Kristillinen reggae

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja Lumina* » 06. Elo 2011 16:02

Toivottavasti en oo loukannu ketään jutuillani...todaelin ajatukset kyllä kolahti kertaheitolla ainakin mulle vaikka en sen kummemmin edes pysähtynyt niihin.
Eilen kun luetutin tuon todaelin tekstin eräälle nuorelle naiselle jonka ystävä soittaa ns kristillises hevi-bändis,niin hän ei ymmärtäny pointtia.Sanoi että mistas sen tietää millaista se musiikkityyli on alkuaikoina ollu?
Kertoi ystävänsä rukoillleen pitkään (on tosia lahjakas rumpali) ,että liittyykö bändiin ja kun ei estettä löytyny niin liittyi.
Tiedän että nää molemmat on Jumalaa pelkääväisiä ihmisiä jotka kuuntelevat vakavissaan opetuksia,eivät kuittaa niitä olankohautuksilla vaan pyrkivät löytämään ymmärryksen asiaan.
Tuli vaan mieleen sekin ,kun ihminen tulee uskoon ,niin hän tahtoo riisua yltään kaiken maailmallisen minkä jättää taakseen.Niinkuin mulla on esim vaikkapa korvikset tai ravintolat ja se kun näen varttuneiden uskovien fiilistelevän musiikin tahdis.Se musiikki ei itsessään häiritse jos siinä on hyvät sanat ja kuuluu selvästi.
Jos on vaikka kuunnellu ennen uskoontuloa heviä tai regeetä niin se voi olla vastenmielistä siksi kun se muistuttaa entisestä elämästä...mene je tiedä.
Tuo "jauhot keitokseen" juttu puhutteli mua kuitenkin kans.
Lumina*

ViestiKirjoittaja Hessu » 06. Elo 2011 16:03

PetriFB kirjoitti:Minä ajattelen asiaa niin, että uskovien musiikki ei tulisi olla minkään maailmallisen genren mukaan tehtyä, vaan se tulisi olla tehty taivaassa sen mukaan kuinka Jumala tahtoo ja vaikuttaa sen tekemiseen. Silloin musiikki kuulostaa miltä kuulostaa ja se on varmasti Jumalan mielenmukaista.

Tällöin uskova ei myöskään valjastaisi musiikkia itsetehdyksi tai jonkun mieltymyksen tai genren mukaan. Itse uskon niin yksinkertaisesti, että Jumalan tahto on, että Hän saisi ohjata uskovia tekemään juuri sellaista musiikkia kuin Hän itse haluaa ja millaisella musiikilla Hän itse haluaa, että uskovia evankeloidaan. Tarkoitan siis tietenkin niin sanoitusta kuin sävelmää.

Ihmisiä ei tulisi koittaa evankelioida ihmisten mieltymysten mukaisella evankeliumilla, vaan Jumalan tahdon mukaisella evankeliumilla. Minulle hengellinen musiikki edustaa made by Heaven, ei sitä mitä genreä se edustaa. En siis itse näe asioita siten, että on olemassa hengellistä rokkia, tangoa, reggaeta, iskelmää, poppia jne, vaan näen että tulisi olla hengellistä musiikkia, joka on tehty taivaassa (made by Heaven).

Ok, nyt ymmärrän hieman paremmin mitä tarkoitat. Eli ilmeisesti tarkoitat samaa asiaa kuin minäkin, siis musiikin tekemisen ja kuuntelemisen motiivia. Jos tekijä väkisin vääntäen päättää tehdä vaikka reggae-laulun (tai minkä tahansa tyylisuunnan), kosiskellakseen siitä tyylistä pitävää yleisöä, ei motiivi ole ihan oikea. Mutta jos aidosti pitää jonkun tyylisestä musiikista, oli se sitten romaanimusiikkia, reggaeta tai humppaa, niin silloin sen tekeminen ei ole mitään valjastamista, vaan evankeliumin julistamista sillä tavalla kuin itselleen on aitoa.

Minäkään en piittaa siitä mihin tyylisuuntaan ihmiset luokittelevat musiikin, vaan kuuntelen ensisijaisesti sanomaa. Toki täytyy rehellisesti sanoa, että en pidä kaikesta musiikista vaikka sanoma olisikin tosi hyvä, jos musiikkityyli ei minua miellytä. En tiedä olenko tässä suhteessa sitten lihallinen, ja pitäisikö vain kärsiä ja kuunnella sitä vaikka en musiikillisesti pitäisikään.

Tuli vielä mieleeni, että ihmisethän ne tosiaan luokittelevat musiikin hengelliseksi tangoksi, reggaeksi, rockiksi ja niin edelleen, halusi esittäjä sitä tai ei. Jokainen laulu luokitellaan johonkin kategoriaan. Ja joskus ihmiset ovat vielä eri mieltä siitä, mihin kategoriaan mikäkin pitäisi luokitella, sillä ne luokittelut eivät ole mitään Jumalan sanaa vaan ihmisten henkilökohtaisia mielipiteitä. Eli ei kannata liikaa katsoa ihmisten tekemiä luokitteluja, vaan ennakkoluulottamasti kuunnella musiikki musiikkina ja sen perusteella sitten päättää mitä siitä ajattelee.

Uskon myös siihen, että hengellisen musiikin tekemisessä kaikki asiat tulevat Jumalan innoittamina, myös tyylisuunta. Ja kokemukseni vahvistaa uskoni, sillä minulla on monta eri tyylistä laulua, mutta en ole mitenkään itse päättänyt, että teenpä nyt tällaisen balladin, ja nyt reggae-laulun, ja niin edelleen. Laulut vain syntyvät sellaisiksi, samanaikaisesti kuin saan Jumalalta sanat niihin. Mutta ulkopuolisen voi olla vaikeaa sanoa, ovatko laulut "Made in Heaven" vai maailmallisen musiikin jäljittelyä. Ehkä sen voi toinen erottaa vaan hengellisesti lauluja koetellen.
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 06. Elo 2011 16:19

Koen, että minun täytyy vielä tuoda tähän rakkaudellinen varoitus siitä ajattelutavasta jota täällä joillakin esiintyy, että olisi väärin tehdä hengellistä musiikkia sellaisella tyylillä, jolla aiemmin on tehty maailmallista musiikkia. Sillä perusteellahan voidaan sanoa minkä tahansa (tai aivan kaiken) hengellisen musiikin olevan väärää, sillä jokaisella musiikkityylillä jolla tehdään hengellistä musiikkia, on myös sitä ennen tehty maailmallista musiikkia. Eli silloin voidaan omien mieltymysten mukaan sanoa jonkun tietyn musiikin olevan maailmallisin keinoin valjastettua, mutta tietyn musiikin taas ei, vaikka kummankin musiikkityylin juuret ovat yhtälailla maailmassa. Eli silloin tehdään itse erottelu musiikkityylin ja omien mieltymysten mukaan, vaikka tuomitaan toisten tekevän sitä. Auttakoon Herra meitä jokaista tutkimaan itseämme asian suhteen.

Siunausta kaikille!
Hessu

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Elo 2011 16:36

Ainakin minua tarkoitat tuolla kirjoituksellasi mutta joka tapauksessa koen, että reggae-tyylinen musiikki on yhteydessä pimeisiin voimiin ja ei asia muutu siitä miksikään vaikka reggae-musiikkiin laitettaisiin kristillisiä sanoja ja lauseita. Ei voi sekoittaa pimeyttä ja Valkeutta koska siitä syntyy sekasotku joka taas ei ole Jumalan tahdon mukaista hengellistä toimintaa.

Ja omasta puolestani en ole sinulle loukkaantunut vaikka et olisikaan jossain asiassa samaa mieltä kanssani. Minun mielestäni tämä reggae-keskustelu on ollut hyvin rakantava keskustelu ja aina oppii itsekin lisää asioista kun saa keskustella yhteisesti asioista toisten uskovien kanssa.

Kiitos Herralle ja Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa sinullekin Hessu.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Elo 2011 16:48

Niin ja vielä Hessu. Käytät tuota tuomita-sanaa. Minä en ainakaan ole tuominnut sinua vaikka olet eri mieltä kanssani tässä reggae-asiassa. Jumala tuomitsee, en minä joka olen pieni ja mitätön syntinen ihminen. Joudun joka hetki turvautumaan Herraan Jeesukseen että en eksyisi vaan pääsisin perille ahtaasta portista Jumalan tykö Taivasten Valtakuntaan.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lumina* » 06. Elo 2011 16:58

Hessu kirjoitti:Koen, että minun täytyy vielä tuoda tähän rakkaudellinen varoitus siitä ajattelutavasta jota täällä joillakin esiintyy, että olisi väärin tehdä hengellistä musiikkia sellaisella tyylillä, jolla aiemmin on tehty maailmallista musiikkia. Sillä perusteellahan voidaan sanoa minkä tahansa (tai aivan kaiken) hengellisen musiikin olevan väärää, sillä jokaisella musiikkityylillä jolla tehdään hengellistä musiikkia, on myös sitä ennen tehty maailmallista musiikkia. Eli silloin voidaan omien mieltymysten mukaan sanoa jonkun tietyn musiikin olevan maailmallisin keinoin valjastettua, mutta tietyn musiikin taas ei, vaikka kummankin musiikkityylin juuret ovat yhtälailla maailmassa. Eli silloin tehdään itse erottelu musiikkityylin ja omien mieltymysten mukaan, vaikka tuomitaan toisten tekevän sitä. Auttakoon Herra meitä jokaista tutkimaan itseämme asian suhteen.

Siunausta kaikille!

Tuli muuten just mieleen että oon kuullu virsien olevan vanhoja juomalauluja..onko totta??
Lumina*

ViestiKirjoittaja Hessu » 06. Elo 2011 17:46

pekka kirjoitti:Ainakin minua tarkoitat tuolla kirjoituksellasi mutta joka tapauksessa koen, että reggae-tyylinen musiikki on yhteydessä pimeisiin voimiin ja ei asia muutu siitä miksikään vaikka reggae-musiikkiin laitettaisiin kristillisiä sanoja ja lauseita. Ei voi sekoittaa pimeyttä ja Valkeutta koska siitä syntyy sekasotku joka taas ei ole Jumalan tahdon mukaista hengellistä toimintaa.

Olet oikeutettu kokemaan niin, mutta haluaisin rakkaudellisesti kysyä, mihin perustat kokemuksesi? Jos pelkkään wikipediaan, jolla tähän asti olet perustellut asian, niin sitten haluan yhtä rakkaudellisesti kehoittaa miettimään, onko oikein perustaa kokemukset ja uskomukset hengellisistä aiheista pelkkään wikipediaan. Mutta jos on muita perusteita, kuulisin erittäin mieluusti, miksi reggae musiikkityylinä on pimeyttä.

pekka kirjoitti:Niin ja vielä Hessu. Käytät tuota tuomita-sanaa. Minä en ainakaan ole tuominnut sinua vaikka olet eri mieltä kanssani tässä reggae-asiassa. Jumala tuomitsee, en minä joka olen pieni ja mitätön syntinen ihminen. Joudun joka hetki turvautumaan Herraan Jeesukseen että en eksyisi vaan pääsisin perille ahtaasta portista Jumalan tykö Taivasten Valtakuntaan.

Tarkoitin tekojen tuomitsemista. Toisten väärien tekojen tuomitseminen on ihan oikein ja niin meidän täytyykin tehdä, eikä se tarkoita samaa kuin toisten tuomitseminen ihmisinä.
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 06. Elo 2011 17:47

Lumina* kirjoitti:Tuli muuten just mieleen että oon kuullu virsien olevan vanhoja juomalauluja..onko totta??

Olen myös kuullut saman.
Hessu

ViestiKirjoittaja Lumina* » 06. Elo 2011 18:23

Mietin täs sitä Jumalan muuttavaa voimaa..ihminen saa voiman tullessaan uskoon mutta pysyy lihassa,liha vaan menettää voimaansa..ei ne mitenkään sekoitu.Musiikki saa voiman kun siihen kirjoitetaan hengelliset sanat..tausta menettää voimansa jos sanat julistaa Jumalan kunniaa.
Jeesus muutti vedenkin viiniksi??
Lumina*

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Elo 2011 18:51

Hessu kirjoitti:
pekka kirjoitti:Ainakin minua tarkoitat tuolla kirjoituksellasi mutta joka tapauksessa koen, että reggae-tyylinen musiikki on yhteydessä pimeisiin voimiin ja ei asia muutu siitä miksikään vaikka reggae-musiikkiin laitettaisiin kristillisiä sanoja ja lauseita. Ei voi sekoittaa pimeyttä ja Valkeutta koska siitä syntyy sekasotku joka taas ei ole Jumalan tahdon mukaista hengellistä toimintaa.

Olet oikeutettu kokemaan niin, mutta haluaisin rakkaudellisesti kysyä, mihin perustat kokemuksesi? Jos pelkkään wikipediaan, jolla tähän asti olet perustellut asian, niin sitten haluan yhtä rakkaudellisesti kehoittaa miettimään, onko oikein perustaa kokemukset ja uskomukset hengellisistä aiheista pelkkään wikipediaan. Mutta jos on muita perusteita, kuulisin erittäin mieluusti, miksi reggae musiikkityylinä on pimeyttä.

pekka kirjoitti:Niin ja vielä Hessu. Käytät tuota tuomita-sanaa. Minä en ainakaan ole tuominnut sinua vaikka olet eri mieltä kanssani tässä reggae-asiassa. Jumala tuomitsee, en minä joka olen pieni ja mitätön syntinen ihminen. Joudun joka hetki turvautumaan Herraan Jeesukseen että en eksyisi vaan pääsisin perille ahtaasta portista Jumalan tykö Taivasten Valtakuntaan.

Tarkoitin tekojen tuomitsemista. Toisten väärien tekojen tuomitseminen on ihan oikein ja niin meidän täytyykin tehdä, eikä se tarkoita samaa kuin toisten tuomitseminen ihmisinä.

Kiitoksia kirjoituksestasi. Wikipediassa kyllä kerrotaan ihan riittävän hyvin mitkä reggae-musiikin juuret ovat eli ne eivät ole hengellisissä asioissa. Juuret kumpuavat pimeyden voimien päämajasta. Koen, että Pyhä Henki varoittaa minua sekaantumasta reggae-musiikkiin. Eli ei ole olemassa hengellistä reggae-musiikkia vaan se on saatanan valhe joka on ujutettu keskelle kristikuntaa/Jumalan seurakuntaa. Se mikä on saatanan perustamaa ei voi koskaan olla Jumalan tahdon mukaista. Pimeys on pimeyttä ja Valkeus on Valkeutta ja niitä ei voi koskaan sekoittaa. Jumala edustaa äärimmäistä Pyhyyttä ja saatana äärimmäistä pahuutta ja niitä ei voi sekoittaa. On valittava jompi kumpi. Rajat on tarvittaessa osattava vetää sillä menemme sisään Taivasten Valtakuntaan ahtaasta portista, ei leveästä portista. Ahdas portti johtaa Jumalan tykö ja leveä portti kadotukseen. Pyhän Hengen voimassa kykenemme vastustamaan maailman loputtomia syntisiä asioita/valintoja, loputtomia ihmisen himoja ja haluja. Yksi himo ja halu voi just olla esimerkiksi väärän musiikkityylin valitseminen ja niin edelleen. Se mikä on maailmassa suosittua ja "hyvää" ei välttämättä ole ollenkaan Jumalan tahdon mukaista ja hyvää Jumalan silmissä. Tuomioiden julistamisista sanon edelleen, että Jumala tuomitsee, ei ihminen. En ainakaan minä. Mutta mielipiteeni saan sanoa asioista.

pekka
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu