Kysymyksiä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 14. Kesä 2017 10:26

Minä olen ajatellut, että termillä 'messiaaninen juutalainen' viitataan juuri juutalaiseen, joka on tullut uskoon.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Kesä 2017 10:35

*
Jukka, katsoin sitä tärkeäksi että minun pitää nostaa perusasiat esille selittäen niin sinä ymmärtäisit ja tietäisit. No vanhan liiton järjestyksen varassa eläminen ei ole omaksi pelastukseksi sillä Raamatun mukaan pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin [Jaak. 2:10]. Jotkut jotka eivät ole juutalaisia juureltaan, kerskasivat sanoen että itse on ympärileikattu. Täh? :wtf: :D Anteeksi että nauroin sille jutulle!

Voi heitä koska Raamatun mukaan se ei ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu; vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta [Room. 2:28-29].
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Kesä 2017 11:01

*
Ai niin unohdin mainita että messiaanisiksi kääntyneet uskovat jotka eivät ole juutalaisia juuriltaan, antavat messiaanisia opetuksia sitomaan itseään minkä pakanat eivät jaksa kantaa ja messiaanisiksi kääntyneet uskovat pitävät rooman katolisesta opista johtuen kristinuskoa vääristyneenä oppina, jota pakanakristityt seuraavat. Messiaanisten uskovien mukaan Jumala ennalleen asettaa messiaanista eli judaistista tooraoppia.

Raamatun mukaan Kristuksen taivaaseenastumisen jälkeen apostolit seuraavat Kristuksen oppia joka on Raamatun pohjalla. Se on se terve oppi joka ei sido meitä noudattamaan vaan se nostaa meidät pystyyn ja saa meidät ojentautumaan terveellä tavalla.

Erottava vihollisuuden muuri jota sanotaan väliseinäksi, on purettu ja pakanat, jotka ennen olivat ilman Kristusta ja ilman Jumalaa, ovat Kristuksen veressä päässeet osallisiksi lupauksesta ja tulleet juutalaisten kanssa Jumalan yhdeksi perheeksi ja hengelliseksi rakennukseksi, jonka kulmakivi on itse Kristus joka on meidän rauhamme [Ef. 2:14]. Siinä se alun perin meidän Kristuksen oppi, joka on terve oppi Raamatun pohjalla - ei uusjudaistinen tooraoppi eikä vääristynyt kristinusko.

Ef. 2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat [juutalaiset ja pakanat] yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,

Niin rauhan yhdyssiteellä me rakennumme Kristuksessa muiden kanssa Jumalan asumukseksi ja Kristuksen kirkkaudeksi - Hengessä ilman riidanalaista hajaannusta joka aiheuttaa eripuraisuutta [Ef. 2:22 ja 1Kor. 1:10].

Ef. 2:22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 14. Kesä 2017 18:47

Sitä en ymmärrä alkuunkaan, kun jotkut tavis pakanauskovat alkavat esittää juutalaista kristittyä ja heittävät kipan päähän tai kulkevat mustissaan hapsut liepeen alta heiluen. Ehkä siinä on jotain voimakasta samaistumista kiusattuun kansaan jonkun oman kiusatuksi tulemishistorian vuoksi. Tai ehkä vain jotain erikoisuuden tavoittelua. Ehkä se on sama homma kuin siinä, kun jotkut suomalaisnaiset heittävät päälleen burkan ja luulevat olevansa jotenkin perin hurskaita.. En tiedä miksi minua tuollainen jotenkin ärsyttää.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Kesä 2017 18:50

*
Johtuu kristinuskosta joka on heidän mielestään vääristynyt siksi he kääntyivät messiaanisiksi vaikka ei ole juutalaisia juureltaan. On heitä monta.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 14. Kesä 2017 23:28

Aamu-Usva kirjoitti:Minä olen ajatellut, että termillä 'messiaaninen juutalainen' viitataan juuri juutalaiseen, joka on tullut uskoon.

Noin minäkin olen ajatellut, mutta nyt tarkistelin asiaa lähemmin ja näin Wikipediassa:

"Kaikki kristinuskoa tunnustavat juutalaiset eivät suinkaan samastu messiaaniseen juutalaisuuteen, eivätkä kaikki messiaaniset juutalaiset samastu historialliseen kristinuskoon...Messiaanisilla juutalaisilla tarkoitetaan synagogassa kokoontuvia ja juutalaista kalenteria ja juutalaisia tapoja noudattavia Jeesukseen uskovia, olivatpa nämä etnisesti juutalaisia tai eivät. Termejä käytetään kuitenkin osin epäselvästi rinnakkain kun tarkoitetaan yleisesti Jeesukseen uskovia juutalaisia."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Messiaaninen_juutalaisuus
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Kesä 2017 00:02

*
Joo osa on vielä epäselvä rinnakkain mutta tuli mieleen yksi juttu vielä niin sen haluaisin kertoa. Yksi tervehenkinen uskonveli nuhteli messiaaniseksi kääntynyttä uskonveljeä rakkaudellisesti ja varoitti rabbiinisesta opista joka ei pohjaudu Raamattuun. Mutta se yritti levittää sitä oppia fb:n kautta.

No minua mietityttää vääristynyt kristinusko. Heidän ei tarvitse seurata katolisoitunutta kristinuskoa vaan Raamattua, se riittää. Muistan vielä meidän keskusteluamme että yksi miesuskova sanoi minulle että tulee se aika jolloin Herra avaa Vanhan Testamentin niin sen kautta Jumala asettaa ennalleen Raamatun opetuksia välttääkseen katolisoitunutta kristinuskon opetuksia. :shock: :wtf:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 15. Kesä 2017 10:37

Minulle messiaaninen juutalainen on se ,että ..juutalainen ,joka on ottanut Kristuksen Herrakseen pelastajakseen.Varmaan heillä vie opillisesti aikaa oppia kristiillinen elämä ,mutta kuitenkin tällöin voidaan puhua ,että he ovat tulleet yhdeksi Kristuksessa meidän entisten pakanoiden nykyisin kristittyjen kanssa ,jotka uskomme Jeesuksen .
MrKerimäki

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Kesä 2017 11:03

*
Maanpäällisen vaelluksen aikana Jeesus omi Isän opin. Siten taivaaseen astumisen jälkeen apostolit omivat Kristuksen opin eivätkä he omi messiaanista oppia. Jeesuksen ylösnoustuaan kristinusko syntyi. Ei Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikana kristinusko syntynyt vaan vasta taivaaseen astumisen jälkeen se syntyi.

Kun uusi liitto astui voimaan vasta kun temppelin esirippu repesi kahta ylhäältä alas asti kun juuri siihen aikaan kun Jeesus ristiinnaulittuna kuoli Golgatalla täyttämällä kaikki vanhan liiton lain vaatimuksineen pois meidän hartioiltamme [Matt. 5:17] eikä vanhan liiton järjestyksen alle ole enää paluuta.

Mutta Saulus Tarsolainen piti paheksuen kristinuskoa häpäistynä. Juutalaiset kääntyivät kristityiksi ja se suututti Saulusta. Paavali meni erämaahan ja oli siellä 3 vuotta niin Jeesus ilmestyessään opetti häntä tuntemaan uudelleen Pyhät Kirjoitukset. Paavali omi Kristuksen opin.

Erottava vihollisuuden muuri jota sanotaan väliseinäksi, on purettu ja pakanat, jotka ennen olivat ilman Kristusta ja ilman Jumalaa, ovat Kristuksen veressä päässeet osallisiksi lupauksesta ja tulleet juutalaisten kanssa Jumalan yhdeksi perheeksi ja hengelliseksi rakennukseksi, jonka kulmakivi on itse Kristus joka on meidän rauhamme [Ef. 2:14]. Siinä se alun perin meidän Kristuksen oppi, joka on terve oppi Raamatun pohjalla - ei uusjudaistinen tooraoppi eikä vääristynyt kristinusko, vaan kristinusko.

Ef. 2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat [juutalaiset ja pakanat] yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,

Minä törmäsin uusjudaistiseen tooraoppiin ja sen uskoviin. Oli mielenkiintoista keskustella heidän kanssaan. ;)
vaisuliini

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 15. Kesä 2017 13:02

Kuin myös olen keskustellut kristittyjen kanssa ,joilla painotus alkaa mennä hieman liikaa takaisin siihen vanhaan ,jota meille ei ole edes asetettu vaan tulimme suoraan uuden liiton alaiseksi.
Kuitenkin tulemme yhdeksi Kristuksessa me ja juutalaiset ,joiden päänkääntymistä ...suomujen putoamista silmiltä olen odottanut ja seurannutkin hieman.Kuten varmasti moni muukin jokunen sata miljoonaa :)
MrKerimäki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu