Valehtelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 18. Syys 2011 13:40

En tiedä mitä ketjuun on yleisesti vastailtu, mutta lähinnä inkan pohdintoihin vastaan mitä ajattelen aiheesta.

Kyllä kait tarkoitus on loppujen lopuksi tärkeämpi kuin itse teko, siis mitä varten valehtelee.

Otetaan esimerkkinä että vaikka olisit elänyt natsisaksassa. Sinulla on juutalainen naapuri. Tämä juutalainen naapuri piileskee talon ullakkovintillä. SS:n miehet etsivät talon juutalaista asukasta. On kaksi talon muuta asukasta joista kumpikin tietää missä juutalainen naapuri on. Kumpi asukkaista tekee oikeamman teon, se joka paljastaa missä juutalainen piileskelee vai se joka valehtelee ettei tiedä? Kumpi teko oli Jumalalle mieleen? Sekö jossa kerrottiin totuus?
lonelyrider

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Syys 2011 14:08

lonelyrider kirjoitti:En tiedä mitä ketjuun on yleisesti vastailtu, mutta lähinnä inkan pohdintoihin vastaan mitä ajattelen aiheesta.

Kyllä kait tarkoitus on loppujen lopuksi tärkeämpi kuin itse teko, siis mitä varten valehtelee.

Otetaan esimerkkinä että vaikka olisit elänyt natsisaksassa. Sinulla on juutalainen naapuri. Tämä juutalainen naapuri piileskee talon ullakkovintillä. SS:n miehet etsivät talon juutalaista asukasta. On kaksi talon muuta asukasta joista kumpikin tietää missä juutalainen naapuri on. Kumpi asukkaista tekee oikeamman teon, se joka paljastaa missä juutalainen piileskelee vai se joka valehtelee ettei tiedä? Kumpi teko oli Jumalalle mieleen? Sekö jossa kerrottiin totuus?

Valehtelu ei ole KOSKAAN oikein sillä kaikki valhe on valheen isästä perkeleestä. Jumala joka on totuus ei koskaan valehtele eikä myöskään Jumalan lasten tule valehdella vaan seurata Jumalan tahtoa. Esimerkissäsi ei tarvitse valehdella. Se että ei suostu kertomaan missä naapuri piileskelee ei ole valehtelemista. Herra Jeesuskin vaikeni Pilatuksen edessä eikä vastannut Pilatukselle. Jeesus olisi voinut kertoa totuuden mutta ei halunnut. Jeesus ei kuitenkaan valehdellut eli tehnyt syntiä vaan vaikeni. Joskus on syytä olla kertomatta totuutta mutta silloin ei saa alkaa valehtelemaan.

Kuitenkin minua on kovasti mietityttänyt, onko valehtelu sallittua joissain tilanteissa, esim. lähimmäisen hengen pelastamiseksi, sillä Raamatussa portto Rahab teki vanhurskaan teon piilottaessaan vakoojat katolleen pellavanvarsien alle? Tässä tilanteessa kuten Raamattu kertoo, hän valehteli pelastaakseen vakoojat heitä etsivien käsistä.
Niin ja jos Rahab teki väärin valehdellessaan, niin mitä hänen olisi pitänyt tuossa tilanteessa tehdä?

Minun mielestäni valehtelu ei ole koskaan sallittua. Raahab teki väärin kun valehteli. Hän teki vanhurskaasti koska auttoi mutta valehtelu oli silti väärin. Uskon niin että jos ei ikinä hädänkään hetkellä halua turvata valehteluun koska se on syntiä niin se on Jumalan mieleinen asia ja Jumala auttaa silloin. Jos päättää vain uskoa että Jumala pitää hädässä huolen ja ei siksi valehtele niin silloin tekee myös vanhurskaan teon sillä luottaa uskossa Jumalaan ja Hänen apuunsa. Jos käy niin että henki lähtee niin silloin se oli Jumalan sallimus sillä Jumalan lapsi ei kuole koskaan Jumalan sitä sallimatta.

Fil.1:21 Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto.

Kristus on totuus. Elämä Kristuksessa tulisi myös olla elämää totuudessa ja silloin minkäänlainen valehtelu ei kuulu elämään Kristuksessa. Kun hädän hetkelläkin haluaa tehdä Herransa tahdon mukaan eikä valehtele niin se on aina oikein. Jos sattuu kuolemaan sen vuoksi ettei alkanut valehtelemaan koska se on Jumalan tahdon vastaista niin voipi varmasti nostaa samantien katseensa paratiisissa ja todeta kuolema on voitto. Jumala arvostaa ennen kaikkea sitä että Hänen lapsensa uskossa vahvoina elävät Hänen käskyjensä (sanansa) opetuksen mukaan. Jumalan sana sanoo että valehtelu on syntiä ja kaikki valhe on valheen isästä perkeleestä sillä Jumala on totuus ja totuus ei koskaan valehtele.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 18. Syys 2011 21:56

Olet oikeassa toni, asioista voi vaieta ilman että täytyisi turvautua valheeseen. Jumalassa ei ole valhetta eikä vilppiä, kun taas jo paratiisissa käärme valehteli ja oli vilpillinen. Eli ei Jumalan lastenkaan pidä valehdella ja toimia toisin kuin mikä Isän tahto on.

Sananlaskut 14.
5 Luotettava todistaja ei valehtele, vilpillinen on valhetta täynnä.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 19. Syys 2011 15:07

Kiitos mielenkiintoisesta viestiketjusta :) ! En vielä ehtinyt lukea kaikkia viestejä, mutta sain jonkin kokonaiskuvan.

Olen ennen valehdellut "hätävalheita". Olen valehdellut noloista asioista, hävettävistä asioista (kuten vaikkapa oma paino lääkärintarkastuksessa). Siitä ei ole kuitenkaan tullut hyvä mieli vaan tuntuu entistä pahemmalta. Joskus taas on enemmän vahingoksi tai loukkaukseksi kertoa asioita, vaikkapa lapselle. En tarkoita nyt joulupukkiasioita, vaan esimerkiksi vastausta kysymykseen "mistä vauvat tulevat". Ei pidä valehdella (kertoa haikarastooria), mutta ei lapsen tarvitse aivan kaikkea tietää. Eli vaatii myös tilannetajua mitä kertoo ja mitä jättää kertomatta. Kertomatta jättäminen ei aina ole suoraan valehtelua.

Nykyään pyrin siihen, etten valehtele. Jos en halua kertoa jotain asiaa, vaikenen. Minulla on oikeus yksityisyyteen vaikkapa vanhempien udellessa tiettyjä asioita elämästäni, joihin en halua vastata. Välillä tästä omasta ohjenuorasta on vaikea pitää kiinni ja "sorrun" hätävalheeseen. On hienoa sanoa myös joskus "en tiedä vastausta" tai "otan asioista selvää". Oppilaiden kanssa tulee lähes joka viikko niitä tilanteita, joihin en osaa vastata. Otan silloin asioista selvää.

Joskus muistan myös tilanteen väärin ja silloin tulee kerrottua oma tulkinta tilanteesta. Onneksi rehellisyys ruokkii rehellisyyttä. Sitä aloittaa isoista linjoista ja asioista ja vähitellen tulee pienempiin yksityisyyskohtiin.
lara.tomb.raider

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Syys 2011 18:25

Minä luin tämän ketjun äsken ja minulle tulvahti mieleen vanhat muistot niin minua alkoi naurattaa. :lol:
Olin sellaisissa tilanteissa missä oli pakko valehdella. Yksi uskova mies teki meille tosi pahaa ruokaa mutta hänen mielestään hyvää ruokaa. Hän kysyi meiltä onko hyvää. Sanoimme joo hyvää. Emme halunneet loukata häntä. Ja oli kans pakko syödä loppuun vaikka yököttävän makuinen ruoka...

Pakko valehdella hänen takia ettei hän loukkaantuisi. Siuu :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Syys 2011 19:35

vaisuliini kirjoitti:Minä luin tämän ketjun äsken ja minulle tulvahti mieleen vanhat muistot niin minua alkoi naurattaa. :lol:
Olin sellaisissa tilanteissa missä oli pakko valehdella. Yksi uskova mies teki meille tosi pahaa ruokaa mutta hänen mielestään hyvää ruokaa. Hän kysyi meiltä onko hyvää. Sanoimme joo hyvää. Emme halunneet loukata häntä. Ja oli kans pakko syödä loppuun vaikka yököttävän makuinen ruoka...

Ei tuollainenkaan tilanne anna mielestäni aihetta valehdella. Mitäpä jos mies olisikin halunnut kuulla sen vuoksi mielipiteenne ruuasta että itse epäili sen hyvyyttä.. Jos mies olikin ruvennut pitämään ruokaansa hyvänä koska aina kaikki joilta hän oli kysynyt oliko ruoka hyvää olivat sanoneet sen olevan hyvää. Jospa mies tekikin pahaa ruokaa sen vuoksi ettei kukaan sanonut hänelle totuutta ruuan mausta... Se että epäillään että mies loukkaantuisi jos sanoisi totuuden voi ollakkin totuuden vastaista ja mies olisikin ollut todella otettu kun hänelle olisi rehellisesti kerrottu miksi ruoka ei maistunut hyvältä.

Monet ihmiset myös pitävät eri ruuista ja siksi ei ole loukkaus sanoa jollekkin jos ei oikeasti pidä jostain ruuasta. Minä olen oppinut pitämään kaikenlaisia ruokia hyvinä. Kaikki ei maistu niin hyviltä kuin toiset mutta en muista että olisin enään vuosiin syönyt kertaakaan pahaa ruokaa.

Siunausta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Syys 2011 14:31

toni l kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:Minä luin tämän ketjun äsken ja minulle tulvahti mieleen vanhat muistot niin minua alkoi naurattaa. :lol:

Ei tuollainenkaan tilanne anna mielestäni aihetta valehdella. Mitäpä jos mies olisikin halunnut kuulla sen vuoksi mielipiteenne ruuasta että itse epäili sen hyvyyttä.. Jos mies olikin ruvennut pitämään ruokaansa hyvänä koska aina kaikki joilta hän oli kysynyt oliko ruoka hyvää olivat sanoneet sen olevan hyvää. Jospa mies tekikin pahaa ruokaa sen vuoksi ettei kukaan sanonut hänelle totuutta ruuan mausta... Se että epäillään että mies loukkaantuisi jos sanoisi totuuden voi ollakkin totuuden vastaista ja mies olisikin ollut todella otettu kun hänelle olisi rehellisesti kerrottu miksi ruoka ei maistunut hyvältä.

Monet ihmiset myös pitävät eri ruuista ja siksi ei ole loukkaus sanoa jollekkin jos ei oikeasti pidä jostain ruuasta. Minä olen oppinut pitämään kaikenlaisia ruokia hyvinä. Kaikki ei maistu niin hyviltä kuin toiset mutta en muista että olisin enään vuosiin syönyt kertaakaan pahaa ruokaa.

Siunausta.

Samaa mieltä kanssa. Valehtelu on syntiä, sanoo selvästi Raamattu. En tähän hätään osannut keksiä sanoa rehellisesti...
Toivottavasti en joutuisi taas valehtelemaan missään tilanteessa vaan.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja inka » 21. Syys 2011 12:53

Kiitos kovasti vastauksista kaikille. :thumb:
Kyllähän se tosi on, kuten toni toikin hyvin esille, että Jumala varmasti haluaa meidän puhuvan totta kun ei Hänessä itsessäänkään valhetta ole. Voi kun oliskin niin vahva, että aina pystyis olemaan joka tilanteessa rehellinen... vaikka henki menis.
Siunausta!
inka

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Kesä 2012 20:55

Uskossa Jeesukseen; Hänen kanssaan yhdessä haudattuina me voimme ja meidän tulee elää sellaista elämää, jossa meillä ei ole salaisuuksia. Sitä on vaeltaminen valkeudessa (Ef.5:8). Kaikki salaisuudet tulevat ilmi, kun valkeus ne paljastaa (Ef.5:13), mutta häpeällistenkin salaisuuksien paljastuminen johtaa vapauteen. Siksi sanotaankin, että kaikki, mikä tulee ilmi, ON valkeutta (Ef.5:13). Jumala tahtoo totuutta salatuimpaan saakka ja niin tahdomme myös me, joissa Hänen Henkensä asuu.

Jeesus sanoo, että kaikki, mitä korvaan kuiskataan, tullaan julistamaan katoilta kaikkien kuullen. Täydessä totuudessa vaeltaminen antaa vapauden pelosta. Kun meillä ei ole salaisuuksia, ei meidän tarvitse pelätä niiden paljastumista. Ei tarvitse pelätä mitään salaliittoteorioita tai muuta sellaista :D . Meitä ei haittaa, vaikka meidän facebook-sivut olisivat kenen käytettävissä tai vaikka meidät voidaan paikantaa kännykän avulla. Kaikessa voimme olla turvallisella mielellä, koska aina pyrimme tekemään sitä, mikä on oikein. Ja jos lankeamme, tunnustamme sen heti rehellisesti ja teemme parannuksen.

Jeesuksessa on NIIN hyvä elää, kun saa olla vapaa synnistä ja lankeemuksissakin saa olla vapaa syntien salailusta. Jeesus kehotti ENNEN KAIKKEA kavahtamaan ulkokultaisuutta.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Kesä 2012 21:01

"Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä..."

Jeesus on totuus. Yksinkertaisesti. Koko totuus on vain Jeesuksessa. Totuus ei ole löydettävissä missään muualla. Rakkaus totuuteen on rakkautta Jeesukseen ja kun rakastaa Häntä, pitää Hänen sanansa. Jeesus on totuus ja Hän tietää totuuden jokaisesta ihmisestä salatuimpaan saakka. "...hän tunsi kaikki eikä tarvinnut kenenkään todistusta ihmisestä, sillä hän tiesi itse, mitä ihmisessä on (Joh.2:24-25)." Jeesus on valkeus, joka paljastaa pimeyden kätköt. Mutta sen lisäksi, että Hän on täynnä totuutta ja tuo meidän pimeät tekomme ilmi, Hän on myös täynnä armoa ja antaa ne anteeksi, kun hylkäämme ne. Jeesus antaa voiman ja rohkeuden elää elämää täydessä totuudessa vailla minkäänlaisia salaisuuksia.
Aamu-Usva

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu