vaisuliini kirjoitti:*
Hetkonen, Luther ei puhdistanut vauvakasteen oppia eikä sakramentteja eikä sitä uskontunnustusta. Ei myös puhdistanut lepopäivää. En pidä häntä Pyhällä Hengellä johdattamana opettajana. Sorry!
Olen ymmärtänyt, että Martti Lutherin vaikutus sekä aikansa yhteiskuntaan että myöhempään on ollut merkittävä. Luulen, että aikamme kansankirkko ja monet vapaat uskonsuunnat saisivat hänelle kovaa kyytiä, jos eläisi nyt.
Olen kirkkohistoriassa oppimaton, mutta käsittääkseni Luther käänsi Raamatun saksan kielelle ja "löysi kadotetun opin" vanhurskautumisesta uskon kautta. Lutherin esimerkki herätti Mikael Agricolan kääntämään Raamatun suomeksi.
En ole luterilainen enkä mikään lainen enkä kuulu lahkoihin. Oma rehellinen arvioni on, että maamme saa kiittää paljosta Jumalaa siitä hyvästä, mitä Hän antoi meille Lutherin opetusten ja rohkean toiminan kautta. Lutherin viaksi tuskin voimme laittaa, että olemme luopuneet Jumalan Sanasta ja vanhurskaasta elämäntavasta.
PS. Mitä tuo lepopäiväjuttu oli? Eikös eilen ollut sunnuntai ja Suomessa lepopäivä?

Hän kirjoitti kaiken Raamatun kannesta kanteen asti suomeksi oikein. Mutta jäi ymmärrys pois mitä Raamattu opettaa esim. lepopäivästä että se on lauantaisin. Minusta se on ihmeellinen juttu että Mikaelilta jäi ymmärry pois mitä Raamattu opettaa mutta kirjoitti kaiken oikein.