Psykologia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Loka 2014 11:09

*
Siivetön, jos tarkoitat minua. En itseasiassa väheksy psokologiaa. Jumalan työtä minun kohdallani ei myös väheksytä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Loka 2014 11:33

Psykologin kautta ihminen kasvaa väärään rauhaan luulemaan jotain todellista apua annettaman (maallisen viisauden kautta) psykologin kautta mutta se on aina harhaanjohdettu tila, ei todellista pelastavaa apua joka tulee yksin Jumalalta, joka yksin (Jumala)) voi pelastaa ihmisen synnin kahleista.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Loka 2014 12:01

Pelastus tulee Jumalalta Jeesuksen kautta yksin armosta, mutta myös maallinen apu voi auttaa tämän elämän aikana selviytymään hiukan paremmin. Kärsimys ei kirkasta kenenkään kruunua yhtään.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Loka 2014 12:19

Aamu-Usva kirjoitti:Pelastus tulee Jumalalta Jeesuksen kautta yksin armosta, mutta myös maallinen apu voi auttaa tämän elämän aikana selviytymään hiukan paremmin. Kärsimys ei kirkasta kenenkään kruunua yhtään.

Kyllä, just näin on asia minustakin.

Jos kadulla tulee joku ihminen minua vastaan ja sanoo, että häntä ahdistaa ja hän on juuri menossa psykologille juttelemaan ongelmistaan niin se on ilman muuta hyvä ensihoito tälle ihmiselle mutta että hän ei jäisi väärään rauhantilaan (jos hän saa jotain näennäistä ensihoitoa psykologin kautta) niin tälle ihmiselle tulisi ilman muuta kertoa ilosanomaa Herrasta Jeesuksesta jota psykologi ei hänelle todennäköisesti kerro eikä ilmeisesti saakaan kertoa. Näin vakava on tilanne mitä tulee siis psykologien todelliseen auttamiseen.

Todellinen apu tulee aina Jumalalta:

PSALMIT 46:

1. Veisuunjohtajalle; koorahilaisten laulu, korkeassa äänialassa.

2. Jumala on meidän turvamme ja väkevyytemme, apumme hädässä aivan vahva.

3. Sentähden emme pelkää, vaikka maa järkkyisi ja vuoret meren pohjaan vajoaisivat,

4. vaikka sen vedet pauhaisivat ja kuohuisivat ja vuoret vapisisivat sen raivosta. Sela.

5. Virta lähteinensä ilahuttaa Jumalan kaupungin, Korkeimman pyhät asunnot.

6. Jumala on sen keskellä, ei se horju, Jumala auttaa sitä jo aamun koittaessa.

7. Pakanat pauhaavat, valtakunnat horjuvat; kun hän jylisee, huojuu maa.

8. Herra Sebaot on meidän kanssamme, Jaakobin Jumala on meidän linnamme. Sela.

9. Tulkaa, katsokaa Herran töitä, hänen, joka tekee hämmästyttäviä tekoja maan päällä:

10. hän lopettaa sodat maan ääriin saakka, hän särkee jousen, taittaa keihään, polttaa sotavaunut tulessa.

11. "Heretkää ja tietäkää, että minä olen Jumala, korkea kansojen keskellä, korkea maan päällä."

12. Herra Sebaot on meidän kanssamme, Jaakobin Jumala on meidän linnamme. Sela.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Loka 2014 12:47

vaisuliini kirjoitti:*
Siivetön, jos tarkoitat minua. En itseasiassa väheksy psokologiaa. Jumalan työtä minun kohdallani ei myös väheksytä.

En tarkoita ketään henk.kohtaisesti, vaan puhun yleisellä tasolla siitä, mitä tuli mieleeni ketjua lukiessani.

Pyrin yleensäkin ensisijaisesti lukemaan vain viestit varsinkin määrätyissä tilanteissa ja jopa ihan tietoisesti olemaan katsomatta, kuka sen on kirjoittanut, ettei ajatuksiini pääsisi vaikuttamaan minkäänlainen asenne ketään kohtaan.

Ja jos kohdistan jotain jollekin henk.kohtaisesti, mainitsen siitä kyllä tai lainaan asianomaisen omaa tekstiä, jota kommentoin.

Olen itse saanut kokea väkevää Jumalan aikaansaannosta omien kipeiden sisäisten haavojeni hoidossa, joita uskon jossain määrin olevan meillä jokaisella, sillä vain erakko voi esim. säästyä toisten ihmisten haavoittamiselta.

Mutta kun puhutaan psykologisista sairauksista ja kieroutumista, silloin ei ole kyse mistään hetkellisistä ja normaaleista masennus- ja väsymistilanteista, jotka kuuluvat kaikkien ihmisten elämään ja kasvuun.

Vaan kyseessä saattaa olla ja usein onkin, jopa ihan elimellisetki ongelmat, joten tulee tehdä myöskin ero sellaisten psykologisten ongelmien kanssa, joista voidaan sanoa, että se mikä ei tapa, vahvistaa ja sitten taas todellisten esim. persoonallisuushäiriöiden ja fyysisistä tekijöistä johtuvien psykologisten ongelmien kanssa.

Jumala voi parantaa ja hoitaa myöskin tämän alueen sairauksia ja ongelmia ja olenkin samaa mieltä, että määrätynlaiset ongelmat hoituvatkin jo siinä hetkessä, kun annamme elämämme Jumalalle ja uudestisynnymme, mutta aivan kuten on fyysistenkin sairauksien kanssa, kaikissa tilanteissa Jumala ei vain jostain syystä tee ihmettä ja siksi Hän antaa apunsa myöski lääkärien ja ammattiauttajien kautta.

Itse uskon siihen, että tuohonkin Hänellä on jokin oma suunnitelmansa, jota esim. minun ei tarvitse tietää, vaan luottaa vain siihen, että kaiken minkä Hän tekee, Hän tekee meidän parhaaksemme.
Viimeksi muokannut Siivetön päivämäärä 06. Loka 2014 13:00, muokattu yhteensä 1 kerran
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Loka 2014 12:52

*
Tuli mieleen se erään koulukiusatun kamun tuoma linkki joka puhuu anteeksiantamuksesta. Katsoin sitä ja huomasin hämmästyneenä että se on uskosta osattomien linkki jossa opetetaan anteeksiantamuksesta. :shock: Se on niinkuin täydellinen kopio Raamatusta mutta ilman Isä anteeksiantajana. :? Niin mietin ihmetellen voiko tuolla tavalla sisäinen haava umpeutua ilman Isää joka on itse anteeksiantajana. :roll: Kun annamme anteeksi, Isäkin meille antaa anteeksi, se liittyy paljon sisäiseen haavaan ja haavan umpeutumiseen käsiteltäväksi. Raamattu puhuu anteeksiantamuksesta joka viittaa myös sisäiseen juttuun.

Uskosta osattomat ihmiset näyttävät perehtyvän anteeksiantamuksen juttuun muttei Isään joka on itse anteeksiantaja. Varmaan voi saada sisäisen haavan umpeutua antamalla anteeksi ilman että tiedostaisi kun Isä myös antaa anteeksi ja myös sisäisessä asiassa eli oikean rauhan merkeissä. Mutta toisaalta minulle asia alkoi valaistaa ymmärtääkseni että on jotain asioita jotka jättävät sisimpään syvemmän ja vaikean haavan. :idea: Niin omin voimin ei kukaan pysty antamaan anteeksi. Isä anteeksiantajana auttaa ylittämään tässä asiassa eli anteeksiantamuksessa koska oma voima ei riitä siihen. Jotain pienet asiat jotka jättävät sisimpään haavan niin omin voimin kyllä pystyy antamaan anteeksi niinkuin useimmat uskosta osattomat ihmiset...

Joh. 20:23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Loka 2014 12:55

Siivetön kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*

En tarkoita ketään henk.kohtaisesti, vaan puhun yleisellä tasolla siitä, mitä tuli mieleeni ketjua lukiessani.

Pyrin yleensäkin ensisijaisesti lukemaan vain viestit varsinkin määrätyissä tilanteissa ja jopa ihan tietoisesti olemaan katsomatta, kuka sen on kirjoittanut, ettei ajatuksiini pääsisi vaikuttamaan minkäänlainen asenne ketään kohtaan.

Ja jos kohdistan jotain jollekin henk.kohtaisesti, mainitsen siitä kyllä tai lainaan asianomaisen omaa tekstiä, jota kommentoin.

Ok. Kivaa ja värikästä syksyä sinulle halien kera! :unity: :hugehug:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja toni t » 06. Loka 2014 13:04

Itse en ole vielä koskaan tarvinnut psykologin apua, yhden kerran kylläkin hakeutunut keskusteluun, mutta ei kuulemma antanut aihetta jatkoon, mutta kuuntelijana olen saanut olla monen näilläkin alueilla apua tarvitsevan kohdalla ja minulla nousee ihan niskakarvat pystyyn, kun aletaan puhumaan siitä, ettei uskovaisen tulisi hakea apua tai hoitoa psykologisissa ongelmissaan.

Se on ihan sama asia, jos ei pahempikin, kuin sanoittaisiin syöpäsairaalle, ettei syöpäsairaan tule ottaa vastaan mitään hoitoja ja lääkityksiä.
Psyykkisesti sairaan kohdalla jopa pahempi siinä mielessä, että syöpäsairaan kohdalla kysymys saatta olla vain yhden elämän tuhoutumisesta, mutta psyykkisesti sairaan ihmisen kohdalla saatetaan tuollaisilla ohjeilla saattaa vaaraan muidenkin ihmisten henkiä, tästä meille esimerkkeinä mm. Suomessakin tapahtuneet kouluampumiset yms. tapaukset.

Ihmisestä tuli elävä sielu kun Jumala puhalsi ruumiiseen elämän hengen. Ihminen on henkinenolento joka elää lihallisessa ruumiissa. Jos ruumiiseen tulee vaurio vaikuttaa se myös jollain tapaa siksi myös mieleen. Tämän vuoksi myös tietyt "aivojen" alueen vauriot ja puutostilat jne.. vaikuttavat ihmismieleen. Tällaisia vaurioita pystytään hoitamaan lääkkeillä - esim; psykoosissa lääkitys on todellakin paikallaan sillä se korjaa (tasapainottaa) ihmisen ruumiissa olevia vaurioita. Lääkitys joka korjaa ihmisen liharuumiin vaurioita on siis hyödyllistä eikä siinä ole mitään pahaa Jumalan sanan valossa.

Mielenalueen lääketiede on myös yleisesti yhdistetty psykologiaan ja siksi kun joku sanoo vastustavansa psykologiaa se helposti mielletään heti myös kaikkien lääkkeiden vastustamiseksi. Syöpäsairas on sairas ruumiillisesti ja ihminen voi olla myös ruumiillisesti niin sairas että se vaikuttaa hänen mielenalueeseensa ja silloin tietysti lääkitys on paikallaan.

Monet ihmisten mielenalueen ongelmista eivät kuitenkaan johdu ruumiillisesta vauriosta vaan ns "henkisistä" ja näihin ongelmiin vaikuttaa suureesti myös ihmisen todellisuus käsitys ja maailmankatsomus. Se mitä minä vastustan on ns; psykoterapia ja sellaiset terapia muodot jossa sekulaarin pyskologian (terapeutin) kautta pyritään vaikuttamaan ihmisen ajatusmaailmaan, käyttäytymiseen ja maailmankatsomukseen.

Suomessa tapahtuneet kuoluampumiset johtuivat ampujien maailmankatsomuksesta - esimerkiksi Auvinen ihannoi Hitleria ja luonnonvalintaa ja haki sieltä esimerkkejä toiminnalleensa. Kouluampumiset ja muukin pahuus johtuu siitä että uskomattomat ihmiset elävät saatanan vankeudessa toteuttaen hänen tahtoaan ja siksi näitä oireita ei tulisi pyrkiä hoitamaan terapia muodoilla jotka perustuvat saatanan vankeudessa elävien ihmisten käsityksiin todellisuuden luonteesta. Vain Kristuksen evankeliumi voi tuoda avun joka johtaa ihmisen pimeydestä valkeuteen - saatanan vallasta Jumalan tykö. Tämän vuoksi meidän jotka olemme Jumalan armosta tulleet tuntemaan totuuden tulisi pyrkiä suosittelemaan aina totuutta Herran Jeesuksen kautta avuksi sellaisiin ongelmiin jotka johtuvat ihmisten maailmankatsomuksesta ja elämäntilanteista eivätkä ole ruumiillisia vaurioita.

Sekulaari psykoterapia pohjautuu evoluutioteorian pohjalle. Esimerkiksi kuuluisa vankila psykoterapeutti Hannu Lauerma joka on kirjoittanut kirjan "pahuuden anatomia" arvioi ihmisten pahutta täysin evoluutioteoriaan pohjautuvan todellisuus käsityksen kautta. Pahimmillaan tämä saa aikaan seuraavaa.

Huonot aivot huonot tavat. Näin yksinkertainen on rikollisen resepti kun rikollisuuden biologisia juuria selvittävien tutkijoiden ajatukset äärimmilleen tiivistää kuten tekee alan pioneeri Adrian Raine brittisyntyinen vankilapsykologi. Evoluutiopsykologit ovat muka osoittaneet ettei käyttäytymisemme pohjimmiltaan ole muuta kuin biologiaa. Erinlaiset ”huonommat” aivot johtavat ja altistavat heidän mielestään ihmisiä rikolliseen toimintaan. Eli he perustelevat ihmisten pahaa ja moraalitonta käytöstä kehityshäiriönä. Tämä voi pahimmillaan johtaa siihen että ihmisiä aletaan jopa ennalta ”ehkäisemään” hoitamaan lääkkeillä ettei heistä kasvaisi rikollisia.

Tiettyjä ihmisiä voidaan alkaa karsimaan populaatiosta sen mukaan miten ihmiset arvelevat heidän sopeutuvan populaatioon. Evoluutiopsykologien päätelmät voivat johtaa karmeisiin lopputuloksiin jossa ihmisiä karsitaan heidän biologisten ominaisuuksien perusteella. Rainen hypoteesi siitä että jotkut meistä syntyvät rikollisiksi (omaten huonot aivot) on älytön ja pohjautuu täysin evoluutiosta nousevaan maailmankatsomukseen.

Olen myös itse istunut ennen uudestisyntymääni lukuisia kertoja terapeutin puheilla ja olen popsinut kaikenmaailman masennuslääkkeitä jne.. Ne eivät tuoneet helpotusta elämääni. Jos ihmisellä on aivoissa puutostiloja jotka vaikuttavat hänen mielialaansa niin niitä on hyvä hoitaa lääkityksellä mutta monesti ihmisille tyrkytetään masennuslääkkeitä masennuksiin jotka johtuvat pohjimmiltaan maailmankatsomuksellisista syistä - toki jotkin lääkkeet vaikuttavat hieman kuin esim; alkoholi ja turruttavat pahaaoloa mutta se ei ole sellaista apua joka korjaa itse ongelman syytä ja perustusta.

Otan yhden esimerkin siitä miten sekulaarin psykolgian tuoma terapeuttinen apu näyttää maallisesti katsottuna hyvältä mutta totuudesta käsin pahalta.

Ihminen jolla on homoseksuaalisia himoja on ahdistunut kun hän elää kaapissa himojensa kanssa. Hän menee sekulaarin psykologin terapiaan valittamaan ongelmistaan. Sekulaari psykologi ei tietenkään sano homosekusaalisia himoja synnin himoiksi eikä kerro sitä miten ihmiselle käy jos hän ei tee parannusta. Sen sijaan psykologi sanoo "sinulla on oikeus tuntea niin". Se mikä minulla on eniten pistänyt korvaani psykologien terapeuttisista puheista ovat sanat "sinulla on oikeus" ja näin he sanovat siksi koska heidän käsitys todellisuuden luonteesta on rakennettu evoluutioteorian pohjalta nousevaan maailmankuvaan. Jos he tuntisivat Jumalan niin he eivät sanoisi että sinulla on oikeus asioihin jotka ovat Jumalan lain vastaisia.

Sekulaari psykologi voi siis helpottaa synnissä elävän mieltä siksi että synnissä elävä saa tukea ja lohdutusta jatkaa syntielämäänsä koska psykologi hokee siihen oikeutusta. Maallisesta näkökulmasta ihminen saa siis helpotusta kun hän voi hyvällä mielellä jatkaa syntielämää joka häntä ahdistaa todellisuudessa. Jumalan sanan totuudesta käsin sekulaari psykologi joka antoi hyväksyntänsä ihmisen pahoille himoille on osallistumassa tekojensa kautta tämän lähimmäisen tuhoamiseen koska synnin tarkoitus johon saatana on vanginnut uskomattomat ihmiset tahtoaan tekemään on tuhota ihminen.

Sekulaari psykologia, psykoterapiat ja terapiamuodot joilla pyritään vaikuttamaan ihmisen käyttäytymiseen tarjoavat "näennäistä" hyvää ja helpotusta maallisesta näkökulmasta katsottuna mutta Jumalan sanan valosta katsottuna ne vain mielistelevät ihmisen korvasyyhyä (synninhimoja) ja ovat näin johtamassa ihmistä kohti tuhoa.

Kun on kyse terapioista jotka ottavat kantaa todellisuuden luonteeseen ja pyrkivät puheiden kautta vaikuttamaan ihmisen käyttäytymismalleihin - oikeaan ja väärään niin tässä valossa ei ole neutraaleja ihmisiä vaan niitä jotka ovat joko Jeesuksen kanssa ja kokoavat tai niitä jotka ovat Jeesusta vastaan ja hajoittavat.
Viimeksi muokannut toni t päivämäärä 06. Loka 2014 13:20, muokattu yhteensä 8 kertaa
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Loka 2014 13:09

Myös uskosta osattomat voivat saada tähän maalliseen elämäänsä paljon hyvää eelämällä monien raamatun ohjeiden mukaan. Ajattelen esimerkiksi, että vanhempiaan kunnioittava ihminen oli hän uskossa tai ei, menestyy paremmin kuin sellainen, joka ei voi kunnioittaa vanhempiaan. Kodin kuvalehdestä luin juuri lähiaikoina jutun, joka oli otsikoitu: "Vanhempia ei tarvitse kunnioittaa". Ei uskosta osattoman tarvitsekaan, mutta jos kunnioittaa, niin käy paremmin ja saa olla onnellisempi. Sama tämän anteeksi antamisen kanssa. Ihminen joka on anteeksi antavainen ja lempeä, elää luultavasti paljon onnellisempana kuin katkeruutta sisäänsä keräävä. Samoin se, joka ajattelee sitä mikä hyvää on, eikä vain kaikkea pahaa.

Näin on, vaikka Raamatun elämänohjeita noudattamalla ei voikaan pelastusta ansaita. Pelastus tulee yksin uskosta Jeesukseen. Mutta se Raamatussa sanotaan uskoville, että jos ei anna lähimmäiselleen anteeksi, niin Jumala ei anna sille ihmiselle anteeksi. Eli anteeksi antaminen tarvitaan pelastukseen myös.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Leea » 06. Loka 2014 13:30

Saatan kuulostaa aika jyrkältä mutta olen huolissani tästä asiasta ja pidemmän aikaa kokenut että kyseessä on eksytys. Mielestäni psykologiset opit vaikeuttaa ihmisten uskoontulemista, koska ne sopivat ihmisen korvasyyhyyn. Kristittyjen keskuudessa tämä taas voi saada aikaan sekaannusta, koska psykologian opit ovat selvästi ristiriidassa Raamatun opetuksen kanssa. Täällä on sanottu että psykologia tutkii ihmisen mieltä, kyllä mutta mistä lähtökohdista? Onko näiden oppien kehittelijät ajatelleet Jumalaa tai sitä että mitä Raamattu sanoo ihmisestä. Mietin myös eikö meillä uskovina pitäisi olla paras asia kerrottavana ihmisille eli evankeliumi Jeesuksesta. Miksi nykyään jopa uskovat suosittelevat ennemmin psykologien apua muille, kuin että kertoisimme parhaasta toivosta Herrasta Jeesuksesta. Hän voi eheyttää murtuneen mielen.

Tämä aika korostaa itseluottamusta ja hyvää itsetuntoa mutta Raamattu sanoo näin:
"Mutta ihminen, mahtavinkaan, ei ole pysyväinen: hän on verrattava eläimiin, jotka hukkuvat. Näin käy niiden, jotka itseensä luottavat, ja heidän perässään niiden, jotka mielistyvät heidän puheisiinsa. Sela."
Ps. 49:12-13

”Ja hän kutsui tykönsä kansan ynnä opetuslapsensa ja sanoi heille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.”
Mark. 8:34

”Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä, johon tunnustautuen muutamat ovat uskosta hairahtuneet. Armo olkoon teidän kanssanne!”
1. Tim. 6:20-21
Leea

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu