Ajattelin kirjoittaa vähän maskeista.
Olen valmistunut lähihoitajaksi 17 vuotta sitten. Useissa harjoittelupaikoissa tuli oltua koulutuksen aikana, eikä missään niistä käytetty maskeja. Valmistumisen jälkeen olin töissä erilaisissa sosiaali- ja terveysalan paikoissa, esimerkiksi vanhusten palvelutalossa. Kertaakaan ei tullut sellaista tilannetta vastaan, missä olisi pitänyt käyttää maskia. Myöhemmin kävin vielä sairaanhoitajaopinnot ammattikorkeakoulussa, jonka kautta olin käytännön harjoitteluissa erilaisissa paikoissa, kuten sairaalan ortopedisella osastolla. Missään niissä ei käytetty maskeja. Ainoastaan YHDEN kerran piti olla maski, ja se oli sairaalan leikkaussalissa, kun olin seuraamassa kirurgin tekemää leikkausta potilaalle. Eristyspotilaiden hoidossa ohjeistettiin käyttämään maskia, suojavaatteita ja vinyylihanskoja, mutta sellaista tilannetta ei minulla tullut vastaan. Tehohoidosta minulla ei ole kokemusta.
Eräänkin lääkärin mukaan ennen maaliskuuta 2020 ei ollut yhtäkään tieteellistä julkaisua, joka olisi väittänyt maskien suojaavan viruksilta. Ja kaikki ne maskien haitat… Keho poistaa kuona-aineita hengityksen kautta, ja sitten maski päällä ihmiset hengittävät niitä takaisin keuhkoihinsa, kuten myös hiilidioksidia. Bakteereja kertyy maskiin, eikä iho pääse hengittämään kunnolla maskin alla. Voi tulla iho-oireita tai sieni-infektioita. Hapensaanti vähenee. Ja mitä lie kemikaaleja maskeissa on, niitä siirtyy keuhkoihin kun hengittää maskin läpi. (Tarkemmin maskien haitoista esim. täällä:
https://www.adressit.com/vetoomus_alle_ ... stamisesta.)
Ja nyt jotkut käyttävät maskeja jopa tavatessaan terveitä ystäviä ja sukulaisia. Tai eivät suostu heitä tapaamaan lainkaan. Sama juttu monissa seurakunnan kokoontumisissa. Joissakin seurakunnissa on kielto, ettei saa kätellä tai halata ihmisiä. Ja "turvavälit". Ymmärtäisin, jos olisi kyseessä akuutisti sairaat ihmiset, mutta nämä rajoitukset koskevat myös terveitä ihmisiä. Vanhuksia eristetään, eikä pieni jälkikasvu saisi tavata isovanhempia. Yksinäisille ihmisille kenties ainut ihmiskontakti, kaupan kassan työntekijä, tervehtii muovipleksin takaa. Mahdollinen hymy ei näy maskin takaa, ellei tuo kassahenkilö ole valinnut maskin sijasta visiiriä.
En ole itse käyttänyt maskia nyt ”korona-aikana” kertaakaan, koska ymmärrän asian niin, että tässä täytyy olla takana jotakin muuta, kun virukselta suojautuminen. Ihmisistä on alettu tekemään vihollisia toisilleen. Minusta tämä on raakuutta, ei terveydestä huolehtimista.
Oli miten oli, monet käyttävät maskeja jo tottuneesti. Minulla on sellainen aavistus, että pian ihmisiä aletaan syyllistämään siitä, että valtava käytettyjen kertakäyttömaskien määrä kuormittaa luontoa. Ja kuormittaahan se. Ja kalliiksikin käy jatkuva maskien osto. Mutta kenties tähän olisi ”ratkaisu” World Economic Forumilla. Kestävä maski, joka sisältää biohajoavia ja kierrätettäviä ainesosia. Mutta mitä muuta tämä versio sisältää, niin yhteyden kännykkään. Kännykkä ei kenties ole riittävä seurantalaite, joten tuleeko tällainen hengitystä tarkkaileva älymaski?
https://www.weforum.org/videos/21559-ma ... -WugBSsIeM. Jos suunta on tämä, niin ei minusta vaikuta hyvältä suunnalta.