Panettelua, tuomitsemista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 09. Touko 2013 16:52

Tämä aihe kannattaa käydä läpi ilman nojatuolia.Itse miellän ajatuksen niin .Tämä on siis esim kuvitellusta tilanteesta.Saarnaaja puhuu ja alkaa rukoustilanteen ihmisten kanssa .Saarnaajalla on Jumalan voima sisällään ja hän rukoillee ihmisten puolesta .Ihmiset kokevat rauhaa ja kaikkea hyvää ja antavat siitä kunnian Jumalalle ja Jeesukselle Kristukselle ja lähtevät pois .Joukossa on muutamia ,joissa ei ole sitä mitä he etsivät vaan ovat syvyyden pahojen voimien hallinnassa .Osa tietämättään ,sillä eikö paha pysy piilossa ja tekeydy sellaiseksi valeasullaan ,jotta se ei paljastuisi missään tapauksessa (koko maailmassa oleva peruskaava)nämä ihmiset tulevat ja hakevat apua ,mutta joutuvat törmäyskurssille Pyhän Hengen kanssa ja tässä taistelussa kuten tiedämme saatana saa väistyä aina.Nämä ihmiset lentävät ja sätkivät ja kouristelevat maassa ,koska paha henki on ihmisessä sellaisessa tilassa joka on (taistelu) ja hyvin lähellä joutumista ulos ns kodistaan .Tilanne on siitä huono ,että asiat on tehty vikajärjestyksessä .Ensin olisi pitänyt sitoa paha henki tai useampi henki .Ja edetä sitten oikein eli antaa itsensä Jeesukselle .Muutama ihminen kaatuu myös (suoraan alas jaloiltaan) ,kenties heikkous herkkyys ,mutta heissä ei ole pahaa henkeä .......Siis edellinen oli kuviteltu tilanne ,mutta selittäisi mielestäni monen monen asian ,joista tässä on keskusteltu....sitten on erikseen ihmisen tila ...Onko ihmisessä Pyhä Henki .Luulen edelleen ,että tuolla ulkona on monta ,jotka kantavat ristiä kaulassaan ja sanovat olevansa Uskossa....Joo kyllä mä uskon tyyliin.Mutta mikä on sitten totuus .Monet elävät ns kahden maailman välissä ,eivätkä tunne totuutta .Ja se on yksi pahin petos ,jolla paha sitoo ihmistä .Luullaan väärää ja uskotaan sen olevan oikein ja sehän riittää pahalle ,mutta riittääkö Jumalalle.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Minä vain » 09. Touko 2013 17:31

Lainaan Petrin kirjoituksesta erästä kohtaa

Kavaltaja Juudas joukkoineen kaatuu taaksepäin

Joh 18:
1 ¶ Kuin Jesus nämät oli sanonut, meni hän ulos opetuslastensa kanssa Kedronin ojan ylitse: siellä oli yrttitarha, johon hän meni sisälle ja hänen opetuslapsensa.
2 Mutta Juudas, joka hänen petti, tiesi myös sen paikan; sillä Jesus tuli sinne usein opetuslastensa kanssa.
3 Kuin siis Juudas oli joukon kanssansa ottanut ja palveliat ylimmäisiltä papeilta ja Pharisealaisilta, tuli hän sinne lyhdyillä, tulisoitoilla ja sota-aseilla.
4 Kuin siis Jesus tiesi kaikki, mitä hänelle tapahtuman piti, niin hän läksi ja sanoi heille: ketä etsitte?
5 He vastasivat häntä: Jesusta Natsaretilaista. Sanoi Jesus heille: minä olen! Mutta Juudas, jonka hänen petti, seisoi myös heidän kanssansa.
6 Kuin siis Jesus sanoi heille: minä olen, astuivat he takaperin ja lankesivat maahan. (Biblia 1776)

Vanha Biblia kääntää jakeen kuusi oikein alkutekstin mukaisesti. Kun Juudas oli pettänyt Jeesuksen ja joukkoineen tuli hakemaan Jeesusta, niin he astuessaan takaperin kaatuivat maahan selälleen, eli takaperin. Kyse ei ollut Jumalan siunauksesta, vaan Jumalan tuomiosta.

Taaksepäin kaatumisessa ei ole Raamatun sanan mukaan kyse Jumalan siunauksesta. Tämä nostattaa kysymyksen sydämelle seurakuntien kokouksissa taaksepäin kaatumisista. Mistä on kyse kun ihminen kaatuu taaksepäin? Myöhemmin tässä kirjoituksessa saamme siihen vastauksen.

Tästä kohdasta minulla on toisenlainen käsitys, minulla on käsitys, että nuo jotka tulivat aseiden kanssa vangitsemaan Jeesusta, he lankesivat maahan, (eivät ehkä kasvoilleen eivätkä selälleen vaan luulisin että polvelleen, polvi kumarrus) kunnioittaakseen nimeä Jahve, koska Jeesus sanoi Jahve ( minä olen ).
jostain olen kuullut tai lukenut että Jumalan nimi oli niin pyhä, että juutalaiset ihmiset kumarsivat kuullessaan sen.
Saatan olla väärässä, mutta tällainen kuva minulla on asiasta ollut.
Minä vain

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Touko 2013 21:33

Minulla taas on ollut tuosta Petrin laittamasta tilanteesta sellainen ajatus, että tämä sotilasjoukko ym. luulivat todella etsivänsä vaarallista rikollista ja kun he tajusivat löytäneensä hänet, he perääntyivät ja kompuroivat itsensä kumoon. Olen siis ajatellut sellaista takaperin kävelyä hieman vaikeassa maastossa ja siihen kompastumista... Näin taas huomaa, miten erilaisia ajatuksia Raamatun kertomukset meissä herättävät. Ei minulle tuosta kuvauksesta kuitenkaan tule mieleen, että he vain kaatuisivat selälleen...
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 11. Touko 2013 09:23

Minä Vain ja aamu usva ,,,jos oikein ymmärsin tarkoittanette kenties kunnioituksesta tai "tunsivat "Jumalan voiman kenties itse ymmärtämättään ,kun Jeesus ilmoitti itsensä.Minun täytyy myöntää hölmöyteni ,että olen lukenut tuon kohdan monta kertaa ,mutta nyt minullekkin alkaa hahmottua asia eri kantilta .Liekkö tästä kohdasta kenellä oikein tarkat paperit ,millä sanoilla tätä asiaa kuvataan siis taaksepäin menoa.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Lilli » 11. Touko 2013 15:51

Minä vain kirjoitti:Lainaan Petrin kirjoituksesta erästä kohtaa

Kavaltaja Juudas joukkoineen kaatuu taaksepäin

Joh 18:
6 Kuin siis Jesus sanoi heille: minä olen, astuivat he takaperin ja lankesivat maahan. (Biblia 1776)

Vanha Biblia kääntää jakeen kuusi oikein alkutekstin mukaisesti. Kun Juudas oli pettänyt Jeesuksen ja joukkoineen tuli hakemaan Jeesusta, niin he astuessaan takaperin kaatuivat maahan selälleen, eli takaperin. Kyse ei ollut Jumalan siunauksesta, vaan Jumalan tuomiosta.

Tästä kohdasta minulla on toisenlainen käsitys, minulla on käsitys, että nuo jotka tulivat aseiden kanssa vangitsemaan Jeesusta, he lankesivat maahan, (eivät ehkä kasvoilleen eivätkä selälleen vaan luulisin että polvelleen, polvi kumarrus) kunnioittaakseen nimeä Jahve, koska Jeesus sanoi Jahve ( minä olen ).
jostain olen kuullut tai lukenut että Jumalan nimi oli niin pyhä, että juutalaiset ihmiset kumarsivat kuullessaan sen.
Saatan olla väärässä, mutta tällainen kuva minulla on asiasta ollut.

Astua takaperin (astua askel taaksepäin) ja kaatua maahan ei munkaan mielestä tarkoita samaa kuin kaatua selälleen. Alkutekstiä en ymmärrä, mutta eurooppalaisilla kielillä kaikissa sanotaan samalla lailla, että he astuivat taaksepäin ja kaatuivat maahan. Kaatua selälleen on englanniksi fall backwards ja kaikissa käännöksissä luki suurinpiirtein fell to the ground eli kaatuivat maahan. Kaatua maahan voi tarkoittaa miten vain kaatumista. Langeta maahan ei myöskään tarkoita selälleen kaatumista, vaan polvilleen tippumista, tms. Ohessa muutama käännös:

6 När Jesus nu sade till dem: »Det är jag», veko de tillbaka och föllo till marken.

6 As soon then as he had said unto them, I am he , they went backward, and fell to the ground.

6 Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan.

6 When Jesus [Lit. he] told them, “I am he,” they backed away and fell to the ground.

6 Als nun Jesus zu ihnen sprach: Ich bin's, wichen sie zurück und fielen zu Boden.

6 Da han nu sa til dem: Det er mig, vek de tilbake og falt til jorden.

6 Som han da sagde til dem: "Det er mig," vege de tilbage og faldt til Jorden.

6 when, therefore, he said to them--`I am he ,' they went away backward, and fell to the ground.

6 Lorsque Jésus leur eut dit: C'est moi, ils reculèrent et tombèrent par terre.

Nämä kaikki käännökset puhuvat eri lailla kuin PP. Missään ei sanota, että he kaatuivat selälleen.
Esim. tomber = kaatua, kellahtaa, laskeutua, pudota, aleta, lähteä, liukastua, syöksyä, tipahtaa
Lilli

ViestiKirjoittaja Lilli » 11. Touko 2013 17:01

Jos nyt vielä takerrutaan tähän yhteen jakeeseen Joh. 18:6, niin koitapa astua taaksepäin ja kaatua taaksepäin. Aika vaikeaa, eikö? Painopisteesi on edessä, joten kaatumisesi suunta olisi helpointa alaspäin tai eteenpäin.
Lilli

ViestiKirjoittaja Janne » 11. Touko 2013 18:28

Lilli kirjoitti:Jos nyt vielä takerrutaan tähän yhteen jakeeseen Joh. 18:6, niin koitapa astua taaksepäin ja kaatua taaksepäin. Aika vaikeaa, eikö? Painopisteesi on edessä, joten kaatumisesi suunta olisi helpointa alaspäin tai eteenpäin.

Rauhan tervehdys

Petri näkee kaatumis asian samalla tavalla kuin minä, mutta Lillin kehoituksestasi ottaen vaarin, kokeilin myös käytännössä tätä kaatumis asiaa. Asiat pitää tutkia joka kantilta :)

Tulin tulokseen että taaksepäin astuessa on luonnollisinta ja todennäköisintäkin että kaatuu taaksepäin. Taaksepäin astuminen ja eteenpäin kaatuminen oli taas mahdotonta vaikka sitä kuinka yritin. Tosin pääsin vatsalleen kun astuin taakseppäin ja samalla hiukan hyppäsin ja vedin jalat altani. Mut voin sanoa et ei kannata kokeilla koska se on jo hiukan vaarallista puuhaa ;) ja pitää olla melkein akrobaatti et se onnistuu.

Mutta muuten Suosittelen muillekkin kokeilemaan tätä kaatumis juttua. Tosin kannattaa olla sänky takana tai sitten patja jolla kokeilee että saa aidon tuntuman ja tuloksen eikä satuta itseään.
Lapsilla oli kyllä hauskaa kun katseli mun touhua. Ajatteli varmaan et isi on menny jotenkin sekaisin kun tollee tossa hilluu ja kaatuilee :D
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 11. Touko 2013 20:13

Janne kirjoitti:
Lilli kirjoitti:Jos nyt vielä takerrutaan tähän yhteen jakeeseen Joh. 18:6, niin koitapa astua taaksepäin ja kaatua taaksepäin. Aika vaikeaa, eikö? Painopisteesi on edessä, joten kaatumisesi suunta olisi helpointa alaspäin tai eteenpäin.

Rauhan tervehdys

Petri näkee kaatumis asian samalla tavalla kuin minä, mutta Lillin kehoituksestasi ottaen vaarin, kokeilin myös käytännössä tätä kaatumis asiaa. Asiat pitää tutkia joka kantilta :)

Tulin tulokseen että taaksepäin astuessa on luonnollisinta ja todennäköisintäkin että kaatuu taaksepäin. Taaksepäin astuminen ja eteenpäin kaatuminen oli taas mahdotonta vaikka sitä kuinka yritin. Tosin pääsin vatsalleen kun astuin taakseppäin ja samalla hiukan hyppäsin ja vedin jalat altani. Mut voin sanoa et ei kannata kokeilla koska se on jo hiukan vaarallista puuhaa ;) ja pitää olla melkein akrobaatti et se onnistuu.

Mutta muuten Suosittelen muillekkin kokeilemaan tätä kaatumis juttua. Tosin kannattaa olla sänky takana tai sitten patja jolla kokeilee että saa aidon tuntuman ja tuloksen eikä satuta itseään.
Lapsilla oli kyllä hauskaa kun katseli mun touhua. Ajatteli varmaan et isi on menny jotenkin sekaisin kun tollee tossa hilluu ja kaatuilee :D

Haha kuulostaa hauskalta päivältä.

Taakseppäin kaatuessa totta tosiaan pitäisi heittää 180 asteen flippi ilmassa jos haluaa naamalleen kaatua tai sitten tehdä tuo Jannen "jalkapotku" kombo. Kiitos hauskasta mielikuvasta, youtube hitti tiedossa ;)

Kaikkihan ovat samaa mieltä että jakeessa 6 he liikkuivat TAAKSEPPÄIN eikä eteenpäin eikö näin?

Taakseppäin on poispäin, karkoitettu, ajettu takaisin, pois Jumalan läheisyydestä taakseppäin ei kohti Jumalaa eteenpäin, torjuttu jne jne. Vai löytääkö kukaan Raamatusta kohtaa jossa jokin siunaava, hyväksytty ja tervetullut asia otetaan vastaan torjumalla se taakseppäin.

Raamatun kohdassa haetaan Jeesusta tuomareiden eteen nöyryytettäväksi ja kidutettavaksi ennen ristiä. Tämä ei mielestäni ole mitenkään iloinen ja tervetullut tilanne ja asia etenkin kun petturi pettäjä Juudas on mukana sinetöimässä petosta suudelmalla.

Kun Jumalan rakasta Poikaa viedään kidutettavaksi ja hakattavaksi ristille, petturi Juudaksen johdolla en pysty mitenkään kokemaan että se olisi Herralle tai Jeesukselle jokin ilon tai siunauksen hetki, vaan voisin helposti ajatella että Herra taivaassa ja Jeesus itse eivät ole riemuissaan ennen kuin se on täytetty. Voisin myös ajatella, että Jeesuksen ihmis luonto on ollut hyvin peloissaan ja murheellinen, kun hetki jota hän on pelolla odottanut käy toteen, etenkin kun yksi opetuslapsista Juudas, pettää suudelmalla opettajansa.

Petri puhuu myös että taakseppäin kaatuminen on myös TUOMION -merkki, sopiiko Juudaksen pettämisen hetkeen tuomio vai siunaus? Jumalan pojan kavallettuaan ja petettyään Juudas riippui hirressä, ei mikään suuri siunaus.

Lainaus PP:n kirjoituksesta:

Todella mielenkiintoista on taaksepäin kaatuminen selälleen, sillä taaksepäin kaatuminen ei ole Raamatun mukaan Jumalan siunauksen merkki, vaan tuomion merkki.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Lilli » 11. Touko 2013 21:35

Janne kirjoitti:

Rauhan tervehdys

Pointti oli tässä, että vieraskielisissä käännöksissä sanotaan esim. fell to the ground eikä fell backwards eli niissä ei puhuta taaksepäin kaatumisesta.
Mulle on sinänsä sama mihin suuntaan he kaatuivat, mutta kun Minä vain otti asian esille, olin samaa mieltä. Alkukieliä en osaa, joten en tiedä, miten siellä sanotaan. Jos siellä on kaatuivat taaksepäin, tunnustan olevani väärässä. Näiden käännösten pohjalta ei saa käsitystä taaksepäin kaatumisesta, esim. fielen zu Boden on kaatui, putosi, kompastui, laskeutui maahan.
Ja voin kuvitella fyysiset ponnistelusi :)
Itseasiassa kävellessä pitäisi olla pieni etunoja eikä peruuttaessakaan ole takanojaa eli taakse kaatuu ns. liukastumalla (banaanin kuoreen) pepulleen. Langeta maahan on kuin tippuisi polvilleen eli ei kaadu taaksepäin.
Noh, saivartelua ja vaikea selittää. Alkukieliä osaavat selittäkööt asian.
Lilli

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 11. Touko 2013 22:05

Saatan olla väärässä ,mutta siihen täytyy ponnistella eli lieneekö siinä tilanteessa ollut Jumalan voima suurena ,kun itse Jumalan poika kavalletaan ja voima olisi purkautunut ja miehet olisivat tunteneet tämän voimakkaasti .
Mr Kerimäki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu