Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 15:34

systeri kirjoittaa: Jotenkin ajattelis että Hoorebin tapahtumaa ei voi verrata tähän koska siinähän ei nähty Jumalaa,siellä puhui Isä ja Poika...mutta myöhemmin poika eli maanpäällä ihmisen muodossa ja hänet nähtiin??

Jumalan tahto ja käsky on ettei Hänestä saa tehdä minkäänlaista kuvaa. Jumala tietää ihmisten heikkouden ja lihallisuuden ja sen että ihminen joutuu helposti kiusaukseen tehdä Jumalan kuva ja Hoorebilla Jumala armahti ihmisiä niin ettei näyttäytynyt heille ettei ihmiset olisi niin helposti ajautuneet kiusaukseen tehdä Jumalan kuvaa. Se että Jumala tuli myöhemmin lihaksi ei tietenkään kumoa Jumalan lakia ja tahtoa tässä Jumalan kuvantekokiellossa. Se tosin aiheuttaa suuremman kiusauksen kuvata Jumalaa ja siitä todisteena onkin miljoonat kuvat joissa on Jumalaamme Jeesusta koitettu kuvata.

Otan myös selvennökseksi löyhän vertauksen. Opettaja joka ei halua että hänestä piirrellään pilakuvia opettaa oppilaita kaijuttimen kautta jotteivat oppilaat näkisi hänen muotoaan ja piirtäisi hänestä pilakuvaa. Eräänä päivänä opettaja kuitenkin päättää tulla opettamaan oppilaita luokan eteen jolloin oppilaat näkevät hänen muotonsa. Se että opettaja tuli opettamaan luokan eteen ei kuitenkaan anna oppilaille mitään erillistä vapautta piirtää opettajasta pilakuvia eikä opettaja edelleenkään tahdo että hänestä piirretään pilakuvia vaikka muotonsa oppilaille näyttikin.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 15:40

Herman kirjoitti:Toni (ja muutkin halutessaan), voisitko vastata tähän kysymykseen jonka olen kahteen kertaan esittänyt saamatta vastausta. Olen lukenut perusteesi sille, miksi mielestäsi kuvia ei saa tehdä, joten samoja asioita ei ole enää tarpeen tuoda esille. Mutta siis tämä kysymys:

Löydetään Jeesuksen aikainen kuva ristiinnaulitusta miehestä. Onko kuva syntiä? :?:

Jos kuvalla rikotaan Jumalan lakia niin se on syntiä. Eli jos kuvalla ollaan koitettu kuvata Herraa Jeesusta niin kuvalla ollaan rikottu toista käskyä. Tai jos joku sanoo kuvan esittävän Jeesusta toimii hän sillon toisen käskyn vastaisesti. Ihminen toimii silloin väärin kun antaa jollekkin kuvalle Jumalan kuvan arvon. Koska mikään kuva ei oikeasti esitä Jumalaa emme myöskään saisi sanoa minkään kuvan esittävän Jumalaa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 15:49

toni l kirjoitti:
Herman kirjoitti:Toni (ja muutkin halutessaan), voisitko vastata tähän kysymykseen jonka olen kahteen kertaan esittänyt saamatta vastausta. Olen lukenut perusteesi sille, miksi mielestäsi kuvia ei saa tehdä, joten samoja asioita ei ole enää tarpeen tuoda esille. Mutta siis tämä kysymys:

Löydetään Jeesuksen aikainen kuva ristiinnaulitusta miehestä. Onko kuva syntiä? :?:

Jos kuvalla rikotaan Jumalan lakia niin se on syntiä. Eli jos kuvalla ollaan koitettu kuvata Herraa Jeesusta niin kuvalla ollaan rikottu toista käskyä.

Tarkoitatko, että kuvan tekijä ainoastaan voi rikkoa tätä käskyä? Vai rikkooko sekin, joka ei ole tehnyt kuvaa mutta pitää sitä hallussaan?
Herman

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 15:53

Voitko vielä Toni vastata suoraan ja selkeästi tuohon kysymykseen, jonka olen jo kolme kertaa esittänyt saamatta vastausta.

Eli ajatellaan, että jostain löytyy Jeesuksen aikainen kuva ristiinnaulitusta miehestä. Onko kuvan pitäminen syntiä? Kyllä vai ei, ja mielellään perusteluineen, kiitos.
Herman

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 15:59

Herman kirjoitti:Voitko vielä Toni vastata suoraan ja selkeästi tuohon kysymykseen, jonka olen jo kolme kertaa esittänyt saamatta vastausta.

Eli ajatellaan, että jostain löytyy Jeesuksen aikainen kuva ristiinnaulitusta miehestä. Onko kuvan pitäminen syntiä? Kyllä vai ei, ja mielellään perusteluineen, kiitos.

Vastasinhan minä mutta vastaus ei ilmeisesti miellyttänyt sinua. Jos löydän Jeesuksen aikaisen kuvan ristiinnaulitusta miehestä niin ei sen pitäminen ole syntiä. Jos sanon kuvan olevan Jeesuksen kuva on se syntiä.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 16:10

toni l kirjoitti:Jos löydän Jeesuksen aikaisen kuvan ristiinnaulitusta miehestä niin ei sen pitäminen ole syntiä. Jos sanon kuvan olevan Jeesuksen kuva on se syntiä.

Okei eli nyt aletaan päästä asian ytimeen. Sinun mielestäsi siis syntiä on sanoa jonkun kuvan olevan Jeesuksen kuva. Eli niin kauan, kuin ei vain sano kuvan olevan Jeesuksen kuva, ei mikään kuva ole syntiä. Ymmärsinkö oikein?
Herman

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 16:22

Herman kirjoitti:
toni l kirjoitti:Jos löydän Jeesuksen aikaisen kuvan ristiinnaulitusta miehestä niin ei sen pitäminen ole syntiä. Jos sanon kuvan olevan Jeesuksen kuva on se syntiä.

Okei eli nyt aletaan päästä asian ytimeen. Sinun mielestäsi siis syntiä on sanoa jonkun kuvan olevan Jeesuksen kuva. Eli niin kauan, kuin ei vain sano kuvan olevan Jeesuksen kuva, ei mikään kuva ole syntiä. Ymmärsinkö oikein?

Mielestäni olemme menossa ytimestä kauas pois sinne missä inhimillinen järki ja viisaus koittaa kumota Jumalan sanaa. Me tiedämme ettei yksikään kuva esitä totuudellisesti Jeesusta. Jumalaa ei saa kuitenkaan koittaa kuvata minkään ihmisen tai eläimen kuvan kautta. Tiedämme sen että esimerkiksi kirkkojen alttaritauluissa ja kuvaraamattujen opetuksissa on taiteilijat koittaneet kuvata Jeesusta ja siksi he ovat kuvillaan rikkoneet toista käskyä. Koska tiedämme heidän rikkoneen kuvillaan toista käskyä emme saa olla tukemassa millään tavalla näitä kuvia. Eli vaikka tiedämme ettei mikään kuva esitä oikeaa Jeesusta emme saa itse osallistua tukemaan ja hyväksymään näitä kuvia joilla jotkut ovat koittaneet kuvata Jeesusta. Sillä silloin tukisimme syntiä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että emme itse pidä mitään kuvia joilla jotkut ovat koittaneet kuvata Jeesusta tai kuvia jotka edustavat joillekkin Jeesusta.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 16:29

toni l kirjoitti:Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että emme itse pidä mitään kuvia joilla jotkut ovat koittaneet kuvata Jeesusta tai kuvia jotka edustavat joillekkin Jeesusta.

Eli jos minulla on kodissani seinällä, tai jossain kirjassa, kuva miehestä, ja joku tulee sanomaan että hänen mielestään se on Jeesuksen kuva, niin meidän pitäisi heittää tällainen kuva pois?
Herman

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 16:43

Herman kirjoitti:
toni l kirjoitti:Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että emme itse pidä mitään kuvia joilla jotkut ovat koittaneet kuvata Jeesusta tai kuvia jotka edustavat joillekkin Jeesusta.

Eli jos minulla on kodissani seinällä, tai jossain kirjassa, kuva miehestä, ja joku tulee sanomaan että hänen mielestään se on Jeesuksen kuva, niin meidän pitäisi heittää tällainen kuva pois?

Uskon että sinä Herman tiedät hyvin sen onko jollakin kuvalla ollut tarkoitus kuvata Jeesusta. Ja kyllähän kirjassa yleensä kerrotaan ketä kuvissa esiintyy. Maailma on täynnä kuvia joissa taiteilijat ovat yrittäneet kuvata Jeesusta omien näkemyksiensä mukaan ja yleensä nämä kuvat on helppo tunnistaa. Mutta jos todellakin et ole ymmärtänyt sitä että jonkin taulusi kuvalla on koitettu kuvata Jeesusta ja joku sitten sanoo sinulle että tuossa on kuva Jeesuksesta niin olisi se hyvä tämän lähimmäisen vuoksi sanoa hänelle ettei Jeesuksesta saa koittaa tehdä kuvaa ja ottaa kuva sitten pois seinältä. Silloin tämä lähimmäinen näkisi sen ettet sinä halua olla tukemassa kuvia jotka edustavat joillekkin Jumalaamme.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 17:14

toni l kirjoitti:
Herman kirjoitti:

Uskon että sinä Herman tiedät hyvin sen onko jollakin kuvalla ollut tarkoitus kuvata Jeesusta. Ja kyllähän kirjassa yleensä kerrotaan ketä kuvissa esiintyy. Maailma on täynnä kuvia joissa taiteilijat ovat yrittäneet kuvata Jeesusta omien näkemyksiensä mukaan ja yleensä nämä kuvat on helppo tunnistaa. Mutta jos todellakin et ole ymmärtänyt sitä että jonkin taulusi kuvalla on koitettu kuvata Jeesusta ja joku sitten sanoo sinulle että tuossa on kuva Jeesuksesta niin olisi se hyvä tämän lähimmäisen vuoksi sanoa hänelle ettei Jeesuksesta saa koittaa tehdä kuvaa ja ottaa kuva sitten pois seinältä. Silloin tämä lähimmäinen näkisi sen ettet sinä halua olla tukemassa kuvia jotka edustavat joillekkin Jumalaamme.

Näiden kaikkien kysymysteni pointti on, voiko yksi Jumalan kymmenestä käskystä olla kiinni ihmisen subjektiivisesta kokemuksesta? Se mikä toiselle on käskyn rikkomista, ei toiselle sitä olekaan. Mielestäni Jumalan kymmenen käskyä eivät ole kiinni subjektiivisista kokemuksista, vaan ne ovat kaikille samat riippumatta siitä, mitä ihminen ajattelee tai kokee.
Herman

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu