Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Joulu 2015 00:50

*
Sauna ei ole salainen paikka eikä koti ole kans. Rauhoittukaa vähän koska otin vain esille tärkeän pointin siitä erotuksesta jonka yksi puoli jää huomaamatta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 13. Joulu 2015 02:47

vaisuliini kirjoitti:Mitä mieltä olet tästä linkistä? Jos opettelee juomaan varovasti ja hitaasti välttäen juopumista tai humaltumista niin Raamatun mukaan älköömme tuomitko juomisesta. Koska on eri asia juopuminen / humaltuminen kuin juominen humaltumattomana?

Kol. 2:16 Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisen tai juomisen tai jonkin juhlan, uudenkuun tai sapatin vuoksi. RK

Kolosalaiskirje, samoin kuin kuin Galattalaiskirjekin, on suunnattu seurakuntaa uhkaavia harhaoppeja vastaan. Tästä syystä meidän tulisi olla erityisen varovaisia irroittaessamme yksittäisiä jakeita asiaa käsittelevästä kokonaisuudesta. Kol. 2:16 tuo juominen on käännetty sanasta en posei = juomisesta (kantasana pino = juoda). Juopumisesta, juomarista ja juovuksissa olemisesta käytetään neljää eri termiä, jotka kaikki tulevat sanasta methy = viini. Esimerkiksi: "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat (methysthosin), huonomman." Joh. 2:10.

Olen saanut puhua nuorille kouluissa ja esim. nuortenilloissa. Kun aiheena on ollut alkoholi ja päihteet, olen opettanut, että on vain yksi tapa välttää ongelmat päihteiden kanssa ja alkoholisoituminen, vain yksi tapa, mutta 100 prosenttisen varma, täysin pettämätön. Huomaan kyllä, että kuuliat käyvät nyt utelijaiksi ja tarkkaavaisiksi. Joku on joukosta ehdottanut, että tarkoitan varmaan uskoon tuleminen? Olen vastannut, ettei se ole 100 %:sen varma tapa vaikka niin toivoisinkin. Ainoa varma tapa pysyä raittiina on olla juomatta ensimmäistä olutta tai siideriä tai drinkkiä. Muita tapoja ei ole.

Jos kyselemme 10 vuotiailta tytöiltä ja pojilta mitä he odottavat elämältä, niin yksikään ei varmasti sano toivovansa 25-vuotiaana olevansa narkomaani, alkoholisti, ilotyttö, vankilakierteessä tms., mutta jotkut heistä ovat sitä jo paljon nuorempanakin. Kirjoitan nyt ihan oman kokemukseni ja kokemani pohjalta. Olisin kauan sitten kuollut mies -itse asiassa jo koulupoikana- ellei Jeesus olisi ollut niin suunnattoman armollinen minulle.

Raamattu ottaa jyrkän kannan juopotteluun, koska siitä tulee kaikkinainen paha meno, mutta alkoholin käyttöä Raamattu ei kiellä. Sodan jälkeen raittiusseurojen toiminta oli hyvin aktiivista ja syystä. Pitäjän kirkkoherraa pyydettiin liittymän raittiusseuraan, mutta asiaa muutaman päivän harkittuaan hän kieltäytyi raittiusseuran jäsenten suureksi pettymykseksi (kirkkoherra tunnettiin raittiina miehenä). Kun häneltä tivattiin kieltäytymisensä syitä hän vastasi: "En voi liittyä raittiusseuraan, jossa vaaditaan absoluuttista raittiutta, koska sellainen on Raamatun opetuksen vastaista."
Jukka

ViestiKirjoittaja Jukka » 13. Joulu 2015 03:01

vaisuliini kirjoitti:*
Hei Jukka eikö tämä hymiö :wise3: ole hauska? Se vielä naurattaa minua. Uskomatonta! :D Olenpa herkkä ;)

Tosi hauska.
Kyllä minä :wise3: vielä teidät tavoille opetan.
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Joulu 2015 10:43

jukka1954 kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Hei Jukka eikö tämä hymiö :wise3: ole hauska? Se vielä naurattaa minua. Uskomatonta! :D Olenpa herkkä ;)

Tosi hauska.
Kyllä minä :wise3: vielä teidät tavoille opetan.

Heh :D Tuo ukkohymiö pääsi suosituksi :) No kiitos keskustelustasi. Minä tykkään keskustella sävyivästi. Rakkauden hedelmät pääsevät etenemään tällä tavalla. En mielellään keskustele sellaisen uskovan kanssa joka syyllistää ja hänen kirjoitus tuntuu hyökkäävän. Se ei ketään hyödytä. Arvostan sävyisää keskustelijaa. :)

No Raamattu puhuu vatsalääkkeestä 'käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.' Niin luulen että se käyttää yhtä tai pari ruokalusikallista viiniä tai ehkä 15ml viiniä.

1dl ja 2dl ei johda humaltumistilaan. Raamattu sanoo 'älkää juopuko viinistä' Juuri tämän suuntaa meinaan. Se yksi puoli jonka haluan nostaa esille. Minun yksi kamu sanoi löytäneensä kaupasta alkoholittoman siiderin. Niin minä etsin mutta en löytänyt citymarketista enkä prismasta. Tykkään maistella aromaattista makua. En juo kokonaan tölkkiä ja en katso siitä synniksi jos juo vähän. En myös katso synniksi saunakaljaa.

Olen monesti nähnyt että tämä ei johda humaltumistilaan. Ymmärrän kyllä että tämä on herkkä aihe koska on entisiä alkoholisteja jotka kokevat sitä loukkaukseksi. Ja on vaikea keskustella tästä aiheesta kun on sellaisia uskovia joiden omatunto osoittaa synniksi. Niin on viisasta lopetella tähän. Minulla kesti kauan tajuta että on virhe ottaa tämän aiheen esille. Pyydän anteeksi.

Jumala on voimallinen pitämään pystyssä jonkun joka katsoo sen oikeaksi tehdä omantunnon mukaan, älköön muut tuomitko sitä säilyttäen keskinäistä rauhaa. Hyvää sunnuntaita!

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Joulu 2015 07:08

*
Nauroin itsekseni ajatellen ettei kukaan uskovista ole 100% täysin raitista mukaanlukien 15% alkoholipitoista kirkkoviiniä ehtoollisten viettojen merkeissä. Tuolla pitoisuudella seurakunta päästää ihmisiä ajamaan autoa vasten kieltolain valvontaa jos veressä on vielä alkoholia :lol:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 15. Joulu 2015 08:05

Monessa srk:ssa on käytössä alkoholiton ehtoollisviini.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Joulu 2015 08:18

*
Olisiko todisteita siitä? Katsoin yhtä uutista jonka mukaan se ei ole yleistynyt.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Joulu 2015 08:34

*
Minua mietityttää yksi juttu. Kun hääpidoissa viini loppui niin Jeesus sanoi heille 'täyttykää astiat vedellä'. Se vesi muutti alkoholipitoiseksi viiniksi. Raamatun mukaan joku sanoi: 'Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman.'

Ajattelin yksikseni kun koittaa se aika jolloin Jumala uloskutsuu ja ennalleenasettaa seurakuntaa niin silloin kokoonnutaan Jeesuksen muistoksi viettäen jokakertaista ehtoollista ja vesi muuttuu alkoholipitoiseksi ehtoollisviiniksi ehtoollisten viettojen merkeissä ( ? ) :?: :roll: :?:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Joulu 2015 14:16

*
Eilen minulle tuli ajatus jospa virallistaa viettopäivän nimeltä 'yhdessäolo' joka ei katsota uskonsuuntia, ihonväriä ja maan kansalaisuutta niin se voisi avata ihmisten silmät näkemään että ei ole mitään erillistä rajoituksia eikä ole mitään hajaannuksia tai mitään erottavia ei ole. Se virallistama päivä voisi olla hyvä opetus meille jokaiselle niin sen kautta rauha säilyisi keskenämme hmm... :roll:

Ja se ei mihinkään uskontoon esim. ekumeniaan johtaisi vaan itseämme varten niin maallinen rauha säilyisi.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Joulu 2015 15:04

*
Mutta en kuitenkin saanut selville mikä se oli joka yhdisti meidät siellä kerhossa. Se ei ollut varmaan joulu joka yhdistäisi meidät. Ennen menoa rukoilin kerhon puolesta ja siten huomasin että siellä oli ihmeellinen ilmapiiri. Se vielä mietityttää minua... Mikä se mahtoi olla joka yhdisti meidät katsomatta maan kansalaisuutta, ihonväriä ja uskonsuuntia?
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu