Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja Juha » 09. Joulu 2015 15:36

Raitis, menestysteologian vastainen kannanotto. :)

https://www.seurakuntalainen.fi/blogit/ ... steologia/

Paavalin heikkousteologia

Nykyajan menestysteologit eivät samaistu apostoli Paavalin edustamaan heikkousteologiaan. ”Kaikki Jumalan siunaukset tässä ja nyt, eikä viidestoista päivä!” Parantumisrukousjonot ovat pitkiä kuin nälkävuosi. Ne muistuttavat Betesdan lammikkoa, jonka vesi joskus kuohui. Yksi ehti veteen paranemaan. Muut jäivät nuolemaan näppejään.

Menestysteologit lupaavat sairaille parantumisen heti tai vähintään pikapostissa, kunhan ovat ensin karistaneet pölyt jaloistaan. Ihmiset juoksevat itsensä näännyksiin ihmeiden ja merkkien tekijöiden perässä eivätkä huomaa juoksevansa väärään suuntaa. Ihmeitä ei juoksemalla saa kiinni.

Paavalilla oli pistin lihassa. Hän rukoili Jumalaa poistamaan sen. Herran vastaus oli: ”Minun armossani on sinulle kyllin.” Paavali lopetti purnaamisen ja jatkoi saarnaamista pistin lihassaan. Hän kuuli Jumalan lupauksen: ”Minä olen heikoissa väkevä.” Paavalin saarnateksti kaikui pasuunan lailla ympäristöön: ”Minä olen mielistynyt heikkouteen, minä kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan, sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.” (2. Kor. 12.)

Kun Paavali saapui lähetysmatkallaan ensimmäisen kerran Galatiaan, hän oli erittäin sairas ja niin heikko, että ihmisille teki pahaa katsella häntä. ”Tiedätte, että kun julistin teille ensimmäisen kerran evankeliumia sairastumiseni vuoksi. Vaikka ruumiillinen tilani pani teidät koetukselle, ette halveksineet ettekä inhonneet minua vaan otitte minut vastaan kuin Jumalan enkelin, kuin Kristuksen Jeesuksen.” (Gal. 4:13–14.) Paavali ei siis tullut Galatiaan rinta kaarella maailmanvalloittajan elkein vaan vaatimattomana, vähäpätöisenä ja sairaana, mutta sairaanakin hän pystyi perustamaan paikkakunnalle uuden seurakunnan.

Paavali oli sinnikäs ja itsepäinen. Jumalankin piti läimäistä hänet ensin alas aasin selästä, että mies ymmärsi ottaa pelastuksen vastaan. Paavali ei myöskään hävennyt kertoa epäonnistumisistaan vaan oli avoin kuin haavanlehti. Hänellä ei ollut tarvetta esittää supersankaria. Hän neuvoo hengellistä poikaansa ottamaan lääkettä toistuvien vatsavaivojen takia. Toisessa kirjeessään Timoteukselle (4:20) hän kirjoittaa jättäneensä työtoverinsa Miletoon sairastamaan. Miksi? Eikö se olisi ollut kaikissa liemissä koetellulle Paavalille pikkujuttu, rukoilla toveriparan maha terveeksi. Trofimus olisi voinut yhden uskonrukouksen jälkeen matkustaa johtajansa mukana.

Paavali oli rehellinen: aina sairas vain ei parane, vaikka pistäisi kaiken uskonsa peliin.

Hänen ulkoinen olemuksensa joutui jopa omien taholta pilkatuksi, mutta häntä ei lannistettu. Hän kertoo: ”En tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan. Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna. Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa, ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.” (1. Kor. 2:1–5.) Hän koki kovia ja oli kovapäinen, mutta oli myös herkkä. Voittaakseen Kristukselle sieluja hän meni läpi vaikka harmaan kiven. Mutta hän oli myös valmis jättämään Herran avaaman houkuttelevan oven Tiituksen tähden, koska oli huolissaan hänestä. Hän jätti kaiken muun sikseen ja läksi etsimään veljeään.

Paavalin joutsenlaulu kajahtaa: ”Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt. Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat.” (2. Tim. 4:7–8.)

Paavali ei ehtinyt nauttia kiireettömistä eläkepäivistä, kun hänen päänsä lyötiin poikki ja hän kuoli marttyyrina. Ehkäpä menestysteologeilla on omat syynsä, kun he eivät käsittele saarnoissaan tätä lantin kääntöpuolta. Heillä on kruuna molemmin puolin lanttia.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Joulu 2015 16:11

*
Amen! :thumbup: Paavali eli ent. Sauli Tarsolainen on minun lempiaiheeni. Tykkään tutkia hänen epäonnistumisia ja lankeamisia koska ne todistaa että omaan lihaan ei voi luottaa kuin Jumalan armoon joka on väkeväksi omassa heikkoudessa. :thumbup:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Juha » 09. Joulu 2015 19:55

vaisuliini kirjoitti:*
Amen! :thumbup: Paavali eli ent. Sauli Tarsolainen on minun lempiaiheeni. Tykkään tutkia hänen epäonnistumisia ja lankeamisia koska ne todistaa että omaan lihaan ei voi luottaa kuin Jumalan armoon joka on väkeväksi omassa heikkoudessa. :thumbup:

Joo, on terveellistä tarkastella Paavalia ja muistaa että vajavainen ihminen hänkin oli. Nykypäivän menestysteologit taas ajattelee olevansa aivan muuta.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jukka » 09. Joulu 2015 20:28

Juha kirjoitti:Joo, on terveellistä tarkastella Paavalia ja muistaa että vajavainen ihminen hänkin oli. Nykypäivän menestysteologit taas ajattelee olevansa aivan muuta.

Kirjoitin hetki sitten Paavalista johonkin näin
Herran tulee kasvaa ja meidän vähetä. Paavali on meille hyvänä esimerkkinä tässä(kin) asiassa. Nuorena uskovana hän kirjoitti "minä olen apostoleista pienin", myöhemmin matkaa jo pidempään tehtyään "minä olen pyhistä halvin" ja ennen kuolemaansa "minä olen syntisistä suurin". Paavali oli todella pitkälle kilvoituksessaan ehtinyt mies.

Minä en voi kuin ihmetellä sitä röyhkeyttä, millä menestysteologit tuputtavat ihmisille harhaisaa oppiaan. Olen jutellut joidenkin kanssa ja vedonnut, ettei heidän opetuksensa pidä yhtä Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen kanssa eikä esimerkiksi Paavalin elämässään kokemien vastoinkäymisten ja puutteiden kanssa. Joku menestysteologi sitten sanoi, että Paavalille tämä "voittoisa evankeliumi" ei ollut vielä auennut vaan oli nupussaan, mutta nyt se on näille aikamme apostoleille ja profeetoille puhjennut kukkaan. Mutta eivät he vääryydellä elämäänsä vahvista, pankkitilejään kylläkin. Menestysteologia perustuu valheisiin. Parantumis- ja rikastumiskertomuksetkin ovat usein vain valhetta, jolla nyhdetään ihmisiltä rahaa ja annetaan vastikkeeksi katteettomia lupauksia. Heihin sopivat nämä psalmistan sanat: "Niinkuin unen käy herätessä, niin sinä, Herra, kun heräjät, heidän valhekuvansa hylkäät."
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Joulu 2015 20:30

*
Minä katsoin kuvia -ketjua ja hämmästyneenä huomasin että mainitsemani uni mitä siellä minä kirjoitin siitä unesta, toteutui minun kohdalle. :shock: Käyn nykyään ompelukurssia ja siellä opettaja opetti minua tekemään vaatteita. Nyt osaan itse ommella vaatteita ja siellä on hyvä ompelukone ja saumuri, siksi käyn siellä. Tein muutamia pientä kaula-aukkoisia tunikoita ja hupullista tunikoita ihanilla ja retrovärisillä luomukankailla. Oliko uni "ennuste" vai? :shock:

Hassua, tänään aamuyöllä minä näin unta jossa minä ompelin ja joku nainen opetti minua siitä ompelukaavasta. Nyt Pekan kuvassa on se ompelija ja ompeluhuone. :shock: Yhteensattuma? :) 12. Elo 2013
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Juha » 09. Joulu 2015 20:36

Minä katsoin kuvia -ketjua ja hämmästyneenä huomasin että mainitsemani uni mitä siellä minä kirjoitin siitä unesta, toteutui minun kohdalle. :shock: Käyn nykyään ompelukurssia ja siellä opettaja opetti minua tekemään vaatteita. Nyt osaan itse ommella vaatteita ja siellä on hyvä ompelukone ja saumuri, siksi käyn siellä. Tein muutamia pientä kaula-aukkoisia tunikoita ja hupullista tunikoita ihanilla ja retrovärisillä luomukankailla. Oliko uni "ennuste" vai? :shock:

Hassua, tänään aamuyöllä minä näin unta jossa minä ompelin ja joku nainen opetti minua siitä ompelukaavasta. Nyt Pekan kuvassa on se ompelija ja ompeluhuone. :shock: Yhteensattuma? :) 12. Elo 2013

Arkipäivän pieniä profetioita? :D :)
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jukka » 09. Joulu 2015 22:58

vaisuliini kirjoitti:Paavali eli ent. Sauli Tarsolainen on minun lempiaiheeni. Tykkään tutkia hänen epäonnistumisia ja lankeamisia koska ne todistaa että omaan lihaan ei voi luottaa kuin Jumalan armoon joka on väkeväksi omassa heikkoudessa.

Joskus muutkin kuin minä esittävät jonkun vakavankin asian hullunkurisen hassusti :roll: Kiivaimmat pyhitys- ja synnittömyysoppien kannattajat selittävät, ettei Paavali eikä varsinkaan Pietari langennut uskoon tulonsa jälkeen. Raamattu kuitenkin esittää heidätkin vajavaisina ihmisinä, jotka lankesivat. Mikä teki tekstistäsi "hullunkurisen hassua" oli se, että luin toisesta virkkeestäsi aluksi vain ensimmäisen osan joka siis kuului näin: "Tykkään tutkia hänen (Paavalin) epäonnistumisia ja lankeamisia..." :angel:

Olisikohan väsyneen Virtasen nukkumaanmenoaika, kun kirjoittelee hassutuksia. Hyvää yötä. Muistutan itseäni ja kaikkia pitämään esirukouksia esivallan ja kansamme puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja vanhurskasta elämää.
Jukka

ViestiKirjoittaja paa » 11. Joulu 2015 19:42

Kävin tänään Helsingissä siskoni luona ja en voinut olla huomaamatta miten keskustassa jaeltiin lehtisiä uskosta, Jumalasta ja lopusta ja evankeliumia saarnattiin oikeen äänentoistovehkeillä ym ym. Tampereella havaittavissa samaa, tosin vähän kyseenalaisin keinoin. Bussipysäkeiltä voi bongata perinteisiä 'Jeesus tulee pian, oletko valmis'-lappuja ja niin häpeällisen alhainen olento olen, että minua alkoi nolottaa, kun kuuli niin kovaan ääneen miehen puhuvan Jeesuksesta keskellä Helsinkiä. Olen heikko ja säälittävä. Miten te muut reagoitte näissä tilanteissa?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Joulu 2015 20:04

Minä tykkään aina nähdä uskovia evankelioimassa kadulla. Täällä Turussa taidan tuntea tai tietää lähes kaikki kadulla evankelioivat. Niitä ei ole kovinkaan montaa. Mutta kyllä täällä välillä on vieraampiakin veljiä tai sisaria evankelioimassa. Yritän aina sanoa jotain positiivista. Viimeksi vain hymyilin ja otin mielelläni traktaatin vastaan. Näin sitten saman reissun aikana saman veljen vielä uudelleen ja hän oli arvannut, että minäkin olen uskossa, koska antoikin sitten enemmän traktaatteja ja sanoi, että minä voin jakaa niitä eteenpäin :D Se oli kivaa, että hän jotenkin arvasi, että minäkin olen uskossa.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja paa » 11. Joulu 2015 20:07

Noin sen pitäisi mennäkin.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu