vaisuliini kirjoitti:Mitä mieltä olet tästä linkistä? Jos opettelee juomaan varovasti ja hitaasti välttäen juopumista tai humaltumista niin Raamatun mukaan älköömme tuomitko juomisesta. Koska on eri asia juopuminen / humaltuminen kuin juominen humaltumattomana?
Kol. 2:16 Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisen tai juomisen tai jonkin juhlan, uudenkuun tai sapatin vuoksi. RK
Kolosalaiskirje, samoin kuin kuin Galattalaiskirjekin, on suunnattu seurakuntaa uhkaavia harhaoppeja vastaan. Tästä syystä meidän tulisi olla erityisen varovaisia irroittaessamme yksittäisiä jakeita asiaa käsittelevästä kokonaisuudesta. Kol. 2:16 tuo juominen on käännetty sanasta
en posei =
juomisesta (kantasana
pino =
juoda). Juopumisesta, juomarista ja juovuksissa olemisesta käytetään neljää eri termiä, jotka kaikki tulevat sanasta
methy =
viini. Esimerkiksi: "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat (
methysthosin), huonomman." Joh. 2:10.
Olen saanut puhua nuorille kouluissa ja esim. nuortenilloissa. Kun aiheena on ollut alkoholi ja päihteet, olen opettanut, että on vain yksi tapa välttää ongelmat päihteiden kanssa ja alkoholisoituminen, vain yksi tapa, mutta 100 prosenttisen varma, täysin pettämätön. Huomaan kyllä, että kuuliat käyvät nyt utelijaiksi ja tarkkaavaisiksi. Joku on joukosta ehdottanut, että tarkoitan varmaan uskoon tuleminen? Olen vastannut, ettei se ole 100 %:sen varma tapa vaikka niin toivoisinkin.
Ainoa varma tapa pysyä raittiina on olla juomatta ensimmäistä olutta tai siideriä tai drinkkiä. Muita tapoja ei ole. Jos kyselemme 10 vuotiailta tytöiltä ja pojilta mitä he odottavat elämältä, niin yksikään ei varmasti sano toivovansa 25-vuotiaana olevansa narkomaani, alkoholisti, ilotyttö, vankilakierteessä tms., mutta jotkut heistä ovat sitä jo paljon nuorempanakin. Kirjoitan nyt ihan oman kokemukseni ja kokemani pohjalta. Olisin kauan sitten kuollut mies -itse asiassa jo koulupoikana- ellei Jeesus olisi ollut niin suunnattoman armollinen minulle.
Raamattu ottaa jyrkän kannan juopotteluun, koska siitä tulee kaikkinainen paha meno, mutta alkoholin käyttöä Raamattu ei kiellä. Sodan jälkeen raittiusseurojen toiminta oli hyvin aktiivista ja syystä. Pitäjän kirkkoherraa pyydettiin liittymän raittiusseuraan, mutta asiaa muutaman päivän harkittuaan hän kieltäytyi raittiusseuran jäsenten suureksi pettymykseksi (kirkkoherra tunnettiin raittiina miehenä). Kun häneltä tivattiin kieltäytymisensä syitä hän vastasi: "En voi liittyä raittiusseuraan, jossa vaaditaan absoluuttista raittiutta, koska sellainen on Raamatun opetuksen vastaista."