rpe:
Jokaisella on oikeus tietenkin netin keskustelufoorumilla esiintyä nimettömänä eikä siinä sinänsä ole mitään väärää. Sinä kuitenkin esiinnyt Raamatullisen uskon ja kristinuskon puolustajana sekä teologina. Sinun tapauksessasi nimimerkin takana esiintyminen ei anna täyttä uskottavuutta sille mitä edustat.
En ole sen enempää julkisuuden henkilö netissä kuin sinäkään. Ainoa ero meidän välillä täällä netissä on että minä esiinnyn omalla nimelläni ja otan henkilökohtaisesti vastuun siitä mitä sanon ja opetan, mutta sinä olet nimimerkin takana etkä siten ota henkilökohtaisesti nimelläsi vastuuta siitä mitä sanot.
Minä käyn ainoastaan tällä foorumilla keskustelua. En käy keskustelua missään muissa foorumeissa Suomessa. Olen jäsenenä useissa englanninkielisillä foorumeilla, mutta niissä aikani on varsin rajallista, mutta jollakin tasolla kuitenkin niissäkin keskustelen.
Minulla on facebook sivut, jossa en käy keskustelua, vaan kirjoitan sinne tai linkitän kirjoituksiani tai muiden kirjoituksia. Aikani ei riitä facebook keskusteluihin.
Minulla on myös omat nettisivut, jonne kirjoitan monenlaisista asioista Raamatusta ja yhteiskunnallisista asioista.
Kirjoitan myös Saulus-Lähetyksen sivuille silloin tällöin jotakin.
Viikossa omilla sivuillani käy yli 10 000 kävijää (on koko ajan nousussa) ja saan todella paljon palautetta ja yhteydenottoja uskovilta erilaisista kirkoista ja herätysliikkeistä sekä myös jumalattomilta ihmisiltä.
Uskovien antama palaute on hyvää ja rohkaisevaa sekä sitten on niitä, jotka ovat eri mieltä jossakin kohden. Uskovilta tulevaa rohkaisevaa palautetta tulee luterilaisilta, helluntailaisilta, vapaaseurakunnasta, herätysliikkeiden ulkopuolelta jne. Kritiikkiäkin tulee ja olen korjannut kirjoitukseni tekstiä kritiikin pohjalta viimeksi oliko eilen vai toissapäivänä.
Ei Raamatussa ole monessa kohdin erilaisia tulkinta vaihtoehtoja, sillä Raamatussa on vain yksi ja samanlainen opetus uudestisyntymisestä, pelastumisesta uskon kautta armosta, vesikasteesta, kielilläpuhumisesta, Jeesuksen tulemuksesta jne. Monet erilaiset tulkinnat johtuvat siitä että me uskovina emme ymmärrä sitä mitä Raamattu opettaa erilaisista asioista, mutta siitä huolimatta Raamattu esim. opettaa vesikasteesta ja Herran tulemuksesta vain yhdellä ja samalla tavalla.
Esimerkiksi seurakunnan paimenuus on selkeästi opetettu Raamatussa, jonka mukaan paikkakunnalla olevaa seurakuntaa johtaa ryhmä miehiä, jotka ovat kaikki paimenia ja vanhimpia. Raamatussa ei ole yhden miehen johtajuutta eikä Raamattu opeta katolisen tai luterilaisen kirkon mukaista johtamista paaveineen, arkkipiispoineen jne.
Raamatullinen paimenuus ei ole minun keksintöäni ja kyllä sen ymmärtävät Raamatullisesti monet muutkin kuin minä ainoastaan. Minä olen saanut muilta (monilta) opetusta Raamatullisesta paimenuudesta ja muistakin Raamatun opetuksista. Otan tässä kohden yhden nimen esille, jonka kautta olen saanut opetusta ja ymmärrystä Raamatun opetuksista. Pentti Heiskan kautta olen saanut paljon opetusta ja yhä edelleen käymme yhdessä läpi silloin tällöin eri Raamatun aiheita. Pentti Heiska on kirjoittanut kirjan nimeltään: Kirkkolaitosinstituution peruspylväät ja pelastuksen tie: Jumala, Sakramentti, Kirkko ja Virka – eilen, tänään ja huomenna (2005).
On paljon muitakin, mutta ei ole tarpeellista nostaa enempää nimiä esille.
Raamatussa ei ole sisäsyntyistä kehitystä Uuden Liiton järjestyksen opetuksen suhteen. Raamatullinen paimenuus ei ole muuttunut UT:n tekstin antamisen jälkeen. Ihmiset ovat sen jälkeen rakentaneet omia kirkkojaan ja asettaneet niihin epäraamatullisen paavi, arkkipiispa, piispa ja pappi organisaatiot. Pentti Heiskan kirja kertoo tästä mm. täällä: https://www.kotipetripaavola.com/pappeusjavirka.html
Minä en ole ainoastaan yksin Kr92 väännöstä vastaan, vaan lukematon joukko luterilaisia, helluntailaisia, vapaaseurakuntalaisia jne. ovat myös sitä vastaan eivätkä käytä sitä siinä esiintyvien suurien ongelmien ja ristiriitojen ja väärin käännettyjen kohtien takia. Tässä joukossa on myös akateemisesti korkeasti koulutettuja on rovastia jne.
Evoluutioteoriasta en sen enempää tässä puutu, koska Raamatun totuus on luominen eläimet lajiensa mukaan ja ihmisen luominen maasta. Luomisen kesto oli kuusi päivää ja yksi lepopäivä, jonka tähden Jumala sääti seitsenpäiväisen viikon.
Raamattua tulee ymmärtää hengellisesti, ei kirjaimen mukaan järjellisesti. Apostolit toteuttivat Jeesuksen antaman kastekäskyn tekemällä sen Herran Jeesuksen nimeen eikä ketään Raamatussa ole kastettu UL:n järjestyksessä kuin vain ja ainoastaan Herran Jeesuksen nimeen, joka on ihan oikea Raamatullinen kaste. Vai uskallatko väittää, että apostolit kastoivat väärin?
Apostolien tapa kastaa ei ollut mikään kehitysvaihe, vaan he ymmärsivät Jeesuksen käskyn kastaen uskoon tulleita Jeesuksen nimeen. Raamattu muualla tuo esille, että kaikki minkä teette sanalla ja työllä se tehkää Herran Jeesuksen nimessä. Siksi kaikki mitä apostolit tekivät tapahtui Herran Jeesuksen nimen lausumisen kautta. Ihmiset kastettiin Jeesuksen nimessä, ihmiset parantuivat sairauksista Jeesuksen nimessä, uskovat rukoilivat Jeesuksen nimessä jne.
Kodeissa kokoontuva seurakunta ei ole ollenkaan ongelmallista. Se toimi alkuseurakunnan aikana ja toimii kaikissa historian vaiheissa. Suomessa ja maailmalla on paljon uskovia, jotka ovat alkaneet kokoontumaan kodeissa. Tämäkään ei ole minun keksintöni, vaan Raamatusta löytyvä opetus. Minä en ajattele enkä opeta kotiseurakunta-ajatusta, vaan uskon ja opetan seurakunnasta, joka kokoontui kodeissa sekä myös muissa yhteyksissä. Raamatusta näemme, että seurakunta kokoontui toki myös muuallakin kuin kodeissa, mutta kodit olivat suuressa osassa seurakunnan rakentumisessa, koska pienimmissä ryhmissä on tehokasta rakentua Raamatullisen keskinäisen vuorovaikutuksen pohjalta. Kotiseurakunta on eri asia kuin kodeissa kokoontuva Herran seurakunta.
Raamatun mukaan lahkolaisuus on sellaista missä uskovat erottautuvat toisistaan opin perusteella. Lahkolaisuus on alkutekstin mukaan ennen kaikkea valintaa, jossa pidetään omaa valintaa toista parempana ja tämän valinnan perusteella valitaan oman mielen mukainen valinta erottautumalla muista.
Minä uskon yhteen Raamatulliseen seurakuntaan, enkä kannata hajaannusta.
Kuten aikaisemmin tuli esille, niin saan eri kirkkojen ja herätysliikkeiden sisältä myönteistä palautetta. Kirjoitukseni ei ahdista kaikkia. Toki joukkoon mahtuu niitä jotka niistä ahdistuvat.
Et varmasti ole ainoa, joka kokee kirjoitukseni vieraiksi. Se on totta. Sitten on lukematon joukko niitä, jotka ovat suurelta osin samaa mieltä kanssani ja uskovat suurelta osin samalla tavalla kuin minä.
Kuten toin aikaisemmin esille Raamatun sanan opetuksesta kasteesta, paimenuudesta jne. ei ole olemassa kuin yksi ja samanlainen opetus. Se on totta, että tulkintoja on useita, joka johtuu siitä ettemme ymmärrä asioita siten kuin Raamattu niistä opettaa. Me olemme kaikki vajavaisia ja erehtyväisiä, mutta Raamattu ei ole.
Raamatun pelastuskysymys on tässä:
Room 10:
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.