Itse en ole vielä koskaan tarvinnut psykologin apua, yhden kerran kylläkin hakeutunut keskusteluun, mutta ei kuulemma antanut aihetta jatkoon, mutta kuuntelijana olen saanut olla monen näilläkin alueilla apua tarvitsevan kohdalla ja minulla nousee ihan niskakarvat pystyyn, kun aletaan puhumaan siitä, ettei uskovaisen tulisi hakea apua tai hoitoa psykologisissa ongelmissaan.
Se on ihan sama asia, jos ei pahempikin, kuin sanoittaisiin syöpäsairaalle, ettei syöpäsairaan tule ottaa vastaan mitään hoitoja ja lääkityksiä.
Psyykkisesti sairaan kohdalla jopa pahempi siinä mielessä, että syöpäsairaan kohdalla kysymys saatta olla vain yhden elämän tuhoutumisesta, mutta psyykkisesti sairaan ihmisen kohdalla saatetaan tuollaisilla ohjeilla saattaa vaaraan muidenkin ihmisten henkiä, tästä meille esimerkkeinä mm. Suomessakin tapahtuneet kouluampumiset yms. tapaukset.
Ihmisestä tuli elävä sielu kun Jumala puhalsi ruumiiseen elämän hengen. Ihminen on henkinenolento joka elää lihallisessa ruumiissa. Jos ruumiiseen tulee vaurio vaikuttaa se myös jollain tapaa siksi myös mieleen. Tämän vuoksi myös tietyt "aivojen" alueen vauriot ja puutostilat jne.. vaikuttavat ihmismieleen. Tällaisia vaurioita pystytään hoitamaan lääkkeillä - esim; psykoosissa lääkitys on todellakin paikallaan sillä se korjaa (tasapainottaa) ihmisen ruumiissa olevia vaurioita. Lääkitys joka korjaa ihmisen liharuumiin vaurioita on siis hyödyllistä eikä siinä ole mitään pahaa Jumalan sanan valossa.
Mielenalueen lääketiede on myös yleisesti yhdistetty psykologiaan ja siksi kun joku sanoo vastustavansa psykologiaa se helposti mielletään heti myös kaikkien lääkkeiden vastustamiseksi. Syöpäsairas on sairas ruumiillisesti ja ihminen voi olla myös ruumiillisesti niin sairas että se vaikuttaa hänen mielenalueeseensa ja silloin tietysti lääkitys on paikallaan.
Monet ihmisten mielenalueen ongelmista eivät kuitenkaan johdu ruumiillisesta vauriosta vaan ns "henkisistä" ja näihin ongelmiin vaikuttaa suureesti myös ihmisen todellisuus käsitys ja maailmankatsomus. Se mitä minä vastustan on ns; psykoterapia ja sellaiset terapia muodot jossa sekulaarin pyskologian (terapeutin) kautta pyritään vaikuttamaan ihmisen ajatusmaailmaan, käyttäytymiseen ja maailmankatsomukseen.
Suomessa tapahtuneet kuoluampumiset johtuivat ampujien maailmankatsomuksesta - esimerkiksi Auvinen ihannoi Hitleria ja luonnonvalintaa ja haki sieltä esimerkkejä toiminnalleensa. Kouluampumiset ja muukin pahuus johtuu siitä että uskomattomat ihmiset elävät saatanan vankeudessa toteuttaen hänen tahtoaan ja siksi näitä oireita ei tulisi pyrkiä hoitamaan terapia muodoilla jotka perustuvat saatanan vankeudessa elävien ihmisten käsityksiin todellisuuden luonteesta. Vain Kristuksen evankeliumi voi tuoda avun joka johtaa ihmisen pimeydestä valkeuteen - saatanan vallasta Jumalan tykö. Tämän vuoksi meidän jotka olemme Jumalan armosta tulleet tuntemaan totuuden tulisi pyrkiä suosittelemaan aina totuutta Herran Jeesuksen kautta avuksi sellaisiin ongelmiin jotka johtuvat ihmisten maailmankatsomuksesta ja elämäntilanteista eivätkä ole ruumiillisia vaurioita.
Sekulaari psykoterapia pohjautuu evoluutioteorian pohjalle. Esimerkiksi kuuluisa vankila psykoterapeutti Hannu Lauerma joka on kirjoittanut kirjan "
pahuuden anatomia" arvioi ihmisten pahutta täysin evoluutioteoriaan pohjautuvan todellisuus käsityksen kautta. Pahimmillaan tämä saa aikaan seuraavaa.
Huonot aivot huonot tavat. Näin yksinkertainen on rikollisen resepti kun rikollisuuden biologisia juuria selvittävien tutkijoiden ajatukset äärimmilleen tiivistää kuten tekee alan pioneeri Adrian Raine brittisyntyinen vankilapsykologi. Evoluutiopsykologit ovat muka osoittaneet ettei käyttäytymisemme pohjimmiltaan ole muuta kuin biologiaa. Erinlaiset ”huonommat” aivot johtavat ja altistavat heidän mielestään ihmisiä rikolliseen toimintaan. Eli he perustelevat ihmisten pahaa ja moraalitonta käytöstä kehityshäiriönä. Tämä voi pahimmillaan johtaa siihen että ihmisiä aletaan jopa ennalta ”ehkäisemään” hoitamaan lääkkeillä ettei heistä kasvaisi rikollisia.
Tiettyjä ihmisiä voidaan alkaa karsimaan populaatiosta sen mukaan miten ihmiset arvelevat heidän sopeutuvan populaatioon. Evoluutiopsykologien päätelmät voivat johtaa karmeisiin lopputuloksiin jossa ihmisiä karsitaan heidän biologisten ominaisuuksien perusteella. Rainen hypoteesi siitä että jotkut meistä syntyvät rikollisiksi (omaten huonot aivot) on älytön ja pohjautuu täysin evoluutiosta nousevaan maailmankatsomukseen.
Olen myös itse istunut ennen uudestisyntymääni lukuisia kertoja terapeutin puheilla ja olen popsinut kaikenmaailman masennuslääkkeitä jne.. Ne eivät tuoneet helpotusta elämääni. Jos ihmisellä on aivoissa puutostiloja jotka vaikuttavat hänen mielialaansa niin niitä on hyvä hoitaa lääkityksellä mutta monesti ihmisille tyrkytetään masennuslääkkeitä masennuksiin jotka johtuvat pohjimmiltaan maailmankatsomuksellisista syistä - toki jotkin lääkkeet vaikuttavat hieman kuin esim; alkoholi ja turruttavat pahaaoloa mutta se ei ole sellaista apua joka korjaa itse ongelman syytä ja perustusta.
Otan yhden esimerkin siitä miten sekulaarin psykolgian tuoma terapeuttinen apu näyttää maallisesti katsottuna hyvältä mutta totuudesta käsin pahalta.
Ihminen jolla on homoseksuaalisia himoja on ahdistunut kun hän elää kaapissa himojensa kanssa. Hän menee sekulaarin psykologin terapiaan valittamaan ongelmistaan. Sekulaari psykologi ei tietenkään sano homosekusaalisia himoja synnin himoiksi eikä kerro sitä miten ihmiselle käy jos hän ei tee parannusta. Sen sijaan psykologi sanoo "
sinulla on oikeus tuntea niin". Se mikä minulla on eniten pistänyt korvaani psykologien terapeuttisista puheista ovat sanat "
sinulla on oikeus" ja näin he sanovat siksi koska heidän käsitys todellisuuden luonteesta on rakennettu evoluutioteorian pohjalta nousevaan maailmankuvaan. Jos he tuntisivat Jumalan niin he eivät sanoisi että sinulla on oikeus asioihin jotka ovat Jumalan lain vastaisia.
Sekulaari psykologi voi siis helpottaa synnissä elävän mieltä siksi että synnissä elävä saa tukea ja lohdutusta jatkaa syntielämäänsä koska psykologi hokee siihen oikeutusta. Maallisesta näkökulmasta ihminen saa siis helpotusta kun hän voi hyvällä mielellä jatkaa syntielämää joka häntä ahdistaa todellisuudessa. Jumalan sanan totuudesta käsin sekulaari psykologi joka antoi hyväksyntänsä ihmisen pahoille himoille on osallistumassa tekojensa kautta tämän lähimmäisen tuhoamiseen koska synnin tarkoitus johon saatana on vanginnut uskomattomat ihmiset tahtoaan tekemään on tuhota ihminen.
Sekulaari psykologia, psykoterapiat ja terapiamuodot joilla pyritään vaikuttamaan ihmisen käyttäytymiseen tarjoavat "näennäistä" hyvää ja helpotusta maallisesta näkökulmasta katsottuna mutta Jumalan sanan valosta katsottuna ne vain mielistelevät ihmisen korvasyyhyä (synninhimoja) ja ovat näin johtamassa ihmistä kohti tuhoa.
Kun on kyse terapioista jotka ottavat kantaa todellisuuden luonteeseen ja pyrkivät puheiden kautta vaikuttamaan ihmisen käyttäytymismalleihin - oikeaan ja väärään niin tässä valossa ei ole neutraaleja ihmisiä vaan niitä jotka ovat joko Jeesuksen kanssa ja kokoavat tai niitä jotka ovat Jeesusta vastaan ja hajoittavat.