Olen lukenut Taru sormusten herrasta-trilogian, Hobitin ja Veljeni leijonamielikin on tuttu, vaikken enää hirveästi itse tarinasta muistakaan. Muutama Tolkienin kirja odottaa vielä hyllyssä lukemistaan. Lisäksi olen lukenut ensimmäisen Harry Potterin, nähnyt yksi tai kaksi Harry Potter-elokuvaa sekä Tolkienin kirjojen filmatisoinnit. Narniastakin olen nähnyt kaksi elokuvaa, mutta kirjoja en ole ehtinyt vielä lukea. Kaiken tämän jälkeen minusta ei ole tullut noitaa, riivattua, saatanpalvojaa enkä millään muullakaan tavalla ole niiden takia joutunut pimeyden valtojen kanssa tekemisiin. Ai niin, olen nähnyt kaksi Aladdin-piirrettyäkin, eikä niistäkään tullut mitään seurauksia.
Sadut ovat satuja ja sellaisina ne tulee ottaa. Jos joku lukee Taru sormusten herrasta-kirjoja tai vaikkapa Narnia-sarjaa luullen niitä uskonnollisiksi oppaiksi tai saatanallisiksi käsikirjoiksi, silloin vikaa on enemmän lukijassa kuin kirjassa. Jos kirjat ovat pahoja, koska niissä on noitia, henkiä tai tehdään itsemurhia, voimmeko silloin lukea Raamattuakaan?
Lyhyesti: on olemassa oikeasti hengellisiä vaarallisia kirjoja, joissa opastetaan kaikenmaailman okkultismiin ja pakanauskontohin. Mutta tässäkin keskustelussa mainitut fantasia- ja satukirjat eivät ole sellaisia, vaan ne on tarkoitettu lasten ja aikuisten viihteeksi eikä uskonnolliseksi kirjallisuudeksi. Jos ette usko, suosittelen ottamaan itse selvää ja lukemaan jonkun noista kirjoista. Ehkä kannattaa aloitttaa Hobitista, kun se on aika lyhyt kirja.