Hyvää joulua!

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hyvää joulua!

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Joulu 2015 17:25

Kun joulu avautui tai paljastui minulle, niin sen jälkeen alkoi joulupukki puhuttelemaan minua. Olin kuullut kaikenalaisia tarinoita joulupukin alkuperästä ja minä ajattelin itseänikin, että nyt alkaa minullakin menemään jo liian pitkälle. Kerron sen mitä sain selville ja jokainen on vapaa sitten itsessään päättämään, päättelemään ja ajattelemaan, että onko joulupukki pelkkä ihmisten keksimä satu lapsille tai onko asia niin, että demonit ovat syöttäneet ihmisille joulupukki tarinan, jonka tarkoitus on pilkata Jumalaa sekä eksyttää ihmisiä pois Jeesuksen totuudesta. Se mitä edellä päin kirjoitan ei ole kenenkään pakko uskoa, enkä käske ja komenna ketään mihinkään, vaan tuon esille sitä miksi uskon siten kuin uskon.

Myran piispa Nikolaus syntyi Turkin Pararassa 270 jKr. Nikolaus oli mukana vuonna 325 jkr. Nikean kirkolliskokouksessa. Nikolaus yhtyi myös kirkon johtajien julkilausumaan ja tekstiin, jossa he sanoivat juutalaisia saatanan lapsiksi, jotka tuomitsivat Jeesuksen kuolemaan. Totuus tässä asiassa on se, että osa juutalaisista sitä halusi (ei kaikki) ja roomalaiset sen toteuttivat, eli tappoivat Jeesuksen. Jeesuksen kuolema oli siis juutalaisten ja roomalaisten yhteistyön tulos, eikä suinkaan vain yksin juutalaisten kontolla.

Piispa Nikolaus kuoli vuonna 345 jKr. joulukuun 6 päivä. Nikolaus oli porttokirkon piispa, joka harjoitti epäjumalan palvelusta ja pakanuutta niin kuin koko Rooman katolinen kirkko teki avoimesti 400-luvulla ja yhä vielä tänä päivänäkin tekee. Myöhemmin piispa Nikolauksen kuoleman jälkeen syntyi Nikolaus kultti, jossa opetettiin että jumalatar Pasqua Epiphania antoi lapsille lahjoja, samoin kultin jäsenet antoivat toisilleen lahjoja joulukuun 6 päivä Nikolauksen kuoleman muistoksi. Germaanit ja kelttiläiset adoptoivat Nikolaus kultin ja lisäsivät siihen omat uskomuksensa, jonka mukaan heillä oli Woden niminen pääjumala, jolla oli pitkä valkoinen parta, joka ratsasti taivaalla hevosella joka syksy. Näiden asioiden yhdistelmänä syntyi tarina joulupukista lahjoineen (Santa Claus). Rooman katolinen kirkko adoptoi Nikolaus kultin ja siirsi lahjojen antamisen samaan aikaan kun Saturnaalia juhlassa annettiin lahjoja. Joulupukin ja joululahjojen historia ja tausta on pakanallinen, ei Raamatun opettama. Jeesuksen opetuslapsille tulisi olla se selvää, ettei joulupukki ja joulutontut kuulu uskovan perheen elämään millään tavalla. Jos Jeesuksen opetuslapsi antaa lahjoja esim. lapsilleen joulun aikana, niin sitä ei saisi kytkeä millään tavalla joulupukkiin tai tonttuihin.

Joulupukin tausta ja juuri on Jumalaa pilkkaavaa, sillä voiko kuvaus ja opetus joulupukista olla vain sattumaa siinä merkityksessä kuinka joulupukkia kuvataan kuin Jumalaa ja Jeesusta:

Joulupukilla sanotaan olevan valkoinen tukka; - samoin ilmestyskirja 1:14 kertoo, että Jeesuksella on valkoinen tukka.

Joulupukilla on punainen asu; - samoin Jes 63 luku kertoo Vapahtajasta, joka tulee punaisessa puvussa, jonka Hänen verensä on värjännyt punaiseksi.

Kun "kiltit" lapset odottavat joulupukkia, niin lapset eivät kuitenkaan tiedä koska hän tulee, mutta silti hän tulee lahjat mukanansa; - Raamattu opettaa että Jeesuksen tulemuksen hetkeä ei kukaan tiedä, mutta Hän palaa ajallansa ja tulee hakemaan omansa luoksensa.

Joulupukki tietää onko lapsi ollut kiltti vai tuhma; - Jumala näkee kaiken, ihmisten hyvät ja pahat teot.

Joulupukki kehottaa lapsia olemaan kilttejä; - Jumala kehottaa kansaansa tekemään hyviä tekoja ja rakastamaan lähimmäisiään.

Joulupukki on iätön ja ajaton; - Jumala on Kaikkivaltias, jolla ei ole ikää.

Joulupukki on lahjojen antaja; - Jumala antaa iankaikkisen pelastuksen lahjan.

Joulupukki on joulun isä; - Jumala on Taivaan Isä.

Joulupukille esitetään, toivotaan, kirjoitetaan lahja toivomuksia; - Jumalalle kohdistetaan rukouksia.

Joulupukilla on yliluonnollisia voimia, sillä hän ratsastaa taivaalla porovaljakolla; - Jumala toimii yliluonnollisesti.

Joulupukilla on näkymättömiä apureita (tonttuja); - Jumalan enkelit toimivat näkymättömissä palvellen Jumalaa.

Joulupukin sanotaan olevan maailman rauhan ja hyvän tahdon symboli; - Herra Jeesus on Rauhanruhtinas, joka ainoastaan kykenee tuomaan todellisen rauhan ihmisille.

Itse näen niin ettei kyse ole sadusta tai sattumasta, vaan pimeyden henkivaltojen antamasta tarinasta ihmisille, jolla pilkataan ja ivataan Raamatun Jumalaa rinnastamalla joulupukki Raamatun Jumalaan edellä esitettyjen asioiden tavoin. Kaiken sen lisäksi joulupukki on suurimalle osalle ihmiskuntaa joulun odotetuin ja rakastetuin hahmo.

Kun minulle avautui tämä joulupukki asia, niin joudun heti asian kanssa koetukselle. Minulla on kolme minua vanhempaa siskoa ja heistä keskimmäinen pyysi heti samana jouluna kun minulle avautui tämä asia, että tulisin hänelle tyttärelleen joulupukiksi. Siskoni ei tiennyt minun joulupukki ajatuksistani mitään eikä hän ollut koskaan aikaisemmin pyytänyt minua tyttärelleen joulupukiksi. Minä kieltäydyin kohteliaasti ja kerroin etten voi tulla ja kerroin asian taustaa. Hän ymmärsi asian, eikä suuttunut minulle ja itse asiassa tämä sisko arvostaa minua sisaruksistani kaikkein eniten. Totuudesta kiinni pitäminen rakkauden kautta ei aina johda siihen että ihmiset suuttuvat (vaikka niinkin käy), vaan voi myös joskus johtaa hyviin ihmissuhteisiin, vaikka ei aina olla asioista samaa mieltä.

Kun totuus avautuu meille, niin joudumme sen kanssa koetukselle, koska uskossa on kyse siitä, että olemme sanan tekijöitä (elämme käytännössä sen mukaan) eikä vain sen kuulijoita, sillä Raamatun opetuksen mukaan pelkkä sanan kuuleminen ilman sanan tekemistä (elämistä sen mukaan) on sama asia kuin elää itsepetoksessa (valheessa) Jaak 1:22.

Ei aina, mutta usein koetus tulee meille tutun asian kautta, johon liittyy voimakas tunteellisuus ja jos silloin emme ojentaudu totuuden mukaan, niin meille voi käydä niin, että ihmispelon tähden totutamme itsemme valheeseen, vaikka tiedämme totuuden. Olen nähnyt tällaisissa tapauksissa, että kun tietää totuuden, mutta ei tee sen mukaan, vaan ihmispelon tähden tukee valhetta, niin voi myöhemmin sokaistua totuudelle ja uskoa valhetta totuudeksi. Toki ei peli ole menetetty jos ei ole kasvanut uskossaan ja saanut rohkeutta elää totuudessa ja hylätä valhe, sillä ei Jumala meitä siltikään hylkää, vaan haluaa kasvattaa ja antaa uusia mahdollisuuksia valita ja kannattaa totuutta valheen sijasta. Kyse on uskonkasvusta, joka kyllä johtaa valheiden hylkäämiseen sekä totuudessa elämiseen.

Muistan kun olin mukana erään vapaansuunnan seurakunnan työssä 1995-1997 eräällä paikkakunnalla ja sanoin ennen joulunaikaa ihan kohteliaasti eräälle sisarelle ajatuksiani joulusta, niin joulunaikaan tämä sisar sanoi minulle, että ihmejuttu kun hän on puhunut muutamien uskovien kanssa, niin kaikki ovat sanoneet, että heidän joulukuusensa ovat alkaneet haisemaan pahalle. Minä en siitä sen enempää sanonut ajattelin vain mielessäni, että Jumala puhuu monella tavalla ihmisille, mutta ihminen ei aina huomaa ja ymmärrä Jumalan puhuneen. Olin kyllä itsekin aika varovainen joulu asioiden kanssa 1990-luvulla ja 2000- luvun alussa, koska huomasin ettei moni ymmärrä tätä asiaa ja katsoo minua kieroon ja pitää hömelönä.

Olen vieläkin sellainen etten pidä kovaa meteliä joulusta kun liikun ihmisten parissa, mutta johdatuksessa aiheesta tulee välillä hyviä keskusteluja. Sen olen huomannut, että vuosi vuodelta saan uskovilta enemmän palautetta sivuni kautta siitä etteivät he enää vietä joulua, niin kuin ennen eikä Jeesus ole syntynyt joulukuun 25. päivä. Joskus saan jopa sellaista postia, että joku uskova, joka ei ole lukenut minun kirjoituksiani joulusta tai Jeesuksen syntymästä pyrkii valistamaan minua, että enhän vain enää luule Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivä. Tämä asia menee nyt vauhdilla eteenpäin ja tulee avautumaan koko ajan enemmän niille uskoville, jotka rakastavat totuutta enemmän kuin ihmisten perinteitä. Tämän asian avautumista ei voi enää estää, vaikka tietyt piirit ja tahot pyrkivät kovasti tekemään joulusta kristillisen ja Raamatullisen, jota se ei kuitenkaan ole.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Joulu 2015 19:23

Iustus:

Juutalaisten epäraamatullinen traditio oli sellainen, jonka mukaan suurmiehet kuolivat ja sikisivät samana päivänä. Hyvin todennäköisesti tämän johdosta jotkut kristityt omaksuivat tämän epäraamatullisen opin kuolemasta ja sikiämisestä samana päivänä ja sen perusteella laskivat Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivä.

Karthagon Tertullianus noin. 200 jKr. sanoi Jeesuksen kuolleen nisankuun 14 päivä, joka oli roomalaisen aurinkokalenterin mukaan Maaliskuun 25 päivä, ja yhdeksän kuukauden päästä oli joulukuun 25 päivä. Tästä sitten myöhemmin syntyi sellainen oppi, että Jeesus oli syntynyt joulukuun 25. päivä.

Muun muassa Augustinus kirjoitti teoksessaan (kolminaisuudesta n. 399-419) näin: Hänen (Jeesus) uskotaan siinneen maaliskuun 25. päivä, jona päivänä Hän myös kärsi; niin Neitsyen kohdussa, jossa Hän sikisi, miten kukaan kuolevainen ei ollut syntynyt, vastaa uutta hautaa, missä hänet haudattiin, johon ketään ihmistä ei oltu asetettu ennen Häntä eikä sen jälkeen. Mutta hän syntyi tradition mukaan joulukuun 25. päivänä.

Kristittyjen joulukuun 25. päivä Jeesuksen syntymäpäivänä on syntynyt epäraamatullisen juutalaisen tradition ja pakanallisen auringonjumalan syntymisen traditioiden yhteistuloksena. Sillä kuinka ollakaan miksi juuri roomalaisen aurinkokalenterin mukaan ja juutalaisen tradition mukaan Jeesuksen syntymäpäiväksi saatiin joulukuun 25. päivä? Vastaus on minusta ilmiselvä, koska joulukuussa sen 25. päivänä juhlittiin auringonjumalan syntymäpäivää, niin siksi Rooman kirkon auringonpalvojat valitsivat sen päivän Jeesuksen syntymäpäiväksi. Jos jotkut muut kristityt (joilla ei ole yhteyksiä auringonpalvontaan) ovat Rooman kirkkoa aikaisemmin roomalaisen aurinkokalenterin mukaan laskeneet Jeesukseen syntyneen 25. päivä joulukuuta, niin he ovat uskoneet epäraamatulliseen juutalaiseen traditioon.

Olkoon asia miten päin tahansa, eli joko epäraamatullinen juutalainen traditio, jonka mukaan suurmiehet kuolivat ja sikisivät samana päivänä tai auringonjumalan syntymäpäivä joulukuun 25. päivä tai niiden yhdistelmänä uskotaan Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivä, niin kyseessä on epäraamatullisten asioiden kautta päätyminen määrittämään Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivänä.

Jos joulun alkuperä kristityillä olisi puhtaasti juutalaisessa traditiossa, jonka mukaan suurmiehet kuolevat ja sikiävät samana päivänä, niin sekin perustuu valheeseen, sillä Raamattu ei opeta edellä olevaa traditiota, vaan se oli juutalaisten epäraamatullinen traditio.

Raamatussa ei ole kerrottu Jeesuksen syntymäpäivää, eikä käsketty sellaista viettämään. On ymmärrettävä, että on kyse Jumalan sanan ilmoituksesta meille ihmisille. Koska opetus Jeesuksen syntymäpäivästä sekä sen viettämisestä puuttuu Jumalan sanan ilmoituksesta, niin Jumalan tahto on ettei sellaista vuotuista syntymäjuhlaa vietetä ollenkaan, ei minään vuodenpäivänä. Jeesuksen syntymää saa muistella ja siitä saa puhua, mutta Jumalan tahto on ettei siitä tehdä vuotuista juhlapäivää, jota juhlittaisiin kerran vuodessa. Joku voi tähän sanoa, että koska sen viettämistä ei kielletä, niin voimme viettää sitä joulukuun 25. päivä.

Minä vastaan siihen näin, koska sitä ei mainita Raamatussa, joka tarkoittaa sitä ettei sellaista ole olemassa Jumalan lapsille, niin ei sitä tarvitse erikseen kieltää, koska se pitäisi riittää ettei Jumala ole halunnut sellaista ilmaista, eikä että sellaista vietettäisiin, niin siksi on turha vedota siihen ettei sitä ole kielletty viettämästä Raamatussa. Koska Jumala ei ole antanut meille käskyä sen viettämiseen, niin se tarkoittaa sitä että on Jumalan tahto ettei sellaista juhlaa juhlita. Vetoaminen siihen ettei sitä ole kielletty viettämistä on hyvin paljon sellaista asennetta jonka mukaan ihminen ei halua uskoa Raamattua, niin kuin Raamattu opettaa, vaan niin kuin hän itse haluaa uskoa siihen. Jos Raamattu ei opeta yhtään mitään jostakin asiasta, joka liittyy Jumalaan uskomiseen ja Raamatun opetukseen, niin se tarkoittaa ettei Jumala halua meidän uskovan sellaisiin opetuksiin Raamatusta, joita ei ole Raamatussa ja siksi Raamattu ei tietenkään kiellä sellaisista asioista, joista se ei mainitse yhtään mitään.

Yritys tehdä joulukuun 25. päivästä jollakin tavalla kristittyjen asettama Jeesuksen syntymäpäivä ei perustu Raamatun opetuksiin, vaan valheellisiin uskomuksiin ja siksi on ihan sama onko joku tai jotkut itsenäisesti päätyneet uskomaan Jeesuksen syntymäpäivän olleen joulukuun 25. päivä, koska on kyseessä valheellinen opetus, ajatus ja uskomus. Raamatun todistuksen mukaan Jeesus ei syntynyt joulukuussa ja siksi on valheellista uskoa (jos joku vielä uskoo) Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivä. Ja jos tiedämme jonkun asian olevan valhetta, niin Herran Jeesuksen opetuslapsina meidän tulisi hylätä valheet ja pitää kiinni totuudesta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Iustus » 16. Joulu 2015 21:42

PetriFB kirjoitti:Koska opetus Jeesuksen syntymäpäivästä sekä sen viettämisestä puuttuu Jumalan sanan ilmoituksesta, niin Jumalan tahto on ettei sellaista vuotuista syntymäjuhlaa vietetä ollenkaan, ei minään vuodenpäivänä.

Ja näin olet ilmaissut Jumalan tahtona jotain sellaista, jota Raamattu ei ole ilmoittanut Jumalan tahtona. Uskoni perustuu Raamattuun, ei sinun eikä kenenkään muun keksimiin perinnäissääntöihin. Siksi pyydän sinua näyttämään minulle Raamatusta, mitä väärää ja Jumalan tahdon vastaista siinä on, jos 25. joulukuuta muistelen sitä, kuinka minun Herrani ja Vapahtajani syntyi ihmiseksi kantaakseen koko maailman ja minun synnit ja sovittaakseen ne ristillä ja jos silloin myös riemuitsen tästä Vapahtajani syntymästä, aivan kuten enkelitkin riemuitsivat silloin, kun Jeesus syntyi.
Vetoaminen siihen ettei sitä ole kielletty viettämistä on hyvin paljon sellaista asennetta jonka mukaan ihminen ei halua uskoa Raamattua, niin kuin Raamattu opettaa, vaan niin kuin hän itse haluaa uskoa siihen. Jos Raamattu ei opeta yhtään mitään jostakin asiasta, joka liittyy Jumalaan uskomiseen ja Raamatun opetukseen, niin se tarkoittaa ettei Jumala halua meidän uskovan sellaisiin opetuksiin Raamatusta, joita ei ole Raamatussa ja siksi Raamattu ei tietenkään kiellä sellaisista asioista, joista se ei mainitse yhtään mitään.

- Ensiksi haluan hiukan lainata kirjoitustyyliäsi todetakseni, että väittämällä Jumalan tahdon vastaiseksi jotain sellaista, mitä Jumala ei ole ilmoittanut Jumalan tahon vastaiseksi, edustaa hyvin paljon sellaista asennetta, jonka mukaan ihminen ei halua uskoa Raamattua, niin kuin Raamattu opettaa, vaan niin kuin hän itse haluaa uskoa siihen.
- Toiseksi haluan esittää kysymyksen: Missä kohtaa Raamattu opettaa sellaista Jumalaan uskomiseen ja Raamatun opetukseen liittyvää asiaa, jonka mukaan sellaisia Jumalaan uskomiseen ja Raamattuun liityviin asioita, joita Raamattu ei opeta, Jumala ei halua meidän uskovan?
Iustus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Joulu 2015 23:34

Olen kirjoittanut sivullani ja varmaankin tässä ketjussa siitä, että Jeesuksen syntymää saa muistella vaikka vuoden jokaisena päivänä myös joulukuun 25. päivä. Jos muistelee Jeesuksen syntymää vaikka joka päivä, mutta ei usko Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivä, niin silloin toimii Jumalan tahdon mukaisesti. Se on taas eri asia jos väittää tai uskoo Jeesuksen syntymän päivämäärän olevan joulukuun 25. päivä. Raamatun opetuksen mukaan Jeesus ei syntynyt joulukuussa ja siksi on valheessa elämistä jos väittää tai uskoo Jeesuksen syntymän päivämäärän olevan joulukuun 25. päivä. Jos joku uskoo Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivä. niin silloin uskoo perinnäissääntöihin, ei totuuteen.

Jos uskomme niin että jokin asia voi olla totta sillä perusteella, koska Raamattu ei kiellä sitä tai sano siitä mitään, niin silloin voimme uskotella itsellemme ja toisillemme totuudeksi vaikka mitä. RKK on tästä ikävä esimerkki. RKK:n entinen pappi Herman Hegge uskoi kuten muutkin papit hänen kanssaan luostarissa, että lattiaa nuolemalla, lattialla makaamalla toisten tallottavana sekä piikkiketjua pitämällä iholla voi sovittaa omia syntejään ja lyhentää kiirastulen rangaistusta. Joku sanoo ettei Raamattu opeta sellaista ja toinen sanoo, koska Raamattu ei kiellä nuolemasta lattiaa, maata lattialla toisten tallottavana ja pitää piikkiketjua iholla syntiensä sovittamiseksi ja kiirastulessa ajan lyhentämiseksi, niin se on totta koska Raamattu ei kiellä sitä.

Eräs kaikkein onnettomimmista epäraamatullisten asioiden puolustamisesta tapahtuu sanomalla, koska Raamattu ei kiellä sitä tai sano siitä mitään, niin se on totta tai voi olla totta. Jos tälle linjalle lähtee, niin kuka tahansa voi keksiä mitä tahansa. Joku voisi sanoa, että koska Raamattu ei puhu mitään eikä kiellä viettämästä lähetyskäskyn antamisen juhlaa, niin sitä voidaan viettää tammikuun 23. päivä, sillä eräs uskova sai Hengessä tämän ilmoituksen. Joku voi sanoa ettei Raamattu opeta mitään lähetyskäskyn antamisen juhlan viettämisestä, johon toinen sanoo ettei Raamattu myöskään kiellä sitä viettämästä ja minä uskon että sitä tulee viettää sillä eräs uskova on saanut sen Hengessä ilmestyksenä Jumalalta. Jos tosiaan tälle tielle lähtisi, koska Raamattu ei kiellä sitä, niin silloin voidaan perustella monia älyttömiä ja epäraamatullisia asioita totuudeksi.

Kun kerran Raamattu sanoo, että Jeesukseen tulee uskoa, niin kuin Raamattu ja opettaa ja toisessa kohdassa, että nämä ovat kirjoitetut (Raamatun sana) siksi että uskoisitte Jeesus on Messias, Jumalan Poika, ja että meillä uskon kautta olisi elämä Hänen nimessänsä, niin nämä kohdat jo tuovat esille sen ettei Jeesukseen ja Raamatun sanaan saa uskoa millään muulla tavoin kuin siten kuinka Raamattu sanoo. Tämä tarkoittaa automaattisesti sitä, että jos jotakin asiaa koskien uskoa Jumalaan ei ole Raamatussa ja Raamattu ei kiellä sitä, niin se tarkoittaa ettei sellaisiin asioihin saa uskoa, koska Jeesukseen tulee uskoa, niin kuin Raamattu sanoo. Tämä on uskon perusasioita.

5 Mos 29:29 Se, mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten ikuisesti, että me pitäisimme kaikki tämän lain sanat."

Se mikä on salassa on sama asia kuin asiat, joita ei ole meille ilmoitettu ja joita Raamattu ei kiellä, eikä voikaan kieltää, koska se ei puhu niistä mitään. Raamatussa kielletään vain sellaiset asiat, jotka on ilmoitettu Raamatussa. Sen minkä Raamattu ilmoittaa, niin vain se on annettu meille uskottavaksi. Tämä on uskon perusasia.

Jos kuitenkin vielä joku sanoo, että jos Raamattu ei jotakin kiellä, niin siihen voi uskoa ja joku voisi sanoa siihen miksi et siis nuolisi lattiaa ja antaisi ihmisten talloa päälläsi sekä ripustaa piikkiketjua ihoosi, koska siten saat syntejäsi anteeksi sekä lyhennät kiirastulen rangaistusta, sillä eihän Raamatussa ole kieltoa tuohon.

Jeesuksen syntymäpäivän asettamisesta joulukuun 25. päivälle on olemassa monenlaisia erilaisia tulkintoja, mutta olkoon totuus millainen tahansa Jeesuksen syntymäpäivän asettamisesta joulukuun 25. päivälle, niin se perustuu aina valheeseen, sillä Jeesus ei ole syntynyt joulukuun 25. päivä. Se mikä on myös silmiinpistävää on sellainen huomio, että henkivallat ohjaavat ihmisiä uskomaan Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivänä, joka on pakanallinen auringonjumalan syntymäpäivä. Juutalaisen tradition kautta roomalaiseen aurinkokalenteriin perustuva valheellinen opetus asettaa Jeesuksen syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän. Olkoon Jeesuksen syntymäpäivän päivämäärän asettamisen takana joulukuun 25 päiväksi mikä taho tahansa, niin se on johdonmukaisesti valinnut auringonjumalan syntymäpäivän. Vastausta tähän ei tarvitse kirjoittaa, sillä totuudesta syntynyt ymmärtää miksi valhe haluaa asettaa Jeesuksen syntymän päivämääräksi joulukuun 25. päivä.
PetriFB

ViestiKirjoittaja Jukka » 17. Joulu 2015 00:02

PetriFB kirjoitti:Raamatussa ei ole kerrottu Jeesuksen syntymäpäivää, eikä käsketty sellaista viettämään. On ymmärrettävä, että on kyse Jumalan sanan ilmoituksesta meille ihmisille. Koska opetus Jeesuksen syntymäpäivästä sekä sen viettämisestä puuttuu Jumalan sanan ilmoituksesta, niin Jumalan tahto on ettei sellaista vuotuista syntymäjuhlaa vietetä ollenkaan, ei minään vuodenpäivänä. Jeesuksen syntymää saa muistella ja siitä saa puhua, mutta Jumalan tahto on ettei siitä tehdä vuotuista juhlapäivää, jota juhlittaisiin kerran vuodessa. Joku voi tähän sanoa, että koska sen viettämistä ei kielletä, niin voimme viettää sitä joulukuun 25. päivä..(lihavointi ja kursivointi Jukka:n)
.

Mieleeni tuosta Petrin kirjoittamasta nousi tosi tapaus, jossa lapsikasteen puolustaja kiihkeästi esitti näkemyksiään vauvan kastamisen raamatullisuudesta. Keskustelua käytiin yhä kiivaampaan sävyyn. Jossain vaiheessa sanan säilien kalskeessa vauvakasteen puolustaja huusi: "Missä kohtaa Raamatussa kielletään vauvojen kastaminen!?" Siihen vastapuoli totesi rauhalliseen tapaansa verkkaisesti: "Ei siellä tietääkseni kielletä sylivauvojen tervaamistakaan!"

Alkuseurakunnassa ei vietetty Jumalan Pojan ihmiseksi syntymisen muistojuhlaa ts. Hänen syntymäpäiväänsä. Jos olisi vietetty niin asiasta olisi mainintoja. Jeesuksen syntymässä on kysymyksessä koko maailmankaikkeautta ravissuttaneesta Jumalan ihmeteosta, jossa ennustukset täyttyivät Jumalan Pojan saadessa Ihmisen Pojan muodon. Tunnustetusti suuri on tämä jumalisuuden salaisuus; ilmestyi lihassa, vanhurskautui hengessä. Tässä kaikessa, jo nimityksessä Ihmisen Poika, on jotain niin suurta ja pyhää, että alkuseurakunta ja apostolit eivät lausuneet sitä ääneen eivätkä myöskään kirjoittaneet sanayhdistelmää. Jeesus käytti sitä puhuen itsestään (usein kolmannessa persoonassa) ja sitten se esiintyy jälleen Ilmestyskirjassa, joka on Jumalan ilmestys Jeesukselle Kristukselle. Yksi poikkeus on; Stefanus häntä kivitettäessä sanoi: "Katso, minä näen taivaat auenneina ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella!" (Ap.t 7:56). Tällä mitä kirjoitin voi olla syy-yhteyttä siihen, miksi joulua ei pyhien seurakunnassa alussa vietetty. Jumala tuli luoksemme mitä matalinta tietä; vastasyntyneenä vauvana eläinten talliin. Traditiot pyrkivät esittämään Hänet vuosi vuoden jälkeen seimen lapsena, mutta Hän ei sitä tänään ole emmekä saa tuntea Häntä lihan mukaan ja heikkona. Hän oli heikko ja Hänet ristiinnaulittiin syntiemme sovitukseksi, mutta Hänet osoitettiin kuolemastaan kolmantena päivänä ylösnousemuksen kautta voimassa Jumalan Pojaksi. On totta, että ilman Jeesuksen vaatimatonta syntymää ei olisi pääsiäistäkään eikä erillään pääsiäisestä kukaan ajattelisi joulua olevan olemassakaan, vaan se olisi hukkunut ihmiskunnan historian hämärään.

Joulussa on vuosisatoja ollut ja yhä on epäjumalien palvontaan viittaavia merkkejä, Israelin ympärillä eläneiden pakanakansojen "juhlaan mukaan tarttuneita tapoja". Lisäksi joulusta on muodostunut kaupallinen juhla, jossa "laps hankeen hukkuu, unhoittuu". Kun Jeesus on unohdettu eikä Hänen ristinkuolemansa ja ylösnousemuksensa merkitse länsimaalaisille mitään todellista elämää, niin jäljelle jää vain yli-imelä omavanhurskauden valheellinen kaapu tai filisofiaa "syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme".

Jouluun liittyy paljon sellaista valheellisuutta, jonka uskovaisetkin ovat hyväksyneet -eivät kuitenkaan kaikki. Lapsille kerrotaan joulupukista kuin hän olisi todellinen ja hänen tontuistaan, jotka valvovat lasten elämää. Ennen joulua pitää olla kiltti, jotta saa lahjoja. Olin käymässä eräässä kodissa, jossa pari villiä tenavaa (4- ja 6-vuotiaita) odottivat joulupukkia seuraavana päivänä käymään; oli siis jouluaatonaatto. Lasten äiti (oma siskoni) sanoi lapsille: "Jos ette rauhoitu ja ole kilttejä, niin joulupukki ei tuo teille lahjoja!" Ymmärsin, että siskoni oli uupunut, mutta sain rohkeutta pyytää lapsia tulemaan luokseni olohuoneen nurkkaukseen. Kerroin heille yksinkertaisesti, että joulupukki ja tontut olivat ihmisten keksimiä satuolentoja. Selitin, että Jeesus syntyi maailmaan ja Hänelle tuotiin lahjoja. Siitä on jäänyt tapa, että lapsille annetaan yhä jouluna lahjoja. Sitten kysyin lapsilta: "Tiedättekö mitä eroa on joulupukilla, joka on satuolento, ja Jeesuksella joka on ihan oikeesti totta ja olemassa?". No eiväthän lapset osanneet vastata. "Minäpä Kerron,"sanoin ja tiesin jo heti siinä, että nyt astuin 'kielletyn rajan yli'. "Katsokaas, joulupukki tulee kilttien lasten luokse, mutta Jeesus tulee kilttien ja tuhmisen lapsien luokse. Jeesus tuli erikoisesti tuhmia ja sairaita lapsia varten auttaakseen heitä. Hän rakastaa teitä vaikka olettekin villejä!"! Näin kuinka lasten silmät kirkastuivat. Hetkeä myöhemmin, kun olin kahden siskoni kanssa, hän syytti minua lastensa joulun pilaamisesta. En kuitenkaan usko totuuden joulupukista ja Jeesuksesta pilanneen lasten jouluiloa vaan pikemminkin toisin päin.

Kirjoitin tässä ehkä hieman aiheen vierestäkin, mutta jokainen voi itse tykönänsä miettiä liittyikö nuoruuden jouluihin valheita ja pelottelua? Omaani liittyi, mutta vanhempani eivät olleet uskovaisia!

Kansankirkkomme (lue:lahko) ja monet vapaatkin uskonsuunnat (lue:lahkot) jatkaa näitä vuosisatoja ylläpidettyjä "iloisia juhlia", joihin ainakin 1800-luvulla liittyi traditio, jonka mukaan lapset piti piiskata kilteiksi, että saatiin joulurauha (oli käytössä myös pääsiäisenä). Ei lasten kannalta siis noilla suurilla kirkkopyhillä paljon muuta eroa ollut, kuin että jouluna oli tontut liikkeellä ja pääsiäisenä noidat.

"Keski-Pohjanmaalla äidyttiin piiskaamaan lapsia Tuomaana, jotta olisi saatu joulurauha - tai ainakin heitä uhkailtiin piiskuulla"
-wikipedia-
Jukka

ViestiKirjoittaja Iustus » 17. Joulu 2015 00:20

PetriFB kirjoitti:Eräs kaikkein onnettomimmista epäraamatullisten asioiden puolustamisesta tapahtuu sanomalla, koska Raamattu ei kiellä sitä tai sano siitä mitään, niin se on totta tai voi olla totta. Jos tälle linjalle lähtee, niin kuka tahansa voi keksiä mitä tahansa. Joku voisi sanoa, että koska Raamattu ei puhu mitään eikä kiellä viettämästä lähetyskäskyn antamisen juhlaa, niin sitä voidaan viettää tammikuun 23. päivä, sillä eräs uskova sai Hengessä tämän ilmoituksen. Joku voi sanoa ettei Raamattu opeta mitään lähetyskäskyn antamisen juhlan viettämisestä, johon toinen sanoo ettei Raamattu myöskään kiellä sitä viettämästä ja minä uskon että sitä tulee viettää sillä eräs uskova on saanut sen Hengessä ilmestyksenä Jumalalta. Jos tosiaan tälle tielle lähtisi, koska Raamattu ei kiellä sitä, niin silloin voidaan perustella monia älyttömiä ja epäraamatullisia asioita totuudeksi.

Raamatun lähetyskäskyn viettämisen juhlaa saakin viettää 23. tammikuuta, jos niin välttämättä haluaa. Mutta koska sitä ei ole kiellety eikä käsketty Jumalan Sanassa, ei tammikuun 23. päivän lähetyskäskyn antamisen juhlan vietosta saa tehdä kristityille lakia, jonka rikkominen olisi mukamas Jumalan tahdon vastaista. Ihan sama vaikka kuinka joku väittäisi saaneena Hengessä ilmoituksen. Raamatullisuus tarkoittaa Raamattuun nojautumista, ei henkilökohtaisiin kokemuksiin vetoamista. Omien mielipiteiden verhoaminen Jumalan tahdoksi johtaa älyttömyyksiin ja epäraamatullisuuksiin.
PetriFB kirjoitti:Jos kuitenkin vielä joku sanoo, että jos Raamattu ei jotakin kiellä, niin siihen voi uskoa ja joku voisi sanoa siihen miksi et siis nuolisi lattiaa ja antaisi ihmisten talloa päälläsi sekä ripustaa piikkiketjua ihoosi, koska siten saat syntejäsi anteeksi sekä lyhennät kiirastulen rangaistusta, sillä eihän Raamatussa ole kieltoa tuohon.

Luulisin sinun tietävän, että Raamattu kyllä opettaa pelastusta armosta uskon kautta, ja että Jeesus on koko maailman syntien sovitus. Ja sehän on ilmiselvästi ristiriidassa sellaisen ajatuksen kanssa, jonka mukaan jotain tekoja tekemällä voidaan ansaita syntien anteeksianto. Mutta kyllä kristitty on vapaa nuolemaan lattiaa ja antamaan ihmisten talloa tämän päällä sekä ripustaa piikkiketjuja ihoon, kunhan ei ajattele sillä tavalla sovittavansa syntejään. Ei Raamattu taida sellaista kieltää. Vai oletko eri mieltä?
Viimeksi muokannut Iustus päivämäärä 17. Joulu 2015 00:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Iustus

ViestiKirjoittaja Janne » 17. Joulu 2015 00:22

Herääkin kysymys kuka on joulupukki ?

Omalta kohdaltani vastaan että,
Mä oon meidän perheen joulupukki koska tiedän lastemme hyvät ja pahat teot .
Mut mä oonkin kristitty joulupukki koska meidän lapset saa lahjoja vaikka ovatkin olleet tuhmia :shh:

Meidän perheessä paistaa siis koko joulun satuhahmojen kirjo;
isä on pukki ja joskus jopa sika, lapset on välillä aika tonttuja ja emäntäkin on välillä varsinainen muori ;) ja loppujen lopuksi lahjaksi ollaan saatu ja lahjaksi annetaan. ;)
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

ViestiKirjoittaja Juha » 17. Joulu 2015 01:32

Aloin pohdiskella ihan yleisesti, että mitä mahdollisia haittoja joulun viettämisestä voisi seurata, jos sitä juhlistaa Jeesuksen syntymäpäivänä? (Oli Jeesus sitten oikeasti syntynyt joulukuun 25 tai ei.) Onko siitä jotain haittoja? Jukka esitti perusteluita, jotka kuulostavat kyllä pohdinnan arvoisilta. Tuleeko jollakulla muita perusteita mieleen? :)
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 17. Joulu 2015 01:48

---
Viimeksi muokannut Tirlittan päivämäärä 31. Joulu 2015 02:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Jukka » 17. Joulu 2015 02:26

Janne kirjoitti:Herääkin kysymys kuka on joulupukki ?

Niin, tuo kysymys juuri herää! Kuka on joulupukki? Ja miksi? Mihin tällä kaikella pyritään? Lähes kaikella ihmisen toiminnalla on tarkoitus ja päämäärä, mihin hän pyrkii; motiiveistaan tietoisena tai niitä tiedostamatta.

Näistä asioista voin jatkaa (jos ylipäätään sellaiseen löytyy aihetta) toisella kertaa, kun olen virkeämpi. Tahdon kuitenkin muistuttaa itseäni ja muita, että monenlaiset leikit ja seikkailut lasten kanssa ovat ihan ok, kunhan lapsia ei johdeta harhaan ja uskomaan valhetarinoita tosina. Lasten vanhempien sanat ovat lapsille kuin Jumalan sanoja, jotka merkitsevät heille totuutta kunnes he varttuvat itse erottamaan toden ja valheen sekä oikean ja väärän toisistaan. Asioista ei tarvitse tehdä lapsille kovin suuria ja syvällisiä heti alkuunsa; onhan valtamerilläkin rannat
Jukka

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu