vaisuliini kirjoitti:*
Haluaisin kysyä osaatko erottaa oman lihan tahdon ja Jumalan tahdon väliltä? Jos kokee tahdoksi tehdä sitä tehtävää mutta mistä tietää onko se oma lihan tahto vai se on Jumalan tahto? Kuka teistä osaisi vastata tähän kysymykseen? Muistelen vähän PP:n linkkiä jonka mukaan Jumalan kutsumus on helposti ja selvästi erotettava omasta lihan tahdosta mutta en muista mikä linkki oli. Kuka teistä muistaa linkin nimen?
Useasti en osaa erottaa, joskus osaan eroittaa. Useiten en eroita sillä hetkellä, mutta myöhemmin näen ja ymmärrän, että tämä oli Jumalasta (jos asia meni "oikein") tai eroitan että tämä oli lihasta (jos asia meni "väärin").
Mutta minä uskon niin, että Jumala osaa johdattaa haluamansa tilanteet sillätavalla, että joissain asioissa asiat menee juuri niin kuin Jumala järjestää. Jumala tavallaan saa asiat tapahtumaan tahtonsa mukaan, ja tätä ei voi kukaan estää.
Joissakin asioissa taas Jumala antaa meille kunnian itse tehdä valintamme ja ei järjestä niitä asioita vaan antaa meille roolin ja vaihtoehdon. Joskus voimme ihan itse myös tehdä oikein ja hyvin sen perusteella minkä olemme Raamatusta Jumalan tahdoksi ymmärtäneet.
Kuitenkin kokoajan KAIKKi maailman asiat ovat Jumalan tarkkailussa täydellisesti , Herra tietää kokoajan asioiden paikan ja tilan, siinä mielessä emme ole tuuliajolla tai vaarassa koska Herra tarkkaa omiaan ja myös kaikkia muita ihmisiä.
Job 28:24
Sillä hän katsoo maan ääriin saakka, hän näkee kaiken, mitä taivaan alla on.
Herra näkee kaiken mitä taivaan alla on!
Ps. 14:2
Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa.
Herra katsoo ihmisiä ja tutkii etsiikö joku Herraa.
Ps. 33:13
Herra katsoo alas taivaasta, näkee kaikki ihmislapset;
...Näkee kaikki ihmislapset...
Ps. 53:2
(53:3) Jumala katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa.
Ps. 85:11
(85:12) uskollisuus versoo maasta, ja vanhurskaus katsoo taivaasta.
Ja uskova katselee ylöspäin, näin katseet kohtaavat