Jumalan säätämä Pakko-Sinkkuus? Vai ihmisten "tahtojen sota"

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jumalan säätämä Pakko-Sinkkuus? Vai ihmisten "tahtojen s

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Heinä 2019 22:05

*
Ok, Kurja. Haluaisin laittaa, mitä RK-käännöksessä sanotaan, se on aika helppotajuinen ja selkokielinen käännös.

Kysymys avioerosta ja naimattomuudesta:

Matt. 19:3 Hänen luokseen tuli myös fariseuksia, jotka koetellakseen häntä kysyivät: "Onko miehen lupa hylätä vaimonsa mistä syystä tahansa?"

4 Hän vastasi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa loi heidät mieheksi ja naiseksi

5 ja sanoi: 'Sen tähden mies luopukoon isästään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa, ja niistä kahdesta tulee yksi liha'?

6 Niinpä he eivät enää ole kaksi vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

7 He kysyivät häneltä: "Miksi Mooses sitten käski antaa vaimolle erokirjan ja hylätä hänet?"

8 Hän vastasi heille: "Teidän kovasydämisyytenne tähden Mooses antoi teille luvan hylätä vaimonne. Mutta alun perin ei ollut niin.

9 Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja nai toisen, tekee aviorikoksen [ja joka näi hylätyn, tekee aviorikoksen]."

10 Opetuslapset sanoivat hänelle: "Jos miehen suhde vaimoon on tällainen, ei kannata mennä naimisiin."

11 Mutta hän sanoi heille: "Tämä sana ei sovellu kaikkiin vaan ainoastaan niihen, joille se on annettu.

12 On sellaisia, jotka ovat äitinsä kohdusta syntyneet avioon kelpaamattomina. On myös niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi. Samoin on niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä aivoon kelpaamattomiksi. Joka tämän voi itseensä soveltaa, se soveltakoon." RK

Hyvää yötä Jeesus myötä ja myös kaikille kans! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja kurja » 14. Heinä 2019 22:52

Ariel kirjoitti:Ok, ymmärrät sitten jokseenkin mitä tarkoitan.

Mutta minä ymmärrän Jeesuksen sanoilla "joka voi sen itseensä sovittaa" viittaavan opetulasten sanoihin "ei ole hyvä mennä naimisiin". Eli Jeesus tarkoitti mielestäni että fyysisesti kykenemättömien on hyvä sovittaa itseensä se sana, että ei ole hyvä mennä naimisiin. Muiden on hyvä mennä naimisiin, mutta mikään pakko ei tietenkään ole, eikä se aina ole omasta tahdosta kiinni. Jeesus ei viittaa kuohitsemiseen sanoilla "joka voi sen itseensä sovittaa". Siinä ei tosiaan olisi järkeä.

Mutta mihin ihmeeseen sinä perustat tuon kirjoittamasi:

" Eli Jeesus tarkoitti mielestäni että fyysisesti kykenemättömien on hyvä sovittaa itseensä se sana "

Eihän siinä oikeasti niin sanota, joten mistä olet sen saanut päähäsi?

Lisäksi siis muualla Raamatussa puhutaan samasta asiasta, eikä sielläkään puhuta vain fyysisestä estosta avioitua.
kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 14. Heinä 2019 23:04

vaisuliini kirjoitti:*
Ok, Kurja. Haluaisin laittaa, mitä RK-käännöksessä sanotaan, se on aika helppotajuinen ja selkokielinen käännös.

Matt. 19:3 Hänen luokseen tuli myös fariseuksia, jotka koetellakseen häntä kysyivät: "Onko miehen lupa hylätä vaimonsa mistä syystä tahansa?"

4 Hän vastasi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa loi heidät mieheksi ja naiseksi

5 ja sanoi: 'Sen tähden mies luopukoon isästään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa, ja niistä kahdesta tulee yksi liha'?

6 Niinpä he eivät enää ole kaksi vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

7 He kysyivät häneltä: "Miksi Mooses sitten käski antaa vaimolle erokirjan ja hylätä hänet?"

8 Hän vastasi heille: "Teidän kovasydämisyytenne tähden Mooses antoi teille luvan hylätä vaimonne. Mutta alun perin ei ollut niin.

9 Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja nai toisen, tekee aviorikoksen [ja joka näi hylätyn, tekee aviorikoksen]."

10 Opetuslapset sanoivat hänelle: "Jos miehen suhde vaimoon on tällainen, ei kannata mennä naimisiin."

11 Mutta hän sanoi heille: "Tämä sana ei sovellu kaikkiin vaan ainoastaan niihen, joille se on annettu.

12 On sellaisia, jotka ovat äitinsä kohdusta syntyneet avioon kelpaamattomina. On myös niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi. Samoin on niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä aivoon kelpaamattomiksi. Joka tämän voi itseensä soveltaa, se soveltakoon." RK

Jeesus viitasi noilla "se soveltakoon" sanoillaan opetuslasten toteamukseen, eli siis tähän:

"Jos miehen suhde vaimoon on tällainen, ei kannata mennä naimisiin."

Eli kaikille se aviottomuuden Tie ei ole tarkoitettu, vaikka opetuslasten mielestä siis se olisikin ollut ainoa oikea valinta.

Paavali kirjoittaa samasta asiasta siis:

24 Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.
25 Mutta neitsyistä minulla ei ole Herran käskyä, vaan minä sanon ajatukseni niinkuin se, joka on Herralta saanut sen laupeuden, että hän on luotettava.
26 Olen siis sitä mieltä, että lähestyvän ahdingon tähden jokaisen on hyvä pysyä entisellään.
27 Jos olet sidottu vaimoon, älä pyydä eroa; jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa.
28 Mutta jos menetkin naimisiin, et syntiä tee; ja jos neitsyt menee naimisiin, ei hänkään tee syntiä; mutta ne, jotka niin tekevät, joutuvat kärsimään ruumiillista vaivaa, ja siitä minä tahtoisin teidät säästää.
29 Mutta sen minä sanon, veljet: aika on lyhyt; olkoot tästedes nekin, joilla on vaimot, niinkuin ei heillä niitä olisikaan,

35 Tämän minä sanon teidän omaksi hyödyksenne, en pannakseni kytkyttä kaulaanne, vaan sitä varten, että eläisitte säädyllisesti ja häiriytymättä pysyisitte Herrassa.

39 Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo, kunhan se vain tapahtuu Herrassa.
40 Mutta hän on onnellisempi, jos pysyy entisellään; se on minun mielipiteeni, ja minä luulen, että minullakin on Jumalan Henki.

Jumala vain tietää sen, mikä on Hänen kullekin lapselleen se oikea Tie, ja siihen uskovan tulisi pyrkiä, eli jättää koko asia Isän käsiin.

Kuvana tästä oli ennen se, että luonnollinen isä naitti tyttärensä, ja mehän nyt olemme Kristuksen kihlattuja.

Tuon kuvan mukaan meidän siis tulisi alistaa oma tahtomme Jumalan tahdon alle tässäkin asiassa, eikä toimia lihamme eli oman tahtomme mukaan vain.

Mutta kullakin siis on Herralta oma Tiensä, toiselle se on avioituminen ja toiselle taas olla avioitumatta.

Kukaan uskovakaan ei siten omaa Tietänsä, eikä Totuutta, itse voi tietää omalla kohdallaan, ellei Herra sitä ilmoita ja johdata.
kurja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Heinä 2019 23:26

kurja kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*

Jeesus viitasi noilla "se soveltakoon" sanoillaan opetuslasten toteamukseen, eli siis tähän:

"Jos miehen suhde vaimoon on tällainen, ei kannata mennä naimisiin."

Eli kaikille se aviottomuuden Tie ei ole tarkoitettu, vaikka opetuslasten mielestä siis se olisikin ollut ainoa oikea valinta.

Paavali kirjoittaa samasta asiasta siis:

24 Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.
25 Mutta neitsyistä minulla ei ole Herran käskyä, vaan minä sanon ajatukseni niinkuin se, joka on Herralta saanut sen laupeuden, että hän on luotettava.
26 Olen siis sitä mieltä, että lähestyvän ahdingon tähden jokaisen on hyvä pysyä entisellään.
27 Jos olet sidottu vaimoon, älä pyydä eroa; jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa.
28 Mutta jos menetkin naimisiin, et syntiä tee; ja jos neitsyt menee naimisiin, ei hänkään tee syntiä; mutta ne, jotka niin tekevät, joutuvat kärsimään ruumiillista vaivaa, ja siitä minä tahtoisin teidät säästää.
29 Mutta sen minä sanon, veljet: aika on lyhyt; olkoot tästedes nekin, joilla on vaimot, niinkuin ei heillä niitä olisikaan,

35 Tämän minä sanon teidän omaksi hyödyksenne, en pannakseni kytkyttä kaulaanne, vaan sitä varten, että eläisitte säädyllisesti ja häiriytymättä pysyisitte Herrassa.

39 Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo, kunhan se vain tapahtuu Herrassa.
40 Mutta hän on onnellisempi, jos pysyy entisellään; se on minun mielipiteeni, ja minä luulen, että minullakin on Jumalan Henki.

Jumala vain tietää sen, mikä on Hänen kullekin lapselleen se oikea Tie, ja siihen uskovan tulisi pyrkiä, eli jättää koko asia Isän käsiin.

Kuvana tästä oli ennen se, että luonnollinen isä naitti tyttärensä, ja mehän nyt olemme Kristuksen kihlattuja.

Tuon kuvan mukaan meidän siis tulisi alistaa oma tahtomme Jumalan tahdon alle tässäkin asiassa, eikä toimia lihamme eli oman tahtomme mukaan vain.

Mutta kullakin siis on Herralta oma Tiensä, toiselle se on avioituminen ja toiselle taas olla avioitumatta.

Kukaan uskovakaan ei siten omaa Tietänsä, eikä Totuutta, itse voi tietää omalla kohdallaan, ellei Herra sitä ilmoita ja johdata.

Illanrauhaa Kurja! Niin.... En vielä mennyt nukkumaan, niin ajattelen kommentoida kans. :)

Haluaisin kysyä, entä ne vaikeasti vammaiset, jotka ovat avioon kelpaamattomia? Ja haluaisin myös kysyä, oletko huomannut, että Matt. 19:12 puhuu kolmesta asiasta?

1) Syntymästä saakka he ovat avioon kelpaamattomia
2) On niitä ihmisiä, jotka ovat tehneet itseään avioon kelpaamattomiksi
3) Taivasten valtakunnan (uskonsa) tähden he ovat avioon kelpaamattomia

Matt. 19:12 On sellaisia, jotka ovat äitinsä kohdusta syntyneet avioon kelpaamattomina. On myös niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi. Samoin on niitä, jotka taivasten valtakunnan tähen ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka tämän voi itseensä soveltaa, se soveltakoon." RK

Minä tunnen yhden naisuskovan, joka on lähetystyöntekijä. Hän on kertonut minulle siitä, miten Herra on kutsunut hänet siihen tehtävään ja myös hän on kertonut minulle siitä, että ennen lähetystyötä hän on kysynyt Herralta, tahtooko Hän, että hän menee naimisiin ja hän on saanut Herralta kielteisen vastauksen ja hän on ymmärtänyt, että Herran tahdonsa tähden hän pysyy sinkkuna lähetystyöntekijänä ja on saanut voimaa sinkkuiluun.

No palataan Matt. 19 lukuun vielä. Aluksi fariseukset kysyivät kiusaten Jeesusta ja se asia johti opetuslastensa siihen tulokseen ja he sanoivat siinä Jeesukselle, että Jos miehen suhde vaimoon on tällainen, ei kannata mennä naimisiin ja siihen Jeesus antoi kolme erillistä asiaa, siis Matt. 19:12. Siis syntymästä saakka avioon kelpaamattomuus, itsensä tekemällä avioon kelpaamattomuus ja taivasten valtakunnan (uskonsa) tähden avioon kelpaamattomuus.

Tuli mieleen se minun tuttukamu, joka on aika vanhapiika ja on yhä neitsyt ja omasta halusta ja viihtyy sinkkuna. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Heinä 2019 00:13

Vaisuliini siinä oli vielä yksi kohta.

Eli ne jotka toiset ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi.

" on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi "

Tämä ei tarkoita nähdäkseni mitään kuohitsemista, vaan sitä että ne uskovat on rikottu fyysisesti/henkisesti niin pahasti ja sen ovat siis aiheuttaneet toiset ihmiset.

Mutta sellainen väite, että se avioliittoon kelpaamattomus johtuisi vain ja ainoastaan fyysisistä syistä on väärä ja liian kapea tulkinta, jonka siis arvelin johtuvan siitä "eunukki" käännöksen väärästä tulkinnasta.
kurja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Heinä 2019 00:48

kurja kirjoitti:Vaisuliini siinä oli vielä yksi kohta.

Eli ne jotka toiset ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi.

" on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi "

Tämä ei tarkoita nähdäkseni mitään kuohitsemista, vaan sitä että ne uskovat on rikottu fyysisesti/henkisesti niin pahasti ja sen ovat siis aiheuttaneet toiset ihmiset.

Mutta sellainen väite, että se avioliittoon kelpaamattomus johtuisi vain ja ainoastaan fyysisistä syistä on väärä ja liian kapea tulkinta, jonka siis arvelin johtuvan siitä "eunukki" käännöksen väärästä tulkinnasta.

Moi, läppäriä surffaillessani huomasin sinun vastausta, niin minä kans haluaisin kysyä, mitä tarkoitat kuohitsemisella? Impotenssi? Mutta en näe seksuaalisuuteen viittaavaa kohtaa Raamatusta. Ainoastaan se kohta puhuu vain avioon kelpaattomuudesta.

Niin, minä aluksi ajattelin samaa, kuten sinä nyt, mutta kaipaisin selkeää käännöstä esim. heprean- tai kreikankielen taholta, puhutaanko siinä, että toiset ihmiset ovat aiheuttaneet niille ihmisille vasten omaa tahtoaan ja siksi he ovat traumatisoituneita avioon kelpaamattomia. Tai ehkä mahdollisesti ne molemmat, siis itseään tehneet avioon kelpaattomiksi ja myös toiset ihmiset ovat tehneet heidät avioon kelpaattomiksi.

No uni tuntuu tulevan kohta silmiini, joten hyvää yötä Jeesus kanssasi. :pc:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Heinä 2019 01:05

Vaisuliini.

Juha kirjoitti tuolla alussa jo näin:

-----------------

https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... 2&ent=2135

Matt. 19:12 "avioon kelpaamaton" -suomennoksen alla käytetään kreikan sanaa eunouchos. Sen merkityksiä voi lukea yllä olevasta linkistä. Selkeästi se viittaa kastroituun mieheen tai sellaiseen, "joka ei ole luonnostaan kykenevä avioliittoon tai lapsiin", mikä viittaa seksuaalisesti kyvyttömään tai haluttomaan mieheen. Tässä wikipedia-artikkeli eunukeista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Eunukki

-----------

Joten tämä on Juhan ja muiden oppi, tämä suppea seksuaalisuus oppi, ja perustuu siis tuohon kreikankieliseen sanaan joka on siis suomeksi eunukki / kuohittu, lue tuo wikipedia niin asia selviää .

Eli nähdäkseni tuo "eunukki" kuvakieli on tulkittu väärin pelkäksi eunukkia tarkoittavaksi, ja siksi siis Arielillakin on niin suppea tuo hänen näkemyksensä.

Minä en tiedä sitä, että kuka oikeasti tuollaisen suppean tulkinnan on tehnyt ja sitä levittää, mutta pielessä se minun mielestäni on todella pahasti.

Kannattaisi siis tutkia asioita kunnolla Raamatusta, ennen kuin tekee omia käännöksia ja tulkintoja suppeilla tiedoilla.

Jo tuo loppukohta olisi paljastanut monille sen, että ei ole kyse käytännön tasolla vain "eunukeista" sillä kuka uskova mies siis itse kuohitsisi itsensä Herran tähden ?

Eihän sellaisessa olisi mitään järkeä, joten kyse on Hengellisestä alistumisesta palvelemaan Herraansa kaikin puolin alistuvaisena Herransa tahtoon.

" ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi"

King James:

and there be eunuchs, which have made themselves eunuchs for the kingdom of heaven's sake

Hyvää yötä sinullekin Vaisuliini. :thumbup:
kurja

ViestiKirjoittaja Ariel » 15. Heinä 2019 05:24

Huvittava keskustelu, kun sellaista ei ole edes olemassa kuin jotain ”avioon kelpaamattomuutta” :)

Taitaa kyllä olla ihan hyödytöntä yrittää vakuutella toista siitä että koko asiaa ei ole olemassa, kun toinen on tehnyt siitä itselleen järkälemäiset oppirakennelmat.

Mutta tietenkään Jumalalla ei ole mitään sitä vastaan, jos joku haluaa jäädä naimattomaksi Jumalan tai minkä tahansa muun syyn takia. Ei Jumala pakota ketään avioon :)

Toivottavasti et Kurja lue raamattua niinkuin luet minun kirjoituksia :lol:
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Heinä 2019 08:32

kurja kirjoitti:Vaisuliini.

Juha kirjoitti tuolla alussa jo näin:

-----------------

https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... 2&ent=2135

Matt. 19:12 "avioon kelpaamaton" -suomennoksen alla käytetään kreikan sanaa eunouchos. Sen merkityksiä voi lukea yllä olevasta linkistä. Selkeästi se viittaa kastroituun mieheen tai sellaiseen, "joka ei ole luonnostaan kykenevä avioliittoon tai lapsiin", mikä viittaa seksuaalisesti kyvyttömään tai haluttomaan mieheen. Tässä wikipedia-artikkeli eunukeista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Eunukki

-----------

Joten tämä on Juhan ja muiden oppi, tämä suppea seksuaalisuus oppi, ja perustuu siis tuohon kreikankieliseen sanaan joka on siis suomeksi eunukki / kuohittu, lue tuo wikipedia niin asia selviää .

Eli nähdäkseni tuo "eunukki" kuvakieli on tulkittu väärin pelkäksi eunukkia tarkoittavaksi, ja siksi siis Arielillakin on niin suppea tuo hänen näkemyksensä.

Minä en tiedä sitä, että kuka oikeasti tuollaisen suppean tulkinnan on tehnyt ja sitä levittää, mutta pielessä se minun mielestäni on todella pahasti.

Kannattaisi siis tutkia asioita kunnolla Raamatusta, ennen kuin tekee omia käännöksia ja tulkintoja suppeilla tiedoilla.

Jo tuo loppukohta olisi paljastanut monille sen, että ei ole kyse käytännön tasolla vain "eunukeista" sillä kuka uskova mies siis itse kuohitsisi itsensä Herran tähden ?

Eihän sellaisessa olisi mitään järkeä, joten kyse on Hengellisestä alistumisesta palvelemaan Herraansa kaikin puolin alistuvaisena Herransa tahtoon.

" ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi"

King James:

and there be eunuchs, which have made themselves eunuchs for the kingdom of heaven's sake

Hyvää yötä sinullekin Vaisuliini. :thumbup:

Huomenta, Kurja! :) Joo luin äsken ja oli mielenkiintoinen se eunukin juttu. Se eunukin juttu oli kai juuri tuohon Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikaan, jolloin oli vielä eunukin juttu (?) ja lisäksi ehkä vähän myöhempään myös, kun Jeesus on jo astunut taivaaseen? En itse tiedä siitä jutusta mitään, oliko eunukin juttu vielä siihen aikaan.

Kai Jeesuksen sanat koski sitä, kun tiesi, että eunukin juttu oli siihen aikaan olemassa, pitäisi myös tutkia eunukin juttua, milloiin se juttu päättyi. Lisäksi ihmiset ovat avioon kelpaamattomia jostain syystä, joko vasten omaa tahtoaan ja omasta halusta vapaaehtoisesti ja uskonsa tähden, en tällä kertaa tarkoita kuohittuja ihmisiä, enkä usko, että nykyaikana kukaan tekisi vielä itsensä kuohituksi.

Raamatun mainittu avioon kelpaamattomuus on varmaan kai laaja aihe, mitä Raamattu ei riittävästi anna selkeää tietoa nähden tätä nykyaikaa, jota Jeesuksen sanat yhä koskee, niin on vaikea tietää, mitä Jeesus noilla sanoilla tarkoittaa.

Tuli mieleen kohtusyöpä, niin esimerkiksi ennen naimisiinmenoa, siis sinkkuna ihminen joutuu leikkaukseen ja häneltä otetaan pois se kohtusyöpä, se tekee hänet avioon kelpaamattomaksi, mutta se ei kuitenkin estä avioitumisen, koska nykyään on mahdollista adoptoida lasta. Paavalin sanat kans mietitytti, enkä usko, että Paavali tarkoittaisi, että pitäisi kuohita itseään uskonsa tähden, koska siinä on mahdollista pidättäytyä tulevasta avioliitosta ja aviollisesta seksistä.

Tunnen muutamia sinkkumiehiä, he päättyvät sinkuksi vasten omaa tahtoaan syystä, etteivät kelpuuta jonkulle naiselle aviomieheksi. Siitä syystä naiset tekevät heidät avioon kelpaamattomiksi vasten heidän omaa tahtoaan. :cry: No lopettelen nyt.

:pc:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Heinä 2019 09:00

Ariel kirjoitti:Huvittava keskustelu, kun sellaista ei ole edes olemassa kuin jotain ”avioon kelpaamattomuutta” :)

Taitaa kyllä olla ihan hyödytöntä yrittää vakuutella toista siitä että koko asiaa ei ole olemassa, kun toinen on tehnyt siitä itselleen järkälemäiset oppirakennelmat.

Mutta tietenkään Jumalalla ei ole mitään sitä vastaan, jos joku haluaa jäädä naimattomaksi Jumalan tai minkä tahansa muun syyn takia. Ei Jumala pakota ketään avioon :)

Toivottavasti et Kurja lue raamattua niinkuin luet minun kirjoituksia :lol:

Voi voi kun on vaikeaa.

Se "eunukki" on siis kuvakieltä ja tarkoittaa "avioon kelpaamatonta".

Nuo ovat siis sama asia oikeasti, vain se sama asia on hieman eri sanoin kerrottu, mielestäni "avioon kelpaamaton" on hyvä käännös, sillä se kertoo nykyihmiselle paremmin sen, että mistä on kyse.

Sinäkään et selvästi ole tajunnut/tajua sitä, että mistä on kyse, eli laajemmasta asiakokonaisuudesta.

Eli se tiukka pelkkä "eunukki" rajaus ei avaa koko asikokonaisuutta teille.

No, tästä on turhaa enää jauhaa, sen enää sanon tähän, että:

Jos olisit sinäkin saanut opetusta Herralta näistä "luopumis" asioista, eli siitä, että uskovan on asiakokonaisuus kerrallaan luovutettava/luovuttava omasta tahdostaan ja päätännästään, niin et enää vänkäisi vastaan.

Eli kyse on Jumalan riisumisesta, jossa Herra johdattaa kohtaamaan yhden kerrallaan kaikki ne asiat, joita Hänen lapsensa yhä pitää omassa kädessään, ja Herra johdattaa lapstaan siis luopumaan niistä ja omavoimaisesta(lihan mukaan) toimimisesta.

Lisäksi jos olisit itse kokenut käytännössä sen, kuinka ihmisestä tehdään oikeasti ja käytännössä hänet rikkomalla aivoon kelpaamaton/kykenemätön, niin olisi ääni kellossa ihan toinen.

Eli jos tällä osa-alueella olisit itse tullut Jumalan opettamaksi/riisumaksi, niin et enää väittäisi vastaan ja pitäisi kiinni tuosta fyysinen kyvyttömyys tulkinnastasi .

Mutta ethän sinä voi uskoa millään näitä Totuuksia, kun Pyhä Henki ei vielä selvästikkään ole niitä sinulle päässyt avaamaan henk koht Totuuksiksi.

Mutta se joka on tutkinut asioita ympärillään ja on jo kulkenut Tien ja katsoo taaksepäin, se näkee Tien ja ymmärtää sen, että mistä tuossa Raamatunkohdassa oikeasti on kyse.

Minun näkemykseni ei siis perustu mihinkään "järkälemäiseen oppirakennelmaan", vaan uskon elämässäni oppimiin asioihin, jotka Pyhä Henki on minulle avannut.

Sinun kohdallasi on näköjään selvästi toisin, eli sinun oppisi/tulkintasi ei perustu kokemukseen ja Hengen opetukseen siis käytännön tason opetukseen, vaan selvästikkin kirjaviisauteen/kirjanoppineisuuteen.

En sano tätä pahalla, enkä loukatakseni sinua, mutta näin minä sen näen, oman uskonelämäni ja siten kokemusteni kautta ja avulla.

Mutta minun osaltani tämä asiakokonaisuus olisi nyt taputeltu, sillä kuten olen sanonut jo muutamaan kertaan, niin jokaisen uskovan tulee saada itselleen henk koht opetus Pyhältä Hengeltä, ja kullakin on oma aikataulunsa oppia ja kohdata nämäkin asiat omassa uskonelämässään.

Eli Jumalan opetusta/viisautta ei voi uskova ihminen suoraan siirtää toiselle uskovalle, vaan tämän pitää oppia itse, ja sen olen oppinut itse tapahtuvan käytännön tasolla eikä kirjaviisaus/pääntieto hyödytä siinä kohtaa uskovaa, vaan vaaditaan se Pyhän Hengen aikaansaama omakohtainen sydämen Usko.
kurja

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu