuomitaan kovemman mukaan, mutta se ei tarkoita että muut välttyisivät tuomiolta kokonaan, heitä ei vain tuomita yhtä kovasti kuin opettajia ja paimenia. Mutta koska foorumin säännöissäkin on erikseen mainittu, että tarkoitus täällä on keskustella ja vaihtaa ajatuksia Jumalan Sanasta, eikä mennä henkilöihin tai henkilökohtaisuuksiin, niin mielestäni en tee mitään väärää siinä kun huomautan keskustelijoille siitä, kun he siirtävät keskustelun henkilöihin (mitä täällä tapahtuu aika paljon - onkohan ylläpito ajatellut tehdä mitään asialle?)
hrmn2

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 01. Heinä 2014 10:45

Mikko Murpatti kirjoitti:Herman mielestäni uskoo, että sen kuin pumppaat itsestäsi uskoa ja otat sen! Uskot vaan, niin se on sitten siinä BADA-BING! Pumppaa pumppaa, ota riski!

Minä uskon että emme voi ottaa mitään ellei taivaasta meille sitä ensin anneta. Me emme voi itsestämme pumnpata uskoa ja luottamusta vaan me kasvamme Jumalan armosta ja aikataululla kaikkeen.

Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.

Kyse ei ole pumppaamisesta, vaan uskomisesta. Usko saadaan ilmaisena lahjana taivaasta, ei sitä voi itse ottaa tai pumpata tai saada mitenkään aikaan. Mutta minulla on usko, että Jumala tahtoo antaa jokaiselle vahvan uskon. Hän tahtoo sitä niin paljon, että antoi Poikansa kuolemaan sen tähden. Eli ei meidän tarvitse yrittää ottaa itsellemme uskoa, se on jo annettu ja vain odottaa että avaamme sille sydämemme.

Room.10
6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas,
7 tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
hrmn2

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Heinä 2014 10:47

Jos joku väittää, että synti ja Poika voi olla yhtä, se väittää silloin Jeesusta valehtelijaksi, sillä Poika sanoo:

Joh.8
Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.
36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

37 Minä tiedän, että te olette Aabrahamin jälkeläisiä; mutta te tavoittelette minua tappaaksenne, koska minun sanani ei saa tilaa teissä.
38 Minä puhun, mitä minä olen nähnyt Isäni tykönä; niin tekin teette, mitä olette kuulleet omalta isältänne."
39 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.
40 Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt.
41 Te teette isänne tekoja." He sanoivat hänelle: "Me emme ole aviorikoksesta syntyneitä; meillä on yksi Isä, Jumala".
42 Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
43 Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
46 Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
47 Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."

Ihminen, joko siis palvelee lihaansa ja sen himoja eli perkeleen tekoja, tai Poikaa, kumpikin ei voi elää yhtäaikaa. Synnin pitää kuolla, jotta Poika voi Elää.

Ihminen ei voi siis ostaa itse itselleen vapaalippua ja kuvitella, että itseään parantelemalla uudestaan ja uudestaan voi päästä Pojan luokse, tahroja ei siis pikakäsitellä vanishilla jatkuvasti eli ei käydä jatkuvasti ristin luona, kerta sovitusta riittää. Vapautuksen tulee olla kertaluontoinen eli Poika pesee puhtaaksi täydellisesti.

Jos jää syntiä palvelemaan ja elää synninluonnon mukaan, ei tunne Poikaa ja Hänen Sanaansa, eikä voi olla Hänen omansa.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Heinä 2014 10:50

Se ei ole mitään itse itselleen pumppaamista, jos ottaa Jeesuksen tuoman Sanan vastaan. Poika on se joka Eläväksi tekee, ei ihminen itse.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 01. Heinä 2014 10:59

hrmn2 kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Herman mielestäni uskoo, että sen kuin pumppaat itsestäsi uskoa ja otat sen! Uskot vaan, niin se on sitten siinä BADA-BING! Pumppaa pumppaa, ota riski!

Kyse ei ole pumppaamisesta, vaan uskomisesta. Usko saadaan ilmaisena lahjana taivaasta, ei sitä voi itse ottaa tai pumpata tai saada mitenkään aikaan. Mutta minulla on usko, että Jumala tahtoo antaa jokaiselle vahvan uskon. Hän tahtoo sitä niin paljon, että antoi Poikansa kuolemaan sen tähden. Eli ei meidän tarvitse yrittää ottaa itsellemme uskoa, se on jo annettu ja vain odottaa että avaamme sille sydämemme.

Room.10
6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas,
7 tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.

Aikaisemmin laittamissani Raamatun paikoissa selviää, että usko saadaan ajankanssa kasvuprosessissa Jumalalta. Uskossa kasvetaan.

Uskoa ei saada kerralla kokomäärää, vaan sitä saadaan sitten ajan kanssa lisää ja lisää kun kasvetaan uskossa Jumalan avulla. Minäkin uskon, että Jumala tahtoo ja antaakin jokaiselle vahvanuskon...Hänen aikataulullaan pikkuhiljaa vahvistuen.

En enää usko, että uskot että uskoa pitää pumpata, vaan uskon että sinä uskot että se tulee kerralla täydellisenä ja kokonaan :). Ja että meillä on jo kaikki me ei vaan käytetä sitä.

Minä taas uskon että meille on luvattu antaa kaikki Raamatun asiat, mutta Jumalan aikataulussa joka tapahtuu pikkuhiljaa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Heinä 2014 11:09

Mikko Murpatti kirjoitti:
Uskoa ei saada kerralla kokomäärää, vaan sitä saadaan sitten ajan kanssa lisää ja lisää kun kasvetaan uskossa Jumalan avulla. Minäkin uskon, että Jumala tahtoo ja antaakin jokaiselle vahvanuskon...Hänen aikataulullaan pikkuhiljaa vahvistuen.

Minä taas uskon että meille on luvattu antaa kaikki Raamatun asiat, mutta Jumalan aikataulussa joka tapahtuu pikkuhiljaa.

Todella tärkeä ymmärtää tuo mitä Mikko kirjoitti. Silloin kun tätä ei hyväksytä, niin se avaa eksytyksen ovet synnittömyysopin eri versioille sekä muutenkin vääristää uskon elämää ja Raamatun opetusta.

Paavalin elämä on hyvä esimerkki uskon kasvusta Jumalan aikataulussa: https://www.kotipetripaavola.com/Jumala ... sko.html#5
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 01. Heinä 2014 11:11

Tuosta uskosta, niin ymmärrykseni mukaan uskoa ei voi sinänsä voi olla enempää tai vähempää, eli kyse ei ole uskon määrästä. Sitä joko uskoo johonkin, tai sitten ei usko. Siinä mielessä usko itsessään ei kasva. Uskossa kasvaminen tarkoittaa sitä, että niiden tosiasioiden määrä lisääntyy, joihin uskomme Jumalasta ja Hänen antamasta elämästä.
hrmn2

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 01. Heinä 2014 11:19

(Pienenä sivuhuomautuksena, ei täällä hirveästi näytä kysymyksiä satelevan niiltä jotka hermostuivat kun lähdin pois enkä jäänyt vastailemaan kysymyksiin)
hrmn2

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Heinä 2014 11:23

Ro 12:3 For I say, through the grace given unto me, to every man that is among you, not to think of himself more highly than he ought to think; but to think soberly, according as God hath dealt to every man the measure of faith.

Room 12:3 (FIN) Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.

Room 12:3 (Fin1776) Sillä minä sanon siitä armosta, joka minulle annettu on, jokaiselle, joka teidän seassanne on, ettei yksikään itsestänsä enempää pitäisi kuin hänen tulee pitää; vaan pitäkään kohtuullisesti itsestänsä sen jälkeen kuin Jumala on kullekin uskon mitan jakanut.

Raamattu opettaa uskovan uskon määrästä, jonka Jumala on antanut uskovalle.

2 Tess 1:
1 ¶ Paavali ja Silvanus ja Timoteus tessalonikalaisten seurakunnalle Jumalassa, meidän Isässämme, ja Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.
2 Armo teille ja rauha Isältä Jumalalta ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
3 Me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, niinkuin oikein onkin, koska teidän uskonne runsaasti kasvaa ja keskinäinen rakkautenne lisääntyy itsekussakin, kaikissa teissä,

Uskovan uskon määrä riippuu siitä mihin saakka olemme Jumalan armosta kasvaneet. Täten uskovan uskon määrää lisäntyy sen mukaan kun hän uskossaan kasvaa Jumalan armosta.
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu