Oletko

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Oletko

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Touko 2013 10:46

*
Room. 12:11
Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa. 33/38 huom, pienellä alkukirjaimella h

Room. 12:11
Älkää olko toimissanne velttoja. Olkaa Hengessä palavia, palvelkaa Herraa. RK huom, isolla alkukirjaimella H

Kiinnostaisi tietää miten oikealla tavalla olla palavasti Pyhässä Hengessä. Se mietityttää.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Touko 2013 10:53

lonelyrider kirjoitti:
systeri kirjoitti:Timoteuksellahan ne armolahjat oli jo olemas ennenkö viritti ne käyttöön.Oon miettiny jälleen kerran tuota virittämistä ..mitä se on?

18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Ajattelisin, että kaikkihan on valmiiksi meille annettu, Jumalalla on valmiit armolahjat meille, uskoakseni Hän ei yhtäkkiä päätä, että "antaisinko nyt tuolle tuommoista vai tuommoista" vaan jo syntymässämme tai ennen sitä jo Jumala on ne valmiiksi lahjoittanut, ne eivät vain ole käytössä.

Mä taas ajattelisin että uskoon tullessa tai sen jälkeen...uskonlahja tulee käyttöön myös siinä vaihees kun ihminen tulee uskoon.

Tim:
6 Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta.
7 Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen.

1 kor 12

4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
systeri

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Touko 2013 11:02

Uskomattomallahan ei tietenkään voi olla armolahjat käytössä, koska ne on Pyhässä Hengessä. Mielestäni kyseiset raamatun paikat, eivät poista sitä ettäkö Jumala ei ennalta kaiken tietäisi ja tuntisi. Jumala ei toimi sattumanvaraisesti, uskon että Hänellä on suunnitelmansa koko tätä maailman kaikkeutta varten, uskon jopa olevani yksi Hänen suunnitelmistaan ja minulle on varattu tiettyjä armolahjoja käyttöön, erikseen minussa toimivaksi, koko seurakunnan yhteiseksi hyödyksi tietenkin, näin palvelemaan Kristusta Jeesusta.

Ensimmäisessä kohdassa viritetään palvaksi jo olemassa oleva armolahja. Ja toinen kohta ei poista sitä, ettäkö vaikka minulla on erikseen annetut armolahjat, etteikö ne palvelisi koko Kristusruumista niillä.

Ensimmäinen kohta itse asiassa todentaa sen, että armolahja tulee kättepäällepanon kautta eli erityisen Pyhän Hengen voitelun kautta, jonka veljet tekivät Timoteukselle. Toki Timoteuksella oli tämä lahja jo annettu ja säädetty Jumalan hyvän suunnitelman mukaan.

systeri kirjoitti:
Mä taas ajattelisin että uskoon tullessa tai sen jälkeen...uskonlahja tulee käyttöön myös siinä vaihees kun ihminen tulee uskoon.

Tim:
6 Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta.
7 Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen.

1 kor 12

4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Touko 2013 11:31

Tässä tuli taas sellainen mielenkiintoinen ajatus. Uskonko siihen mitä en näe, esim. siihen että Jumalalla on jo minulle ne armolahjat varattuna. Ne ovat, vaikka luonnolliset silmäni eivät niitä näkisi.

Mielestäni, vaikka pettymyksiä olisi tullutkin aiemmin, uskoa ja toivoa ei tule heittää pois, vaan meidän tulee tavoitella kaikkinaisia armolahjoja joilla palvella Kristusta Jeesusta. Raamattu kehoittaa tavoittelemaan, ne ovat rakennukseksi ja palvelemiseen. Miksi Jumala ei haluaisi siunata meitä runsaasti, Hänhän jo sanassaan lupaa, antaa anovalle, Hallelujah, mikä totuus. Armolahjathan ovat kaikkinaiseksi hyödyksi, siis sanan mukainen toive, jota voi anoa ja saa anoa.

Uskon... uskon että Jumala runsaasti siunaa niitä, jotka Häneltä pyytävät, epäilemättä. :hurraa:
lonelyrider

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Touko 2013 11:59

Veljille mutta eikö myös sisarille :)

Jaak 1
2 Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin,
3 tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä.
4 Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon, että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset.
5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
6 Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee.

Kol 3

17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
systeri

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 02. Touko 2013 17:35

Henk kohtaisesti ,,,en kokenut mitään ihmeellistä koskien Pyhää Henkeä tai kun hän tuli sydämmeeni .Sellainen yksinäinen susi olin aikoinani ja Raamatun lukeminen ahmimalla saattaa olla sitä aikaa kun tämä asia tapahtui .Olen kyllä nähnyt ne tuliset kielet ja sain jopa tutkailla niiden olomuotoa ,mutta ne olivat eri tilanteessa koskien aivan eri asiaa.Silloin helluntaina luulen oli erittäin poikkeava mullistava ainutlaatuinen tilanne koko Raamatun historiassa ja siitä koko Pyhän Hengen voima alkoi toimia kaikkien sisällä ,jotka olivat ottaneet vastaan Herran ja kun tilanne oli voimallinen ja poikkeava niin suuret laumat sai kokea Pyhän Hengen voiman .Kielillä en varsinaisesti ole puhunut ,mutta joitakin kuukausia sitte kun rukoilin kokouksessa Jumalaa pitkän kaavan mukaan niin kesken Jumalan nimien ja puheella ylistyksen aikana ,,,näin yht äkkiä kuin olisin tullut vatsastani kosken mukana ulos ja sellainen "kuin "kapea koski pauhaten alkoi ryöppymään ulos ,,,säikähdin tätä ja laitoin suun kiinni ,,,,ja tuo edellinen taas on niitä asioita ,jotka on vaikea kertoa että osaisi oikein tulkita mitä siinä tarkalleen tapahtui.Pyhä Henki toimii välillä voimallisemmin ja välillä on hiljaista ,mutta mihinkään hän ei ole kadonnut ja toivon ,ettei Rakas Pyhä Henki koskaa poistuisi .Mutta näin ymmärrän ,että kun olemme uskossa on meissä Pyhä Henki ,,lahjavaikutukset ovat sitten erinäinen asia ja toimii niin kuin Pyhä Henki meissä kussakin sopivaksi näkee.Armoa armon päälle ja lahjaa .Vähemmän suuria lahjoja tarttee olohuoneen sohvalla ,mutta kun tuolla ulkona jossain on ja toimii uskossa ja rukoilee ja pyytää lahjoja avuksi ja jos toimii tietyllä vastuu alueella niin ,ehkäpä ne alkaa toimia ku aika on.Mutta jotain tyyliin koneen käyntiin laittamista koskien Pyhää Henkeä ni (mitähän tuohon nyt sanoisi) no joka tapauksessa helluntai piirissä ei taida aina ihan välttämättä tuo kielillä puhuminen olla sellaista ku sen pitäis olla (luulen näin ).Usko kaikessaan on yksinkertaista ja kaunista eikä siihen tarvita pakko pullaa tai yrittää omassa lihassa kärrynpyörä volteilla tai muulla venkoilulla saada Jumalan huomiota .Selvää suoraa puhetta Jumalalle niin siinä se voima.Rakkaus sydämmessä on voima joka saa homman toimimaan.Jumala kanssanne.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Lilli » 02. Touko 2013 17:52

lonelyrider kirjoitti:Tässä tuli taas sellainen mielenkiintoinen ajatus. Uskonko siihen mitä en näe, esim. siihen että Jumalalla on jo minulle ne armolahjat varattuna. Ne ovat, vaikka luonnolliset silmäni eivät niitä näkisi.

Mooseskin hoiti 40 v? lampaita ja aloitti varsinaisen "työnsä" vasta noin 80-vuotiaana. Kait hänelläkin olivat lahjat jo olemassa tai ne tulivat vasta iäkkäänä. Jos hän olisi kuollut 70-vuotiaana, hän olisi voinut olla elämäänsä pettynyt ja kuvitella olevansa aivan lahjaton eikä Jumalalla ole hänelle käyttöä.

Pyhä Henki jakaa lahjoja myös tarpeen tullen ja laittaa ihmisiä toimeen, jossa hän välttämättä ei olisi paras valinta. Sen vuoksi hän joutuukin toimimaan Hengen ja uskon varassa. Paavalikin oli pitkästyttävä ja huono puhuja, että joku nukahti hänen puheensa aikana. Ei se tee Paavalista huonompaa evankelistaa, vaikka hänellä ei ollut puhujan lahjaa.

Tämä siis tarkoitettu rohkaisuksi, että vaikka nyt tuntuisi lahjattomalta, ei se tarkoita, etteikö sinulla olisi tai tulisi myöhemmin lahjoja, kun sen aika on.
Lilli

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Touko 2013 18:08

Ensinnäkin, ei tunnu lahjattomalta, Kristushan asuu sisällisesti minussa... ei kovin lahjatonta, vaan kaikki lahjat ovat Hänessä, kaikki elämän virrat. Mutta uskova voi saada erityisiä armolahjoja käyttöönsä, raamatun sanan mukaisesti.

Toisekseen, Mooses, vanhanliiton uskovat, he eivät ole voineet omistaa sisimmässään sitä mitä uuden liiton uskovat, eli Kristus voi olla sisimmässä vasta sen jälkeen, kun Hän sovitti itsensä maailman kanssa ja otti ihmisten synnit kantaakseen. Uuden liiton uskovalla on siis Pyhä Henki Kristuksessa Jeesuksessa. Eli tavallaan ei voi verrata asetelmaa. Ja tämä ei ole Mooseksen halveksuntaa, hän oli ihmisenä paljon pyhempi ja parempi kuin minä ikinä voin olla, itsessäni, hän omisti ihmisenä jo Jumalan mielisuosion, jota minä en voisi ihmisenä itsessäni omistaa, mutta Kristuksessa saan Jumalan mielisuosion.

En tarkoita kirjoittamillani lainkaan sitä, etteikö esim. minussa olisi Jeesus Henkensä kautta läsnä, se on 100 prosenttisesti Hengessäni. Se mitä olen sielullisesti ja ruumiillisesti on ihmisestä(tosin näidenkin tulisi mukautua Hengen vaikutukselle, jotta Kristus tulisi näkyväksi)ja voin myös tuoda tahtomattani niitäkin asioita, mutta Henkeni on 100 prosenttisesti Jumalan Henki eli Pyhä eli ei mikään pikkujuttu ja omistan Hänessä vaikka mitä erityislahjoja, itseasiassa kaiken sen mitä Jeesuskin, koska Pyhä Henki on sama eli millainen Jeesus oli, sellaisia mekin olemme tässä ajassa. Kyse on Hengen ilmenemisestä meissä.

Vaikka Pyhä Henki meissä on sama, kaikilla ei silti ilmene samat armolahjat.

Lilli kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Tässä tuli taas sellainen mielenkiintoinen ajatus. Uskonko siihen mitä en näe, esim. siihen että Jumalalla on jo minulle ne armolahjat varattuna. Ne ovat, vaikka luonnolliset silmäni eivät niitä näkisi.

Mooseskin hoiti 40 v? lampaita ja aloitti varsinaisen "työnsä" vasta noin 80-vuotiaana. Kait hänelläkin olivat lahjat jo olemassa tai ne tulivat vasta iäkkäänä. Jos hän olisi kuollut 70-vuotiaana, hän olisi voinut olla elämäänsä pettynyt ja kuvitella olevansa aivan lahjaton eikä Jumalalla ole hänelle käyttöä.

Pyhä Henki jakaa lahjoja myös tarpeen tullen ja laittaa ihmisiä toimeen, jossa hän välttämättä ei olisi paras valinta. Sen vuoksi hän joutuukin toimimaan Hengen ja uskon varassa. Paavalikin oli pitkästyttävä ja huono puhuja, että joku nukahti hänen puheensa aikana. Ei se tee Paavalista huonompaa evankelistaa, vaikka hänellä ei ollut puhujan lahjaa.

Tämä siis tarkoitettu rohkaisuksi, että vaikka nyt tuntuisi lahjattomalta, ei se tarkoita, etteikö sinulla olisi tai tulisi myöhemmin lahjoja, kun sen aika on.
Viimeksi muokannut lonelyrider päivämäärä 02. Touko 2013 18:24, muokattu yhteensä 1 kerran
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Touko 2013 18:09

Oikeastaan minun ei tarvitse 40 kymmentä vuotta odottaa Kristuksen Hengen ilmentymistä, koska Hän on minussa, koska olen uskossa Häneen.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Touko 2013 18:12

Kysynkin nyt, onko väärää opetusta että ihminen täyttyisi Pyhällä Hengellä saaden armolahjoja(en tarkoita ettäkö ihminen saa uskoontullessaan Kristuksen Pyhän Hengen)? Voisiko joku kiitos selventää, kun Petrin opetusta lukiessa ymmärsin, että minun tulee täyttyä Pyhällä Hengellä(anteeksi jos sekoitan sanamuotoja yms, voi olla mahdollista sekin) että saisin kielet ja armolahjoja tai että se on ylipäänsä mahdollista ja raamatun sanan mukaista.
lonelyrider

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu