Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Kesä 2014 08:28

Hermanin viimeinen kirjoitus oli todella puhutteleva.
Miten tärkeää onkaan kilvoitella; valvoa ja rukoilla että saisi pysyä tällä tiellä loppuun asti.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 30. Kesä 2014 08:49

Ef 4:
12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.

2 Piet 3:
15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.
17 Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne,
18 ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään.

Minä en käytä sanaa pakotettu tekemään syntiä, vaan langeta tekemään syntiä. Uskon kasvun kautta opimme hylkäämään syntejä sekä voittamaan synnin kiusauksia, niin ettei kiusaus koidu synniksi, sillä kiusaus ei ole vielä synti, mutta kiusaukseen lankeaminen on synti.

Ilman uskon kasvua uskova ei tunnistaa sitä mitä synti on koska synti voi pukeutua myös hyvin kavalaan asuun. Syntejä on erilaisia ja erilaisissa tilanteissa esim. paineistettuna ne voi nousta esille, vaikka tässä ketjussa, joku voi kirjoittaa rauhallisen oloisesti, mutta hänen sisällään kiehuu.

1 Piet 2:
1 ¶ Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".

Pietari ei kirjoittanut noita syntejä siksi, ettei niitä olisi tapahtunut uskovien keskuudessa, vaan siksi, että niihin uskovat lankeilivat. Koska näin oli, niin he olivat kateellisia toisilleen, ehkäpä väänsivät opillisista kysymyksistä vilppiä tehden, että saisivat olla "oikeassa". He olivat myös ulkokultaisia, eli tekopyhiä teeskentelijöitä panetellen toinen toisiaan, eli he menivät henkilökohtaisuuksiin sekä valheellisesti puhuivat toisistaan pahaa. Kysymys ei siis ole siitä, että uskova olisi pakotettu tekemään syntiä, vaan hän lankeaa tekemään syntiä. Synnit kuten pahuus, vilppi, ulkokultaisuus, kateus ja panettelu johtuivat siitä etteivät he olleet kasvaneet uskossa, eivätkä olleet oppineet Pyhän Hengen voiman kautta kuolemaan lihallisille synneille.

Pietarin ratkaisu oli uskossa kasvaminen Jumalan sanan totuuden kautta, että ymmärrys lisääntyy siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Kun ymmärrys lisääntyy, niin Pyhän Hengen kautta tapahtuu kuoleminen synneille. Kun näin tapahtuu, niin he eivät kuitenkaan tulleet täydellisiksi, eivätkä kykene valitsemaan tilaa olla ilman syntiä koko loppuelämänsä ajan. Mutta uskon kasvun kautta he oppivat hylkäämään syntejä, jotka he uskon kasvun kautta tiedostavat.

1 Joh 2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.

Tässä sanotaan, ettette syntiä tekisi, mutta jos joku syntiä tekeekin tarkoittaa juuri sitä, että koska emme tule täydelliseksi tässä ajassa, niin jos joku tekeekin syntiä, niin Jeesus auttaa tekemään parannusta sekä kasvattaa uskovia hylkäämän syntejä.

Fil 3:
11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.

Paavalin opetuksen mukaan emme voi tulla täydellisiksi tässä ajassa, mutta voimme rientää kohti ylösnousemusta kuolleista ja täydellisyyttä, eli kasvaa uskossa kohti täydellisyyttä, mutta sitä kuitenkaan saavuttamatta tässä ajassa.

Hebr 12:
22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.

Hebr 12:Heb 12:23 To the general assembly and church of the firstborn, which are written in heaven, and to God the Judge of all, and to the spirits of just men made perfect, (KJV)

Tässä kohdassa sanotaan, että taivaassa on täydelliseksi tulleet vanhurskaat uskovat. Tämäkin Raamatun kohta todistaa ettei kenestäkään voi tulla täällä maan päällä armotalouskaudessa täydellistä, eli sellaista uskovaa että hän voisi valita elää ilman syntiä tässä ajassa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 30. Kesä 2014 09:07

Hermannin pyynnöstä käyttäjätunnukset on nyt poistettu, eli hän ei pysty enää vastaamaan mahdollisiin kysymyksiin.

-Ylläpito
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja pekka » 30. Kesä 2014 10:46

Herman antoi meille uuden opetuksensa koeteltavaksi ja pakeni sen jälkeen foorumilta ettei tarvitsisi vastailla kysymyksiin. Mitä tuosta nyt sitten pitäisi ajatella? Ei tuommoinen käytös ainakaan minun luottamustani herätä. Tekeekö Jumalan voideltu opettaja kuten Herman väittää olevansa (niin olen ainakin ymmärtänyt), että pakenee vastuutaan opetuksestaan?

Herman kirjoitti uusimmassa opetuksessaan, lainaus:

"Älä tee kompromissia ja laske vaatimusten tasoa, ennenkuin Hän on sen tehnyt. Kun jäät sitä odottamaan, tulee Hän näyttämään sinulle armonsa tavalla jota et ole koskaan ennen nähnyt, ja saat kokea kuinka Hänen armonsa nostaa sinut omassa heikkoudessasi ylös korkeuksiin, niin että pystyt Hänen voimassa täyttämään kaikki vaatimukset ja elämään nuhteetonta elämää."

Kyllä minusta Herman tuossa laittaa ihmiselle aikamoiset vaatimukset täytettäväksi. Kysyn vaan, että pystyykö Herman sitten itse "täyttämään kaikki vaatimukset ja elämään nuhteetonta elämää." ?

Siunausta Hermanille.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Siivetön » 30. Kesä 2014 11:04

Juu, outo veto oli Hermanilta ja tuli väkisinkin tunnelma, että eikö osannut vastata kysymyksiin ja siksi pakeni?

Minusta yleisestikin ottaen on mielestäni väärin puhua Jumalan ihmiselle asettamista vaatimuksista.

Kyllä Jumala meidän Luojanamme tietää, mitä tekoa me olemme ja Sana tekee meille varsin selväksi sen,
ettei ihminen mitään voi, ellei Jumala hälle anna, eli kaikki on Hänen suurta armoaan.

Kaikki hyvä tulee ylhäältä valkeuksien Isältä ja uskon että Hän sallii meille myöskin kompastumiset, sillä Hän tietää ja näkee, että saatamme alkaa lentämään liian korkealla, jos siipemme eivät koskaan väsyisi tai osuisi sähköjohtoihin niin, että joudumme turvautumaan Hänen armonsa varaan.

Mm. opetus Paavalin lihan pistimestä on juurikin sanomaa tästä.
Siivetön

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Kesä 2014 11:16

Hermanille terkkuja...olkoot kirjoittanut ennen tuota viimeistä viestiä mitä tahansa, mutta tuo viimeinen viesti on pitkälti sitä mihin mun sydän ja henki yhtyy :)
Mulla on ollut Hermanista semmonen ajatus aina niinkauan kuin oon tuntenu että hänessä on potentiaalia, mutta on nuori ja hivenen ailahtelevainen opintuulia testaava, joka saa välillä ainakin tämmösen vanhemman tädin ajatusmaailman sekaisin :D .(Toivottavasti tää ei loukkaa) mutta hän on kantapäänkautta ja kolhujen kautta eteenpäin menijä,Totuuden etsijä ja varmaan myös sen löytäjä :) Siunausta koko perheelle!
systeri

ViestiKirjoittaja Juha » 30. Kesä 2014 11:17

toni t kirjoitti:Olen ollut todella kiireinen muutaman päivän enkä ole kerennyt kirjoittamaan palstalle. Olen silti lukenut kännyllä viestejä ja ollut ihmeissäni miten kommentit poukkoilevat sinne ja tänne. Hermannin opetus on minusta todella outoa. Kirjoitan nyt suoraan sillä Herman on itse halunnut suoraan tuoda oppiaan esille tänne koeteltavaksi.

Lainaan nyt Hermannin eri kommentteja tästä ketjusta jotta asia selkeytyy.

Olen koittanut monin eri tavoin selittää, miten Raamattu opettaa Jumalan antavan meille armostansa, ansaitsemattomana lahjana, kaiken voiman mitä Hänen seuraamisessa tarvitaan. Meiltä itseltämme ei vaadita mitään, ei edes yrittämistä. Synnistä vapautuminen on meille käsittämätön etuoikeus ja lahja valita elää vapaana synnistä, ja siihen meille on avattu mahdollisuus Jeesuksen täytetyn työn kautta. Meidän itsemme tulee ainoastaan tehdä valinta, kaikki muu voima ja kyvykkyys tulee Jumalalta. Valinnan tekeminen elämän ja kuoleman välillä tuskin on kenellekään liian raskas taakka.

Turvaamalla Jumalaan voitamme aina :D

Uskova voi langeta syntiin vain, jos hän ei valvo eikä vastusta kiusauksia Hengen voimassa.

Eli joka hetki kun kiusaus tulee, Jumala on jo edeltä valmistanut siitä pääsyn, niin että joka hetki voimme paeta kiusauksia ja elää vapaana synnin vallasta. Mutta elääkseen tällaista elämää, täytyy ymmärtää synnin ja armon olemus vähän syvemmin ja laajemmin kuin vain yksittäisten tekojen tasolla.

Uskova voi tehdä syntiä ainoastaan astumalla ulos armon talosta.

Synti on rikkomus Jumalaa kohtaan. Siksi yksikin pieni synti riittää, se erottaa ihmisen Jumalasta ihan samalla tavalla kuin monet suuret synnit. Siksi kun Jumala osoittaa ihmiselle hänen syntinsä, vaikka se olisikin vain yksi pieni synti, voi sen kokea kauhistuttavalla tavalla, sillä sen myötä ihminen ansaitsee helvetin tulen iankaikkisesti.

Minä voin tässä avoimesti tunnustaa, etten ole elänyt tekemättä syntiä, vaan olen joka päivä tehnyt syntiä.

Jeesus osti synnin orjat vapaaksi verellänsä, niin että ne jotka uskovat Häneen ovat nyt Hänen omaisuuttaan eivätkä enää ole synnin orjia. Tietysti se vaatii kuuliaisuutta uudelle omistajalle, Jeesukselle, sillä muutoin olemme taas synnin orjia. Mutta siis tässä lyhyesti kerrottuna raamatullinen perusta ajatukselle. Ja vaikka en itse ole sitä elämää elänyt (viime aikoina, aiemmin on kyllä ollut sellaisiakin jaksoja), niin en aio tehdä omasta vaelluksestani uskonelämän standardia, vaan pitäydyn ennemmin uskossa Jumalan Sanaan.

Sitähän tässä koko ajan olen koittanut sanoa, että minä pystyn siihen (elämään synnittömästi) ja apostolit ja kuka tahansa pystyy siihen.

Ainakin itse tiedän joka ikinen kerta kun lankean, että olisin voinut olla myös lankeamatta. Joka ikinen kerta.

Mutta totuus on, että jos teen syntiä, teen sitä koska valitsen tehdä sitä, vaikka joka tilanteessa olisin kyennyt valitsemaan myös toisin.

Olen itse monesti ollut sellaisessa suossa. Ja sen kautta olen tullut ymmärtämään sen mistä aiemmin kirjoitin, että se johtuu siitä että itse asiassa rakastan sitä syntiä ja tahdon tehdä sitä. Enhän minä muuten sitä tekisi. En esimerkiksi ole koskaan hakannut päätäni seinään toistuvasti. Mutta silti olen tehnyt toistuvasti syntiä, vaikka olen tiennyt sen olevan vielä vahingollisempaa. Se johtuu siitä, että olen rakastanut synnin tekemistä. Vasta kun olen kohdannut ja tunnustanut tämän, olen päässyt sellaiselle paikalle, jossa en enää yritä olla tekemättä näitä syntejä. Se on sellainen ihmeellinen levon ja rauhan paikka, jota sanotaan ristin juureksi. Siinä vaan totean, että Herra sinä tiedät että rakastan näitä syntejäni, enkä edes tahtoisi niistä luopua. Ja tunnustanut samalla myös synniksi sen, että olen esittänyt ikäänkuin olisin tahtonut luopua niistä. Tämä on todellista lihan kuolemista. Ennen sitä on kaikki taisteleminen oikeastaan vain lihallista rimpuilua. Mutta kun kohtaa ja tunnustaa totuuden omasta itsestään syvimpään ja salatuimpaan saakka, niin olen ainakin itse kokenut kuinka ihmeellisesti Jumalan siinä hetkessä kohtaa. Ja siitä kun lähtee eteenpäin, huomaa että sitä on tapahtunut ihmeellistä muutosta. On kuin synti olisi paljastettu kaikesta koreudestaan, niin että siihen ei enää koe samanlaista vetoa. Sama synti josta aiemmin nautti niin paljon, ettei sitä monesti pystynyt vastustamaan, tuntuu yhtäkkiä vähemmän houkuttelevalta kuin pään hakkaaminen seinään. Totuus on tehnyt meidät vapaaksi.

Jos olemme saaneet osaksemme tuon armon, meidän ei todellakaan kannata pelata elämän suurinta uhkapeliä tekemällä uudestaan syntiä! Ihmiset voivat katsoa sormien lävitse syntejämme, koska he eivät itse halua valvoa niin vakavasti eivätkä he sen myötä voi opettaa muitakaan tekemään niin, mutta Jumala ei kuuntele verukkeita. Hän on maksanut kuolemallaan koko syntivelkasi kärsimällä puolestasi tuskallisen rangaistuksen, ja Hän ilmoittaa sinulle mitä sinun on nyt tehtävä. Jos suhtaudut siihen välinpitämättömästi, poljet jalkoihisi Hänen Poikansa kallisarvoisen veren. Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää (Gal.6:7)

Hermannin mukaan meidän täytyy vain tehdä valinta ja kaikki muu kyvykkyys (synnittömään elämään) tulee Jumalalta, meidän ei tarvitse edes yrittää mitään. Hermannin mukaan voimme langeta jos emme valvo ja vastusta kiusauksia Hengen voimassa. Hermannin mukaan uskova voi tehdä syntiä ainoastaan astumalla ulos armon talosta.

Hermannin mukaan yksi pienikin synti riittää eroittamaan ihmisen Jumalasta kuten monet suuret synnit. Hermannin mukaan yhden pienenkin synnin tähden ansaitaan helvetin iankaikkinen tuli.

Herman tunnustaa avoimesti ettei ole elänyt tekemättä syntiä vaan on tehnyt sitä joka päivä. Herman myös sanoo että hän tietää että joka kerta kun hän on langennut niin hän olisi voinut myös olla lankeamatta - sillä Herman uskoo pystyvänsä elämään synnittömästi (Jumalan armosta) jos hän vain haluaa sen valita.

Herman sanoo että hän rakastaa syntejä joita on toistuvasti tehnyt ja hän on tunnustanut Jumalalle ettei halua edes luopua niistä. Hermannista tunnustus Jumalalle että se on syntiä että on esittänyt halua luopua synneistä on todellista lihan kuolemista.

Herman sanoo että totuus on tehnyt meidät vapaiksi vaikka hän oman todistuksensa mukaan elää joka päivä syntiä tehden ja rakastaen valiten mielummin synnin kuin Jumalan tahdon. Hermannin opetuksen mukaan hän joka päivä astuu itse ulos armon talosta ja tulee rakkaiden syntiensä kautta osalliseksi iankaikkisesta tuli järvestä - sillä hänen mukaansa yksi pienikin synti siihen riittää. Hermannin oman opetuksensa todistuksen nojalla hän luopuu joka päivä uskosta ja on osallinen kadotustuomiosta. Todennäköisesti Herman sitten joka päivä tietoisten syntiensä päälle uudistaa uskonsa Jeesukseen ja uskossa omistaa Jeesuksen sovitusuhrin armon itselleensä.

Herman myös opettaa ettei kannata pelata uhkapeliä tekemällä uudestaa syntiä ja että jos suhtaudut Jumalan armoon välinpitämättömästi, poljet jalkoihisi Hänen Poikansa kallisarvoisen veren.

Minun mielestäni Herman ja sanon tämän rakkaudella sinua kohtaan sinä itse pidät Jumalan Pojan verta pilkkanasi oman opetuksesi todisteella. Sillä sen mukaan mitä opetat ja miten sitten itse elät suhteessa omaan opetukseesi niin sinä poljet jalkoihisi Jumalan Pojan veren koska joka päivä tietoisesti rakastat enemmän oman todistuksesi mukaan syntejä kuin Jumalan tahtoa ja siksi valitset synnit vaikka olisit oman todistuksesi mukaan voinut valita aina toisin.

Herman sinä rakastat oman todistuksesi mukaan enemmän synnin himojasi kuin Jumalaa koska valitset oman todistuksesi mukaan joka päivä synnin etkä Jumalaa vaikka sinun mukaasi Jumala antaisi sinulle voiman elää ilman syntejäsi jos vain valitsisit Jumalan armon. Eikös juuri se ole Jumalan armoon välipitämättömästi suhtautumista että ihminen valitsee tietoisesti joka päivä ennemmin synnit joita rakastaa kuin Jumalan tahdon vaikka ihminen tietäisi että Jumala päästäisi hänet synninhimoista jos hän vain haluaisi valita niin!

Tuollainen on juuri Jumalan Pojan veren jalkoihin tallaamista sillä kun päivittäin astut oman todistuksesi mukaan omasta valinnastasi ulos armon talosta niin hylkäät joka päivä omasta valinnastasi Jumalan ja valitset synnit jotka johtavat iankaikkiseen tuleen. Kuitenkin uskallat elää näin (tietoisesti) ja syyksi luulen sen että tulet aina sitten synnit tyydytettyäsi uudistamaan uskosi niinkuin opetat tekemään jos lankeaminen on käynyt.

Eli sinun oman opetuksesi ja todistuksesi mukaan teet joka päivä syntiä vaikka tiedät että sinun ei tavitsisi tehdä jos et vain haluaisi sitä tehdä.

Sinun ei tarvitsisi edes yrittää päästä synneistäsi vaan Jumala päästäisi sinut ja pitäisi armossaan poissa (oppisi mukaan) mutta koska rakastat syntäjäsi niin siksi valitset päivittäin ne Jumalan armon sijaan. Sitten varmaan tuot syntisi Jumalan eteen ja uudistat uskosi ja uskossa omistat Jumalan armon omalle kohdallesi. Tällainenhan olisi täysin Jumalan armon hyväksi käyttöä koska jos tietoisesti joka päivä valitset synnit vaikka voisit valita toisin ja saisit siihen myös voiman jos haluaisit sekä tiedät olevasi niiden (syntien) kautta tuli järven oma niin teet niin koska sen jälkeen uudistat vain oppiesi mukaan uskosi ja omistat armon itsellesi ja jatkat tyhjältä pöydältä. Sinun oma oppisi tuomitsee sinut Herman.

Hebr.10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä.

Herman toivon että rukoillen Jeesusta tutkit oppiasi sillä tuollainen vie varmasti kohti tuhoa.

Outoa minustakin. Tulee väkisinkin mieleen eräs kohta...

He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa. Matt. 23:4

Asiasta toiseen... (sori offtopic)
Näin välistä kysyn Mikolta, että saitko uudet yksityisviestini? Vai onko lootasi täynnä taas? :D
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Kesä 2014 11:19

Anteeksi..tarkoitin viimeistä edellinen viesti,täytyy lukea vielä tuo viimeinen mitä siinä on :)
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Kesä 2014 11:24

Viimeinen viesti oli Raamatulla perusteltu mutta siinä tuli taas sellainen kokemus että tuon olis voinu jäöttää kirjoittamatta ja jäädä siihen edelliseen :P tuon jälkeen voikin kokea että hän pakeni pois paikalta :/ ...eli tuulet puhaltaa edelleenkin :)
systeri

ViestiKirjoittaja Joel.A » 30. Kesä 2014 11:26

Kiitos sinulle hrmn laittamastasi selvennyksestäsi. Paljon on oikeaa mutta paljon on myös ristiriitaa Raamatun sanojen kanssa. Minäkin kehoitan vielä tutkimaan ihan perusteellisesti tätä synti tai synnittömyys tai millä nimellä sitä nyt voisi kutsuakaan, oppia. En ymmärrä miksi pakenit?
Joel.A

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu